Gå til innhold

Tips og tricks til Dell XPS 1710

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Akira.

Hvilket av-program benytter du? Jeg har Norman, men synes ikke det fungerer noe videre. Det opptar dessuten mye systemressurser. Og dette McAffeprogrammet er jeg overhodet ikke interessert i.

6074657[/snapback]

Kaspersky personal Pro.

Windows Firewall

Windows Defender

AKIRA

Lenke til kommentar

Da har jeg flashet videobiosen :) Etter å ha brukt coolbits satte jeg klokkefrekvensen som anbefalt i kontrollpanelet til 564/737 (endret fra 500/600). Kjørte en test med 3dMark05 og alt synes å fungere stabilt. Heller ingen stigning i temperaturen. Resultat 9275 marks :dribble: Jeg vet at det er enda mere å hente her, men synes i grunn at dette var greit. Mulig at jeg forsøker å øke enda litt :)

Brukte en usb minne stikke og rota litt med å gjøre den bootable, men bortsett fra det var det nokså uproblematisk det hele.

edit: la til litt info

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Siden dette er den store bruker tråden synes jeg du bør skrive veldig detaljert hva du gjorde. Så folk faktisk kan komme hit og lære og ha guider å bruke. Jeg kan gjerne legge den inn i første posten hvis du legger den ut her.

AKIRA

Lenke til kommentar

Enig i det. Stod på farta og hadde ikke tid der og da, men skal gjøre det nå.

Mye av info'en som gis her er hentet herfra.

Det du trenger er Coolbits http://downloads.guru3d.com/download.php?det=815#download, NiBiTor http://www.mvktech.net/index.php?option=co...&filecatid=1591 og NvFlash http://www.mvktech.net/component/option,co...arent,category/

Pakk ut Coolbits og kjør programmet. Coolbits gjør en endring i registerfilen og gjør det mulig å få fram ytterligere informasjon i Nvidia kontrollpanel. Etter å ha kjørt Coolbits åpner du Nvidia kontrollpanel og velger klassisk visning. Start kontrollpanelet på nytt og velg "Clock Frequency Settings". Velg manuell overklokking og trykk på "detect optimal frequencies". Skriv ned klokkehastighetene som du får som svar.

Pakk deretter ut NiBiTor og kjør programmet. Velg "tools" fra menyen og deretter "read bios" og "select device". Velg "tools" på nytt og deretter "read into NiBiTor". Nå har du lest videobiosen inn i programmet og er klar for å foreta endringer. For sikkerhets skyld bør du lagre den gamle biosen. Trykk på "file" og velg "save bios". Sørg for at filen lagres et sted du kan finne den senere - gjerne i samme mappe som NiBiTor. Når den gamle biosen er lagret, kan du foreta endringene. Skriv inn klokkehastighetene som du skrev ned tidligere i sine respektive felt under 3d core og 3d memory. Når dette er gjort lagrer du på nytt ved å trykke på "file" og "save bios". Kall filen hva du vil, f.eks. nybios.

Nå kommer vi til den delen som jeg slet med. Jeg valgte å lage en bootable usb minnepinne. Dette gjorde jeg på følgende måte: Last ned vedlegget til denne posten og lagre den på skrivebordet ditt. Last deretter ned USB Format Tool fra HP http://www.apcstart.com/usb/software/SP27213.exe. Sett inn minnepinnen, installer USB Format Tool og kjør det. Under "format options", krysser du av for "create a dos startup disk" og huker av alternativet "using dos system files located at". Finn frem vedlegget til denne posten som du lagret på skrivebordet og trykk på start.

Når formatteringen er ferdig overfører du nvflash-filene (ikke tekstfilene) og den nye videobiosen som du lagret tidligere til den samme minnepinnen.

Trekk ut minnepinnen og slå av maskinen. Sett inn minnepinnen og start maskinen på nytt. Under biosbildet trykker du på F12 og åpner bootmenyen. Velg boot fra usb-device. Du skal da få opp en dos prompt. Skriv inn følgende kommando nvflash xxxxxx.rom hvor xxxxxx tilsvarer navnet du ga videbiosen, f.eks. nybios. Trykk på y(es) når du blir bedt om det. Videbiosen blir da flashet. SLÅ IKKE AV MASKINEN FØR DEN ER FERDIG! Ta ut minnepinnen og slå av maskinen. Når du nå starter den på nytt vil den starte med de klokkefrekvensene som du ønsker. :)

Merk: Dette er ikke vanskelig, men har du aldri gjort det før, bør du også vite at dersom du gjør dette feil kan det potensielt gjøre maskinen ubrukelig. Om du er uerfaren bør du kanskje lav være å gjøre dette og i alle fall bruke tid på å lese denne og andre veiledinger før du gir deg i kast med å flashe biosen.

Lykke til

edit: glemte å legge ved vedlegget :)

USBImage.zip

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Forsøkte nå med 600/720 og fikk med det 9440 marks i 3dmark05. Ser stabilt ut, men må stressteste litt mer før jeg bestemmer om jeg skal gå tilbake eller ikke. Ingen merkbar temperaturøkning med disse klokkefrekvensene.

Lenke til kommentar

Takker for fin guide. Blir å gå sakte frem om jeg skal prøve det der. Får min med 2gb minne(om10dager). Lurer på om det vill gi noen annen score i 3dmark05?

Andreas

Forsøkte nå med 600/720 og fikk med det 9440 marks i 3dmark05. Ser stabilt ut, men må stressteste litt mer før jeg bestemmer om jeg skal gå tilbake eller ikke. Ingen merkbar temperaturøkning med disse klokkefrekvensene.

6076618[/snapback]

Lenke til kommentar

6076618[/snapback]

prøv og dra cpu litt opp..... bruk programmet jeg linker til

Download linken er oppe i venstre hjørne

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Bør man opptatere drivere når man får datan? eller har den de nyeste drivere?

Og hvor lenge bør jeg lade bateret første gang?

6077029[/snapback]

Burde ikke være nødvendig å oppgradere driverne på en så ny maskin og batteriet behøver ikke lades før bruk. Den kan utmerket godt lades under bruk.

Lenke til kommentar
Bør man opptatere drivere når man får datan? eller har den de nyeste drivere?

Og hvor lenge bør jeg lade bateret første gang?

6077029[/snapback]

Burde ikke være nødvendig å oppgradere driverne på en så ny maskin og batteriet behøver ikke lades før bruk. Den kan utmerket godt lades under bruk.

6077273[/snapback]

Men man burde vel ta ut ladekontakten etter en periode?

Hva er det i mappen i386, og hva er filen INFCACHE.1 for noe?

Endret av Derbi Nude
Lenke til kommentar
Men man burde vel ta ut ladekontakten etter en periode?

Hva er det  i mappen i386, og hva er filen INFCACHE.1 for noe?

Jeg vet dette kan høres radikalt ut, men har du vurdert å åpne den medfølgende manualen?

6077434[/snapback]

Står ikke.. noen som vet?

Lenke til kommentar
Hva er det i mappen i386, og hva er filen INFCACHE.1 for noe?

Hva er det du skal med de filene? Hvorfor spør du? Om du sier litt om det er det lettere å svare på spørsmålet ditt.

6078046[/snapback]

bare lurte på om det vara viktige filer, eller om det er "avskum" fra slettede trial programer.. noen som vet med ladninga?

Endret av Derbi Nude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...