Gå til innhold

Skal bytte fra SUSE. Trenger litt veiledning...

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Ja, som topic sier så skal jeg bytte fra SUSE 10 til enten Debian, Ubuntu eller Fedora. Men jeg trenger litt forhåndshjelp, for jeg har mest lyst på Debian, men jeg finner ingen screenshots. Kan noen hjelpe meg.

Og, kan jeg bare innstallere en distro oppå SUSE?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen grunn for at du vil bytte fra suse? Og hva mener folk med "oppå" egentlig? Visst "oppå" er det samme som å fjerne partisjonen suse ligger på og installere en ny distro, så kan du enkelt installere oppå suse.

Du kan også lage en egen partisjon og teste de forskjellige distroene du har lyst å prøve, eller kanskje litt enklere laste ned en LIVE-CD til de forskjellige distroene og se selv hvordan de fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Når jeg mener oppå, så mener jeg at jeg innstallerer distroen på samme partisjon som SUSE. Delvis at SUSE blir slettet og den nye distroen blir slettet. Altså det du mente.

Men jeg trenger også litt info om Debian (først valg for øyeblikket), Ubuntu og Fedora...

Lenke til kommentar

Vet ikke HELT hvilken jeg ville valgt av de 3 jeg, da jeg ikke bruker noen av dem selv, men kanskje Fedora hadde vært noe? Ubuntu er litt for jazza opp og litt oppskrytt mener no jeg. Har prøvd den, å synes ikke den ser bra ut i det hele tatt. Dessutten får jeg ikke helt gjøre som jeg vil i Ubuntu. Men siden at både Fedora og Ubuntu er nybegynner Distroer, ville jeg nok valgt Fedora ja.

Bare å lese litt om begge to og se hva du synes.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Debian. Har ikke erfaring med Debian selv, har bare prøvd å installere den et par ganger, men ikke noe mer enn det. Den skal være ganske lik Ubuntu. Debian kjører GNOME som standard Windows Manager, noe også Ubuntu gjør. Så Debian og Ubuntu bygger mye på det samme liksom. En av forskjellene på de to er installasjonene. Ubuntu sitt installasjonsprogram er enklere enn Debian sitt. Ellers er de vel ganske like.

Velg den du synes er best du. Les litt om begge to å se hva du synes som sagt.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Jeg er av den oppfatning at Debian ikke er spesielt godt egnet som desktop-distro, og at det da er bedre å bruke Ubuntu.

...Lurer på om jeg blir flamet nå.

5981029[/snapback]

Jeg flamer ingen jeg. :) Da tror jeg prøver, som mange andre, Ubuntu Dapper Drake (?). Får se om jeg liker den bedre enn SUSE 10...

Lenke til kommentar
Jeg er av den oppfatning at Debian ikke er spesielt godt egnet som desktop-distro, og at det da er bedre å bruke Ubuntu.

...Lurer på om jeg blir flamet nå.

Flamme flamme :)

Mange ser kanskje på Debian som uegnet til desktopbruk grunnet de gamle pakkene. Men Debian Sid (eller unstable) er like bleeding edge som Ubuntu, siden Ubuntu er basert på Debian Sid.

"Men jeg vil ikke kjøre et ustabil OS." Debian Sid heter kanskje unstable, men det går som regel bra å kjøre Sid. Dog bør en kanskje være litt forsiktig med hva en oppdaterer innimellom. Jeg har ikke hatt noen større problemer.

BTW: Debian har ikke en standard WM eller DE. KDE og Gnome er "likeverde" med alle de andre små i Debian.

Lenke til kommentar
Ubuntu er litt for jazza opp og litt oppskrytt mener no jeg. Har prøvd den, å synes ikke den ser bra ut i det hele tatt. Dessutten får jeg ikke helt gjøre som jeg vil i Ubuntu.

5980597[/snapback]

Ikke ser bra ut? So what, det er da bare å skinne i vei det. Og hva er det du ikke får gjort som du vil?

Lenke til kommentar
Debian. Har ikke erfaring med Debian selv, har bare prøvd å installere den et par ganger, men ikke noe mer enn det. Den skal være ganske lik Ubuntu. Debian kjører GNOME som standard Windows Manager, noe også Ubuntu gjør. Så Debian og Ubuntu bygger mye på det samme liksom. En av forskjellene på de to er installasjonene. Ubuntu sitt installasjonsprogram er enklere enn Debian sitt. Ellers er de vel ganske like.

Velg den du synes er best du. Les litt om begge to å se hva du synes som sagt.

Lykke til.

5981028[/snapback]

Det eneste som holder deg tilbake fra å bruke Ubuntu som en hvilken som helst annen distro(Slack) må vel være mangel på zkillz? Jeg anbefaler Ubuntu fremfor Fedora anyday.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...