Gå til innhold

litt negative erfaringer med ubuntu.

Anbefalte innlegg

Da har jeg brukt ubuntu siden slutten av oktober 05, og har fått til mye.

Jeg har nå en grei forståelse hvordan ting funker,

har oppgradert til nyeste ati-drivere og

kompliert meg en nyere kjerne 2.6.16-cks3.

Men fremdeles har jeg en del mangler og savn i hennhold til windows.

Jeg savner ett ordentlig å raskt rippeprogram til dvd som lar meg velge hva jeg vil

ha med av menymateriell. I windows har jeg dvdshrink som ripper og brenner på 30

min. I linux har jeg prøvd mye, ennå ikke funnet ett program som ripper menyene mine

og i tillegg gjør dette på kort tid. (1t.45min er raskeste)

Lyd er ett evig problem. Hvis jeg kjører f.eks en java applikasjon

med lyd for så å åpne quodlibet eller xmms får jeg ikke lyd i der.

Da er resultatet som oftest at jeg må avslutte firefox for så å starte musikkavspilleren igjen.

Hvis jeg da har musikkavspilleren i gang å prøver å åpne en videofil, funker ikke dette.

Jeg må da lukke musikkavspilleren for så å åpne videofilen på nytt.

Så over til avspilling av diverse filmer.

Enten jeg spiller fra dvd eller større filer opplever jeg veldig ofte at det hakker litt.

xine har gitt meg feilen, som lyder ca: det har blitt droppet for mange frames. Det er mulig systemet ditt ikke er riktig konfigurert eller overlastet eller tregt.

En god del filmer har jeg rett og slett problemer med å spille av, f.eks:

navlen min i stor versjon. Denne fikk jeg ikke spillt av med lyd i vlc, xine avslutter seg, og mplayer har jeg ett eller anned dritt med.

Så kan vi gå over til webdesign.

Der mangler jeg ett ordentlig program alla macromedia Dreamweaver.

Har prøvd bluefish og nvu uten at de kan måle seg med flere mils avstand.

Jeg koder sider selv, men liker å ha en ordentlig wysiwyg editor.

En ordentlig, rask og pålitelig decoder til film.

Har prøvd mange, bl.a. avidemux men hastighetene på programmene jeg har brukt er latterlig lav

sammenlignet med hastighetene jeg har fått i windows, og det i programmer langt enklere enn

avidemux. (windows avi2dvd f.eks.)

Så finns det en haug med små irritasjoner, som f.ekls hver gang jeg starter azureuz så kommer det en update jeg har oppdatert 1000 ganger før men som ikke vil bli. (swt library for gtk)

Sikkert en enkel løsning på dette men alikevel.

-Programmer som plutselig avslutter.

-K3B som brenner usannsynlig ujevnt og med dårlig hastighet.

-At amsn min plutselig sluttet å fungere uten at noe nytt var installert, konfigruert eller oppdatert.

Fjærnet heile driden å kjørte easyamsn igjen uten videre hell.

-Har ikke fått printeren min til å funke, med hjelp fra ubuntuforums. (HP Deskjet 720C)

Har mange positive opplevelser også, f.eks. hvor lenge systemet kan være oppe uten å treges ned. Lettheten med apt-get og synaptic.

Gnome! XFCE!! OnTV

Og mitt system?

Ikke noe voldsomt, men det er:

Amd Athlon 2800+

768 MB ram

ati raedon 9600pro

120 WD HDD + 200 Maxtor HDD

det var vel det viktigste.

Og det takler xp+alt av spill og filmer og brenning på en god måte!

men må erlig innrømme at jeg er litt forbannet akuratt nå!

Endret av syklitengutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiver meg på. Har brukt ubuntu i 2 mnd. Synes Ubuntuen min ser grei ut nå, etter å lenge ikke ha skjønt hvorfor Skype så ut så det var omlag 12 år gammelt. Synes ikke jeg som uerfaren linuxbruker (er veldig habil på windows) skal måtte trenge å vite at det ser dårlig ut i gnome, men bra i kde, hvis man ikke selv endrer via qtconfig.

Officepakken er så latterlig at den kan knappest sies å være til annet enn pynt. Har ikke klart å skrive ferdig mer enn ett word-dokument. Siden jeg i studiet er avhengig av å bruke regneark har jeg flere ganger evakuert over til dama sin maskin. Når OO forteller at "kjære deg, her vart det feil gitt, men dont worry dette fikser jeg, NOT!", så blir man deprimert. Dette er dog mitt største ankepunkt mot linux!

Men heller ikke tekstbehandleren er helt bra. Den klikker idiot hvis jeg prøver å skrive ut i konvoluttformat, noe jeg også har lyst å gjøre. Får samme feilen, og den fordufter før jeg veit hva som skjer. KAN selvfølgelig lagre oftere slik at dataen ikke blir borte, men synes heller den kunne autolagre oftere, så slipper jeg trøkke lagre...

Feilen var der etter fortsatt etter at jeg skifta fra beta'en som lå i ubuntuen til 2.0 (ihvertfall siste for 2 uker siden).

Skriveren, HP1210, kommer fint opp under skrivere. Den skriver også ut, tror den, for den gjør visserlig ingenting. Igjen har jeg evakuert over til dama sin maskin. Bryr meg egentlig ikke om det, så det får være sånn.

Installering av .deb kunne godt vært et valg under nautilus/utforskeren. Ikke at det gjør no, og jeg er blitt vant til terminalen, men det føles steinaldersk. Ser heller ikke at det "selger" linux å måtte fortelle folk at jeg må gjøre dette "selv", i forhold til windows.

Ellers har jeg samme erfaringene som innlegget over. Lyden er irriterende, og det har blitt en vane å restarte xmms/bmpx og skype minst 3 ganger, eller trøkke play til den gir seg. Fatter ikke hvorfor, det bare er slik :)

MEN, jeg blir å fortsette å bruke linux, og gler meg villt til nye ubuntu kommer. Noen som veit hva som er virkelig nytt der?

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

Heisann

Har du vurdert å bytte distro da? Jerg brukte også ubuntu før, og hjelpen jeg fikk var strålende og alt var lett å installere og alt var bare gode greier, bortset fra at ingenting funka og at jeg plutselig fikk en kræsj som nesten kosta meg all data...

Bytta til Debian og er strålende fornøyd! Litt mer å gjøre selv, men når noe er fiksa, funker det!! og har gjort det siden.

Når det gjelder .deb pakker, visst man bruker kde er det bare å dobbeltklikke på dem, så kommer man i kpackage(er det det det heter?) og trykke install to ganger, så er det i orden.

lydproblemer har jeg heller ikke..

Lenke til kommentar

Første, det problemet med lyden var forsøkt fikset i 5.10, og har faktisk fungert på alle maskiner der 5.10 var installert fra cd (ved oppdatering fra tidligere versjoner har det vært litt krøll, har jeg sett). Dere burde legge inn en bugreport på det. (systemet som skal hindre det heter dmix, forresten, en software mixer)

Videre, avspilling av film høres ut som at direct rendering ikke er på. Feil installering av ati driverene muligens? Prøv "glxinfo | grep direct" i en terminal. Den skal si "direct rendering: yes". Hvis det er på, prøv å skifte til video output xv i xine.

Problemer med openoffice bør du ta opp med openoffice.org folka.

Det med qt programmer i gnome, og .deb installering ser ut til å være fikset i neste release (dapper drake, kjører beta 1 på en maskin her).

EDIT: om amsn vet jeg ikke, jeg bruker gaim. og for dvd ripping.. Sett på thoggen?

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Da er resultatet som oftest at jeg må avslutte firefox for så å starte musikkavspilleren igjen.

Høres mer ut som et Java problem enn et lyd problem for meg, uten at jeg er noen fasit. Java på GNU/Linux er ikke alltid kos, mange andre har hatt tildels dårlige opplevelser med Java.

Har du søkt litt rundt på forumet?

Hvis jeg da har musikkavspilleren i gang å prøver å åpne en videofil, funker ikke dette.

Hvis jeg ikke husker feil har jeg også opplevd dette med xmms. Tror det er noe med hvordan xmms binder til seg lyddriver. Har ikke hatt samme problem med andre musikkavspillere som jeg kan huske.

Husk også at xine/gxine også kan spille av musikk.

Enten jeg spiller fra dvd eller større filer opplever jeg veldig ofte at det hakker litt.

xine har gitt meg feilen, som lyder ca: det har blitt droppet for mange frames. Det er mulig systemet ditt ikke er riktig konfigurert eller overlastet eller tregt.

