Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Max 1500w sub; hva er best?

AOe

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter en sub på max 1500w. Jeg må innrømme at jeg er ganske fersk på området, men jeg har hørt at pioner buldrer for mye. Derfor lurer jeg på hvordan denne kenwood suben er...

LINK!

Andre forslag mottas med takk! :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke tro på alt du hører ;) De aller fleste klarer ikke å avgjøre om det er elementet, forsterkeren eller monteringen som er hovedgrunnen til at "bassen låter ræva", og ender opp med å legge skylda på det som er nærmest.

Hvorfor skal den tåle max 1500 watt? Hva skal den drives med? Hva slags lyd er du ute etter, og hva slags bil skal alt monteres i? Og hvor stor kasse kan du akseptere?

Lenke til kommentar

Watt er også en høyst diskutabel verdi for hvor bra et produkt er, elementet "er" forøvrig ikke på noe watt, men det har en mekanisk og termisk tolleranse for tilført effekt.

Den verdien du da bør se etter er Watt RMS, som for den du linker til er 380W RMS.

Anbefaler at du leser litt her. Da tenker jeg det skulle komme en aha-opplevelse eller to :)

Si ellers litt om hva slags lyd du er ute etter, hva du evt. har fra før i tillegg til det epifant nevner.

Det gir oss et mer helhetlig bilde og gjør det lettere å komme med tips som passer for deg :)

Lenke til kommentar

Veldig mye i bilstereo verdenen er basert på store tall og skinnende utstyr BLING BLING med andre ord. Har du aldri tenkt hvorfor veldig få har 2*12" med 1500 W på hvert element hjemme i stua? jo det er pga at man kan få så mye bedre en dette dvs, en 10 eller 12" som har en ytelse på 200-300W. Om du tar å rekner litt på de sikringene som står i mange bilforsterkere så samsvarer ikke dette i det hele tatt med hva de skal tåle per kanal. feks en forsterker på 1500W har 80 amp sikring. men for å få 1500W ved 12 V trenger man 125Amp å av disse wattene som tilføres forsterkeren vil vertfall halvparten bli varme før det når elementet(analog forsterker)

Bare en liten tanke ;) Jeg er bare litt lei av alle som går rundt å baserer bilene sine på bling bling ;)

Endret av kaffi
Lenke til kommentar

Forøvrig en ganske god tanke også. Det man må huske på, er at man har en god del støy i en bilkupè, men den er samtidig langt mindre, noe som fører til det som kalles "room-gain", eller i dette tilfellet "cabin gain". Det er samme fenomen som inntrer i små rom i et hus, jo mindre dimensjonene er jo mer vil de lave frekvensene forsterkes som følge av dette room/cabin-gainet.

Det er ikke til å stikke under en stol at bilstereokomponenter selger MYE på utseendet, og heller lite på spesifikasjoner. At det later til at fokuset ligger mer på bass og "tøffest-i-gata-faktor" hjelper heller ingenting..

Hvor mange har f.eks. hørt hvor mye bass det faktisk kan komme ut av et skikkelig godt 6" komponentsett som er godt montert i ordentlig dempede dører? ;)

Lenke til kommentar

Word! Epifant :yes:

Linken funker her; www.bcae1.com er URL'en iallefall.

Støydemping og å sørge for at en har strøm nok er desverre altfor ofte neglisjert.

Ergo vil en også trenge en oppegående kabling, dynamo og batteri om en skal ha inn et beist som skal yte 1kW+.

Men slikt koster somregel litt, så om pris og ytelse ikke henger sammen så er det somregel en grunn til det. Noen hederlige unntak er det dog, men det er bare så altfor mye useriøst på markedet. USCarvor f.eks. Usja!

Som en liten digresjon kan jeg nevne at om en har en skikkelig forsterker så trekker denne bra med strøm selv om det er "beskjedne" tall ellers. En som på papiret yter "kun" 2x50W kan godt være strømhungrig, i det tilfellet jeg tenker på kan forsterkeren dra opptil 76A!

Her snakker man dynamikk, headroom og kontroll. Kvalitet med andre ord.

Lenke til kommentar
Hvor mange har f.eks. hørt hvor mye bass det faktisk kan komme ut av et skikkelig godt 6" komponentsett som er godt montert i ordentlig dempede dører? ;)

5988546[/snapback]

Så lenge jeg ikke setter bilen i drive, er det veldig mye bass i ett dårlig 6,5" komponent sett i dårlig montert udempet dør :)

Lenke til kommentar

Jeg prøver å forstå noe, men ikke alt går rett inn... Dere er flinke på området! Det er ikke jeg... Jeg tar av meg hatten for det. :w00t:

Men, har noen noe forslag til et godt annlegg til max 5-6k? Helst noe Alpine støff fordi det sier kameraten min som kan sånnt, at rocker...

Er det mulig å få noe sånnt til en vettug pris?

Forøvrig: Den aktuelle bilen er en Volvo v40 1996 modell. Den har en ekkel svart kasettspiller, men det eksisterer en ganske bra cd spiller for 2001 modellen (er ikke sikker på hva den heter... link). Vil den passe til 96 modellen selv om den først kom til 01 modellen? :whistle:

Eg undrast...

Takker for hjelpa hittill! :D

Endret av AOe
Lenke til kommentar

såg ett eksempel på dårlige spesifikasjoner i ett bilblad på butikken her om dagen, det var monoblokker som ble testa der det var mange som var nede i 50% til 90% av oppgitt ytelse. Men der var vel 2 stk som hadde over 100% i ytelse i forrhold til det som var oppgitt effekt :D så det er håp fortsatt.

Du får satse på en god 5 kanaler forsterker. Jeg har en DLS 51ca eller noe i den dure å den driver 2 12" på 1* 150 W kanal flott. dette er da lett drevne ellement. Jeg har ikke kobla til front og bak høytallere enda pga at jeg mangler kabler. men tror det blir bra :D

Fresten hva skal du ha? cdspiller, frontsett og sub? eller mer? Hva skal kobles via forsterker?

Endret av kaffi
Lenke til kommentar
Hei, jeg ser etter en sub på max 1500w. Jeg må innrømme at jeg er ganske fersk på området, men jeg har hørt at pioner buldrer for mye. Derfor lurer jeg på hvordan denne kenwood suben er...

LINK!

Andre forslag mottas med takk!  :cool:

5981049[/snapback]

Gikk inn på den linken og stusser litt, det står 1500W på toppen, litt lenger ned står det

Nominell (RMS) utgangseffekt 380 watt

Maks. utgangseffekt 760 watt

Hva er de 1500W?

Og hvorfor står det utgangseffekt?

Elers så må jeg si att du antagli vill få bedre bass til samme pris, om du velger noe annet. (innrømmer, jeg liker ikke Kenwood)

Lenke til kommentar

Helt riktig. Basselementer har like mye utgangseffekt som jeg har millioner på kontoen. Nix, nada, med andre ord ;)

Hva med en eller flere Dynabel db12? Den ser slett ikke fancy ut, men er noe så enkelt som et fornuftig oppbygd element til en fornuftig pris. Ønsker man mer trøkk kan man kjøpe flere. 498,- for ett og 1498,- for fire er det ingenting å si på ;)

Lenke til kommentar
Helt riktig. Basselementer har like mye utgangseffekt som jeg har millioner på kontoen. Nix, nada, med andre ord ;)

Hva med en eller flere Dynabel db12? Den ser slett ikke fancy ut, men er noe så enkelt som et fornuftig oppbygd element til en fornuftig pris. Ønsker man mer trøkk kan man kjøpe flere. 498,- for ett og 1498,- for fire er det ingenting å si på ;)

5993876[/snapback]

Eller Peerless for noen kroner ekstra, som trøkker i små lukka kasser (og er veldig morsomme i porta kasser)

Lenke til kommentar

På alpine sine nettsider står det at det ikke er noen ambefalt kombinasjon å ha SWR-1242D subwoofern kombinert med blandt annet MRV-F450 forsterkern. Se på dette tilbudet: LINK. Ser at det er en kar som tydligvis er fornøyd. Men er det mulig at dette er ett godt oppsett tiltross for at alpine ikke abefaler det selv? At det kanskje bare er et forsøk fra apline sin side på at jeg skal kjøpe dyrere forsterker??

:hmm:

Kameraten min hilser og sier: I <3 Alpine...

Lenke til kommentar
På alpine sine nettsider står det at det ikke er noen ambefalt kombinasjon å ha SWR-1242D subwoofern kombinert med blandt annet MRV-F450 forsterkern. Se på dette tilbudet: LINK. Ser at det er en kar som tydligvis er fornøyd. Men er det mulig at dette er ett godt oppsett tiltross for at alpine ikke abefaler det selv? At det kanskje bare er et forsøk fra apline sin side på at jeg skal kjøpe dyrere forsterker??

:hmm:

Kameraten min hilser og sier: I <3 Alpine...

6005351[/snapback]

Den suben er på 500W RMS 2 X 4 ohm

Den forsterkeren har altså 150W i 4 ohm kanskje 250W 2 ohm Altså halvparten av hva sub tåler.

Det vil gi lyd, tvilsomt att det er skadlig for bassen, men om det vil få sub til å spille høyt nok vet jeg ikke. Mest sansynlig så sant du ikke kjører db drag, eller altid skal spille høyt.

Men ville heller valgt en egen mono forsterker til den suben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...