Gå til innhold

Vil forby selvbestemt abort i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, og det er akkurat det som er saken. Er det et drap, eller er det ikke? Hvem husker noe som helst fra før fødselen? Og innenfor aborttiden?

 

Jeg tror at siden vi faktisk har abortmuligheter her i landet, så er det forsvarlig. Sykehuspersonell vet hva de driver med, og det gjør også de som lager lovene. Det er fullt lovlig å avlive katter og hunder (som er bevisste levende vesner du får øyenkontakt med) uten å ha grunn for det, men noen vil forby å avlive en fosterklump som ikke er ved bevissthet en gang? Er mennesket så verdifullt at det er krimminelt å drepe den minste celle?

6378368[/snapback]

 

Fysisk sett er ikke et voksent menneske mer enn en haug med celler.

________

 

Bol er fy-fy.

Sprit er fy-fy.

Piratkopiering er fy-fy.

Høyre-politikk er fy-fy.

Å gå egne veier er fy-fy.

Kosttilskudd er fy-fy.

Å sitte med albuene på bordet er fy-fy.

Overvekt er fy-fy (enten man kan noe for det, eller ikke).

Å like Sony, Microsoft, eller EA er fy-fy.

Å ikke like Nintendo er fy-fy.

Kontroversiell humor er fy-fy.

Biler med mer enn 100 hk er fy-fy.

Å bryte fartsgrenser med "hele" 5 km/t er fy-fy.

Aspartam er fy-fy.

Å nekte verneplikt er fy-fy.

Å drepe barn fordi man ikke klarer å holde beina samlet er bra.

 

Norsk moral i et nøtteskall ... :fun:

 

Er kort sagt i mot abort, med mindre man har en god grunn. En god grunn er (som nevnt ovenfor) ikke at man ikke klarer å holde beina samlet, men f.eks. alvorlige hjerneskader, at graviditeten kan skade kvinnen, voldtekt, osv.

Lenke til kommentar

Er barn som har voldtektsfedre mindre verdt siden disse likegreit kan aborteres? Å ha voldtektsfar gjør at man mister menneskeverdien sin?

 

Hvis det at faren er voldtektsmann er god nok grunn så er det at fks. barnet ikke vil få en sikkelig god oppvekst pga. andre årsaker ogsåe n god grunn...

 

Jeg er nå strengt tatt ikke i mot abort selv, men provserer meg med slik dobbelt-moral som det. ^^

 

-----------------------

 

Når det gjelder om et foster er et menneske eller ikke så er det feil å si at en plutselig blir et menneske noen steder, dette er noe som en gradvis blir.

 

For min del så er det et menenskes opplevelse av livet som gir den verdi. Mao. så kan er det bevisstnivå som setter grensen for meg. (Men jeg synes det er greit å sette den litt før for sikkerhetsskyld så fødsel er en grei grense.)

 

Siden opplevelsen er viktig som definerer verdien så tenker jeg at hvis noen kommer i en situasjon der evt. barnet ikke vil få et godt liv så er er det etter mitt syn moralsk med abort.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Er barn som har voldtektsfedre mindre verdt siden disse likegreit kan aborteres? Å ha voldtektsfar gjør at man mister menneskeverdien sin?

 

Hvis det at faren er voldtektsmann er god nok grunn så er det at fks. barnet ikke vil få en sikkelig god oppvekst pga. andre årsaker ogsåe n god grunn...

 

Jeg er nå strengt tatt ikke i mot abort selv, men provserer meg med slik dobbelt-moral som det. ^^

 

-----------------------

 

Når det gjelder om et foster er et menneske eller ikke så er det feil å si at en plutselig blir et menneske noen steder, dette er noe som en gradvis blir.

 

For min del så er det et menenskes opplevelse av livet som gir den verdi. Mao. så kan er det bevisstnivå som setter grensen for meg. (Men jeg synes det er greit å sette den litt før for sikkerhetsskyld så fødsel er en grei grense.)

 

Siden opplevelsen er viktig som definerer verdien så tenker jeg at hvis noen kommer i en situasjon der evt. barnet ikke vil få et godt liv så er er det etter mitt syn moralsk med abort.

6379367[/snapback]

 

Tror du misforstod litt. Hvis voldtekten ødelegger livet, og oppveksten for barnet, er det riktig med abort.

 

Så lenge man er Homo sapiens sapiens, er man også et menneske.

Lenke til kommentar
Fysisk sett er ikke et voksent menneske mer enn en haug med celler.

6378862[/snapback]

Det kan ikke sammenlignes. Et voksent menneske er en hau med celler som danner en felles illusjon kalt bevissthet. Det er denne illusjonen ingen har lov å drepe. Abort gjøres før illusjonen om bevissthet er dannet.

6381747[/snapback]

 

Touché.

 

 

Et tegn om enighet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fysisk sett er ikke et voksent menneske mer enn en haug med celler.

6378862[/snapback]

Det kan ikke sammenlignes. Et voksent menneske er en hau med celler som danner en felles illusjon kalt bevissthet. Det er denne illusjonen ingen har lov å drepe. Abort gjøres før illusjonen om bevissthet er dannet.

6381747[/snapback]

 

Touché.

 

 

Et tegn om enighet.

6381945[/snapback]

 

 

Har lest gjennom alle sidene med innspill nå, og jeg må si alle; Både for og delvis imot abort, har flotte meninger.

Går selv på en skole hvor temaet abort dukker ofte opp i undervisningsammenheng. Det som er trasig, er at informasjonen gis kun fra et hold. Lærerne skryter Ludvig Nessa opp i skyene og elever uten særlig kunnskap om abort fra før, blir ganske men sikkert, HJERNEVASKA!

 

Men tilbake til sitatet:

Kan ikke si meg mer enig. Bevissthet og egenverdi betyr mye i abortdiskusjonen etter min mening. Derfor har jeg svært vanskelig for å tro at å ta abort er drap. For det første så er det ingen her på forumet som husker noe fra svangerskapet. Ergo vi var ikke bevisste. (correct me if i'm wrong)

Så hvis jeg med kaldt blod dreper det beviste vesenet, menneske, som puster inn oksygen, er det helt klart et drap.

Syns det blir veldig dumt å sammenligne abort med dette. Mange abortmotstandere jeg har truffet, som selvfølgelig er kristne, ser ingen forskjell på dette. Drap er etter min mening, drap av et bevist vesen som puster inn oksygen.

 

(PLZ: ikke dra ordet "puster" så langt ut at jeg snakker om mennesker i koma, kunstig åndedrett osv)

 

Jeg må si at jeg skjønner mange kristne som er imot dagens abortlov. Syns det er helt klart vanskelig å snakke om egenverdien til fosteret i ulike stadier i svangerskapet, men det er ikke tullete, som abortmotstandere hevder. Liv er så mye mer. Når kan det utvikles et verdifullt liv? Når man får sexlyst? Når sædcella og eggcella smelter sammen? Ved prøverørs befruktning? Når man puler? Eller når jeg-besvissheten skapes?

 

Jeg syns alle forslagene ovenfor om når liv starter; er alle verdifulle, men noen er klart mer verdifulle enn andre. For kristne er ett sammensmeltet sædcelle og eggcelle et mer verdifullt liv enn pulinga. Derfor ser jeg en merkelig dobbeltmoral når dere syns det blir feil å snakke om egenverdien til fosteret. Dere ser ikke at jeg-bevistheten betyr mer enn et embryo.

 

Ergo, det å være bokstavelig imot abort er helt bak mål! Enda dere selv foretar flere tusen småskalaaborter ved runkedassbesøk! Det er faktisk flere liv tusen liv som hindres/går til spille når dere drar i dassnora. Dere som vil sitere dette avsnittet, mener innerst inne at en sædcelle har mindre egenverdi enn ett sammensmeltet sædcelle og eggcelle. Og det er jeg seff ening i! Avsnittet var bare til for å understreke at det ikke er galt å snakke om egenverdien videre, og det søren meg etter ett sammensmelta sædcelle og eggcelle!

 

Mitt ønske med dette innlegget er at mange bokstavelige abortmotstandere fortsetter å snakke om egenverdien til fosteret etter unfangelsen. (sammensmeltet eggcelle og sædcelle) , og da ser dere at dagens abortlov kanskje ikke er så dum likevel?

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar
hvorfor mord bør forbys eller hvorfor abort er mord?

 

edit: mord er vel forsåvidt forbudt, men skjønner sikkert hva jeg mener

6449892[/snapback]

 

Nei, mord i alle grader er slettes ikke forbudt. Jeg kan drepe en flue uten å ta noen videre skade rent juridisk av det, den enenste skaden jeg kan få er om en hel fluesverm prøver å hevne mitt drap, med et drap på meg. Å ta abort kan strengt talt ikke sammenlingens med noe særlig mer enn å drepe en flue, forutsatt at du ikke tar adoprt dagen før du skal føde, eller bortimot det.

Lenke til kommentar

Jaha, så dere mener at abort er mord. Jeg må si meg totalt uening. Dere skal liksom tale det ufødte liv's sak. Derfor burde dere bokstavelige abortmotstandere ha noe mer konstruktivt å komme med.

For det første så bør dere ifg. kristendommen velge det beste av to onder.

Jeg gir dere disse ondene:

La fosteret leve, og la moren dø.

Ta abort, og la moren leve.

 

Jeg ville valgt det sistnevnte, da det er fare for morens liv og helse. Videre ser jeg på morens liv som mer verdifullt enn fosteret.

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar

Abort er mord, men det er nødvendigvis ikke et dårlig eller ubegrunnet mord som ikke kan veie opp mot de tingene en får av mordet. Mord er først og fremst et strekt negativt ord, hvorfor det er det derimot større usikkerhet om. Mennesker i dag begår mange mord, av planter, av små dyr os.v. Og så lenge det er noe som faktisk lever til en viss grad er det mord, å drepe en celle er et cellemord. Men jeg mener ikke nødvendigvis at det er noe negativt i alle mord, enkelte mord er faktisk nødvendige.

 

Fredrik.:)

Lenke til kommentar
Fysisk sett er ikke et voksent menneske mer enn en haug med celler.

6378862[/snapback]

Det kan ikke sammenlignes. Et voksent menneske er en hau med celler som danner en felles illusjon kalt bevissthet. Det er denne illusjonen ingen har lov å drepe. Abort gjøres før illusjonen om bevissthet er dannet.

6381747[/snapback]

 

Og når dannes så denne "bevisstheten"?

 

Ja, og det er akkurat det som er saken. Er det et drap, eller er det ikke? Hvem husker noe som helst fra før fødselen? Og innenfor aborttiden?

 

6378368[/snapback]

 

Vitenskapelig sett så husker ikke mennesker før de makter å sette ord på det man opplever (altså lærer seg å snakke og forstå tale). Således er vel grensen satt til 2 år (personlig vet jeg å huske enkelte ting fra jeg var 1 år, men men). Er det hva man husker, eller det punkt hvor man makter å lagre informasjon som er avgjørende?

 

Drap har intet med hva man husker eller ikke. Jeg kan drepe en flue eller en gullfisk. Tar man et liv så er det strengt talt drap. Enkelte har alt for ensidig negativt syn på drap. Drap finnes i forskjellige skala, de vi finner moralsk riktig og de vi finner moralsk galt.

Lenke til kommentar
Abort er mord, men det er nødvendigvis ikke et dårlig eller ubegrunnet mord som ikke kan veie opp mot de tingene en får av mordet. Mord er først og fremst et strekt negativt ord, hvorfor det er det derimot større usikkerhet om. Mennesker i dag begår mange mord, av planter, av små dyr os.v. Og så lenge det er noe som faktisk lever til en viss grad er det mord, å drepe en celle er et cellemord. Men jeg mener ikke nødvendigvis at det er noe negativt i alle mord, enkelte mord er faktisk nødvendige.

 

Fredrik.:)

6450125[/snapback]

 

 

helt enig i at enkelte mord er nødvendige. har ingen problemer med å akseptere dødsstraff, men de som blir dømt til døden er i hvertfall skyldig. et foster i mors mage er uskyldig å bør bli gitt muligheten til å leve. dagen før fødselen? skjer der noe spesielt akkurat da som vi andre ikke vet om?

Lenke til kommentar
dagen før fødselen? skjer der noe spesielt akkurat da som vi andre ikke vet om?

6450176[/snapback]

 

Eller bortimot det, nærmere man kommer en fødsel, jo nærmere er avkommet et menneske. Trodde dette var standarkunnskap?

6450185[/snapback]

 

overhode ikke standardkunnskap nei. tror det er du som sliter litt med kunnskapen.

alle menneskeorganene er stort sett ferdig utviklet etter 3 måneder i svangerskapet. som kanskje du vet er et svangerskap hele 9 måneder. så å si at avkommet nærmer seg et menneske like før fødselen er totalt meningsløst. har du forresten hørt om barn som er for tidlig født, men likevel lever? de er jo ikke mennesker de da ifg dine standpunkt.

Lenke til kommentar

6450231[/snapback]

 

Enkelte som absolutt ikke har lært noe av spissformuleringer, jeg mente ikke dagen før, jeg mente ikke dagen før dagen før, jeg mente ikke dagen før dagen før dagen før, jeg mente ikke dagen før dagen før dagen før dagen før, jeg mente kun at avkommet nærmer seg mer og mer et individ hvor lengre det går.

Lenke til kommentar

6450231[/snapback]

 

Enkelte som absolutt ikke har lært noe av spissformuleringer, jeg mente ikke dagen før, jeg mente ikke dagen før dagen før, jeg mente ikke dagen før dagen før dagen før, jeg mente ikke dagen før dagen før dagen før dagen før, jeg mente kun at avkommet nærmer seg mer og mer et individ hvor lengre det går.

6450281[/snapback]

 

at du ikke svarer på det jeg spør om viser vel bare at det ikke er noe fornuft i måten du argumenterer på.

 

idag reddes barn som blir født 23 uker ut i svangerskapet. å det er ikke bortimot 9 måneder. ikke dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen før dagen engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...