Ksungam Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Visste ikke helt om jeg skulle putte den her, eller på "Andre jobber" da jeg kommer til å spørre om ting både om jobben, og om utdannelsen. Jeg går nå allmenn i 1 klasse, og har en stund tenkt meg å bli sivil økonom. Men nå i det siste har jeg hørt veldig mye om at ingeniører er blitt så ettertraktet, og dette er noe du burde satse på nå. Jeg har hørt det av veildere på skolen, og av andre. Jeg regner meg som en flink elev på skolen, hvor jeg er god i alle fag, med unntak av naturfag, hvor jeg er kun middels god. Håper på en 4 i karakter til sommeren, men frykter 3eren. I matte og økonomi har jeg 5ere, som jeg med mere jobbing sikkert ville fått opp på 6ere. Så det jeg lurer på er hvor vanskelig utdannelsen for ingeniør er, både nå i vk1 og vk2 (hvor jeg må velge fysikk og kjemi, pluss matte mx) og videre i utdannelsen. Er dette noe å satse på for meg, eller vil det bli for vanskelig? I verste fall kan jeg gå med på litt privatundervisning i ferien, men det må bli lite Et annet spørsmål jeg har, er om jobbene. Hvor stor sjangse er det for en sivil økonom å få jobb nå? Og hvor mye vil jeg tjene i hver av disse jobbene? Takker for alle svar Lenke til kommentar
Errorhead Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Det vil bli lettere å få jobb som ingeniør, men det krever mye mer jobbing. Økonomifagene er en del lettere. Det forventes å bli stor mangel på ingeniører i Norge i de nærmeste årene. Hvis man fullfører utdanningen som ingeniør, er man nesten garantert en bra betalt jobb. Men du må tenke på hva dine interesser er. Hvis du velger feil, kan du risikere å kjede deg i 40 år... 1 Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Både siviløkonomer og sivilingeniører har lett for å få jobb, iallfall de neste 2-5 årene. Jeg tviler på at Errorhead har prøvd både økonom- og ingeniørfag på masternivå og kan si hva som er "lettest". Dette avhenger helt av hva den enkelte mestrer og er interessert i. Det aller viktigste er hva som interesserer deg, husk forresten at "siviløkonomer er som poteten, de kan brukes til alt". Er du ikke sikker på hva du vil så gir denne utdannelsen utvilsomt det bredeste utdanningsgrunnlaget det er mulig å få, da tenker jeg på muligheter man har til å jobbe med forskjellige fagfelt, alt fra IT og ledelseskonsulent til markedsfører. Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 Både siviløkonomer og sivilingeniører har lett for å få jobb, iallfall de neste 2-5 årene. Jeg tviler på at Errorhead har prøvd både økonom- og ingeniørfag på masternivå og kan si hva som er "lettest". Dette avhenger helt av hva den enkelte mestrer og er interessert i. Det aller viktigste er hva som interesserer deg, husk forresten at "siviløkonomer er som poteten, de kan brukes til alt". Er du ikke sikker på hva du vil så gir denne utdannelsen utvilsomt det bredeste utdanningsgrunnlaget det er mulig å få, da tenker jeg på muligheter man har til å jobbe med forskjellige fagfelt, alt fra IT og ledelseskonsulent til markedsfører. 5982677[/snapback] Når du sier 2-5 år så er det jo mer enn 5 år til jeg er ferdig utdannet. Altså jeg har 2 år på vgs igjen, også er det 5 år med utdannelse for å bli siviløkonom... Vet du foressten ca hva man tjener i gjennomsnitt i begge jobbene? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) Ja, det er nettopp det. Det er vanskelig å forutse topp og bunn når man skal ta avgjørelsen om hva man skal utdanne seg til, nettopp derfor anbefaler "alle" at man går etter interesse. Akkurat nå er det kjempeetterspørsel etter ingeniører, da kan man forvente at tilsvarende mange søker denne utdanningen og at man får overskudd av ingeniører 5-7 år frem i tid. Nettopp dette skjedde med IT-ingeniører for noen år siden. Dette har imidlertid bedret seg nå. Er du uheldig så er det noe vanskelig å få jobb om du er ferdig utdannet i en nedgangsperiode. Gjennomsnittslønnen varierer med hvilken bransje og karakterer samt hvor godt du gjør det, både for siv.ing og siv.øk. Denne oversikten http://www.dinside.no/php/art.php?id=90379 gir en pekepinn på relativ lønn mellom utdannelser og over tid, se kolonnen helt til høyre for relativ lønn e. skatt. Ind.øk. siv.ing. tjener noe mer enn siv.øk (NHH) nå for tiden: http://www.tu.no/nyheter/arbeidsliv/article50454.ece Imidlertid er det forskjeller innnenfor hvilken bransje man tar og gjennomsnittslønn. Dette gjelder nok for fagretning på siv.ing. også. Se mer her: http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=212462&cat=112 Du må huske på at du som dyktig ingeniør vil tjene mer enn en gjennomsnittlig siv.øk og at du som dyktig siv.øk vil tjene mer enn en gj.snittlig siv.ing, dermed er interesse igjen sentralt. Uansett hvilken utdannelse du tar så er det et meget godt valg. Siviløkonomer og sivilingeniører har vært blant de sikreste og mest solide titlene i Norge i over 50 år. Lykke til! Endret 25. april 2006 av cybirg Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Jeg ville ikke uroet meg for jobbmarkedet innenfor noen av de to retningene du sikter til. Flinke folk er det for øvrig alltid behov for. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Er dette noe å satse på for meg, eller vil det bli for vanskelig?5978932[/snapback] Velg det du er mest interessert i. Både siv.øk. og siv.ing. (evt vanlig ing.) har grei lønn. Mitt personlige tips er å velge økonomi. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Det er som regel det vi kan minst om vi finner vanskeligst. Men det er ikke noen grunn til å la være. Bare tenk på hva du allerede kan, og hvor vanskelig det virket på den tiden du ikke kunne noe om det. Velg det du interesserer deg for. Du er uansett på skolen for å lære. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det er svært gode tider for siviløkonomer for øyeblikket. For NHH-studenter viser tallene at tilnærmet samtlige får jobb raskt etter fullført utdannelse. Startlønnen ligger på rundt 300.000 i gjennomsnitt i privat sektor, dog noe lavere i offentlig sektor. Det kan imidlertid diskuteres i hvor stor grad man bør ta hensyn til jobbutsikter i dagens arbeidsmarked. Utdannelsen tar tross alt fem år, og på den tiden kan mye ha endret seg. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Altså, du må ikke velge et yrke bare basert på penger og muligheten for å få jobb. Hvis interessen ikke er der, da er det lite som nytter. Dette må du tenke nøye gjennom. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg går 2. året elektronikkingeniør. Vår økonomilærer fortalte oss hvor bitter han var for at han ikke valgte ingeniør istedenfor økonomi... han angrer virkelig! Litt morsomt i grunn... Hvis man liker avansert matematikk og liker å "skape" ting, er ingeniørfaget tingen. Jeg kan i hvert fall anbefale det! Lenke til kommentar
Ballemannen Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Du trenger ikke bestemme hva du skal bli enda. Velg realfag fordypning de neste to årene (du kommer til å klare det lett!) så utelukker du ingenting. Jeg kjenner både siviløkonomier, sivilmarkedsførere, sivilingeniører og vanlige ingeniører med matte, kjemi og fyiskk fordypning fra vgs. Når det er sagt, uansett om du velger økonomi nå, og evt ingeniør seinere så har de fleste studiesteder opplegg for forkurs og denslags som man tar i sommerferien eller noe for å komme pari med realfagsfolk. Kort sagt, det ligger ganske åpent for deg samme hva du velger. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg regnet egentlig med at jeg skulle bli sivilingeniør, men jeg har i det siste blitt veldig interessert i økonomi, aksjer, handel og alt som har med det å gjøre. Søkte Indøk på førsteplass og NHH på andreplass så får vi se. Uansett så er vel begge disse studiene veldig anvendelige. Det finnes en del sivilingeniører i finanssektoren, og siviløkonomer kan jobbe med nesten alt. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Er man flink med tall som Onkel Skrue, velg økonomi. Har man en Reodor Felgen i magen, velg ingeniør. Eller man kan bli begge deler. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Altså, når det kommer til tall og matematikk er vel det værre på ingenilr enn økonomi. Strykprosenten er jo ikke akkurat god hos ingeniørene heller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Den nå pensjonerte legenden av en matteprofessor på Universitetet i Oslo Knut Sydsæter, mente at det var mer "matnyttig" med en realfaglig fordypning i forhold til videre økonomistudier i forhold til å velge masse valgfag med økonomi, men at det virket mer som en interessevekker. Jeg studerer økonomi med 3MX i bunn, og er veldig glad for at jeg valgte det. Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 På økonomilinjer gjør man regneoppgaver for å jobbe med økonomi, mens på ingeniørlinjer har man realfag for å jobbe med generell problemløsning. I arbeidslivet holder økonomer styr på tall, mens ingeniører sin oppgave er å løse nokså forskjellige oppgaver. Tall og utregninger er ikke alltid endel av hverdagen til ingeniøren, men bør være det for økonomen om han (eller hun) skal vite hva han holder på med. Jeg tok økonomifag som valgfag på ingeniørgraden og kjenner meg igjen i det First Best sikter til. Det er ikke slik at det realfaget som du kan anvende er den eneste som vil være nyttig for deg. Jeg er ikke sikker på hvorfor det er slik, men. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det spørs også på typen økonom. Holder på med en mastergrad i samfunnsøkonomi, og det kan gå uker mellom hver gang jeg driver med tallregning, svært mye er kun teoretisk arbeid og formelonani. Økonomisk analyse trenger ikke inkludere tall i det hele tatt. Men det er en digresjon, moralen er at du bør lære deg matte (og for guds skyld få kontroll på algebra og likningssystemer) Lenke til kommentar
dogcow Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Det høres jo ut som om du først og fremst er interesert i å finne ut hva du kan tjene best på? Og om din hovedinteresse er penger, da må da det å jobbe med penger (bli økonom) være den selvsagte løsningen. Lenke til kommentar
Yohvaskjer Skrevet 22. juli 2012 Del Skrevet 22. juli 2012 Visste ikke helt om jeg skulle putte den her, eller på "Andre jobber" da jeg kommer til å spørre om ting både om jobben, og om utdannelsen. Jeg går nå allmenn i 1 klasse, og har en stund tenkt meg å bli sivil økonom. Men nå i det siste har jeg hørt veldig mye om at ingeniører er blitt så ettertraktet, og dette er noe du burde satse på nå. Jeg har hørt det av veildere på skolen, og av andre. Jeg regner meg som en flink elev på skolen, hvor jeg er god i alle fag, med unntak av naturfag, hvor jeg er kun middels god. Håper på en 4 i karakter til sommeren, men frykter 3eren. I matte og økonomi har jeg 5ere, som jeg med mere jobbing sikkert ville fått opp på 6ere. Så det jeg lurer på er hvor vanskelig utdannelsen for ingeniør er, både nå i vk1 og vk2 (hvor jeg må velge fysikk og kjemi, pluss matte mx) og videre i utdannelsen. Er dette noe å satse på for meg, eller vil det bli for vanskelig? I verste fall kan jeg gå med på litt privatundervisning i ferien, men det må bli lite Et annet spørsmål jeg har, er om jobbene. Hvor stor sjangse er det for en sivil økonom å få jobb nå? Og hvor mye vil jeg tjene i hver av disse jobbene? Takker for alle svar hej, jeg leste ditt innlegg og plutselig så jeg at dette ble skrevet i 2006. jeg ligger akkurat i din situasjon og lurer akkurat på det samme så her kommer spørsmålet mitt: hva valgte du? hvordan gikk det etter seks år? er du fornøyd eller ikke? håper at du fortsatt bruker denne brukeren )) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå