eught Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Bare for å nevne det først. Jeg fant en annen tråd som omhandlet det samme (tror jeg), men løsningen der funket ikke for meg. Problemet er som følger: Når jeg går inn på VG-lista, skal det være mulig å holde pilen over forskjellige låter og så får man høre et lite klipp. Men i Opera funker ikke dette. Det funker i I.E, men jeg har lyst å bli total fritatt fra Explorer. Har prøvd å velge alle de forskjellige browserene du kan identifie som, og reloadet etter hver forandring av browser den skal identifie som. Det som er rart er at hvis jeg velger "show javascript errors", kommer det opp masse feilmeldinger. Derfor tror jeg at det er årsaken. Jeg lastet ned den Opera'en som hadde Java med og har installert det. Så nå kommer spørsmålet. Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Vente på 7.0 og håpe på at VG skriv nokonlunde brukbar Java/Ecmascript-kode. Lenke til kommentar
Goldfish Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 I Opera får jeg stadig melding om et eller annet med Java, også vil ikke java-appletene lastes. Noen som vet hva som kan være galt? Gleder meg til Opera blir kompatibelt med flere nettsider Lenke til kommentar
BBC Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-01 20:47, skrev Goldfish:Gleder meg til Opera blir kompatibelt med flere nettsider Det er ikke Opera som skal bli kompatible med nettsidene, men nettsidene som skal fjerne den elendige IE-koden sin, og få W3C-validert kode. LAGT TIL: Yippi, vant over smetho! :smile: [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-10-01 20:55 ] Lenke til kommentar
smetho Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Opera er da kompitabelt med sider (stadardene). Problemet er at MS med sin store markedsandel med IE har laget egne jalla-standarder som ikke følger W3C. Det er altså ikke Opera som har mangler. VIKTIG å huske! LAGT TIL: Søren, borre kom meg i forkjøpet :smile: Damn you! [ Denne Melding var redigert av: smetho på 2002-10-01 20:53 ] Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Opera har mangler i forhold til flere gjeldende standarder på www. Tenker hovedsaklig på Microsoft/IE-standarder. Microsoft/IE-standarder er mer vanlige (og dermed mer standard) enn W3C sine forslag. Det er Microsoft som setter standarden, ikke W3C. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-01 21:32, skrev Anders Leipsland:Opera har mangler i forhold til flere gjeldende standarder på www. Noen få mangler i henhold til W3C-standarden har Opera (bl.a. owerflow i CSS), men langt ifra så mange mangler som f.eks. IE. Quote: Tenker hovedsaklig på Microsoft/IE-standarder. Finnes ingen MS/IE-standard... bare MS sin vanlige embrace and extend. Quote: Microsoft/IE-standarder er mer vanlige (og dermed mer standard) enn W3C sine forslag. Nei... som sagt. MS har ingen egne standarder. Kun embrace and extend. Quote: Det er Microsoft som setter standarden, ikke W3C. Du skremmer meg med slike tanker! :sad: Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Har du prøvd alternativer til Opera? Forsåvidt burde man jo være såpass patriot at man støttet norskutviklet software... Mozilla er jo et bra alternativ, men jeg aner ikke om den funker til akkurat VG-listeproblematikken. Var nå bare et forslag uansett. Edit: skrivefleleeif ________________ Ellers er jeg like blid! [ Denne Melding var redigert av: knutivarr på 2002-10-01 22:06 ] Lenke til kommentar
Herr_Dude Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-01 21:32, skrev Anders Leipsland:Det er Microsoft som setter standarden, ikke W3C. Bulshit. Selv microsoft har tatt seg sammen og innsett at de bør prøve å oppfylle disse standardene. Ellers risikerer vi å få like mange håpløse funksjoner som vi hadde da nettleserkrigen mellom netscape og exploreren pågitt på sitt verste. Det er ille nok allerede å måtte tilpasse websider til forskjellige nettlesere (særlig mhp javascript). Det beste er å holde seg til de uavhengige standardene og ikke hive seg på de tvilsomme funksjonene til microsoft (dersom ingen bruker funksjonene som er utenfor standardene er det jo heller ingen grunn til å implementere de). Jeg er glad jeg bruker Opera. At de ikke implimenterer microsoft sine "standarer" er veldig positivt. Sider som ikke funker med andre nettlesere enn exploreren fortjener heller ikke et besøk! (Vg lista topp 20 fortjener forresten ikke et besøk uansett ) Dersom microsoft skulle satt standardene ville det vært et grusomt konkurannsemessig fortrinn, og det ville jo ikke vært særlig vits i andre nettlesere, da den var "perfekt": Ett operativsystem! En nettleser! Knel for mektige Gates! Lenke til kommentar
knutivarr Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Vel, jeg testet Mozilla og det funka ikke... :sad: Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-01 22:07, skrev Herr_Dude:Selv microsoft har tatt seg sammen og innsett at de bør prøve å oppfylle disse standardene. Ja det er vel derfor sidene til M$ funker så bra i andre nettlesere enn IE tenker jeg... Barnslige er de spør du meg... Lenke til kommentar
smetho Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Nå tror jeg Anders kødda litt da :wink: Den jækelen, hehe... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-01 22:00, skrev borre:Noen få mangler i henhold til W3C-standarden har Opera (bl.a. owerflow i CSS), men langt ifra så mange mangler som f.eks. IE. Sant, jeg har heller ikke påstått noe annet. Quote: Finnes ingen MS/IE-standard... bare MS sin vanlige embrace and extend. Det du kaller "embrace and extend" kaller jeg en standard da den er blitt så ekstremt utbredt. Microsoft har fått STOR opplsluttning om mye av sine koder som er "ie only". Dette har gjort at de har greid å presse gjennom flere standarder. Er en grunn til at W3C for ikke så lenge siden sa at de la ned arbeidet pga manglende gjennomslagskraft. Hvorfor? Jo de innså at det var Microsoft sitt arbeid som ble fulgt. Det er mange organisasjoner som har arbeidet for et forslag til standard som har sett at de ikke klarer å få sitt format til å bli gjeldende standard(at et dårlig produkt ofte blir standarden er noe annet). Derfor nøler jeg ikke 1 sekund med å påstå at det finnes en "microsoft/ie standard". Og den standarden settes av webdesignerne som begynne å utnytte alle "ie only" features. På den måten så setter Microsoft (indirekte) standarden. For all del W3C har fått gjennom masse de, men Microsoft har jommenmeg fått gjennom en del de også. En del av det W3C har framsatt som forslag til standard er også ie-funksjoner som senere har blitt godkjent og implementert i andre browsere. Quote: Du skremmer meg med slike tanker! :sad: Det er mange selskaper som har presset fram en standard, eller prøvd å presse fram en. Sony sin minidisk er et eksempel på et mislykka forsøk. Den gamle kasetten derimot er noe 1 selskap vellykka har pressa gjennom. At microsoft på webben har pressa fram en del kode til å bli standard er ikke noe annet enn en observasjon jeg har gjort som (enten du liker det eller ikke) i stor grad stemmer. Quote: Den 2002-10-01 22:07, skrev Herr_Dude:Dersom microsoft skulle satt standardene ville det vært et grusomt konkurannsemessig fortrinn, og det ville jo ikke vært særlig vits i andre nettlesere, da den var "perfekt": Og hvem bestemmer hvem som setter standardene? Er ikke standardene det som BLIR BRUKT? Jeg vil tippe at minst 90% av alle som er på www bruker en browser som støtter Microsoft sine standarder og om vi ser på alle verdens websider så ser vi jommen meg at sidene oftere er koda for å følge Microsoft standarden(som i praksis vil si: ser bra ut i IE) og at et veldig veldig veldig lite mindretall faktisk følger W3C. Ta en titt på hardware.no. Følger den W3C? NEI! VG.no? NEI. W3C sitt forslag blir stort sett ikke overholdt. Derimot passer gud og hvermann på at siden ser bra ut i IE. Hva gjør du om valget er å få kode som validerer hos W3C *eller* få en som vises riktig i IE? Svaret er for alle enkelt Hvem setter standarden? Selvsagt er det Microsoft! Det er naivt å tro noe annet. Om Microsoft velger å renama <table> koden til <ms-table> så skal jeg vedde skjorta mi på at Dagbladet.no hadde bytta bort alle <table> taggene sin på dagen og gidd blanke f'en i om W3C skrek at <table> var standarden. mvh Opera bruker :smile: EDIT: merk at jeg ikke sier at jeg liker situasjonen [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-10-01 23:48 ] Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 En standard skal vel være åpen for alle å implentere. Tviler på at det er mulig for Opera å implentere alle MS "standardene". Tenker ikke bare på web standardene, men også andre teknologier som brukes på nett. streaming (WM*). Jeg synes det er direkte umoralskt av webdesignere å følge MS-only standarder... Lenke til kommentar
BBC Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 MS sine "embrace and extend standarder" er properitære standarder, som ikke er åpne. Det vil i praksis si at MS har utformet alle krav selv, uten input ifra uavhengige organisasjoner/personer. MS-standarder er elendige rett og slett fordi du låser deg til en produsent. Den dagen IE taper markedsandeler, så sliter "webdesignerne" (tåpelig å kalle IE-designere for webdesignere) med å rette opp koden til å være i ekte *åpen* standard. Med MS sine properitære standarder stenger man også ute nesten alle som ikke bruker MS, dvs. Mac, Linux, Unix, etc... Støtter web-browseren en åpen standard, samtidig som webdesigneren bruker en åpen standard uten innslag av properitære standarder, så kan brukeren selv velge browser/OS uavhengig av webside som skal besøkes. Det er jo bare å besøke f.eks. no.it.tjenester.www.design, no.alt.hjemmesider, no.it.tjenester.www.html eller lignende, og snakke om properitære standarder vs åpne standarder, så får man så ørene flagrer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå