Gå til innhold

Scandisk og FAT16 problemer

brsseb

Anbefalte innlegg

Heisan

Holder på å lappe sammen den gamle PCen te naboen. Det er en rusten 233MHz, 64MB ram og 3D Banshee kort. Han hadde win95 og vil nå ha inn 98SE. Han har to stasjoner, C og D på 2GB hver. Naboen la alt han hadde kjært over på D og formaterte C.

Startet installasjonsprogrammet for 98. Når det kjører scandisk finner det feil på D:-stasjonen:

"Fildelingstabellene FAT16 på denne stasjonen stemmer ikke overens. Kopi 1 er best. Hvis du velger Korriger erstattes kopi 2 av fild.tab. kopi nr 1.

<Korriger> | <ikke reparer> | <Mer info>"

Velger da korriger (for ellers nekter Win98 installasjonen å fortsette). Da får jeg denne meldingen:

"Det vil bli gjort endringer på stasjon D: Hvis du vil lage en angrediskett sett inn en tom disk i st. A eller B og velg deretter knappen for st. A eller B.

Hvis du IKKE vil lagee en angre diskett, velger du "Hopp over" eller Angre"

Vel og bra, men det hadde vært kjekt om disse valgene faktisk HADDE VÆRT DER! Kan ikke velge Angre, Hopp over eller noen knapp for A eller B. Kan bare trykke en tast på keyboardet. Ingenting mer

Og når jeg gjør det, sier den at den søker på st. A etter en tom disk men i realiteten sjekker den ikke st.A i det hele tatt! Og sier til meg at disken er full eller at noe er galt. Slik går det i en evig loop helt til man blir lei og velger å avlutte scandisk (og som en følge av det, også hele win98 installeringen...)

Noen som vet hvordan man løser dette? Er å formatere D: det eneste løsningen for å bli kvitt feilene? (Håper ikke det, for det blir stress hvis jeg må legge alt ut på disketter eller noe....)

[ Denne Melding var redigert av: brsseb på 2002-10-01 18:59 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flytt harddisken til en PC med brenner og gi han en backup av alt på CD. (Naboer flest vet ikke at harddisker kan kræsje og har ofte alt viktig lagret bare på harddisken)

Så kan du sette tilbake disken og starte PC'n med Win2000 CD'n eller XP CD'n i. Derfra partisjonerer du og formaterer du som du vil. (F.eks kun den partisjonen som det var noe trøbbel med) Bare pass på å formatere med FAT32 og ikke NTFS.

Så avbryter du innstallasjonen og starter PC'n med Win98se CD'n og innstallerer det i stedet for.

Lenke til kommentar

Fikk ordnet det. Monterte disken opp mot en annen maskin, flyttet filene hans over der. Tok den tilbake, formaterte og installerte Win98. Alt ser ok ut nå. Men det er noe merkelig...

Trodde i utgangspunktet at disken var på 4 GB (c & D på 2GB hver). Men da jeg laget nytt oppsett i fdisk )fra 98cden, FAT32) fortaltde den at hd.en var på 8GB! Laget da to på 4GB, C og D: Men bare c ville formatere seg, D fikk jeg ikke formatert. format.bat maste om at han skulle forsøke og gjenopprette filtildelingtabell eller noe sånt men den gjorde ikke så mye fornuftig. Som om de resterende 4GB på disken er skadet.

Tok ingen sjanser, avbrøt og laget bare en primærstasjon på 4gb. Dret hardt i de siste 4. Naboen skal bare bruke den til å skrive med uansett og hvis de 4 siste er ødelagt så er det liten vits med mer.

Men likevel er det merkelig....Noen som vet råd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...