Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 3. mai skal jeg ha eksamen i 1MX. Dette er fordi jeg gikk på en smell i fjor og ikke fikk tatt eksamen. Jeg har vært i gjennom et turbokurs på 48 timer, men føler ikke det er helt tilstrekkelig til å lære en hel bok med matte, spesielt ikke når det er 4 år siden sist jeg arbeidet seriøst med det. Jeg streber altså kun etter å stå. Jeg skjønner stort sett alt, men sliter med å huske alle fremgangsmåter. Har en fyldig formelsamling, så den er på plass. Hvis jeg er uheldig med eksamensoppgavene er jeg redd jeg stryker, og det er kjipt. Har vært oppe i matte både muntlig og skriftlig før, og har en 5er fra GK-matten, så alt tilsier jo at jeg burde stå, men jeg er likevel ikke sikker. Skal arbeide med matten hver dag frem til D-dagen og satser på jeg lærer nok til å stå. Det jeg egentlig skulle spørre om er om noen har noen tips, huskeregler e.l. Jeg har selvsagt både den nyeste Texas og Casio i tillegg til forlenget eksamenstid (ja, jeg er en slu jævel), så sånn sett ligger jeg bra an. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Vel, for å bestå en 1MX eksamen, altså få bedre enn 1, kreves vel ikke stort! Har du en godt utnyttet formelsamling, så hjelper det! Mitt største hjelpemiddel er å scanne inn eksemplene og formlene fra matteboka, har scannet inn alt fra min 2MX bok og lagt det ut her.. Ellers sier jeg; Matte er et fag som krever øvelse. Men hvem som helst kan bli god! Bare gjør masse oppgaver, så går det bra! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Kan vel nevne at 1MX har høyest strykprosent i landet, på eksamen. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Kan vel nevne at 1MX har høyest strykprosent i landet, på eksamen. 5978825[/snapback] Jeg er ikke overrasket. Skal vi se, om du ikke vil stryke kan du lære deg å løse likninger og regne på kalkulatoren. Du får sikkert en oppgave som omhandler sinus, cosinus, tangens. På side 11 i formelsamlingen står sinussetningen og cosinussetningen, de er svært nyttige, selv om de ikke er pensum, også lette og lære seg. Noe sannsynlighet, det synes jeg var det vanskeligste, men jeg tviler på det kommer så vanskelige oppgaver om det. Lær deg også det om "Rett linje" Hvilken mattebok bruker du? om det er boken Sinus, som jeg har brukt, er det godt forklart hva du gjør når du skal regne med kalk osv. Jeg pleier å skrive eksempler på det jeg ikke er sikker på i formelboka, ta gjerne noen vanskelige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Boken heter bare Matematikk. Jeg har halvveis mestret sin, cos og tan, men matteprøver har en tendens til å ha innpakkede og tilsynelatende kompliserte oppgaver. De prøver liksom å lure deg til å stryke. Jeg er ganske god med Texas, men læreren underviser i Casio, så jeg anskaffet meg den for sikkerhetsskyld. Likninger er ganske no problemo, egentlig. Andregradsligninger har jeg kunnet temmelig inn og ut siden GK. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Anbefaler deg å skaffe deg noen gamle eksamener å regne på. Gjør du det skal jeg garantere deg at du ikke stryker ;--) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Jeg tror det går helt fint om du er flink å bruke formelsamling og i tillegg sørger for å regne masse oppgaver. Feilen mange gjør er å sitte og pugge på teorien men så får de oppgaver og klarer ikke bruke kunnskapen de har lært. Da er eksamensoppgaver fine, for de kommer ikke rett etter man har gjennomgått noe nytt som i en mattebok slik at det ikke er opplagt akkurat hvilken matte du skal bruke der. I tillegg vil jeg anbefale deg å se godt på sannsynlighetsregningen, der er det viktig å ha tungen rett i munnen! Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 (endret) http://www.utdanningsdirektoratet.no/templ...ype.aspx?id=205 Kikk nærmere på Matematikk V03-V05 og H04-H05, der ligger det tidligere utgitte eksamenhefter (GK) Endret 25. april 2006 av DigitaL BlasteR Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Trigonometri og sannsynlighet vil du få. Litt lettere selvsagt enn det man må bryne seg på i 2mx og 3mx. Men ellers så bør du beherske å være litt logisk i løsningene. Hvis du har masse firkanter med vinkler som du må løse og finne lengden til ved hjelp av cos-setningen osv... så bør du bare trene litt på det. Er en del som sitter lenge med sånt fordi de ikke klarer å tenke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg tror jeg overvurderte eksamen, for den var ikke akkurat vanskelig. Var to deloppgaver jeg slet med, men resten gikk greit. Har ikke peiling på hvilken karakter jeg får, men jeg bør stå, og det holder egentlig. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 For å få ståkarakter trenger du matematisk sett ikke mer enn litt under 1/3 av oppgavene rett. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Du sier du hadde matte i første klasse - er ikke det 1MX, event 1MY? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg hadde 1M. Gikk medier og kommunikasjon og fikk derfor oppdelt matte. Helt jævlig. Fikk 5 uten problemer det første året, men siste året var jeg fantastisk umotivert. Dessuten hadde jeg ikke matte hele VK1 og glemte egentlig det meste. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Men er pensummet i 1M og 1MX så forskjellig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Men er pensummet i 1M og 1MX så forskjellig? 6040553[/snapback] Begge M-modulene er jo like for alle, men X-modulen er ganske annerledes. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg innbilte meg MX bare var to eller tre kapitteler utover M? Bla. beregning av areal under grafer, gjennomsnittlig vekstfart og en del algebra? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Jeg innbilte meg MX bare var to eller tre kapitteler utover M? Bla. beregning av areal under grafer, gjennomsnittlig vekstfart og en del algebra? 6041124[/snapback] Det jeg lærte av X-modulen som var nytt, var vel egentlig det du nevnte, pluss momentantvekst, topp-, bunn- og nullpunkt ved regning, andre- og tredjegradsligninger, brøk, sannsynlighet, cos, sin og tan etc. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Hm, trodde sin, cos, tan, sannsynlighet og brøk også inngikk i 1M jeg. Men nytter lite å diskutere dette, kan ikke gjøre annet enn å ønske lykke til. Endret 4. mai 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hm, trodde sin, cos, tan, sannsynlighet og brøk også inngikk i 1M jeg. Men nytter lite å diskutere dette, kan ikke gjøre annet enn å ønske lykke til. 6041713[/snapback] Joda, vi lærte det da også. Har allerede hatt eksamen Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Ah, da får vi satse på at det gikk bra da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå