Moskus Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 En liten studie i våre barne- og ungdomskoler vil vise deg at det er altfor få aborter i Norge... 6004169[/snapback] Feil. En liten studie i våre barne- og ungdomskoler vil vise at det er altfor lite BESKYTTET sex i Norge. 6004205[/snapback] Et godt poeng. Men problemet er at folk kan være idioter, og siden det blir barn av slike uansvarlige/idiotiske "handlinger" trenger man ikke fjerne muligheten for dem som innser i etterkant at det var tåpelig. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Noe vi også trenger er mer informasjon til ungdommen. Mange unge jenter vet ikke kosekvensen av å beholde barnet, men gjør det likevel, og det kan få ekstreme følger for barnet som skal vokse opp slik. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Vitenskapen har store problemer med å definere hva liv er. Dersom man definerer liv som "noe som har energiomsetning og kan formere seg", så blir f.eks. en flamme levende. I motsatt fall kan man greie å unngå å gjøre bakterier etc. levende. Et stort stridsspørsmål er faktisk om virus er levende. Ein av dei mest vanlige definisjonen på liv, er det må kunne formere seg, produser energi og at den kan tilpasse seg miljøet. Derved er ein flamme ikkje liv. Edit: Fjerna del med datavirus.. *snip* Fryktelig OT her nå, men: Jeg (og du) produserer ikke energi. Faktisk så er det ingenting som produserer energi - kansje med unntak om big bang, men dette vet vi for lite om til at jeg er i nærheten av å kunne uttale meg. Lenke til kommentar
Viking__ Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Vitenskapen har store problemer med å definere hva liv er. Dersom man definerer liv som "noe som har energiomsetning og kan formere seg", så blir f.eks. en flamme levende. I motsatt fall kan man greie å unngå å gjøre bakterier etc. levende. Et stort stridsspørsmål er faktisk om virus er levende. Ein av dei mest vanlige definisjonen på liv, er det må kunne formere seg, produser energi og at den kan tilpasse seg miljøet. Derved er ein flamme ikkje liv. Edit: Fjerna del med datavirus.. *snip* Fryktelig OT her nå, men: Jeg (og du) produserer ikke energi. Faktisk så er det ingenting som produserer energi - kansje med unntak om big bang, men dette vet vi for lite om til at jeg er i nærheten av å kunne uttale meg. 6006102[/snapback] Masse og energi er to sider av samme sak. Produserer du ikkje energi når du gjer masse om til energi? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Hvis man virkelig vil kverulere kan man si at masse er en form for energi. Men hvordan vi kom fra diskusjonen om abort til dypt inn i fysikkens verden har jeg mistet oversikten over. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 (endret) Jo, så enkelt er det. Skulle kondomet sprekke kan man bruke angrepiller. Har du sex uten prevansjon er det ikke synd på deg. Sikkert enkelt å moralisere over andre hvis man ikke har sex selv... Edit: Et menneske er også betydelig mer verdt enn en plante. Et foster er ikke et menneske. 6003054[/snapback] Hva er forskjellen på et foster og et menneske, sett bort i fra alder? Et foster er et menneske. Å ha sex uten prevansjon er like sikkert som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte. Hvis man da ikke er forberedt på å få barn ... Endret 28. april 2006 av superseven Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 (endret) Hvis man virkelig vil kverulere kan man si at masse er en form for energi. Men hvordan vi kom fra diskusjonen om abort til dypt inn i fysikkens verden har jeg mistet oversikten over. 6006491[/snapback] En fanatisk og veldig pirkete fysikkstudent ble involvert i diskusjonen - meg Endret 28. april 2006 av kyrsjo Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Jo, så enkelt er det. Skulle kondomet sprekke kan man bruke angrepiller. Har du sex uten prevansjon er det ikke synd på deg. Sikkert enkelt å moralisere over andre hvis man ikke har sex selv... Edit: Et menneske er også betydelig mer verdt enn en plante. Et foster er ikke et menneske. 6003054[/snapback] Hva er forskjellen på et foster og et menneske, sett bort i fra alder? 6006875[/snapback] Det klarer du vel å se selv? Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Jo, så enkelt er det. Skulle kondomet sprekke kan man bruke angrepiller. Har du sex uten prevansjon er det ikke synd på deg. Sikkert enkelt å moralisere over andre hvis man ikke har sex selv... Edit: Et menneske er også betydelig mer verdt enn en plante. Et foster er ikke et menneske. 6003054[/snapback] Hva er forskjellen på et foster og et menneske, sett bort i fra alder? 6006875[/snapback] Det klarer du vel å se selv? 6007517[/snapback] Et foster er et menneske, men er underutviklet sammenlignet med et vanlig menneske. Det går noen få dager før man kan skille et menneskefoster fra f.eks et hundefoster. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Hva er forskjellen på et foster og et menneske, sett bort i fra alder? Hva er forskjellen på et blomsterfrø og en blomst? Alt er forskjellen. Nylig viste det seg til og med at fostre ikke kjenner smerte. Et foster er et menneske. Nei, det er beviselig feil. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Et foster er et menneske, men er underutviklet sammenlignet med et vanlig menneske. Det går noen få dager før man kan skille et menneskefoster fra f.eks et hundefoster. 6008552[/snapback] Feil, et foster er ikke et menneske. Er et frø det samme som en blomst? Er et egg det samme som en kylling? Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Et foster er et menneske, men er underutviklet sammenlignet med et vanlig menneske. Det går noen få dager før man kan skille et menneskefoster fra f.eks et hundefoster. 6008552[/snapback] Feil, et foster er ikke et menneske. Er et frø det samme som en blomst? Er et egg det samme som en kylling? 6008997[/snapback] Denne påstanden var like gjennomtenkt som en påstand om at en eggeplomme er en flytende kylling. Hvis et egg inneholder en kylling, er det like mye verdt som en kylling. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Hva er forskjellen på et foster og et menneske, sett bort i fra alder? Hva er forskjellen på et blomsterfrø og en blomst? Alt er forskjellen. Nylig viste det seg til og med at fostre ikke kjenner smerte. Forskjellen på et blomsterfrø og en blomst, er bl.a. at frøet er inkapslet, for å hindre at det fordøyes av andre organismer (som f.eks. fugler), og at frøet ikke trenger næring. Et foster trenger næring. Mennesker har ikke smertereseptorer i hjernen, er det da riktig å kjøre en gaffel opp i hjernen på en vilkårlig person? Edit: For å si det på en litt annen måte: Hva om noen aborterte deg før du ble født? Det fremmerste senteret i hjernen (som styrer tanker, assosiasjoner og bevissthet) utvikles allerede i begynnelsen av utviklingen av sentralnervesystemet. Endret 29. april 2006 av superseven Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Så du mener altså at et foster uten følelser, nerver og skikkelige tanker er like mye verdt som et fullverdig menneske som har egne følelser og tanker? Vist noe hadde abortert meg hadde det sansynligvis vært en grunn til det, og jeg hadde sluppet å vokse opp med en 15 år gammel mor som dret i meg og brukte rusmidler under svangerskapet. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Forskjellen på et blomsterfrø og en blomst, er bl.a. at frøet er inkapslet, for å hindre at det fordøyes av andre organismer (som f.eks. fugler), Hvordan er dette relevant? og at frøet ikke trenger næring. Et foster trenger næring. For noe tull. Mennesker har ikke smertereseptorer i hjernen, er det da riktig å kjøre en gaffel opp i hjernen på en vilkårlig person? Nei, men nå er ikke fostre mennesker heller. Edit: For å si det på en litt annen måte: Hva om noen aborterte deg før du ble født? Ja, hva så? Det fremmerste senteret i hjernen (som styrer tanker, assosiasjoner og bevissthet) utvikles allerede i begynnelsen av utviklingen av sentralnervesystemet. Du roter fælt. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Kristendom + politikk=bang! Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Kristendom + politikk=bang! 6009330[/snapback] Enig, gang på gang ser vi at f.eks KRF sin politikk er altfor farget av den diskriminerende kristne agendaen som de fører. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Argumentet om at fosteret ikke kan forsvare seg og få velge om det vil leve eller dø er irrelevant, da det aldri vil merke noe til det om det ikke får leve Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Et foster er et menneske, men er underutviklet sammenlignet med et vanlig menneske. Det går noen få dager før man kan skille et menneskefoster fra f.eks et hundefoster.6008552[/snapback] Noen få dager? Da bør det vel ikke være noen utfordring for deg å finne det hele 44 dager gamle menneskeembryoet blandt disse? (De andre er på omentrent det samme utviklingsstadiet selv om antall dager ikke er likt med menneskeembryoet) Menneskeembryoet er i hvertfall langt eldre enn det jeg kaller "noen få dager". Klarer du det uten å jukse? Mennesker har ikke smertereseptorer i hjernen, er det da riktig å kjøre en gaffel opp i hjernen på en vilkårlig person? Edit: For å si det på en litt annen måte: Hva om noen aborterte deg før du ble født? Det fremmerste senteret i hjernen (som styrer tanker, assosiasjoner og bevissthet) utvikles allerede i begynnelsen av utviklingen av sentralnervesystemet. 6009039[/snapback] Det er selvfølgelig ikke riktig å drepe et menneske på den måten du beskriver, men det faller helt utenom diskusjonen. Denne diskusjonen handler om abort - ikke drap på vilkårlige mennesker. Hvis noen abborterte meg så hadde det ikke blitt til noe meg og jeg hadde selvfølgelig ikke hatt noen betenkeligheter ved det. Tenk om faren din falt for ei annen dame. Da hadde jo ikke du blitt deg. Hadde du vært bitter for det? Nei, selvfølgelig ikke for da hadde det jo ikke vært noen person til å være bitter over det for. Hjernen, ryggmargen og huden er faktisk et og samme "organ" (samme celletype, ektoderm) frem til slutten av uke 3 i svangerskapet. Etter det vil huden utvikle seg annerledes enn hjerne og ryggmarg. Hjerne og ryggmarg vil fortsatt være en og samme celletype og funksjon en stund til. En ryggmarg eller en blivende ryggmarg er selvfølgelig ikke bevisst på noen måte på samme måte som hjernen ikke er bevisst på dette stadiet. Endret 29. april 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Såvidt meg bekjent så er det først et foster fra det er to måneder og frem til fødselen (før dette er det et embryo). Så det er ikke nødvendigvis snakk om å abortere et foster Å påstå at et foster ikke føler smerte vil jeg gjerne se noe dokumentasjon på. Kan godt forstå om det ikke er utviklet slike sanser frem til 12 uker (som er grensen for abort), men som nevnt så er det et foster frem til det blir født. Litt off topic, men bare litt nysgjerrig. Og ettersom det er kvinnens kropp og derfor kvinnens avgjørelse, som så mange er opptatt av. Gjelder dette også i f.eks. den 6.mnd? Skal det ikke være grense for når abort skal være lov? Og når skal isåfall denne grensen gå og hva skal avjøre hva denne grensen er? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå