Gå til innhold

Pc Lynets Gjør Det Selv HDTV Projector DiskuterHer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

frakk2000 ja testa den i går. Den virka helt fint :D

Jeg var hos glass mesteren og skulle ha glass.

Han sa at pyrex var det eneste glasset han kunne

garantere holdt ved siden av pj lampa. Hva slags glass

bruker dere som har bygd pj? Pris og Type?

Mvh

Pc Lynet

Lenke til kommentar

En glassmester anbefalte meg noe han kalte peis-glass. Det tåler ville temperaturer, men det hadde et lite gulskjær i seg, så jeg tror ikke det vil være brukbart til en projektor. Han skulle forøvrig ha 260,- kr for en 7" bit, såvidt jeg husker.

Har lenge gått med store planer om å lage en 7" DIY projektor selv, synd man trenger mat og bensin osv.

Det enste jeg ikke helt har bestemt ennå er kjøling, hvordan har dere tenkt å løse det? En burde jo ha en vifte som blåste rett på både pære-rommet og skjermen, men det ville jo gi en smule ekstremt lystap. :D Min ide er å lage et luft-inn og et luft-ut rom, og bruke masse k-rør fra rommene til delene av projektoren som trenger kjøling.

Case-modding av DIY-projektorer burde det være mer av!

Lenke til kommentar

Usj, nei, ikke gå for peisglass. Det skal helst ikke forvrenge fargene >_<

Jeg har to 92x92 vifter bak med styring som drar ut lufta (blåser ikke noe inn), trekker luft fra hull rett over LCD skjermen (mellom bakerste fresnel og LCD) og gjennom boksen. Shrug, worked for me, selv om det var skikkelig jallaløsning.

Lenke til kommentar

B160NE, fikk selv annbefalt peisglass. Men det var fryktelig gult og dyrt Fikk vite av tha sims

at det er herdet glass. Skal bestille i dag, men ca 3 uker leveringstid :hrm:

Jeg skal trekke lufta over glasset og ut gjennom bakenden på pjen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette må jeg følge med på!

Har selv vurdert å gjøre dette etter jeg leste Tha Sims sin worklogg.

Jeg vurdert litt forskjellige løsninger. I det siste har jeg tenkt litt på å skaffe en overhead og en LCD-skjerm som jeg legger oppå. Noen som har noen linker/tanker angående det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Overhead pj er et greit alternativ, men det er en del negative sider.

-Generelt dårlig kvalitet på linser (fresnel)

-En del overheader har ikke triplett linse som spredelinse (triplett=tre linser). Dette kan resultere i at du kan få et fargespekter av farger på lerretet.

- Har ikke spredelinse ("parallell linse") noe som gjør at lysstrålene ikke går parallellt gjennom skjermen. Dette gir mindre lumens på skjermen.

- Pærene er relativt kostbare med tanke på levetid.

- Fresnelene er for små til 15" skjerm (gjør at du ikke får projisert hele skjermen)

Jeg synes du burde kjøpe ordentlige linser og lysutstyr når du tross alt skal bruke tid på å lage den, men har du ikke råd er det jo bedre enn ingenting. My 5 cents.'

Tha sims

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...