Vo0do0 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Figuren under viser CPU- og I/O-skred (burst) for tre prosesser slik de ville vært dersom hvervar alene på maskinen. Hver prosess utfører I/O mot hver sin terminal uavhengig av de andre prosessene. Tegn opp forvaltningsplanene for CPU og hver av terminalene (I/O) dersom disse prosessene kjøres på et flerbrukersystem med en prosessor og SJF forvaltningsalgoritmen. P1: |CPU 2| |I/O 4| |CPU 5| |I/O 4| |CPU 3| |I/O 5| |CPU 10| |I/O 2| |CPU 2| P2: |CPU 4| |I/O 3| |CPU 4| |I/O 5| |CPU 5| P3: |CPU 1| |I/O 5| |CPU 15| |I/O 5| |CPU 4| |I/O 5| |CPU 4| |I/O 4| |CPU 3| (Prosesser vil vanligvis inneholde I/O skred som er vesentlig lengre enn tidene vist i dette eksemplet.) Som sagt i topic trenger jeg hjelp med denne oppgaven. Jeg forstår faktisk ikke hva jeg skal gjøre her. Problemet er at oppgaven er på norsk, og lærebøkene våre er på engelsk.... SJF = Shortest Job First Tallene er tiden cpu / I/O bursten bruker. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Gå til lærer... En ting er å tegne opp dette skemaet, men du skal bruke skjemaet til å kalkulere ut noen ting også (for å sammenligne og finne den mest optimale måten å fordele oppgaver på). Så det blir litt pes å forklare det i dette forumet. Men hvis jeg kun ser på cpu. Så ser du på første rad at prosess 3 må gå først for den er kortest, så går prosess 1, og til slutt prosess 2. Så tar du neste rad.... rad for rad ... så tegner du opp tidsskjema over dette. Kun en prosess kan gå om gangen så det burde gå greit. men nå kan det være noe tull med det io greiene - husker ikke alt fra operativsystemfaget... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå