Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer ved avbestilling av ISDN?

Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille ADSL fra Bluecom (399/mnd), men jeg har fremdeles ISDN, og vil helst ikke si opp ISDN før jeg har fått ADSL opp å gå. Vil det være mulig å gå pver til analog linje etetr jeg har fått ADSL, uten å skifte utstyr og lignende? Du må jo merke av om du har ISDN eller analog linje når du bestiller. Trenger jeg bare andre ledninger?

Dessuten: tar Telenor et saftig gebyr for at jeg skal gå over fra ISDN til analog?

Til slutt: er Unex ND010W, NIC PCI 10/100Mbit TPO WOL (PS Data) et greit nettverkskort som kan brukes til bredbånd? Kabler?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: millencolin på 2002-10-01 19:59 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: millencolin på 2002-10-01 20:30 ]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg grøsser bare av tanken på det du skriver her... Jeg gjorde akkurat det samme som deg og resultatet ble 1mnd uten ADSL!!! fra NGT. Det er selvølgelig ingen problem å få det til men di(Bravida) må da koble om i sentralen. Det beste er å si opp ISDN først etter min erfaring. Telenor er som kjent ikke verdens raskeste. Du bruker akkurat di samme ledningene og det der. Jeg mener at jeg betalte 700,- i gebyr for å si opp ISDN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(Hvor er Forbrukerombudet?)

Og det Unex kortet er nok mer enn god nok til bredbånd.

Remi

Lenke til kommentar

skal også si opp ISDN min. men jeg har abbonement hos bluecom allerede, så jeg har fått god tilbakemelding med at det funker greit (må bare gi dem beskjed en uke i forkant slik at de får koblet litt). ISDN boksen du har må alikevel leveres inn til telenor, så jeg er usikker på hva du mener med beholde utstyr? du har jo forsatt kontakten i veggen....right? :razz:

Det som jeg ville anbefalt, siden det tross alt er telenor man har med å gjøre, er at du skaffer analog i etterkant og si opp isdn(slik som remisyv sier) . hør også med bluecom om analog abbonement vil påvirke instillingene de må gjøre. Sist jeg sjekket skal det da ikke koste noe å si opp noe du ikke har bindingstid på. dvs ISDN er det ikke binding på. jeg hadde aldri godtatt å måtte betale for å fjerne ISDN.

Men igjen, telenor er, og vil alltid være telenor. Å vi skal ikke forstå hva de driver med.

[ Denne Melding var redigert av: Term på 2002-10-30 04:24 ]

Lenke til kommentar

Jeg tror det koster ca. kr 1000,- å bytte fra ISDN til analog abonement. Syns å huske det var den nye prisen med virkning fra 1.mai i år.

Jeg har selv ADSL + ISDN, og det irriterer vannvittig at ISDN koster 80 kroner mer i måneden. Etter installasjonen av ADSL, er behovet for 2 linjer i huset ikke stort nok til å forsvare prisdifferansen. Men jeg har ikke somlet meg til å bytte abonement enda. (Har jo faktisk snart betalt like mye ekstra i abonementavgift som det byttingen koster :evil: )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan vel ikke svare seg å skifte fra isdn til analog da... Koster nesten det samme i måneden fra telenor. Muligheten jeg ser er å si opp alt telefoni fra telenor (skal seff beholde linja mi pga bredband) så anskaffer jeg meg ip-telefon-kort. :smile: Er det noen som vet om et billig og bra kort? Bluecom sa at de hadde noen kort under testing, og snart vil det bli tilgjengelig via dem...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bytte fra ISDN til Analog: Det må kobles om i Telenors sentral slik at du får analog-signal i trådparet som kommer til din bolig. ISDN-boksen hentes av Telenor/Bravida, denne er Telenors eiendom, og du trenger den ikke med kun analog. Ev. ISDN-telefoner vil heller ikke fungere etterpå (selvsagt), og du har heller ikke bruk for ev. analogadapter. Telenor regner dette som etablering av nytt abonnement, som koster 950 kr. Forskjellen på fastavgiften på Analog og ISDN er ca 80 kr/mnd, slik at det går ca 1 år før du "sparer" inn dette. Har akkurat gjort det samme selv, ifm installasjon av ADSL. Syntes egentlig ikke at dette er noen upris å betale, det inkluderer både omkobling i sentralen og demontering/henting av ISDN-boks.

ADSL over ISDN kontra Analog: Noen ADSL-løsninger har forskjellig splitter for analog og ISDN, noen bruker samme splitter, men en bryter inne i splitteren må flyttes, og andre igjen bruker samme splitter uansett. Har selv ADSL fra Telenor, som har samme splitter for begge deler, uten bryter. Det sikreste vil være å si opp ISDN før (eller samtidig som) ADSL installeres, slik at ev. problemer med splitter unngås. Jeg har både telefon og ADSL fra Telenor, og her ble alt ordnet samtidig, til avtalt tid, og alt fungerte som det skulle både før og etter. Dvs: Jeg bestilte overgang fra ISDN til Analog OG installasjon av ADSL samme dag. Hvis du har gjør-det-selv-pakke, må du koble til splitteren foran ISDN-boksen før omkobling skjer, og koble både ADSL-boks og ISDN-boks til splitter. Etter omkobling blir ISDN-boksen hentet, og du flytter telefonkontakten fra denne over til splitteren.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-10 13:14, skrev zanta:

Bytte fra ISDN til Analog: Det må kobles om i Telenors sentral slik at du får analog-signal i trådparet som kommer til din bolig. ISDN-boksen hentes av Telenor/Bravida, denne er Telenors eiendom, og du trenger den ikke med kun analog. Ev. ISDN-telefoner vil heller ikke fungere etterpå (selvsagt), og du har heller ikke bruk for ev. analogadapter. Telenor regner dette som etablering av nytt abonnement, som koster 950 kr. Forskjellen på fastavgiften på Analog og ISDN er ca 80 kr/mnd, slik at det går ca 1 år før du "sparer" inn dette.

Jeg hadde nok ventet litt, er ganske sikker på at prisen på ISDN-abb synker, ellers vil jo folk si det opp nå som ganske mange går over på andre løsninger for nett-tilgang.

Lenke til kommentar

Jeg hadde nok ventet litt, er ganske sikker på at prisen på ISDN-abb synker, ellers vil jo folk si det opp nå som ganske mange går over på andre løsninger for nett-tilgang.

Enig!

Jeg kommer til å vente eller si opp hele greia. Kanskje først opparbeide litt tillit til bredbåndet før en legger ned backupen? Kjekt å kunne betale regningen på bredbåndet via andre forbindelse når dette er nede/stengt grunnet feil eller glemt betaling:)

Noe må skje her. Etter hvert som megabit-linjer blir "allemannseie" og en telefonsamtale krever 64 kb må det jo dukke opp operatører i fleng på ip-telefoni..

Ville tippe at det dukker opp en boks som byttes med ISDN-boksen, hvor en plugger inn tp-kabelen fra switchen i stedet for linja fra "Stjelenor" og den andre pluggen går rett i S-busen du før koblet i ISDN-boksen. Voila og du kan bruke de "gamle" ISDN telefonene og ledningsnettet i heimen.

Eller bare drømmer jeg...?

[ Denne Melding var redigert av: aron på 2002-11-10 21:50 ]

Lenke til kommentar

Quote:

aron skrev (2002-11-10 21:48):

Enig!

Jeg kommer til å vente eller si opp hele greia. Kanskje først opparbeide litt tillit til bredbåndet før en legger ned backupen? Kjekt å kunne betale regningen på bredbåndet via andre forbindelse når dette er nede/stengt grunnet feil eller glemt betaling:)

Noe må skje her. Etter hvert som megabit-linjer blir "allemannseie" og en telefonsamtale krever 64 kb må det jo dukke opp operatører i fleng på ip-telefoni..

Ville tippe at det dukker opp en boks som byttes med ISDN-boksen, hvor en plugger inn tp-kabelen fra switchen i stedet for linja fra "Stjelenor" og den andre pluggen går rett i S-busen du før koblet i ISDN-boksen. Voila og du kan bruke de "gamle" ISDN telefonene og ledningsnettet i heimen.

[ Denne Melding var redigert av: aron på 2002-11-10 21:50 ]

Du drømmet. Må nok ha egene IP-telefoner...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-11 15:26, skrev olsen:

Quote:

aron skrev (2002-11-10 21:48):

Enig!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: aron på 2002-11-10 21:50 ]</font>

Du drømmet. Må nok ha egene IP-telefoner...

Kanskje, eller så dukker det opp en luring som gjør masse penger på slike bokser. Ellers blir det mye ISDN utstyr på dynga i årene fremover.

Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg sa opp ISDN abonnementet mitt i går, det tok bare noen minutter så var summetonen tatt. Hadde heldigvis ingen innvirkning på ADSL fra NGT. Følelsen av å bli kvitt Telenor er helt utrolig :smile: Skulle ha vært gjort for lenge siden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Den 2002-11-10 13:30, skrev agvg: Jeg hadde nok ventet litt, er ganske sikker på at prisen på ISDN-abb synker, ellers vil jo folk si det opp nå som ganske mange går over på andre løsninger for nett-tilgang.

Vel, jeg er ikke sikker på at prisen på ISDN går ned, de siste årene har forskjellen bare økt. Prisforskjellen er jo ikke så stor dersom man har bruk for flere linjer (2 linjer og max 10 numre), og nummervisning er inkludert. Dersom man skulle ha to separate analoge abonnementer med hvem ringer ble det mye dyrere enn ISDN er i dag. Men: For oss som har ADSL og ikke har bruk for mer enn en fasttelefonlinje er det jo ca 1000 kr bortkastet i året.....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-01 19:19, skrev millencolin:

Jeg skal bestille ADSL fra Bluecom (399/mnd), men jeg har fremdeles ISDN, og vil helst ikke si opp ISDN før jeg har fått ADSL opp å gå. Vil det være mulig å gå pver til analog linje etetr jeg har fått ADSL, uten å skifte utstyr og lignende? Du må jo merke av om du har ISDN eller analog linje når du bestiller. Trenger jeg bare andre ledninger?

Dessuten: tar Telenor et saftig gebyr for at jeg skal gå over fra ISDN til analog?

Til slutt: er Unex ND010W, NIC PCI 10/100Mbit TPO WOL (PS Data) et greit nettverkskort som kan brukes til bredbånd? Kabler?

Det koster 900,- og gå over fra ISDN til vanlig telefon sist jeg sjekket.

Alle nettkort som er i vanlig handel kan brukes, selv de eldste ISA-kort med TP kan utmerket brukes.

Så kjøp det rimeligste du finner, det holder i lange baner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...