Gå til innhold

Det beste tilbehøret til en bærbar-tråden

Anbefalte innlegg

Her har jeg nå herved startet en tråd om hva som er det beste tilbehøret til en bærbar PC. Skriv hva dere vil, -gjerne hva dere har og vil ha.

Starter selv: Mus er jo viktig, (toutchpad er jo ikke det ultimate)

Webcam, kjekt og ha uansett stasjoner elle bærbar.

Gamepad osv.

Dette er vel de vanligste, men hvilke bør man velge og hva er det ultimante tilbehøret?

Logitechs eksterne tastatur diNovo for laptops er jo rimelig fett. Noen bedre?

Finnes det andre kule gadgets?

Håper dette kan bli en kul tråd. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det jeg kommer på. Noe er sef selvfølgelig ( og ikke alt er bare for bærbar):

Ekstern hd boks for mer lagringsplass. Finnes som bekjent for 2,5 disker som går på Usb2 og ikke trenger annen strømtilførsel, går fint i brystlommen o.l.

Usb eller Pcmcia lydkort til forbedring av lyd +flere innganger osv.

Usb eller Pcmcia TV/FM tuner med video inn(gang)

Webkamera

Hodetelfoner, høyttalere eller stereoanlegg.

Kortleser for alle typer kort

Minnepinner og denslags.

Pcmcia nettverkskort

Pcmcia trådløst nettverkskort

Usb hub eller dockingstasjon

Usb bluetooth eller infrarød sender/mottager.

Usb lampe, vifte, coolingpad o.l

Ekstra hd ramme, såkalt caddy, + ekstra disk gjør det veldig enkelt å bytte hd (reserve disk m full installasjon, eller disk til spesielt bruk)

Spesialmus for bruk på tog og fly osv (kule som man dreier på, husker ikke akkurat betegnelsen).

Adapter i tilfelle det er nødvendig å koble hd til stasjonær PC.

Eksternt tastatur/numpad

Ekstern skjerm

Diverse støtter og underlag

Lås mot tyveri

Bæreveske.

Til spesielt bruk finnes interessante tings som Compact Flash til IDE adapter som gjør at man kan bruke CF kort som hd i bærbar. Jeg bruker en slik på en vifteløs PII maskin for lydopptak med mikrofon: Fraværet av bevegelige deler gir null støy i opptaket. (kostet kun et par dollar på ebay). Hd direkte basert på CF teknologi finnes men, er vanskelige å få tak i eller veldig dyre.

Endret av ols
Lenke til kommentar
Til spesielt bruk finnes interessante tings som Compact Flash til IDE adapter som gjør at man kan bruke CF kort som hd i bærbar.

5986528[/snapback]

Hvordan er strømforbruket med en slik løsning kontra standard harddisk mon tro? Mye lavere eller bare litt?

Og on topic: Skal man surfe i sofaen må mman ha noe slags underlag så maskinen står støtt og som gjør at du ikke trenger behøve å bekymre deg for å være evig ufrivillig onkel. I så måte er den heilnorske minipulten helt suveren.

Lenke til kommentar
Til spesielt bruk finnes interessante tings som Compact Flash til IDE adapter som gjør at man kan bruke CF kort som hd i bærbar.

5986528[/snapback]

Hvordan er strømforbruket med en slik løsning kontra standard harddisk mon tro? Mye lavere eller bare litt?

5987720[/snapback]

Jeg vil gjette på noe midt imellom, kan enda kjenne at boksen som "hd" sitter i blir varm på undersiden når maskinen står konstant på (det er jo ingen vits med hvilemodus når ingenting surrrer og går), men varmen er moderat og mindre påtagelig enn før. Forøvrig er lesingen fra kortet ved oppstart og åpning av programmer osv er typisk 3-4 ganger hurtigere enn vanlig hd, vil jeg anslå.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...