Plecto Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Vi har et sommersted oppe i nord-norge hvor vi er hver påske og sommer. Vi fikk sist påske en ide som å plassere en pc på lolftet som kunne samlet data som f.eks. digitale bilder, temperatur, vindhastighet etc. men dette er det jo en del problemer med. Spm 1: Er det mulig å koble slike ting som temperaturmålere og vindhastighetsmålere til en pc? Spm 2: Er det mulig å dele pcens innhold (som da inneholder samlet informasjon) via mobilnettverket? Jeg har hørt at man går kjøpt en sånn sak som gjør at man kan få internett trådløst uansett hvor man her. Alt dette skal jo da stå totalt utilgjengelig (langt til folk for å si det sånn). Er det noen som enten kan slå denne ideen død eller hjelpe meg videre? Endret 24. april 2006 av Hektor123 Lenke til kommentar
Vidde1 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Vi har et sommersted oppe i nord-norge hvor vi er hver påske og sommer. Vi fikk sist påske en ide som å plassere en pc på lolftet som kunne samlet data som f.eks. digitale bilder, temperatur, vindhastighet etc. men dette er det jo en del problemer med. Spm 1: Er det mulig å koble slike ting som temperaturmålere og vindhastighetsmålere til en pc? Spm 2: Er det mulig å dele pcens innhold (som da inneholder samlet informasjon) via mobilnettverket? Jeg har hørt at man går kjøpt en sånn sak som gjør at man kan få internett trådløst uansett hvor man her. Alt dette skal jo da stå totalt utilgjengelig (langt til folk for å si det sånn). Er det noen som enten kan slå denne ideen død eller hjelpe meg videre? 5981758[/snapback] Spm 1. Det finnes ferdige værstasjoner man kan koble opp mot pc. Regner med at disse kan brukes til dette formålet. Spm 2. Har ikke vært borti dette, men det finnes jo ting man kan styre strømmen på hytta via gsm-nettet så hvorfor ikke. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Spm 1: Ja. Spm 2: Ja. GPRS eller 3G. Dette vil dog koste Dere rundt 500 NOK i mnd. med dagens priser. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 For å holde kostnadene nede ser jeg for meg at man bruker en (gammel) laptop med en eller annen værstasjon tilkoblet (usb?), og laster opp data f.eks. et par ganger i døgnet via vanlig GSM-data (med en hvilken som helst mobil med modem tilkoblet laptopen med kabel). Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Okay! Takker! Men over til det litt mer spesifikke. Kunne noen linket litt og forklart litt mer mer hvordan vi skal gå fram? Jeg er godt inne i datamaskinens verden, men dette med gprs eller gsm på data er nytt for meg (aldri brukt det før for å si det sånn). Du ser at jeg må koble en mobil til laptoppen? Hvor får man tak i det og hva er det? :S Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Ikke mulig å få litt videre hjelp? Lenke til kommentar
JonV Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Har sett endel som har satt opp slike og kopplet de til sine netsider. Slik som denne Ammerud De bruker ws-2300 fra WS-2300/2305 Prisgunstig stasjon som har "alt", inkl. PC-tilkobling. Komplett Kr 1625,-/1695 Endret 3. mai 2006 av JonV Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Noe så stilig! Da er jo dette problemet løst, men hvordan er det med å koble til GSM nettverket? Dette må jo gjøres fjernstyrt da det ikke er noen i huset hvor pcen står :S Lenke til kommentar
BMP Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 De har endel bra og billig på clas ohlson sine nettsider. Har selv vurdert noe slikt men det blir ikke med det første. Lenke til kommentar
reyerd Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 http://shop.netcom.no/index.php/Portal/sec...d/2070/action/1 http://shop.netcom.no/index.php/Portal/sec...d/2049/action/1 netcom har forskjellige abbonemang som kan være fint å ha, for 125 kr mnd har du inntill 80 mb du kan laste ned av data. Du får fri bruk av NetCom mobilt bredbånd for kr 499 inkl. mva. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Hmm, men hvordan kan jeg da sitte hjemme i stua å be om å få sendt over dataene fra maskinen i nord-norge? Den er jo da ikke tilkoblet til nettet altså utilgjengelig Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Maskinen kan være koblet opp mot nettet hele tiden med GPRS, men man betaler bare for det man laster ned. Lenke til kommentar
ZeldaX Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hmm, men hvordan kan jeg da sitte hjemme i stua å be om å få sendt over dataene fra maskinen i nord-norge? Den er jo da ikke tilkoblet til nettet altså utilgjengelig 6035887[/snapback] Det er mulig å koble seg til pcen du har på hytta ved å benytte remote desktop, eller ett annet program som tillater det, på den måten kan du jo sjekke logfilen som evt blir lagret av værstasjonen, en annen mulighet er jo å lage/finne ett program som sender deg logfilen på mail f.eks hver uke, dag, time, eller hva du måtte ønske, det siste er nok billigste løsningen. Z Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 31. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2006 Har diskutert litt her og det er fortsatt noen knuter. Hvordan får man tak i program som vil sende over evt. bilder og log filer av seg selv? Må dette lages? For jeg vet ikke selv hvordan jeg gjør dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå