warpig Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 idag reddes barn som blir født 23 uker ut i svangerskapet. å det er ikke bortimot 9 måneder. ikke dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen engang. 6450309[/snapback] Idag reddes, ja. Hadde du vært ferdig utviklet på et slikt staduim hadde det ikke vært behov for en eller annen form for redningsaksjon. Men nettopp fordi barnet ikke er fullstendig utviklet må man inn med tekniske hjelpemidler som skal simulere et svangerskap. Fredrik. Lenke til kommentar
game_master Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 så svaret ditt er altså at de ikke er mennesker.... Lenke til kommentar
warpig Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 så svaret ditt er altså at de ikke er mennesker.... 6450352[/snapback] Ikke et fult utviklet menneske, nei. Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 (endret) Slik jeg forstod Warpig, var poenget at man må tenke lenge før man begår abort. Man kan da lissom ikke handle spontant dagen før fødselen! Er helt ening i at han har et godt poeng. Dagens abortlov sier at vi har en grense på 12 uker, og den prøver å fortelle hvor lang tid det kan gå før du vil ta abort. Etter de 12 ukene har fosteret blitt mer og mer menneskelig. Etter min menig bør et foreta abort så tidlig som mulig, dersom det i et tilfelle er den endelige løsningen. Det å drøye den lengst mulig, kan i noen tilfeller bety å vise liten respekt for det ufødte liv. Det er jo derfor det er vanskeligere å utføre abort når de 12 ukene er gått. Norge idag prøver så godt de kan å verne bestemmelsesretten og det ufødte liv. En vanskelig balansegang. Kanskje flertallet skal få bestemme? Endret 7. juli 2006 av raffegutten Lenke til kommentar
N_M_V Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Må der skjerpe der som kan sammenligne et foster med en flue etc. Vil dere sett likt på det når barnet er ønsket, og en kommer og eventuelt slår din kone/kjærest i magen slik at hun aborterer? (er det da ikke et menneske?) Er for så vidt for selvbestemt abort men det er tragisk uansett, hvis dere mener det dere skriver så vil jeg påstå at dere har svekket sjelsevne! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 De som nylig ville utvide grensen brydde seg overhodet ikke over fosterets utvikling. De ønsket dette fordi det nå ikke er like stor risiko for moren å ta abort i 16.uke som det var på 70 tallet når 12.uker ble satt som grense. For noen er ikke fosteret overhodet tema i denne saken her, noe jeg finner merkelig. Møtt enkelte som forsvarer abortene foretatt i Russland som gjøres helt opp mot 8. mnd i svangerskapet. For de menneskene handler det ene og alene om kvinnens rett til å bestemme over egen kropp, således også rett til å ta abort i 8 mnd om så være. Slik finner jeg direkte kvalmende, men men. Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Helt ening med Dotten. Det er trist at tiden for å foreta abort blir lengre. Likevel kan det være grensetilfeller hvor det er forsvarlig å utføre det såpass seint. Isåfall er det bare trist. Jeg personlig er ikke en ivrer for å forlenge fristen, men jeg vil heller ikke forkorte den. Syns ærlig talt den grensa som er nå, burde holdes. Om noen ønsker abort etter fristen, vil jeg kreve en god grunngivelse. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 7. juli 2006 Del Skrevet 7. juli 2006 Må der skjerpe der som kan sammenligne et foster med en flue etc. Vil dere sett likt på det når barnet er ønsket, og en kommer og eventuelt slår din kone/kjærest i magen slik at hun aborterer? (er det da ikke et menneske?) Er for så vidt for selvbestemt abort men det er tragisk uansett, hvis dere mener det dere skriver så vil jeg påstå at dere har svekket sjelsevne! 6450417[/snapback] 1. Er jo bare en celleklump, til barnet utvikler seg mer. 2. Kommer ann på om hun har vært gravid i 10 uker eller 8 måneder. 3. :!: Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 (endret) Det er fullt mulig aa dö av hjerneskader allerede etter noen faa uker, saa et foster er mer enn en celleklump. At enkelte er for abort naar som helst ı svangerskapet (til og med faa dager för födselen) er forkastelig. Synd at über-sosialister ikke tenker saa langt ... Endret 8. juli 2006 av superseven Lenke til kommentar
warpig Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Må der skjerpe der som kan sammenligne et foster med en flue etc. 6450417[/snapback] Det er da abosolutt ingenting som jeg kan se som er gærnent med det. Et liv har kun en verdi ut fra ting og meninger det livet har skapt og foretatt seg, siden verken en flue eller et foster har greid å utøve noe særlig på denne fronten har de heller ingen verdi, rent kynisk. Men det at en føler tilhørlighet har stort å si, et menneske vil føle større tilhørlighet med annet menneske eller et dyr det drar synlig nytte av, enn et dyr som liksom bare er der. Men du kan nok banne på at myggen ikke bryr seg en støyt om du dauer, eller et annet menneske for den saks skyld. Fredrik. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/pol...ticle618325.ece Hvis KrF får igjennom dette kommer jeg aldri til å ha sex igjen. Kan de gjøre dette? Det er min kropp og jeg vil ikke dra helt til sverige for en evt. abort.. 5980148[/snapback] Bekrefter det jeg alltid har vist, KRF har større omsorg/bekymring for det ufødte liv enn det fødte. Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 Litt OT: Leste i Vg idag, og da var kristendommen et såkalt troll i regjeringen. Det står skrevet i lovene at det skal være et bestemt antall lutheranere i regjeringen. Det kan kanskje ha noe å si med tanke på abortlovgivingen. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 10. juli 2006 Del Skrevet 10. juli 2006 Herregud. Det kommer aldri igjennom! Tenker på meg selv, hvis jeg skulle blitt gravid nå, og ikke kunnet tatt abort! Det ville ødelagt livet mitt! Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Jeg er selvfølgelig for selvebestemt abort, men vil likevel få si at det er skummelt mange som tar det hele som en selvfølge. Som om man bare kan bli gravid når man vil, forkaste fosteret når man vil, ta det akkurat når det passer seg. Jeg hadde nok aldri turt å ta abort hvis jeg først ble gravid. Tenk om man aldri blir gravid igjen! Det er ikke en selvfølge at man kan få barn. Bare en lite tanke. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Litt OT: Leste i Vg idag, og da var kristendommen et såkalt troll i regjeringen. Det står skrevet i lovene at det skal være et bestemt antall lutheranere i regjeringen. Det kan kanskje ha noe å si med tanke på abortlovgivingen. 6463718[/snapback] Litt OT, men denne paragrafen er til som følge av at vi har statskirken. Halvparten av regjeringen må være medlem av statskirken for å sikre at det er nok kristne til å styre kirken (noe i den dur). En latterlig regel som faktisk er blitt påpekt litt i utlandet. For der var det en gang slik ; "Norge, med prest som statsminister (Bondevik), har også krav om at halvparten av regjeringen er meldem at kirken." Merkelig regel som bør fjernes omgående. Men det skjer nok ikke før den dagen stat og kirke skiller lag. Så lenge AP er så store som de er skjer nok det ikke med det første. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Jeg er selvfølgelig for selvebestemt abort, men vil likevel få si at det er skummelt mange som tar det hele som en selvfølge. Som om man bare kan bli gravid når man vil, forkaste fosteret når man vil, ta det akkurat når det passer seg. Jeg hadde nok aldri turt å ta abort hvis jeg først ble gravid. Tenk om man aldri blir gravid igjen! Det er ikke en selvfølge at man kan få barn. Bare en lite tanke. 6470691[/snapback] Det er nok aldri noen enkel avgjørelse, og det er vel få som bruker abort som prevensjon. Men når valget er å ta abort eller å få et uønsket barn til verden som man vet ikke vil få en trygg og stabil oppvekst fordi man ikke er i en situasjon der barn er mulig, så burde det ikke være for vanskelig å få tatt abort. Og man bør ikke tvinge de som tar abort til å få dårlig samvittighet slik det virker som enkelte mener man bør ha. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Jeg er selvfølgelig for selvebestemt abort, men vil likevel få si at det er skummelt mange som tar det hele som en selvfølge. Som om man bare kan bli gravid når man vil, forkaste fosteret når man vil, ta det akkurat når det passer seg. Jeg hadde nok aldri turt å ta abort hvis jeg først ble gravid. Tenk om man aldri blir gravid igjen! Det er ikke en selvfølge at man kan få barn. Bare en lite tanke. 