Gå til innhold

Vil forby selvbestemt abort i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns de burde fortsette med selvbestemt abort mest fordi det er en god måte å avslutte en uønsket graviditet. Og det er ganske lite humant å tvinge alle norges jenter tilbake til strikkepinne metoden når vi har bedre metoder.

 

Det er bare en illusjon å tro at alle jenter som blir gravide egentlig innerst inne ønsker barnet. Og om alle som ikke ønsker barn blir tvunget til å føde så vil vi vel ende opp med en del flere barne hjems barn?

Lenke til kommentar
Abort er en bestemmelse over noen andres krop.

6018019[/snapback]

Jasså, hvem mener du bestemmer over kroppen til kvinna da?

 

Edit: Det stemmer at et foster er mer enn 10 celler. Men nå behøver jo ikke abort være det samme som å fjerne et foster. Det kan jo være å fjerne et embryo også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

jeg mener at det kvinnen sitt valg, 100%. men jeg mener også at mannen skal få si sitt. abort er til for at livet til både barn og mor ikke skal bli ødelagt. er for mange som har fått barn og som ikke kan ta seg av det!

 

om min ikke-eksisterende kjæreste hadde blitt gravid, så ville jeg tatt imot barnet med åpne armer. men om dama ikke ville ha barnet, så tipper jeg at jeg ville blitt utrolig deppa, men jeg ville respektert valget til dama, det er trossalt hun som skal gå med barnet i magen (livmor er vel mer korrekt) i 9 måneder, så presse det ut, så brystmate det i 6 måneder (er det ikke da barnet får imunsprøytene sine?).

 

helst ser jeg at jeg blir planlagt far om 8-10 år, når jeg har en bedre økonomisk situasjon, og kan ta meg av ungen og dama. men som sagt; jeg for abort, så lenge

dama har grei grunn for å gjøre det.

 

men om en abort skjer fordi ei 16 år gammel jente ikke har klart å holde beina samlet og ikke kan gå på neste fjøsfest fordi hun er gravid, så er jeg mot abort.

Endret av BarteX
Lenke til kommentar
Eit virus vil trenge ei celle i kroppen din for å leve, men det er ikkje ein del av kroppen din for det.

Nei fordi et virus er jo akkurat det samme som et foster/embryo :roll:

 

Jaha? Så visst ei kvinne 8 måneder ut i svangerskapet finn ut at ho ikkje vil få ungen allikevel, så kan ho berre ta abort?

Abort etter 8 mnd ? wtf

 

Og alt det derre tullet om ha som blir til barn osv, noen som i det hele tatt tenker på hvordan eventuelt livet for barnet kommer til å bli ? Det er jo det som er hele poenget med abort. Folk gjør så utrolig mye umoralske ting, skal vi da plutselig begynne å si "ånei dette går jo ikke " osv..

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar

For abortmotstandere kommer prinsippet ofte før realiteten.

 

I realiteten er det ikke særlig gøy å være et uønsket barn. Å vite at man er en byrde for foreldrene. At man er et uhell. At man snudde opp-ned på livet til foreldrene sine.

 

I realiteten er det enkelte ganger bedre å fjerne fosteret før det blir et menneske, slik at det slipper å gå gjennom et liv i lidelse.

 

I prinsippet er kvinnen bare en barnefabrikk som ikke skal ha egne rettigheter, meninger, eller noe som helst. Abortmotstand henger ofte sammen med slikt urgammelt tankegods.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Det kan virke slik, siden abortmotstandere ikke ser ut til å tenke på at kvinnen faktisk eier sin egen kropp.

 

Å snakke om "medmenneskelighet" når det f.eks. bare er snakk om en klump med celler uten menneskelige egenskaper er usaklig og et hån mot kvinner.

Lenke til kommentar
Det kan virke slik, siden abortmotstandere ikke ser ut til å tenke på at kvinnen faktisk eier sin egen kropp.

 

Å snakke om "medmenneskelighet" når det f.eks. bare er snakk om en klump med celler uten menneskelige egenskaper er usaklig og et hån mot kvinner.

6025868[/snapback]

Vil si at det også henger sammen med det katolisistiske syn på kvinner, som er veldig nedverdigende (snakker da om den konservative formen).

Lenke til kommentar
Selvbestemt abort må være lovlig i Norge siden kvinner må ha retten til å kunne bestemme over sin egen krop..

 

Men når folk tar abort grunnet manglende eller dårlig bruk av prevansjonsmiddler så blir jeg veldig oppgitt.

6017879[/snapback]

Abort er en bestemmelse over noen andres krop.

6018019[/snapback]

 

Nei nå må du gi deg.. Du mener vel også at runking er en bestemmelse over noen andres krop også du eller?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

eh... jeg har ikke lest hele diskusjonen her, men fikk med meg et par ting. For det første. At folk er skremt av å ikke ha svar, og at de derfor går over til religion er jo åpenbart. Men greia er at man kan jo tro at det er noe over oss, og på den måten få svar, uten å tilhøre en religion! Alle religiøse bøker er jo skrevet av menneske, (på befaling av Gud, kanskje, men anyway) og det burde vel få folk til å stusse litt i utgangspunktet.

 

En annen ting er at religion liksom skal være så pokkers høytidelig! Alle andre oppfatninger og meninger kan jo kritiseres og henges ut som bare det, hva er så spesielt med religion?? Og til de karikatur-greiene: i avisene ser man jo daglig karikaturer hvor politikere (enkeltmennesker) blir ledd av, og ingen reagerer, men når det er en religion blir det jo oppstyr over hele fakkings verden!! Argh, det er provoserende. Ingen har jo selvironi lenger...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fulstendig gjort opp et syn på abort. (Synses vel loven vi har i dag er "ok"... men må tenke mer her)

 

Uansett: irriterer meg litt at alle skal forhåndsdømme folk som er i mot abort så vanvittig. Jeg kjenner mange som er i mot abort og grunnlaget for meningen deres er konsekvent at de ser på fostertet som et mennesker og mener det er drap.

 

Altså: ikke at de mener kvinner er barneprodusenter, at de ikke respekterer kvinner, osv....

Lenke til kommentar

Ja, og det er akkurat det som er saken. Er det et drap, eller er det ikke? Hvem husker noe som helst fra før fødselen? Og innenfor aborttiden?

 

Jeg tror at siden vi faktisk har abortmuligheter her i landet, så er det forsvarlig. Sykehuspersonell vet hva de driver med, og det gjør også de som lager lovene. Det er fullt lovlig å avlive katter og hunder (som er bevisste levende vesner du får øyenkontakt med) uten å ha grunn for det, men noen vil forby å avlive en fosterklump som ikke er ved bevissthet en gang? Er mennesket så verdifullt at det er krimminelt å drepe den minste celle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...