Gå til innhold

hvilke program bruker de som lager spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel spill er jo relativt.. hvis du har planer om å lage doom3 så passer jo ikke java eller python da brukes c++ siden det produserer mange ganger så rask kode som fks python.. men hvis du bruker c++ så brukere du også mange ganger så lang tid på å skrive koden.

 

gamemaker funker fint til å lage enkle spill.

Lenke til kommentar

Til leveldesign lager de hvertfall sine egne editorer som vanligvis ikke slippes sammen med spillet.

Skikkelig fancy 3d-grafikk ala Oblivion lager de i store, tunge, dyre og vanskelige grafikkpakker som Maya eller 3dstudio max. Eller noe helt annet hvis de bruker sære datamaskiner.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
finnes det noe form for program der man kan prøve seg å lage spill?

eller bruker spilleprodusenter mest koder?

 

heh, tror du spillprodusenter "prøver å lage spill"?

 

vil du prøve å lage spill passer sikkert game-maker som en nevnte bak her bra (uten at jeg vet noe om den)

 

vil du lage spill, altså sånne som "produsentene" lager, må du skrive kode i en teksteditor (eller i et IDE som det også kalles) .. men i et spill er det masse annet som må gjøres utenom programmering også:

 

* designe figurer ("modeler") .. dette kan godt gjøres i et av de "store tunge" 3D-programmene som en nevnte bak her

* designe kart, områder og "verdener" der modeller og figurer plasseres i

* lyd-effekter

* historie

* musikk

 

..som programmerer tar en seg blant annet av:

 

* netverksprogrammering: tenk World of Warcraft, et kjempeprosjekt her

* 3D-motor (den som tegner opp og gir liv til figurer, modeller og verdenen + spesial-effekter)

* input/output, tastatur/mus

* fysikk-motor; hva skjer i en biljard-simulator/spill?

* kunstig intelligens; og generellt ting som skjer uten at mennesker styrer det direkte

* ..og masse mer jeg ikke orker å skrive ned nå - eller kommer på i farta

Lenke til kommentar
for og få en person\figur til og bevege seg ,tegner da produsentene i være minste detalj ? eller er det nok med å bare tegne en figur 3 dimensjonalt og et program\koder ordner selve beveglesene?

5985306[/snapback]

 

Det kan gjøres på begge måter, så det er litt opp til hva man ønsker.

Enten lage en animasjon i Maya/3ds max som blir importert av systemet, og spillt av når det trengs, eller så lager du bare modellen og kode(re)n ordner resten.

 

 

Når deg gjelder hvilket program de bruker til å kode, så bruker Funcom Visual Studio (de krever ihvertfall at du kan det hvis du skal jobbe der). Finner ikke direkte info om hva andre studioer bruker, men dere kan jo lete litt selv.

 

Dog er det en fellesnevner, og det er at de alle krever at du er kyndig i C/C++!

Lenke til kommentar
Trådstarter: Hvis du lærer deg litt basic programmering, og kanskje lærer å bruke noen grafiske bibloteker, vil du etterhvert forstå hva som skal til. :)

5986276[/snapback]

det sier meg ingenting..grafiske biblioteker,du mener da at en bør lære seg å tegne en grafisk figur feks?

har kodet litt css og html..men cc++virket mer avansert.. søkte litt på google men ble ikke mye klokere..

edit: leste meg til at man kan få lastet\kjøpe ferdige 3d motorer fra feks unreal..

hva vil det si ?? blir det samme som å redigere en hjemmeside du har funnet på nett til din egen?

ble mye dumme spm her..har lest rundt og har fått svar på en del..men dukker stadig opp nye spm..

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar

kode blir samlet i noe som kalles biblioteker .. med "grafiske biblioteker" mente zirener kode-biblioteker for manipulering av grafikk

 

et eksempel er OpenGL (for manipulering og generering av grafikk i 3 dimensjoner (edit: eller forsåvidt 2D også)).. det er noen OpenGL-tutorialer her: http://nehe.gamedev.net/ .. det er en forutsetning at du kan programmere for å få til noe selv her ..

 

et annet eksempel er http://www.ogre3d.org/ som er et bibliotek som tar seg av flere ting man måtte ha gjordt "manuellt" i OpenGL (og DirectX forsåvidt) .. (altså, det er et bibliotek pakket (wrappet) rundt OpenGL-biblioteket)

 

..men det har lite for seg å bruke mye tid på noen av disse nå; uansett åssen man vender og vrir på det må man kunne programmere for å lage programmer (spill) .. edit: sjekk en av de andre trådene nedover her for spm. ang. valg av språk!

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...