Kanskje pga ATI?? ATI har jo ikke akkurat gode GNU/Linux drivere.

Har du prøvd Quanta?

Så finns det en haug med  små irritasjoner, som f.ekls hver gang jeg starter azureuz så kommer det en update jeg har oppdatert 1000 ganger før men som ikke vil bli. (swt library for gtk)
Igjen, Java og GNU/Linux ...

Sikkert ille pirkete nå, men K3B er bare en frontend/GUI for GNU/Linux brenneprogram, cdrtools osv.

Men hvor feilen ligger (og om det er en feil) kan jeg ikke si uten mer info. Har du spurt her på forumet?

-At amsn min plutselig sluttet å fungere uten at noe nytt var installert, konfigruert eller oppdatert.

Jeg foretrekker gaim siden den er multiprotokoll (icq, irc, msn etc.), har også for meg at gaim er mer stabil. Men amsn har nå vel en bedre implementasjon av msn...?

Hiver meg på. Har brukt ubuntu i 2 mnd. Synes Ubuntuen min ser grei ut nå, etter å lenge ikke ha skjønt hvorfor Skype så ut så det var omlag 12 år gammelt. Synes ikke jeg som uerfaren linuxbruker (er veldig habil på windows) skal måtte trenge å vite at det ser dårlig ut i gnome, men bra i kde, hvis man ikke selv endrer via qtconfig.
Det er desverre slik det er å forholde seg til to forskjellige grafiske bibliotek. Faktisk er det også flere en bare gtk og Qt, men de er de to store. Etter det jeg kan huske har KDE og Gnome nå uttalt et tettere samarbeid fremover, så dette bedrer seg kanskje.

Valgfrihet kan være både positivt og negativt.

Officepakken er så latterlig at den kan knappest sies å være til annet enn pynt. Har ikke klart å skrive ferdig mer enn ett word-dokument. Siden jeg i studiet er avhengig av å bruke regneark har jeg flere ganger evakuert over til dama sin maskin. Når OO forteller at "kjære deg, her vart det feil gitt, men dont worry dette fikser jeg, NOT!", så blir man deprimert. Dette er dog mitt største ankepunkt mot linux!

Men heller ikke tekstbehandleren er helt bra. Den klikker idiot hvis jeg prøver å skrive ut i konvoluttformat, noe jeg også har lyst å gjøre. Får samme feilen, og den fordufter før jeg veit hva som skjer. KAN selvfølgelig lagre oftere slik at dataen ikke blir borte, men synes heller den kunne autolagre oftere, så slipper jeg trøkke lagre...

Feilen var der etter fortsatt etter at jeg skifta fra beta'en som lå i ubuntuen til 2.0 (ihvertfall siste for 2 uker siden).

Jeg leser at du bruker OpenOffice. HAr du prøvd KDE sin office pakke? Eller Abiword?

MEN, jeg blir å fortsette å bruke linux, og gler meg villt til nye ubuntu kommer. Noen som veit hva som er virkelig nytt der?
Tror du kan finne litt info om hva som er nytt via denne sida
Lenke til kommentar

Må bare si at det kom masse fin info her :)

Mulig at man forventer for mye ved overgang fra windows til linux, og sikkert omvendt, og at man da overser litt av problemene man har hatt tidligere...

Skal definitivt prøve Abiword, og Ubuntu 6.06 blir spennende hvis de har fiksa qt/gtk-"problemet".

Å bytte til debian: blir ikke det å bytte til det samme som man har, bare i litt annen innpakning? Får se når 6.06 kommer. :thumbup:

Er det forresten noen som veit hvordan jeg: kjører ei heimelaga fil (for oppdatering av OnTv) i terminalen, og får den til å holde terminalen oppe ETTER at den er ferdig? Evt kjører ei fil via "kjør, terminal", og så tvinger den til å holde seg oppe. Irriterende at den lukker seg straks den er ferdig, og man ikke får med seg hva den har gjort.

Lenke til kommentar

Ta en titt på Kubuntu:

http://kubuntu.org/index.php

-og ellers, the future of linux:

http://www.desktoplinux.com/news/NS7474779842.html

Som jeg mistenker kommer CNR eller en annen form for klikk og installer program til å dukke opp. Det eneste jeg ikke liker, er årsavgiften Linspire gjerne vil ha. Uansett vil mulighetene med dette eller liknede gjøre susen (Suse??) i større grad for Linux basert på Debian kernel'en. Hva Open Office angår, så har jeg brukt den en god del på windows XP, og jeg er stort sett fornøyd (spesielt fordi det er gratis) -dog, anbefaler jeg å gjøre oppgraderingene, for å få minor bug fixes (sometimes not so minor) -OO 2.0.2 er forbedret på flere punkter.

Ellers, så foretrekker jeg strengt tatt KDE framfor Gnome, men det er en tilpassningssak. Syns personlig at fargen i Ubuntu er litt harry...

Dog, ting endrer seg, slik som med Mepis, som jeg akkurat har fått øynene opp for. Her er noen linker til heftige screenshots fra Mepislovers:

http://www.mepislovers.org/modules/newbb/v...=13509&forum=25

http://www.mepislovers.org/modules/newbb/v...=15488&forum=25

http://www.mepislovers.org/modules/newbb/v...=15506&forum=25

Lenke til kommentar

Er det forresten noen som veit hvordan jeg: kjører ei heimelaga fil (for oppdatering av OnTv) i terminalen, og får den til å holde terminalen oppe ETTER at den er ferdig? Evt kjører ei fil via "kjør, terminal", og så tvinger den til å holde seg oppe. Irriterende at den lukker seg straks den er ferdig, og man ikke får med seg hva den har gjort.

5983466[/snapback]

legg en

read

på slutten av scriptet. da vil det vente på user input, og så forkaste hva som kommer inn, om det bare er <enter> eller annet.

hadde du resten av scriptet, eller trenger du det og?

Lenke til kommentar

Tja, prøvde det nettopp, og jeg fikk det ihvertfall ikke til. Slik det er nu har jeg 2 forskjellige filer jeg kjører for å oppdatere OnTv:

exec tv_grab_no --output=listings.xml
read

og

exec tv_sort --output=listings.xml listings.xml

Vi er vel alle enige om at det ser banalt ut, men det funker i dette tilfellet :)

Unntatt read i det øverste tilfellet.

Hvis det er noen ideer om hvordan jeg kan kjøre begge i EI fil, så er det også utmerket!

Takker.

Lenke til kommentar
Tja, prøvde det nettopp, og jeg fikk det ihvertfall ikke til. Slik det er nu har jeg 2 forskjellige filer jeg kjører for å oppdatere OnTv:

exec tv_grab_no --output=listings.xml
read

og

exec tv_sort --output=listings.xml listings.xml

Vi er vel alle enige om at det ser banalt ut, men det funker i dette tilfellet :)

Unntatt read i det øverste tilfellet.

Hvis det er noen ideer om hvordan jeg kan kjøre begge i EI fil, så er det også utmerket!

Takker.

5991987[/snapback]

sure. det er det vi er her for =)

legg dette i en fil

#!/bin/bash

nice -15 /usr/bin/tv_grab_no --output=/home/lars/.listings-unsorted.xml > /dev/null 2>&1
nice -15 /usr/bin/tv_sort --output=/home/lars/.listings-sorted.xml /home/lars/.listings-unsorted.xml > /dev/null 2>&1

om linjene brytes her, så får jeg opplyse om at det skal være to linjer + #!.. på toppen.

tilpassninger

om du vil at den skal vente etter den er ferdig, legg til en linje med "read" under. om du vil at den ikke skal kjøre med lav prioritet, fjern "nice -15". om du vil se output fra dem, fjern alt etter første " > " på begge linjene.

lagre dette som xmltv.sh. kjør en "chmod +x xmltv.sh" på den, så den blir kjørbar. filen kan nå kjøres ved å skrive ./xmltv.sh, eller sh xmltv.sh. eller legges i crontab, til å kjøres en gang i døgnet. du endrer selvfølgelig output til hva enn som passer.

Lenke til kommentar

dapper blir forresten ganske bra. har kjørt "beta" på maskinen min en god stund nå. det merkes godt på stabiliteten og finishen at det nærmer seg release. den har fikset alle problemer jeg hadde med wlan. ati, derimot, er fortsatt litt kjip. men distroen blir bra!

bare synd at den er utsatt enda lengre.

Lenke til kommentar
Da har jeg brukt ubuntu siden slutten av oktober 05, og har fått til mye.

Jeg har nå en grei forståelse hvordan ting funker,

har oppgradert til nyeste ati-drivere og

kompliert meg en nyere kjerne 2.6.16-cks3.

Men fremdeles har jeg en del mangler og savn i hennhold til windows.

Jeg savner ett ordentlig å raskt rippeprogram til dvd som lar meg velge hva jeg vil

ha med av menymateriell. I windows har jeg dvdshrink som ripper og brenner på 30

min. I linux har jeg prøvd mye, ennå ikke funnet ett program som ripper menyene mine

og i tillegg gjør dette på kort tid. (1t.45min er raskeste)

Pass på at musikkprogram, videoprogram etc. er satt til å bruke ALSA lydsystem, ikke OSS.

En god del filmer har jeg rett og slett problemer med å spille av, f.eks:

navlen min i stor versjon. Denne fikk jeg ikke spillt av med lyd i vlc, xine avslutter seg, og mplayer har jeg ett eller anned dritt med.

Jeg får spillt den fila uten trøbbel (klikke på linken og vente på buffring), kommer opp i mplayerplug-in (streamer over nettet). Men du må legge inn windows-kodekene ellers så er wmv/quicktime/realplay bare knot (sistnevnte finnes i "native" linuxversjon, men når mplayer tar det... why bother...)

Jeg koder sider selv, men liker å ha en ordentlig wysiwyg editor.

Enig med deg der. Ikke at jeg har brukt dreamweaver, men folk sier de er bra. nvu/quanta+ er "ok" til "hjemmeside", men skal du kode web på linux så er det bart metall som gjelder...

Kan jo være det finnes gode plugins til eclipse, har du sjekka?

En ordentlig, rask og pålitelig decoder til film.

Har prøvd mange, bl.a. avidemux men hastighetene på programmene jeg har brukt er latterlig lav

sammenlignet med hastighetene jeg har fått i windows, og det i programmer langt enklere enn

avidemux. (windows avi2dvd f.eks.)

Har ikke jeg opplevd. Maskina mi koder mpeg2 -> xvid (mpeg4) (2 pass) raskt nok for meg (30 minutter på en time film eller noe, fritt etter hukommelsen). Sikker på at du har en versjon av avidemux2 kompilert med ASM-optimaliseringer slått på? Dersom du ikke har dette, bruker du generisk kode som er mye mye treigere.

Så finns det en haug med  små irritasjoner, som f.ekls hver gang jeg starter azureuz så kommer det en update jeg har oppdatert 1000 ganger før men som ikke vil bli. (swt library for gtk)

Sikkert en enkel løsning på dette men alikevel.

-Programmer som plutselig avslutter.

-Har ikke fått printeren min til å funke, med hjelp fra ubuntuforums. (HP Deskjet 720C)

Har mange positive opplevelser også, f.eks. hvor lenge systemet kan være oppe uten å treges ned. Lettheten med apt-get og synaptic.

Gnome! XFCE!! OnTV

Hvordan har du installert azureus? Anbefaler at du bare legger azureus-mappen i hjemmekatalogen din og starter det derifra - for her har du (og dermed azureus) skrivetilgang og greier å oppdatere seg.

Har absolutt aldri noensinne hatt trøbbel med k3b, hverken når jeg hadde treig 4x-brenner eller nå med en rask 8x dvdbrenner (ørten-x på cd, ikke spør meg, men den er raskt ferdig). Faktisk så har jeg sett den ligge stabilt oppimot 10-12x (drar seg opp etterhvert), selv om den av og til detter ned til 6-7x. Tror hvor raskt harddisken din greier å levere er en viktig faktor her, sørget for å ha et hdd-system som var raskt (SATA2, 250 gb @4 plater@7500 RPM (seagate deskstar)).

AMSN ville jeg nok også installert på samme måte som azureus, men så har jeg ikke brukt dette på 2-3 år (bytta til gaim når de fikk stabil filsendestøtte i versjon 0.6 eller noe), så jeg har ærlig talt ikke peiling på hva amsn er idag.

Og mitt system?

Ikke noe voldsomt, men det er:

Amd Athlon 2800+

768 MB ram

ati raedon 9600pro

120 WD HDD + 200 Maxtor HDD

det var vel det viktigste.

Og det takler xp+alt av spill og filmer og brenning på en god måte!

men må erlig innrømme at jeg er litt forbannet akuratt nå!

5981770[/snapback]

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg ville jeg testet Mepis, der var det ingen lydproblemer, skjermkortdrivere ble installert ved installasjon ,osv, osv... det eneste er at drivere til ATI skjermkortene er litt dårlige. Mepis er den distroen hvor alt bare har funket. Forskjellige codecs er også installert, men nå som det kommer en open source version av Linspire så tror jeg nok den er vært å prøve også :D

Lenke til kommentar

ok..

Pass på at musikkprogram, videoprogram etc. er satt til å bruke ALSA lydsystem, ikke OSS.

Alt bruker alsa

Jeg får spillt den fila uten trøbbel (klikke på linken og vente på buffring), kommer opp i mplayerplug-in (streamer over nettet). Men du må legge inn windows-kodekene ellers så er wmv/quicktime/realplay bare knot (sistnevnte finnes i "native" linuxversjon, men når mplayer tar det... why bother...)

Har lagt in mplayer plugin (bruker den fint på big-boys.com) og windows kodekene er også installert (m automatix og andre gang fra ubuntuguide.org)

Enig med deg der. Ikke at jeg har brukt dreamweaver, men folk sier de er bra. nvu/quanta+ er "ok" til "hjemmeside", men skal du kode web på linux så er det bart metall som gjelder...

Fikk forklart det som at det fantes 2 store, bluefish og nvu.

Ingen av dem falt helt i smak. Bluefish er sikkert bra den, hvis du kun skal kode.

Har ikke jeg opplevd. Maskina mi koder mpeg2 -> xvid (mpeg4) (2 pass) raskt nok for meg (30 minutter på en time film eller noe, fritt etter hukommelsen). Sikker på at du har en versjon av avidemux2 kompilert med ASM-optimaliseringer slått på? Dersom du ikke har dette, bruker du generisk kode som er mye mye treigere.

Det stemmer men jeg koder ikke mpeg2 til xvid, koder mpeg2 og xvid etc til dvd.

Tar forbannet lang tid.

Hvordan har du installert azureus? Anbefaler at du bare legger azureus-mappen i hjemmekatalogen din og starter det derifra - for her har du (og dermed azureus) skrivetilgang og greier å oppdatere seg.

Ligger i hjemmemappa den.

Er også riktig chmod´et og chown er til riktig bruker.

Har absolutt aldri noensinne hatt trøbbel med k3b, hverken når jeg hadde treig 4x-brenner eller nå med en rask 8x dvdbrenner (ørten-x på cd, ikke spør meg, men den er raskt ferdig). Faktisk så har jeg sett den ligge stabilt oppimot 10-12x (drar seg opp etterhvert), selv om den av og til detter ned til 6-7x. Tror hvor raskt harddisken din greier å levere er en viktig faktor her, sørget for å ha et hdd-system som var raskt (SATA2, 250 gb @4 plater@7500 RPM (seagate deskstar)). 

K3B brenner fra 6 - 0 så 0 - 6 etc.

Bufferen går i bunn hele tiden.

I windows med nero og truespeed (viser virkelig brennehastighet, ikke hva den er satt til) så går jeg raskt opp i 18x og kryper seg opp derifra.

Buffer aldrig lavere enn 94%.

Hovedhardisk. WD 120 HDD @ 7200 RPM

Sekunder HDD: Maxtor 200 GB HDD @ 7200 RPM

Når det gjelder amsn bruker jeg denne fordi webcam er best støttet her.

Ellers så liker jeg utseendet og implentasjonen til gaim best, med tanke på gnome.

Lenke til kommentar

ok..

Alt bruker alsa

Men da skal du ha støtte for flere lydkilder på en gang. Herregud, selv AWE32 isabusskortet jeg har i den gamle pc'n min greier dette. Dvs. noen kjipe "hovedkortlydkort" støtter ikke dette i maskinvare, så det må gjøres i programvare. Vet at iallefall nyere fedoraer støtter dette "rett ut av boksen"

Forøvrig: pass på (i oppsettet til mplayer etc) at mplayer bruker xvid (eller GL) som output method eller hva det nå heter, ikke X11 - X11 er treeeiiiigt.

