Gå til innhold

Tips og tricks til Dell XPS 1710


Anbefalte innlegg

hei igjen xps, dud`s! :D har endelig fått pcen nå, har hatt den i ca 2 uker.

 

har et spørsmål om kjølinga, vifta på høyresida går nemlig aldri. (som jeg legger merker til) og den er mer varm her enn på venstresida, hvor vifta går ganske "ofte". er rett å slett tempen høyere på høyresida og vifta går sjeldent der? eller er noe feil?

 

og hva er det som ligger på høyresida? cpu?

Endret av Rednax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^^Det var snodi, tror i hvertfall min høyrevifte går for fullt. Helt til høyre ligger bl.a. hard disken, at den blir varm er ikke uvanlig på min m1710 i hvertfall. Om du er sikker på at høyre vifta ikke fungerer, ring eller e-mail dell.

 

Anngående vifter og temp.

Er det bare meg som plages med høy temp og mye vifte bråk når jeg spiller? Tempen blir ofte for høy til at jeg behagelig kan ha pcen direkte på fanget når jeg spiller. Men det mest plagsomme er bråket som kommer fra viftene når de kjører på fullt.

Spesielt i mitt nyeste spill, Civilization 4: Beyond the sword. Jeg liker best å spille det med bruk av laptop høytalerne, men ofte så blir lyden nesten overdøvet av bråk fra viftene.

 

Noen råd?

Lenke til kommentar

At maskinen blir varm er i grunn ikke så rart med tanke på hardwaren. Så kraftog som M1710 er, skal Dell egentlig ha honør for at de har maktet å kontrollere varmeutviklingen så bra som de har. Av samme grunn synes jeg heller ikke viftestøyen er ubehagelig.

 

For å kontrollere om viftene fungerer, kan du kjøre Dells diagnoseprogram. Det starter du under oppstart (før windowslogoen). Husker ikke om det var F12 man skulle trykke, men det finner du ut ved å lese i instruksjonsprogrammet eller google. Diagnoseprogammmet sjekker viftene og om disse fungerer slik de skal.

 

Enhver bærbar vil samle støv. M1710 er intet unntak, men er som følge av komponentene utsatt. Dersom temperaturen stiger høyere enn vanlig og ytelsen synker, kan man prøve å blåse maskinen ren med luft på boks eventuelt åpne den opp og fjerne støv manuelt.

Lenke til kommentar

Da har jeg også bestilt en XPS m1710, den erstatter min døde Inspiron 9400.

 

11.000kr u/mva med T7200, 2GB RAM, 160GB 7200rpm og 7900 GS.

 

Er vel som noen sa; 'på vei til å bli gårsdagens teknologi', men jeg synes det er bra mye PC for pengene uansett. Den dekker mine behov, og jeg får litt mer ytelse enn i i9400 som jeg var godt fornøyd med.

 

Bestilte 30/07 og forventet leveringstid er før 20/8. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en Vostro 1700, men den kunne jeg ikke få før 30/8, og det passet dårlig.

 

Ser frem til å bruke denne tråden flittig. ;)

Endret av EverythingApe
Lenke til kommentar

Hei igjen :O

 

har opplevd noen ubehageligheter med min xps og lurte på om noen kjenner til problemene og kanskje har en løsning :D

 

Når maskina går på batteri har jeg en ekkel lyd som syntes komme fra HD. den er nesten konstant, men når jeg f.eks scroller i internet explorer vil lyden forsvinne for hvert hakk den scroller (altså får man en tikkende ulyd istedet)

 

Har også problemer med lyd. Ved avspilling av musikk (hovedsaklig i mediaplayer men også ellers) skjer det at lyden stopper for noen sekunder før den kommer tilbake. En lagg altså slik som i gamle dager :O Maskina ellers har ingen som helst tegn til å bry seg om problemet, da til og med visualisation flyter jevnt selv under lydavbrekket. Har forsøkt å installere nye drivere, samt ny directx etter det uten hell. Problemet eksisterte både før og etter jeg installerte en clean versjon av vista.

 

Har noen andre hatt lignende problemer, eller kanskje en løsning?

Lenke til kommentar

Da har det dukket opp et lite problem igjen. Når jeg setter inn en cd, DVD eller noe annet som f.eks en ekstern harddisk restarter windows. Jeg har for kort tid tilbake re-installert alt, og vil gjerne slippe det denne gangen.

 

Så noen som har tips til hva som kan være feil? Jeg har ikke reinstallert drivere eller noe da jeg ikke aner hvilken driver dette evt skulle være. Dell skal jeg ringe i dag, men hvis noen har tips til hva feilen kan være tar jeg gjerne mot dem!

 

Mvh Andre

Lenke til kommentar

et raskt spørsmål, bruker nå vista, og når jeg spiller noen spill (graw2 + noen andre nye) så hakker det bare noe sykt, slik at det ikke går ann å spille, altså fps på 2-5, har noen en ide hvordan jeg kan få fiksa dette? formatere og installere XP? pc'n for varm? har sett på power options, og alt ser greit ut der

 

hvertfall med tanke på at skjermkort driveren til vista ikke har blitt oppdatert på... 7 måneder :/

Endret av them33p
Lenke til kommentar
At maskinen blir varm er i grunn ikke så rart med tanke på hardwaren. Så kraftog som M1710 er, skal Dell egentlig ha honør for at de har maktet å kontrollere varmeutviklingen så bra som de har. Av samme grunn synes jeg heller ikke viftestøyen er ubehagelig.

Jojo, all kudos til Dell for flott maskin. Men pcn burde vell ikke bli så varm at man ikke kan ha den på fanget? Og viftebråk burde vell heller ikke være så høyt at det overdøver lyd på høytalerne?

