enl Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Begynner å bli en smule lei av at bredbåndsruteren min stadig må resettes, og tenkte at jeg kunne sette opp en ruter ved hjelp av en PC og et par nettverkskort. Distribusjonen bør være rask og grei å sette opp, samt ha et intuitivt grensesnitt for konfigurering av brannmur og nettverksoppsett. Siden jeg har ADSL fra Telenor, må den støtte PPPoE. Noen anbefalinger? Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Spesielt Red Hat er lagd for serverbruk så kanskje den har noe grafisk. Lenke til kommentar
enl Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 Har allerede en Windows Server 2003 boks til andre oppgaver. Denne maskinen skal kun fungere som en ADSL-router. Et eksempel er vel smoothwall, men vet ikke så mye om denne. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Smoothwall kan iallefall anbefales fra min side. Har en liten 400mhz-boks stående i en krok, og den gjør jobben utmerket. Man har selvfølgelig muligheten til å gjøre mer med en vanlig Debian-boks, men det grafiske webgrensesnittet til Smoothwall er topp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Smoothwall og Clarkconnect er ihvertfall ypperlige til dette. Det finnes flere men husker ikke hva de heter. Ville gått for smoothwall om du skal ha noe med grafisk grensesnitt. Lenke til kommentar
vega77 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Kjenner med igjen i din situasjon. Jeg bruker clarkconnect og er kjempefornøyd med den, savner ikke dlink nei! Er linja nede sjekker jeg altid modemet først og det erjo altid det som er problemet. Bruker den også sammen med telenor og det funker ut av boxen det. Eneste jeg kåla litt med var att brukernavnet til telenor måtte ha @online.no etter seg. Var min andre linuxbox og syns den var ganske så grei å sette opp. Står vel også litt i forumet her om CC vis du kikker litt. Etter instalasjon kan du legge vekk keyboard og skjerm. Alt styres ifra webinterface eller ssh. Endret 24. april 2006 av vega77 Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Er det noen av disse router-distroene som egner seg spessielt til wLAN routing også? Altså at den gir wlan signaler til andre PC'er i nettverket. Lenke til kommentar
enl Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 Burde vel fungere helt greit hvis du kobler et vanlig accesspunkt til maskinen. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Når det gjelder routerbruk, sverger jeg til FreeBSD uten X. Dette operativsystemet er svært godt egnet til router/brannmur. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Med en pc som bredbåndsrouter... bruker man bare et vanlig modem, feks pci eller usb, for tilkobling til telefon-linja? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Jeg har hørt gode til om Devil-Linux, en CD-basert distro for brannmurer og routere. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Burde vel fungere helt greit hvis du kobler et vanlig accesspunkt til maskinen. 5981364[/snapback] hva kan dette accessespunktet være? Et vanelig wlan kort? Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Må nok være ett AP Anbefaler smoothwall på det sterkeste Har ett sånnt oppsett der jeg også har en grønn sone og en orange og en blå altså 3 soner der det orange er DMZ da og det blå er også som ett DMZ og det grønne er den sikkre sonen Endret 25. april 2006 av nre1458 Lenke til kommentar
comicz Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Du kan sette inn et WLAN-kort og la routeren opptre som et aksesspunkt! :--) Siden stigfjel ikke hadde noe nyttigere å komme med enn at han liker FreeBSD legger jeg en ny routerdistro på bordet. Dette er strengt tatt ikke en distro i den forstand, m0n0wall er BSD-basert. Ellers tror jeg Smoothwall eller Clarkconnect er fine routerdistroer å satse på. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Du kan sette inn et WLAN-kort og la routeren opptre som et aksesspunkt! :--)Siden stigfjel ikke hadde noe nyttigere å komme med enn at han liker FreeBSD legger jeg en ny routerdistro på bordet. Dette er strengt tatt ikke en distro i den forstand, m0n0wall er BSD-basert. Ellers tror jeg Smoothwall eller Clarkconnect er fine routerdistroer å satse på. 5984566[/snapback] Kan jo komme med en fyldigere begrunnelse: FreeBSD er et fullverdig operativsystem som man kan strømlinjeforme akkurat som man vil. Brannmursystemet ipfw (eller pf) er langt mer oversiktlig enn iptables i GNU/Linux når det kommer til syntaks og bruk. FreeBSD kan ta svært liten plass eller svært stor plass. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Hvis du vil ha noe som fungerer magisk og flott, kan jeg anbefale FreeBSD-baserte m0n0wall på det sterkeste. Alt gjøres vha. et webgrensesnitt. Endret 25. april 2006 av gspr Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hvis du vil ha noe som fungerer magisk og flott, kan jeg anbefale FreeBSD-baserte m0n0wall på det sterkeste. Alt gjøres vha. et webgrensesnitt. 5987665[/snapback] Vi satte opp en router på skolen i dag med m0n0wall. Alt vi gjorde var å sette hvilket nic som var lan, og hvilket som var wan, så gjorde m0n0wall resten. Den ble automatisk satt opp som router, og lar en shape traffic osv. Anbefales på det sterkeste! Lenke til kommentar
salah Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Smoothwall kan iallefall anbefales fra min side. Har en liten 400mhz-boks stående i en krok, og den gjør jobben utmerket. Man har selvfølgelig muligheten til å gjøre mer med en vanlig Debian-boks, men det grafiske webgrensesnittet til Smoothwall er topp. 5980244[/snapback] Smoothwall er absolutt anbefalt, det kan fint gjøre jobben. Det krever veldig lite ressurser også. Hadde 400 klienter kobla opp mot 1 GB/s linje for noen uker siden, og maskinen som kjørte 1.8 GHz AMD CPU klarte seg helt utrolig, så denne distroen er anbefalt fra min side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå