Gå til innhold

Vil forby selvbestemt abort i Norge

Anbefalte innlegg

Når man slakter et dyr er det for å spise, mat er en biologisk nødvendighet. Hva får deg til å tro at du har mer rett til å leve enn fosteret?

6512260[/snapback]

Det er ingen som har "rett" til å leve, dette er noe vi mennesker (som det dominante rovdyret på planeten) bestemmer. Jeg mener en ku har mer rett til liv enn et 12 uker gammelt foster, ja.

6512314[/snapback]

Ok, la meg omformulere spørsmålet: Hva får deg til å tro at du er mer verdt, og har mer rettigheter enn et foster?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil bare skyte inn følgende: synes personlig har diskusjonen rundt menneskerverdi er litt overdreven og meningsløs. Det er så enormt enormt ofte at man ser at kulturere om EGENTLIG setter menneskeverd høyt ikke behandle dem sånn.

Noe som er mye mer interesangt er: rettigheter.

6512468[/snapback]

Menneskeverd er vel det denne saken handler om? Dei fleste er enige i at det vanligvis er galt å drepe et menneske, fordi eit menneske i seg sjølv har noke som heiter menneskeverd. Dersom ein ikkje meiner at mennesket har egenverdi, kun samfunnsverdi e.l.. så får det den konsekvensen at det ikkje er så ille å drepe eit menneske, men mitt inntrykk er at dei aller fleste stiller seg bak bekrepet menneskeverd. Det norsk lovverket virkar og som om det legg dette til grunn.

Men mange synest det er greit å drepe eit foster fordi ein definerer det ut av kategorien menneske, og såleis kan ein frata det menneskeverdet. Den store uenighet står om det er riktig å gjere denne omdefinering av foster eller ikkje.

Endret av johnohod
Lenke til kommentar

Diskusjonen rundt abort er på mange måter spennende i seg selv. Selvfølgelig er abort en siste utvei for de fleste kvinner, og jeg tror de færreste bruker abort som en preventivt middel som det noen ganger blir hevdet.

For meg er debatten i seg selv mer spennende enn temaet. Aborttemaet har alltid vært et svart/hvittema. Død eller liv, men det andre aspektet er langt mer spennende. Feminisme opp mot verdslighet. Dette er noe det er nødt til å bli diskusjoner om. Ikke noe skremmer verdsligheten mer enn kvinner. Og, om ikke enda mer, kvinner som faktisk får og kan gjøre valg selv. Dette er en debatt der den sterke står mot den svake. Akkurat som i temaet seg selv. Kvinnen opp mot det nyfødte barnet.

For meg er det når alt kommer til alt et spørsmål om valg og rettigheter for kvinner. Ikke for det ufødte livet. Dette er noe kvinnen må bestemme uavhengig av samfunn og evt. far. Tror de fleste mennesker har tillært seg evnen å vurdere sine egne valg, og at det valget som blir gjort er det riktige. Tilleggsbelastningen man får fra enkelte. Politikere, verdslige, samfunn, kjærester og venner er en faktor som også gjør at kvinnen er nødt til å tenke lengre, og også i mange tilfeller blir nødt til å leve bevisst med sitt valg i flere år.

Lenke til kommentar

Det er snodig å lese alt som dukkar opp i ein slik debatt. Det er heilt greitt at du meiner at ei ku har like mykje verdi som eit menneske og med det som utgangspunkt så er det lite trulig av vi kjem til å bli enige ang. abort. Men eg synest det er rart at det ikkje er fleire som synest at dette er oppsiktsvekkande synspunkt.

6512373[/snapback]

Som jeg skriver i innlegget over så mener jeg at det er stor forskjell på et foster og et menneske.

6512377[/snapback]

Kva består denne forskjellen i? Kva er eit foster om det ikkje er eit menneske? Meiner du at eit foster blir eit menneske i veke 13? veke 18? veke 40, fødselen? 1 år? 20 år? 90 år?

Lenke til kommentar

Ok, la meg omformulere spørsmålet: Hva får deg til å tro at du er mer verdt, og har mer rettigheter enn et foster?

6512538[/snapback]

Det er min personlige mening og den gjeldende normen i samfunnet forøvrig. Du kan godt mene noe annet. Det er uansett menneskapte begreper og menneskegitte rettigheter, det er ikke noe du magisk er født med.

Kva består denne forskjellen i? Kva er eit foster om det ikkje er eit menneske? Meiner du at eit foster blir eit menneske i veke 13? veke 18? veke 40, fødselen? 1 år? 20 år? 90 år?

6512576[/snapback]

Det er opp til hver enkelt å avgjøre, jeg mener at et foster blir et menneske sånn ca. når det er i stand til å leve utenfor mors mage (med de hjelpemidlene man har i dag) og ha en noenlunde normal utvikling videre.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
For meg er det når alt kommer til alt et spørsmål om valg og rettigheter for kvinner. Ikke for det ufødte livet. Dette er noe kvinnen må bestemme uavhengig av samfunn og evt. far.

6512563[/snapback]

Vel, gjennom det du skriver har du allerede fratatt fosteret sitt menneskeverd. Kvinna har rett til å avslutte livet til et anna menneske fordi det ikkje har egenverdi.

Kvifor vil du forøvrig utelukke far fra denne bestemmelsen? Meiner du at eit foster kun er ein del av kvinna som kropp, og følgelig har det ikkje DNA fra far?

Lenke til kommentar

6512576[/snapback]

Det er opp til hver enkelt å avgjøre, jeg mener at et foster blir et menneske sånn ca. når det er i stand til å leve utenfor mors mage (med de hjelpemidlene man har i dag) og ha en noenlunde normal utvikling videre.

6512631[/snapback]

Så du kan faktisk stille deg bak den gode gamle skikken med å sette nyfødte ut i skogen? Du kan også gjerne ta livet av funksjonshemma og andre som ikkje overlever uten hjelp, eller som ikkje har mulighet til ei normal utvikling vidare?

Lenke til kommentar
For meg er det når alt kommer til alt et spørsmål om valg og rettigheter for kvinner. Ikke for det ufødte livet. Dette er noe kvinnen må bestemme uavhengig av samfunn og evt. far.

6512563[/snapback]

Vel, gjennom det du skriver har du allerede fratatt fosteret sitt menneskeverd. Kvinna har rett til å avslutte livet til et anna menneske fordi det ikkje har egenverdi.

Kvifor vil du forøvrig utelukke far fra denne bestemmelsen? Meiner du at eit foster kun er ein del av kvinna som kropp, og følgelig har det ikkje DNA fra far?

6512638[/snapback]

Mener du virkelig at det av DNA (underforstått celler) som du til enhver tid skulle overføre til en kvinne er ditt. At du har et slags eierskap på dette. Og hvis det skulle føre til noe mer en ett maraton at du skal ha avkastning på dette. Selvfølgelig har ikke mannen noe han skal ha sagt utover at han kan gi kvinnen råd og støtte. Når alt kommer til alt er det hennes valg.

Lenke til kommentar

Så du kan faktisk stille deg bak den gode gamle skikken med å sette nyfødte ut i skogen? Du kan også gjerne ta livet av funksjonshemma og andre som ikkje overlever uten hjelp, eller som ikkje har mulighet til ei normal utvikling vidare?

6512657[/snapback]

Hvordan greide du å lese det utav det jeg skrev? Grensen mellom foster og menneske går der hvor barnet har mulighet til å overleve utenfor mors mage. Altså... tar man et foster ut av mors mage i 12. uke har ikke fosteret noen mulighet til å overleve i det hele tatt. Gjør man det samme i 22. uke, så kan barnet reddes (selv om dødeligheten er over 90%). Det er her jeg trekker en linje og du kan med fordel lese innlegg før du svarer med slikt tull som det der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det dreper ikke det befruktede egget. Så vidt jeg vet så bare forhindrer at det fester seg.

6512793[/snapback]

Hvilket medfører at egget dør....

Tar du fra egget det egget trenger for å leve, så dreper du egget.

6512983[/snapback]

Egget er vel bare et "egg", frem til det blir befruktet. Først da blir det liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...