mEhE` Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 finnes det noe form for program der man kan prøve seg å lage spill? eller bruker spilleprodusenter mest koder? lurer også på at bra program til å lage proff trance\techno e.l musikk? Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Har hørt om game-maker ihvertfall Vet ikke hvor bra det er men, kan jo teste det ut Link Lenke til kommentar
Stickyicky Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 www.download.com De bruker javascript og html;) Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Javascript, og HTML? De bruker vel noen ordentlige programmeringsspråk, som C, osv? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 vel spill er jo relativt.. hvis du har planer om å lage doom3 så passer jo ikke java eller python da brukes c++ siden det produserer mange ganger så rask kode som fks python.. men hvis du bruker c++ så brukere du også mange ganger så lang tid på å skrive koden. gamemaker funker fint til å lage enkle spill. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Til leveldesign lager de hvertfall sine egne editorer som vanligvis ikke slippes sammen med spillet. Skikkelig fancy 3d-grafikk ala Oblivion lager de i store, tunge, dyre og vanskelige grafikkpakker som Maya eller 3dstudio max. Eller noe helt annet hvis de bruker sære datamaskiner. Endret 25. april 2006 av Bitex Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 finnes det noe form for program der man kan prøve seg å lage spill?eller bruker spilleprodusenter mest koder? heh, tror du spillprodusenter "prøver å lage spill"? vil du prøve å lage spill passer sikkert game-maker som en nevnte bak her bra (uten at jeg vet noe om den) vil du lage spill, altså sånne som "produsentene" lager, må du skrive kode i en teksteditor (eller i et IDE som det også kalles) .. men i et spill er det masse annet som må gjøres utenom programmering også: * designe figurer ("modeler") .. dette kan godt gjøres i et av de "store tunge" 3D-programmene som en nevnte bak her * designe kart, områder og "verdener" der modeller og figurer plasseres i * lyd-effekter * historie * musikk ..som programmerer tar en seg blant annet av: * netverksprogrammering: tenk World of Warcraft, et kjempeprosjekt her * 3D-motor (den som tegner opp og gir liv til figurer, modeller og verdenen + spesial-effekter) * input/output, tastatur/mus * fysikk-motor; hva skjer i en biljard-simulator/spill? * kunstig intelligens; og generellt ting som skjer uten at mennesker styrer det direkte * ..og masse mer jeg ikke orker å skrive ned nå - eller kommer på i farta Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 for og få en person\figur til og bevege seg ,tegner da produsentene i være minste detalj ? eller er det nok med å bare tegne en figur 3 dimensjonalt og et program\koder ordner selve beveglesene? Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 for og få en person\figur til og bevege seg ,tegner da produsentene i være minste detalj ? eller er det nok med å bare tegne en figur 3 dimensjonalt og et program\koder ordner selve beveglesene? 5985306[/snapback] Det kan gjøres på begge måter, så det er litt opp til hva man ønsker. Enten lage en animasjon i Maya/3ds max som blir importert av systemet, og spillt av når det trengs, eller så lager du bare modellen og kode(re)n ordner resten. Når deg gjelder hvilket program de bruker til å kode, så bruker Funcom Visual Studio (de krever ihvertfall at du kan det hvis du skal jobbe der). Finner ikke direkte info om hva andre studioer bruker, men dere kan jo lete litt selv. Dog er det en fellesnevner, og det er at de alle krever at du er kyndig i C/C++! Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Trådstarter: Hvis du lærer deg litt basic programmering, og kanskje lærer å bruke noen grafiske bibloteker, vil du etterhvert forstå hva som skal til. Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Trådstarter: Hvis du lærer deg litt basic programmering, og kanskje lærer å bruke noen grafiske bibloteker, vil du etterhvert forstå hva som skal til. 5986276[/snapback] det sier meg ingenting..grafiske biblioteker,du mener da at en bør lære seg å tegne en grafisk figur feks? har kodet litt css og html..men cc++virket mer avansert.. søkte litt på google men ble ikke mye klokere.. edit: leste meg til at man kan få lastet\kjøpe ferdige 3d motorer fra feks unreal.. hva vil det si ?? blir det samme som å redigere en hjemmeside du har funnet på nett til din egen? ble mye dumme spm her..har lest rundt og har fått svar på en del..men dukker stadig opp nye spm.. Endret 25. april 2006 av mEhE` Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) kode blir samlet i noe som kalles biblioteker .. med "grafiske biblioteker" mente zirener kode-biblioteker for manipulering av grafikk et eksempel er OpenGL (for manipulering og generering av grafikk i 3 dimensjoner (edit: eller forsåvidt 2D også)).. det er noen OpenGL-tutorialer her: http://nehe.gamedev.net/ .. det er en forutsetning at du kan programmere for å få til noe selv her .. et annet eksempel er http://www.ogre3d.org/ som er et bibliotek som tar seg av flere ting man måtte ha gjordt "manuellt" i OpenGL (og DirectX forsåvidt) .. (altså, det er et bibliotek pakket (wrappet) rundt OpenGL-biblioteket) ..men det har lite for seg å bruke mye tid på noen av disse nå; uansett åssen man vender og vrir på det må man kunne programmere for å lage programmer (spill) .. edit: sjekk en av de andre trådene nedover her for spm. ang. valg av språk! Endret 25. april 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Ups, glemte det at sånne begreper kan være ukjent. Uansett så finner du fort ut av det hvis du begynner å programmere. (Eller da bare leser det dayslepr skrev, heh) Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 takker for gode utfyllende svar.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå