Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan kontrollere glødeanlegg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du har åpent glødesystem, så kan du åpne panseret og be en kamerat vri om nøkkelen. Du ser i motorommet. Hvis du ser at det gløder ved siden av/oppå hver sylinder, så er glødeanlegget i orden. Det kan være litt vanskelig å se i dagslys, så det anbefales å gjøre det når det er mørkt.

 

Hvis du har lukket glødesystem, så må du koble fra dieseltilførselen. Det er lettest å gjøre det ved dieselfilteret vanligvis. Det kan lett bli litt søl av diesel. Kontrollen fungerer ved at du sjekker om det blir varmt i forkammeret. Det ligger rett under kamakselen. Jeg bruker et steketermometer som jeg stikker inn. Minimum 80 grader, da er det godkjent.

Lenke til kommentar

vel, det der var litt amatør. :p

det jeg var ute etter er hvordan man kontrollerer glødeanlegget litt mere pro stuff.

 

 

har etterforsket litt nå, og det jeg kom fram til var at du skal måle om glødepluggene får spenning (V). man skal også ohm'e glødepluggene (måle motstanden).

 

Hvis motstanden er lik "uendelig" er glødepluggene garantert defekt.

Endret av Backbone
Lenke til kommentar

ohm-verdien på hver glødeplugg skal ikke være over 1 ohm og målingene skal være så gjevn som mulig på alle glødepluggene. du kan også bruke tangamperemeter og smette over hver ledning som går til glødepluggene for å se hvor mye strøm de trekker mens man gløder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...