6470691[/snapback] Det er nok aldri noen enkel avgjørelse, og det er vel få som bruker abort som prevensjon. Men når valget er å ta abort eller å få et uønsket barn til verden som man vet ikke vil få en trygg og stabil oppvekst fordi man ikke er i en situasjon der barn er mulig, så burde det ikke være for vanskelig å få tatt abort. Nå er det sjeldent dette er tilfellet i velferdssamfunnet Norge. Jeg kan forstå de som ønsker å ta abort i fattigere land eller land som ikke støtter de som kommer i vanskelige situasjoner. Men her til lands blir det bare bedre og bedre, mens fler og fler tar abort. Det henger ikke på greip. Det finnes nok av dem som tar abort av hensyn til egen karriere eller egen kropp uten at det er fordi de tror barnet vil få en vanskelig oppvekst (noe som uansett kun er spekulering). Jeg vet ikke om det er det darkness referer til, men personlig vet jeg om nok tilfeller om folk som tar abort av helt andre årsaker enn det at man er redd ungen vil få det for tøft til at det er verdt å føde ungen. Hvorfor er det slik at småbarnsforeldre får bedre og bedre betingelser og støtte, men samtidig velger flere og flere å ta abort? Men tallet er nå ikke så høyt uansett. Er vel 2% av jenter mellom 15 og 19 år som tar abort. Men tallet vokser årlig. Jeg kan ikke fatte å begripe at noen faktisk tror det er umulig å gi et barn en trygg og stabil oppvekst i Norge, da må det ekstreme tilfeller til. Og man bør ikke tvinge de som tar abort til å få dårlig samvittighet slik det virker som enkelte mener man bør ha. Dette er nå helt avhengig av situasjonen. Det er enkelte tilfeller hvor jeg selv anser at den som tar abort bør ha dårlig samvittihet, men så ser jeg ikke hvorfor noen andre kvinner skal bry seg om hva jeg mener de bør føle og slik skal det nå være Men som sagt det er situasjonsbestemt. Folk som mener man bør få dårlig samvittighet uansett, det er folk som nok er litt vel for fanatisk i denne sammenheng (eksempelvis kristenfundamentalister). Men så må folk tåle å høre ting de ikke liker, uansett hvor idiotisk det enn er. Dette gjelder også for folk som tar abort, det skal ikke være slik at det ikke skal være lov å kritisere fordi noen kan bli såret. Jeg skal love deg at folk som velger ikke å ta abort får mer enn nok pepper fra fanatiske feminister, så det går vel begge veier. Myndighetene ser faktisk på en 19 åring som blir gravid som et problem. Endel idioti må man bare overhøre. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hvorfor er det slik at småbarnsforeldre får bedre og bedre betingelser og støtte, men samtidig velger flere og flere å ta abort? På en side blir stadig flere og stadig yngre mennesker seksuelt aktive. På den annen side er sex fortsatt fy og synd og skam. Antallet tenåringsgraviditeter er høyest i stater i USA der de er strenge på seksualundervisning, f.eks. Videre liberalisering av seksualiteten må til. De unge har sex uansett, så det gjelder å gi dem sunne sexvaner, med bl.a. prevensjon. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hvorfor folk tar abort er ikke min eller noen andres sak. Uansett hvilke grunner personen har så er det den samme handlingen som blir begått, svangerskapet termineres. Er man for abort kan man ikke være selektiv i hvilke grunner som rettferdigjør abort. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Hvorfor er det slik at småbarnsforeldre får bedre og bedre betingelser og støtte, men samtidig velger flere og flere å ta abort? På en side blir stadig flere og stadig yngre mennesker seksuelt aktive. På den annen side er sex fortsatt fy og synd og skam. Antallet tenåringsgraviditeter er høyest i stater i USA der de er strenge på seksualundervisning, f.eks. Videre liberalisering av seksualiteten må til. De unge har sex uansett, så det gjelder å gi dem sunne sexvaner, med bl.a. prevensjon. 6473387[/snapback] Nå snakker jeg utelukkende om tendensene i Norge, så jeg tviler på at sex her er ansett så mye som fy og synd og skam. Er nok flere som har sex tidligere, men så har man jo også prevansjon. Hvorfor folk tar abort er ikke min eller noen andres sak. Uansett hvilke grunner personen har så er det den samme handlingen som blir begått, svangerskapet termineres. Er man for abort kan man ikke være selektiv i hvilke grunner som rettferdigjør abort. Og hvorfor kan man ikke være selektive? Om min samboer når hun ble gravid som 18 åring hadde sagt hun ville ta abort fordi hun ville fullføre studiene, så kunne jeg forstått det, for det medfører riktighet at hun måtte utsette studiene. Men om hun hadde sagt det fordi hun mente vi ikke hadde råd, så ville jeg ikke ansett det som noen rettferdiggjøring da det rett og slett er uriktig, da vi ville hatt råd. At man ikke kan være selektiv er for meg en uforståelig påstand. Det er fint mulig å være for abort i noen tilfeller og mot i andre. Å hevde noe annet er merkelig, jeg ser frem til at den påstanden underbygges. Jeg anser det som feil å ta abort når noen gjør det fordi de sitter på uriktig innformasjon. Jeg anser det som feil å ta abort om man presses til det av foreldre mot sin egen vilje. Gjerne forklar meg hvorfor jeg ikke kan mene de to eksemplene her er feil når jeg er tilhenger av retten til selvbestemt abort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå