johnohod Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/pol...ticle618325.ece Hvis KrF får igjennom dette kommer jeg aldri til å ha sex igjen. Kan de gjøre dette? Det er min kropp og jeg vil ikke dra helt til sverige for en evt. abort.. 5980148[/snapback] Bekrefter det jeg alltid har vist, KRF har større omsorg/bekymring for det ufødte liv enn det fødte. 6461672[/snapback] Det bekrefter at KrF evner å tenke prinsippielt om menneskeverd, i motsetning til de fleste her. KrF si holdning er at et menneskeliv har egenverdi uansett. Man trenger ikke stille krav til et viss antal opplevelser, produksjonskapasitet etc. for å kalle et menneske for et menneske. Og derfor blir motstand mot abort det einaste logiske. Registrerer at de fleste her bygger sine standpunkter på at et menneskeliv ikke nødvendigvis har egenverdi og andre står derfor fritt til å avslutte livet for en. Slik eg ser det har Norge har tatt et valg der man setter retten til å knulle med kven som helst når som helst høgare enn retten til liv. Dette kallar man kvinnekamp og kvinnefrigjøring. Synd men sant. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/pol...ticle618325.ece Hvis KrF får igjennom dette kommer jeg aldri til å ha sex igjen. Kan de gjøre dette? Det er min kropp og jeg vil ikke dra helt til sverige for en evt. abort.. 5980148[/snapback] Bekrefter det jeg alltid har vist, KRF har større omsorg/bekymring for det ufødte liv enn det fødte. 6461672[/snapback] Det bekrefter at KrF evner å tenke prinsippielt om menneskeverd, i motsetning til de fleste her. KrF si holdning er at et menneskeliv har egenverdi uansett. Man trenger ikke stille krav til et viss antal opplevelser, produksjonskapasitet etc. for å kalle et menneske for et menneske. Og derfor blir motstand mot abort det einaste logiske. Registrerer at de fleste her bygger sine standpunkter på at et menneskeliv ikke nødvendigvis har egenverdi og andre står derfor fritt til å avslutte livet for en. Slik eg ser det har Norge har tatt et valg der man setter retten til å knulle med kven som helst når som helst høgare enn retten til liv. Dette kallar man kvinnekamp og kvinnefrigjøring. Synd men sant. 6509515[/snapback] Et særdeles fornuftig og velskrevet innlegg. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Om abort er drap, er runking massemord? Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Om abort er drap, er runking massemord? 6510340[/snapback] Eeh,, regner med det var en spøk Er forøvrig trist at så mange har en såpass avslappet holdning til abort. Det finnes så gode alternativer til abort. Selv om du føder barnet, kan du f.eks. adoptere det til noen som ikke har så lett for å få barn som du, i stedet for å drepe det. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Det bekrefter at KrF evner å tenke prinsippielt om menneskeverd. Det bekrefter at et foster er ansett som menneske(og dermed får menneske av KRF.) Ingenting mer. Dette handler om et definisjonsspørsmål av hva som gir menneskeverd. Jeg synes ikke liv(som i organisme) har egen verdi. Foster er en celle med klumper. (Det er riktignok jeg og deg, men på et helt annet nivå.) Slik jeg ser det så er det (bevisst) opplevelsen av livet som gir den verdi. Dette mangler et foster, derfor har det ikke menneskeverd. Anser det som fulstendig etisk korrekt å fks. la et foster slippe å oppleve et dårlig liv ved abort. Men jeg er enig i at dette er en diskusjon om definisjonen av menneskeverd, og ikke feminisme. cp-nilsen: Du må ikke glemme at kvinner må gå 9 måneder med en unge i magen. Det er mye annet i tillegg. Jeg er selv strengt tatt ikke for at abort og fks. når folk snakker om det som det er "ingen stor sak" og omtrent bruker det som prevansjonsmiddel. Noe det ikke er, det er en nødløsning. Selv om jeg er for at abort skal være lovlig så ser jeg at det ikke er så veldig ønskelig. Det er mye som tyder på at det kan være skadelig både fysisk og psykisk. Rent moral-messig så synes jeg heller ikke en ta abort sekundet man ser at barn ikke er helt gjennomsnitts. Fks. hvis de har en sykdom som gjør at de vil leve et levende helvete i 10 år for å så dø er det bedre at de aldri blir født. Men hvis noen fks. har en syndrom som gjør dem "rare" men likevel kan ha god livskvalitet så bør dem få leve. Men dette er bare min personlige moral, det er ikke opp til staten å dra dette over hodene på folk. Å gjøre abort ulovelig vil uansett ikke fjerne det. Det vil føre til at det kommer mer ulovelige ("skumle", strikkepinner anyone?) metoder tilbake igjen. Måten man får folk til å ikke ta abort er ved å få dem til å ikke ha lyst til det. Prevansjon er det viktigste her, en annen ting er gode adopsjonsmuligheter og en bør informere rundt dette. Uansett, et interessant spørsmål: hva med en fars rettigheter opp i dette? Det er jo en mors kropp, men det er jo en fars sønn. Må være fulstendig hjerteskjærende å oppleve at noen ta abort på noen som skulle bli ens sønn. (Jeg tar intet standpunkt på denne, men oppfodrer til diskusjon.) Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 TLZ: Ja, dette er absolutt et definisjonsspørsmål om når et foster kan kalles et liv eller ikke. Men hvem er vi til å påstå at et foster kan kalles et menneske etter 1 dag, 16 uker eller 9 måneder? Jeg mener livet oppstår ved unnfangelse, og at det da har like stort krav på beskyttelse som når det er født. Det er sant at kriminalisering av abort ikke vil fjerne det helt. Men dette vil nok på sikt føre til en holdningsendring, og at folk tenker litt mer over hva de gjør før de tar abort. Kommer en ung jente til en lege i dag, tar de det som en selvfølge at hun skal ta abort. Mange blir ikke informert om adopsjonsmuligheter, og heller ikke om de psykiske bivirkningene adopsjon kan ha. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 TLZ: Ja, dette er absolutt et definisjonsspørsmål om når et foster kan kalles et liv eller ikke. Men hvem er vi til å påstå at et foster kan kalles et menneske etter 1 dag, 16 uker eller 9 måneder? Jeg mener livet oppstår ved unnfangelse, og at det da har like stort krav på beskyttelse som når det er født. Slik jeg ser det så blir man ikke plutselig et menneske, menneske er noe en blir gradvis. Jeg kan dra det så langt som å si at et nyfødt barn ikke et menneske siden det mangler personlighet. Det som gir livsverdien er som sagt erfaringen, oppplevelsen av å leve. Dette krever bevissthet. MEN: Rettigheten om liv kommer ved fødsel for min del. Et sted må man sette skillet. Selv om (såvidt jeg vet) så får gjerne ikke barn bevissthet sekundet de blir født, men et sted må en sette grensen. Det er sant at kriminalisering av abort ikke vil fjerne det helt. Men dette vil nok på sikt føre til en holdningsendring, og at folk tenker litt mer over hva de gjør før de tar abort. Kommer en ung jente til en lege i dag, tar de det som en selvfølge at hun skal ta abort. Mange blir ikke informert om adopsjonsmuligheter, og heller ikke om de psykiske bivirkningene adopsjon kan ha. Jeg tror du feilvurderer hvordan mange ser arbort. (Selv om noen desverre har synet ditt, men dette gjelder for det meste dumme fjortissgutter. I hvertfall min erfaring.) Skal være nevnt at mange av holdningene som var før legalisering av abort var at barn født utenfor ekteskap var fy-fy og fikk mye negativt dritt. For å få holdningsendring så vil jeg tro det er viktig med informasjon. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 At hun presterer aa argumentere mot abort, med at vi er for faa folk er jo overraskende dumt, selv fra henne. Krf politikere lever aapenbart i en boble. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 [slik eg ser det har Norge har tatt et valg der man setter retten til å knulle med kven som helst når som helst høgare enn retten til liv. Dette kallar man kvinnekamp og kvinnefrigjøring. Synd men sant. 6509515[/snapback] Dett er vel neppe det eneste hensynet bak abortlovgivningen Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Det er sant at kriminalisering av abort ikke vil fjerne det helt. Men dette vil nok på sikt føre til en holdningsendring, og at folk tenker litt mer over hva de gjør før de tar abort. 6511172[/snapback] Men finner så ut at abort er det riktige, finner fram strikkepinnene eller besøker ei "smart kone" og dauer. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Slik jeg ser det så blir man ikke plutselig et menneske, menneske er noe en blir gradvis. Jeg kan dra det så langt som å si at et nyfødt barn ikke et menneske siden det mangler personlighet. Det som gir livsverdien er som sagt erfaringen, oppplevelsen av å leve. Dette krever bevissthet. MEN: Rettigheten om liv kommer ved fødsel for min del. Et sted må man sette skillet. Selv om (såvidt jeg vet) så får gjerne ikke barn bevissthet sekundet de blir født, men et sted må en sette grensen. Sett frå ei anna side: Et foster har et heilt liv foran seg. Eg f.eks. har levd i 29 år og fått lov til å oppleve mykje sammenligna med et foster. Derfor kunne det kanskje vert meir "rettferdig" å avslutte mitt liv i staden for å ta fra et foster heile livet som det har foran seg. Det er en del som skriver at et foster er en celleklump. Tror nok dere vil få en overraskelse dersom dere blir med på ultralyd i uke 18 (som ligger tett opp mot abortgrensa.) dersom dere er så heldige å skulle bli foreldre noken gang. Endret 18. juli 2006 av johnohod Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Slik jeg ser det så blir man ikke plutselig et menneske, menneske er noe en blir gradvis. Jeg kan dra det så langt som å si at et nyfødt barn ikke et menneske siden det mangler personlighet. Det som gir livsverdien er som sagt erfaringen, oppplevelsen av å leve. Dette krever bevissthet. MEN: Rettigheten om liv kommer ved fødsel for min del. Et sted må man sette skillet. Selv om (såvidt jeg vet) så får gjerne ikke barn bevissthet sekundet de blir født, men et sted må en sette grensen. 6511875[/snapback] Hva om erindringer ligger i underbevisstheten? Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Det er en del som skriver at et foster er en celleklump. Tror nok dere vil få en overraskelse dersom dere blir med på ultralyd i uke 18 (som ligger tett opp mot abortgrensa.) dersom dere er så heldige å skulle bli foreldre noken gang. 6511875[/snapback] Nå er grensen for selvbestemt abort 12 uker og det er et stykke unna 18, vil nå jeg si. Hvis det er fare for helsen til mor og barn, så er selvfølgelig abort det eneste rette. Du må vel også synes at all slakting av dyr og jakt er forferdelig grusomt? Det er jo mye mer "liv" det er snakk om da. Selvbestemt abort innen 12 uker er jeg helt for. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Det er en del som skriver at et foster er en celleklump. Tror nok dere vil få en overraskelse dersom dere blir med på ultralyd i uke 18 (som ligger tett opp mot abortgrensa.) dersom dere er så heldige å skulle bli foreldre noken gang. 6511875[/snapback] Nå er grensen for selvbestemt abort 12 uker og det er et stykke unna 18, vil nå jeg si. Hvis det er fare for helsen til mor og barn, så er selvfølgelig abort det eneste rette. Du må vel også synes at all slakting av dyr og jakt er forferdelig grusomt? Det er jo mye mer "liv" det er snakk om da. Selvbestemt abort innen 12 uker er jeg helt for. 6512226[/snapback] Når man slakter et dyr er det for å spise, mat er en biologisk nødvendighet. Hva får deg til å tro at du har mer rett til å leve enn fosteret? Endret 18. juli 2006 av superseven Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Når man slakter et dyr er det for å spise, mat er en biologisk nødvendighet. Hva får deg til å tro at du har mer rett til å leve enn fosteret? 6512260[/snapback] Det er ingen som har "rett" til å leve, dette er noe vi mennesker (som det dominante rovdyret på planeten) bestemmer. Jeg mener en ku har mer rett til liv enn et 12 uker gammelt foster, ja. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Det er en del som skriver at et foster er en celleklump. Tror nok dere vil få en overraskelse dersom dere blir med på ultralyd i uke 18 (som ligger tett opp mot abortgrensa.) dersom dere er så heldige å skulle bli foreldre noken gang. 6511875[/snapback] Nå er grensen for selvbestemt abort 12 uker og det er et stykke unna 18, vil nå jeg si. Hvis det er fare for helsen til mor og barn, så er selvfølgelig abort det eneste rette. Du må vel også synes at all slakting av dyr og jakt er forferdelig grusomt? Det er jo mye mer "liv" det er snakk om da. Selvbestemt abort innen 12 uker er jeg helt for. 6512226[/snapback] Det er ikkje så langt unna heller, men poenget er at når ein ser kva som faktisk er inne i magen så får ein et litt anna forhold til sakene. Men det er ikkje noko stort poeng. Eg meinar at ein debatt om abort bør foregå på eit meir prinsippielt grunnlag en kva som er synlig/ikkje synlig. Slik eg skjønner mange av innlegga til de som er for sjølvbestemt abort, så er prinsippa som ligg bak at de set eigen fritid, utdanning, økonomi etc. høgare enn livet til et barn. Syns forøvrig ikke det er saklig å sammenlige jakt/slakting med abort. Eg meiner det er ein forskjell på dyr og mennesker, og ut ifrå innlegget ditt så antar eg at du meiner det og. Den debatten bør evt. foregå i ein annan tråd. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Syns forøvrig ikke det er saklig å sammenlige jakt/slakting med abort. Eg meiner det er ein forskjell på dyr og mennesker, og ut ifrå innlegget ditt så antar eg at du meiner det og. Den debatten bør evt. foregå i ein annan tråd. 6512331[/snapback] Ja, det er forskjell på dyr og mennesker. Og det er forskjell på et foster og et menneske. Det tar en stund før menneskefoster skiller seg nevneverdig fra fostrene til det som blir sett på av oss som små ubetydelige dyr. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Når man slakter et dyr er det for å spise, mat er en biologisk nødvendighet. Hva får deg til å tro at du har mer rett til å leve enn fosteret? 6512260[/snapback] Det er ingen som har "rett" til å leve, dette er noe vi mennesker (som det dominante rovdyret på planeten) bestemmer. Jeg mener en ku har mer rett til liv enn et 12 uker gammelt foster, ja. 6512314[/snapback] Det er snodig å lese alt som dukkar opp i ein slik debatt. Det er heilt greitt at du meiner at ei ku har like mykje verdi som eit menneske og med det som utgangspunkt så er det lite trulig av vi kjem til å bli enige ang. abort. Men eg synest det er rart at det ikkje er fleire som synest at dette er oppsiktsvekkande synspunkt. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Det er snodig å lese alt som dukkar opp i ein slik debatt. Det er heilt greitt at du meiner at ei ku har like mykje verdi som eit menneske og med det som utgangspunkt så er det lite trulig av vi kjem til å bli enige ang. abort. Men eg synest det er rart at det ikkje er fleire som synest at dette er oppsiktsvekkande synspunkt. 6512373[/snapback] Som jeg skriver i innlegget over så mener jeg at det er stor forskjell på et foster og et menneske. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Vil bare skyte inn følgende: synes personlig har diskusjonen rundt menneskerverdi er litt overdreven og meningsløs. Det er så enormt enormt ofte at man ser at kulturere om EGENTLIG setter menneskeverd høyt ikke behandle dem sånn. Noe som er mye mer interesangt er: rettigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå