Gå til innhold

Vil forby selvbestemt abort i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri sagt at et barn kan leve uten navlestrengen, men navlestrengen er der av samme grunn som puppene, nemlig til å mate barnet. Ellers er begge to totalt adskilde.

5988611[/snapback]

Uhm, tenk litt nå. Lover du å tenke? Bra.

 

Hvem er navlestrengen KOBLET til?

 

Edit: 'Koblet' er vel neppe det rette ordet. 'Festet til med hudvev' kanskje?

Endret av Zerblat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvinner har bestemmelsesrett over sin egen kropp. Et foster legger beslag på kvinnens kropp. Kvinna må gå rundt med fosteret i ni måneder for så å føde dette barnet. Kvinna har følgelig rett til å avslutte svangerskapet.

 

Å kalle et foster et menneske er å ta jævlig sterkt i. Et foster utvikler seg fra en celleklump til et spedbarn iløpet av ni måneder. Utfordringa er å sette et generelt tidspunkt for NÅR kvinner skal kunne avslutte svangerskapet. Å snakke om egenverdien til et embryo er tåpelig og vitner om en fundamental-religiøs tilnærming til saken.

Lenke til kommentar
90% av befolkningen

5986458[/snapback]

 

Narr meg ikke til å le.

 

Nei. Du kan ikkje nekte folk livet. Me har tusenvis av ufrivillig barnløyse her i landet, så kvifor ikkje adoptera eit uønska barn bort? Det kunne blitt eit liv for den bortadoptere ungen med høgare livskvalitet enn det eit gitt ønska barn nokensinne kunne fått.

5988247[/snapback]

 

Hvorfor skal noen som har måttet gå gjennom den enorme belastningen av å bli voldtatt, bruke 9 måneder av sitt liv med å bære på et barn de ikke engang ville ha, men har blitt påtvunget ved bruk av vold?

 

Ja, jeg forstår hva dere mener, men det er tross alt snakk om eit menneske fra sædcella treffer eggcella, til mennesket er klar for graven.

5988679[/snapback]

 

Nei.

Lenke til kommentar
Nei. Du kan ikkje nekte folk livet. Me har tusenvis av ufrivillig barnløyse her i landet, så kvifor ikkje adoptera eit uønska barn bort? Det kunne blitt eit liv for den bortadoptere ungen med høgare livskvalitet enn det eit gitt ønska barn nokensinne kunne fått.

5988247[/snapback]

 

Hvorfor skal noen som har måttet gå gjennom den enorme belastningen av å bli voldtatt, bruke 9 måneder av sitt liv med å bære på et barn de ikke engang ville ha, men har blitt påtvunget ved bruk av vold?

5988695[/snapback]

Det blir nok et unntak når det gjelder det der. De tilfellene gjelder vel rundt 1-2% av abortene?
Lenke til kommentar

Å gjøre abort ulovlig er overhodet ikke veien å gå.

 

Personlig er jeg veldig skeptisk til abort og mener helt klar alt for mange tar abort på feil grunnlag, spesielt i et land som Norge. Alt for mange får for lite innformasjon før man tar avgjørelsen. Men det er min personlige mening, er ikke for ingenting jeg var far til to av en alder av 23. ;) Mye som måtte ofres, men angrer ikke et sekund. Avgjørelsen bør til syvende og sist være foreldrenes.

 

Men å forby abort? Nei, det blir for fanatisk for min smak.

Lenke til kommentar
Det eg sa om to uker før fødsel var eit eksempel, men du tar livet fra eit menneske sjølv om det berre er 12 uker. Og ja, eg er kristen, men eg meiner at abort er DRAP. Ein ting til, vet du kor mange som blir adopterde her til lands? ein skoleklasse i veka............

5981822[/snapback]

Morsomt.. Og da iberegner du naturligvis at alle disse ungene i den imaginære klassen din får det 100% trygt også da.. *fjernet av moderator* Kjenner nok av adopterte barn som har hatt en forferdlig oppvekst, mer eller mindre uten ordentlig identitet etc etc.

 

Forøvrig blir det jo likt å hevde at å skrape litt hud av fingeren, er det samme som å slutte å fore noen celler i kroppen til ei som ikke vil ha det, med drap.

 

Egentlig kan man vel si at bare det "å dran" eller PMS er drap det også, fordi kroppen tross alt kvitter seg med noe som kanskje kan bli liv om 9-10 mnd.. :thumbup: Elsker den sammenligningen av bare fordi cellen vokser så er det en sjel etc etc.. Herregud "dere" (som tror alt som vokser har sjel) må jo leve i et sant smertehelvete fordi dere mister/dreper millioner av celler over hele kroppen hver dag jo!

 

Edit: oida, lang setning :p

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Er ikke løsningen egentlig ganske enkel? Dersom du av ulike grunner er imot abort, tar du ikke abort. Har du ikke noe problem med det, så bestemmer du selv.

 

Hvorfor skal noen ha makt til å nekte andre å gjøre det de vil med kroppen sin, når det

- ikke skader dem

- de ikke må betale for å rydde opp

- det ikke skader samfunnet som helhet.

 

Har aldri egentlig helt skjønt hva som er det store problemet her...

5988200[/snapback]

 

 

Som Arnulf Øverland sa (fritt sitert)..: Du skal ikke tåle den urett så inderlig vel, som ikke rammer deg selv.

 

 

Det handler ikkje kun om kvinnens kropp, men om eit mulig menneskeliv.

5988278[/snapback]

Men blir ikke dette feil, iom at du er kristen, og tror på verdier (på når livet starter..) som ikke andre er like overbevist om?? Betyr det at du støtter et eventuelt lovforslag om eventuelle Sharia-lover i Norge da, siden dette er det tross alt noen muslimer vil ha?? Kanskje litt Off-T, men du skjønner sikkert hvor det bærer hen, gjør du ikke?

 

Edit: Om du faktisk er kristen da.. Irrelevant uansett egentlig, siden majoriteten av leger sier det er mest sannsynlig 12 uker inn i svangerskapet man kan kalle noe for individ..

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Ja, jeg forstår hva dere mener, men det er tross alt snakk om eit menneske fra sædcella treffer eggcella, til mennesket er klar for graven.

5988679[/snapback]

Det er et menneskefoster. Ikke et menneske.

 

Personlig er jeg veldig skeptisk til abort og mener helt klar alt for mange tar abort på feil grunnlag, spesielt i et land som Norge. Alt for mange får for lite innformasjon før man tar avgjørelsen.

5988713[/snapback]

Nei, alt for mange oppsøker antiabortorganisasjonen Amathea når de skal ta et valg. Det er ingenting som heter feil grunnlag. Det er opptil dama selv å finne ut, på egne premisser, om hun vil ta abort eller ikke. På hvilket grunnlag hun tar denne avgjørelsen er revnende likegyldig.

 

Avgjørelsen bør til syvende og sist være foreldrenes.

5988713[/snapback]

Nei, avgjørelsen bør til syvende og sist være kvinnens.

Lenke til kommentar

Nei, alt for mange oppsøker antiabortorganisasjonen Amathea når de skal ta et valg. Det er ingenting som heter feil grunnlag. Det er opptil dama selv å finne ut, på egne premisser, om hun vil ta abort eller ikke. På hvilket grunnlag hun tar denne avgjørelsen er revnende likegyldig.

 

Jeg snakker om folk som tar abort fordi de tror de ikke får støtte, fordi de tror karrieren vil være over m.m. Det finnes faktisk nok av kvinner der ute med psykiske skader pga abort. Det er ikke noe å kimse av. En som tar abort bør få all innformasjon som er relevant (da snakker jeg ikke om religiøs svada). Enhver som kjenner en kvinne som lever i anger pga abort vet hvor alvorlig det er når man tar abort på feil grunnlag. Å si at det ikke er noe som heter på feil grunnlag angående abort er respektløst overfor alle de menneskene der ute som sliter med alvorlige psykiske problemer fordi myndighetene ikke ga tilstrekkelig innformasjon eller beskyttelse til den gravide overfor tredjeparts involverte (kjæreste, familie) som presser folk til å ta abort.

 

Avgjørelsen bør til syvende og sist være foreldrenes.

5988713[/snapback]

Nei, avgjørelsen bør til syvende og sist være kvinnens.

5988814[/snapback]

 

Her er jeg uenig. Moren bør til syvende og sist ta avgjørelsen, men fosterets far bør i utgangspunktet alltid få lov til å ytre sin mening.

Lenke til kommentar

Rolig ZeRKoX og Zerblat. Begge to har nok fulgt godt med i timen når det var seksualundervisning. Dere er bare uenig i om et foster er et fullverdig menneske eller ikke.

 

Personlig mener jeg at det ikke er det. Et foster er som et byggesett som bare er delvis ferdig. Med andre ord ikke et fullverdig byggverk. Foster er bare ett av byggestadiene på veien fra et par ensomme celler til et fullverdig voksent menneske. Selv babyer, barn og ungsom er under massiv utviking i ca et par tiår etter fødselen. Altså heller ikke fullverdig og ferdig utviklet. Saken er at man har blitt fortalt fra barndommen at det finnes helt bestemte barriærer som definerer de forskjellige byggetrinnene, F.eks unnfangelsen og fødselen, og at disse barriærene er grenser for om det er et menneske eller ikke, om det er et liv eller ikke osv. Det jeg prøver å si er at definisjonen på liv og menneske er for udefinert til å kunne si at der går det en fast bestemt grense mellom livløst og liv, og mellom ikke menneske og menneske. Hele livet fra cellenivå til flere timer etter døden er kroppens levende celler i stadig endring og utvikling.

Lenke til kommentar
Avgjørelsen bør til syvende og sist være foreldrenes.

5988713[/snapback]

Nei, avgjørelsen bør til syvende og sist være kvinnens.

5988814[/snapback]

Her er jeg uenig. Moren bør til syvende og sist ta avgjørelsen, men fosterets far bør i utgangspunktet alltid få lov til å ytre sin mening.

5988893[/snapback]

Det trengs to personer for å lage et barn. Begge bør få ha vetorett mot at det skal bli noe barn. Hvis den ene begår en tabbe (f.eks dama glemmer p-pillene en ukes tid, eller mannen lover å hoppe av i svingen), og dette skjærer seg så mener jeg begge bør få ha vetorett. Tenk så traumatisk å måtte få et barn man ikke ønsker. Da mener jeg ikke bare at det er trautatisk for kvinner at de ikke får ta abort, men også for menn, at kvinnene fullstendig overkjører dem og får deres barn uten tillatelse. Først når begge er enige om å få barn mener jeg de faktisk bør få barn. Dette tror jeg vil være best for barnet også.
Lenke til kommentar

uff for en teit diskusjon.

den dagen krf skal bestemme hva dama mi kan gjør med kroppen sin så skal jeg sprenge hele stortinget i lufta :!: .

er bare så utrolig teit å si noe sånt, vi er alle menesker og bestemmer hva vi vil gjør med kroppen vår, blir liksom ikkje rett vist krf plutselig sier at abort ikkje er lov, hørest litt nazi ut hele greia.

selv om noe er urett for deg betyr ikkje det at det er urett for andre.

synst alle har en rett til å ta et eget valg. blir litt teit vist krf skal ta det for deg. blir forbanna bare av tanken :D

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis så går usa mot en tid der abort er forbudt. Siden det er stort land så regner eg med vi får se nok skrekksenario om hva det vil si å ikke ha den rettigheten.

 

Men når det er sagt. Kristne er en stor velgergruppe som alle partier ønsker å ha. Mange parti har idag ganske sære synspunkt på det med abort, og bioteknologi som er hinsides fornuft. Så det vil ikke overaske meg om vi får flere restriksjoner omkring temaet.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig med deg i denne debatten, men ikke på samme måte.

 

Så lenge fosteret er avhengig av kvinnens kropp for å overleve så er den en del av kvinnens kropp.

Klarte du deg uten din mor like etter at du ble født (jobber og tjener penger til for selv)? Normalt sett klarer man seg ikke selv før barndomsåra er over ;)

 

Det er kvinnens kropp, og du kan ikke kreve at hun skal gjennomføre en fødsel hvis hun ikke vil.

5988379[/snapback]

Det er bestemt fra naturens side... Når kvinnen har vært gravid over en viss tid, kan man kreve at hun gjennomfører svangerskapet også så. Så det så.

 

Når alt dette er sagt, så er jeg uansett for frivillig abort i forhold til dagens reglement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...