 

Er det bare meg som plages med dette eller? Jeg plages jo også en del av dårlig ytelse i spill på pcen. Kanskje det har en sammenheng?

Lenke til kommentar
Første du må gjøre når du får xps er å formatere c og installere på nytt, for med all dritten dell har installert lagget selv mediaplayer på min xps

 

Jeg personlig syntes maskinen blir litt for varm til at man kan ha den på fanget dersom man kun har en lett joggebukse eller shorts, men olabukse går fint, selv under spilling :p Du kan fint se en film på omlag 2 timer med mediadirect, men ved spilling av lette spill må du nok forvente 1,5 timer. Har enda ikke forsøkt ved spill som krever mer. Med powersaver programmet holder maskinen en del over to timer ved surfing etc.

 

 

Slik jeg har forstått det sender man vel oftest ikke inn maskina, men får service på stedet dagen etter. Jeg har ikke hatt noen problemer med min maskin enda, men som sagt, ikke forvent annet enn at du må gå gjennom hele installasjonsprosessen på nytt når du får maskina.

 

Jeg ville nok ikke kjøpt xps m1710 nå til veiledende pris. Jeg kjøpte min 2000 kroner rabattert (dagstilbud) i juli. Hadde ikke kjøpt maskinen ellers. Maskinen er på vei ut, og har du ventet så lenge ville jeg ventet litt til å fått santa rosa og dx10 :)

9166739[/snapback]

Da har jeg vært en stolt eier av XPS i to dager nå :D:love:

Fikk først en utsatt leveringsdato fra 10.08 til 23.08, men maskinen ble levert den 10. alikevel :w00t:

 

Men verden er ikke perfect, ikke Dell og XPS heller.

Jeg synes maskinen er treig, i hvertfall mtp. hva en slik beist skal levere, og jeg er nesten helt sikker på at all den dritten som dell har puttet i maskinen har skylda :hrm:

 

Derfor har jeg tenkt å ta en Clean Intstall av Windows (Vista 32 Bit). Men har noen saftige noobspørsmål ang. dette :blush:

 

1) Det skal visst være litt "krøll" med Media Direct når man skal foreta Clean Install av Windows. Kan noen forklare meg step by step hvordan jeg går fram for å gjøre dette? Eller evt. veilede meg til guider som fins.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Så mye som jeg har skjønt så skal man først sette inn Media Direct CD'en og velge alternativ 1, altså å formatere partisjoner og lage en ny C + 2GB for Media Direct. Så setter man inn Vista DVD som følgte med (Operating System, alreaddy installer on your computer osv.) og installerer Vista på nytt. Så setter man inn Media Direct CD'en inn igjen og installerer programmet.

Noen jeg har misforstått? Annet jeg bør vite?

 

2) Skal jeg installere nye drivere før eller etter at jeg har reinstallert Vista?

 

3) Hvor finner jeg de nyeste og beste driverne? Skal jeg bare bruke driverne fra CD'en som kom med, driverne fra dell.no eller noen andre?

 

Blir veldig takknemlig for svar. :thumbup:

Lenke til kommentar

@Fish:

 

Gratulerer!

 

Dell har som uvane å installere en del bloatware så en clean install av OS kan være lurt. Men noen drastisk økning av ytelse bør du ikke forvente. Jeg opplevde lite eller ingen forbedring av ytelse etter jeg reinstallerte XP på min. Det meste du gjør er å frigjøre en del plass.

 

1: Litt usikker men tror dette skal være rimelig rett frem.

 

2: Etter.

 

3: Den beste plassen å hente drivere til denne pcn er nok dell.no. Driverne på cd'en som kom med er de samme som du finner hos dell.no, men noen er utdaterte. Det enkleste er å installere alle nødvendige drivere fra cd'en etter install av OS, så finner du de nyeste driverne på dell.no og installerer de etterpå.

 

linky: http://support.euro.dell.com/support/downl...=WW1&hidlang=no

Lenke til kommentar
@Fish:

 

Gratulerer!

 

Dell har som uvane å installere en del bloatware så en clean install av OS kan være lurt. Men noen drastisk økning av ytelse bør du ikke forvente. Jeg opplevde lite eller ingen forbedring av ytelse etter jeg reinstallerte XP på min. Det meste du gjør er å frigjøre en del plass.

 

1: Litt usikker men tror dette skal være rimelig rett frem.

 

2: Etter.

 

3: Den beste plassen å hente drivere til denne pcn er nok dell.no. Driverne på cd'en som kom med er de samme som du finner hos dell.no, men noen er utdaterte. Det enkleste er å installere alle nødvendige drivere fra cd'en etter install av OS, så finner du de nyeste driverne på dell.no og installerer de etterpå.

 

linky:  http://support.euro.dell.com/support/downl...=WW1&hidlang=no

9261346[/snapback]

Takk for svar Snerk :thumbup:

 

Da skal jeg prøve meg litt frem.

Lenke til kommentar

Da har jeg formatert og tatt en Clean Install av Vista på maskinen. Jeg har installert alle driverne som følgte med på CD'en, så nå skal jeg laste ned de nyeste driverne fra dell.no.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
btw. musikk-lagg problemet, altså dette med at når man åpnet musikkfiler så stoppet avspillingen i starten, for så å komme tilbake igjen (lagg), ble fikset etter reinstall av Vista. :thumbup:

 

Men det er en ting jeg lurer på. Når jeg installerer nye drivere, kommer de nye til å slette den gamle og erstatte den? Komme de nye driveren til å bare oppdatere de gamle, eller må jeg selv slette de gamle mappene og legge inn nye driver? :hmm:

 

EDIT: Leif ble skutt

Endret av -Fish-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...