Har lagt in mplayer plugin (bruker den fint på big-boys.com) og windows kodekene er også installert (m automatix og andre gang fra ubuntuguide.org)

Og problemet er? Dersom du har lagt inn disse (essentials-pakka fra mplayerhq) spiller mplayer "alt" du måtte møte på, både det den har innebygget støtte for, og det den må bruke eksterne windowskodeker for.

Fikk forklart det som at det fantes 2 store, bluefish og nvu.

Ingen av dem falt helt i smak. Bluefish er sikkert bra den, hvis du kun skal kode.

Det stemmer men jeg koder ikke mpeg2 til xvid, koder mpeg2 og xvid etc til dvd.

Tar forbannet lang tid.

Dvd ER mpeg2 - så så lenge du ikke skal endre oppløsning etc. så er det ingen rekoding involvert her. Fra mpeg2 til dvd iso med menyer og hele greia så bruker min pc ca 1 minutt.

Ligger i hjemmemappa den.

Er også riktig chmod´et og chown er til riktig bruker.

Det er ingen chmod'ing og chowning invovert i å installere azureus. Bare laste ned tar-fila for linux, pakke ut til f.eks ~/Azureus, og kjøre azureus.sh inni der. Kansje tom lage en snarvei på dekstopen eller noe.

K3B brenner fra 6 - 0 så 0 - 6 etc.

Bufferen går i bunn hele tiden.

I windows med nero og truespeed (viser virkelig brennehastighet, ikke hva den er satt til) så går jeg raskt opp i 18x og kryper seg opp derifra.

Buffer aldrig lavere enn 94%.

K3B viser også ekte brennehastighet. Dersom du ikke greier å brenne alt brenneren greier,så vil jeg annbefale deg å sjekke at disken din klarer å levere data kjapt nok. Er DMA slått på? Brenner du fra en annen disk en i windows? Skjekk med hdparm. Med mindre du har hardware fra baksiden av månen, skal du ha mindre dvd/cd-brenningsproblemer i linux enn i windows. Jeg har f.eks. aldri opplevd en eneste feilbrenning (bortsett fra å brenne feil data da... doh.) med k3b, mens under windows kunne jeg noen ganger måtte prøve både en og to ganger før det gikk (godt hjulpet av manglende feilmeldinger for f.eks. "du prøver å brenne 900 MB til en 700MB cdrom"), i tillegg til masse stress med å få den gamle cd-brenneren min til å funke med XP. Som sagt yter dvd-brenneren min nesten 50% bedre enn hva den er spesifisert for...

Men det du sier at "dvd-avspilling hakker" kan jo tyde på at noe er gæli med kontrolleren (eller driveren) brenneren din sitter på eller noe i den duren. DVD'er skal ikke hakke med mindre du sitter på en 500 mhz'er, og knappast da. Den meldingen du nevnte (your system is to slow etc) har jeg selv fått på DVD'er som har sett ut som om de har vært en tur i kjøttkværna, men aldri ellers.

Hovedhardisk. WD 120 HDD @ 7200 RPM

Sekunder HDD: Maxtor 200 GB HDD @ 7200 RPM

Når det gjelder amsn bruker jeg denne fordi webcam er best støttet her.

Ellers så liker jeg utseendet og implentasjonen til gaim best, med tanke på gnome.

5994556[/snapback]

Mulig. Jeg har ikke webcam, men om det skulle være krise, så har jeg tvkort (både BTTV og IVTV) og gammelt videokamera :)

Når det er sagt, så er hovedgrunnen til at jeg foretrekker fedora framfor ubuntu at fedora har langt færre bugs en ubuntu. Har ikke noe godt inntrykk av kjerna til ubuntu, eneste linuxsystem jeg har greid å virkelig krasje så det brannt...

Lenke til kommentar

Har opplevd en del negativt med ubuntu jeg også. Siden det var det første jeg prøvde av GNU/Linux så hadde jeg lite kunskap og mye "eventyrlyst" så jeg rotet og lekte mye. noe som resulterte i at jeg måtte reinstallere opptil flere ganger pga. enkle ting som at gnome ikke virket og skjermkortdrivere som hindret x i å starte. Selv om mesteparten av dette var selvforskyldt så har jeg ikke hatt noen lignende problemer etter jeg gikk over til slackware.(kan ha med at jeg da hadde litt mer kunnskap enn når jeg begynnte med ubuntu). Og så det at ikke mp3 og div andre codecs ligger inne som standard er ikke bra det heller.

Endret av Tob2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...