Gå til innhold

Tips og tricks til Dell XPS 1710

Anbefalte innlegg

Personlig ser jeg ingen grunn til å vente til Vista kommer, men det er sikkert andre som mener noe annet. Om 64 bits betyr mye for deg, er det etter det jeg forstår mulighet til å skifte prosessor til XPS M1710 når den blir tilgjengelig.

Om du partisjonerer harddisken skulle det ikke være noe problem å legge inn nytt OS senere så lenge den ene partisjonen er forbeholdt OS'et alene.

Netshop sin maskin er utvilsomt god. Jeg har ingen personlig erfaring med den og kan derfor ikke uttale meg om byggekvalitet mv. Forskjellen i specs synes først og fremst å være grafikkortet og skjermen. Om du tenker å bruke maskinen til spill er dette noe som bør bety mye for deg. Prisforskjellen er merkbar, men kan likevel være verdt det dersom specs'ene på M1710 innebærer at du kan benytte den lengre før den blir utdatert. Med hensyn til prisen på Dell'n, vil du tvilsomt komme bedre ut dersom du ringer en selger. Jeg kjøpte maskinen i signaturen min for 18.000,-. Da var den nettopp sluppet og dersom du viser til at du vurderer Netshop sin maskin kan dus ikkert oppnå en bedre pris en det.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gadd ikke å lese mellom alle de 15 sidene.... så jeg spør

1. Bråker maskinen til vanlig bruk og hvis du spiller heavy games.

2. Gir maskinen av seg mye varme

3. Kjennes maskinen ut som den er en plastikk klomp eller

dette gjelder hvis jeg skal ha:

Duo Processor T2500 2 GHz

2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

100GB (5,400 rpm) Hard Drive

256MB NIVIDIA7® GeForce™ Go 7900 GS

Lenke til kommentar

1. Bråker ikke mye, den "lufter" av og til, minner om utblåsing, du sitter der og pufffffffff.... men det er ikke plagsomt.

2. Mye og mye varme, den er god å varm, men skal du ha den på fanget, ja varm, på bord lager den ikke varmemerke :p

3. PLASTIKK?

Minner om metall og alu spør du meg, med unntakk av det ikke er kaldt.

Deilig maskin

Lenke til kommentar
Jeg gadd ikke å lese mellom alle de 15 sidene.... så jeg spør

1. Bråker maskinen til vanlig bruk og hvis du spiller heavy games.

2. Gir maskinen av seg mye varme

3. Kjennes maskinen ut som den er en plastikk klomp eller

dette gjelder hvis jeg skal ha:

Duo Processor T2500 2 GHz

2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2x1024)

100GB (5,400 rpm) Hard Drive

256MB NIVIDIA7® GeForce™ Go 7900 GS

Dette er en skrivebordserstatter og maskinen inneholder maskinvare som krever sitt. Når det er sagt er jeg rett og slett nokså imponert over det lave støynivået og den gode varmedistribusjonen. Det er først under hardt press at viftene skrur seg opp og selv da støyer de etter mitt skjønn lite. Maskinen (med 7900gtx) har en idle temperatur på ca. 62 grader. Varmen er merkbar under hvis du har pc’n i fanget, men er ikke merkbar på oversiden der håndleddene hviler under bruk.

Om du har lest en del tester av maskinen vil du sikkert allerede ha lagt merke til at Dell får skryt for byggekvaliteten. Dette er et standpunkt jeg støtter fullt ut. Lokket er solid bygget og du klarer ikke å presse baksiden så langt inn at det forstyrrer bildet. Chassiset er likedan. Den eneste svikten finnes i nærheten av dvd-spilleren, spesielt når trayet er åpnet.

Hei, gadd heller ikke lese alt tongue.gif

Jeg lurer på om det er stor forskjell på 2,00 Ghz og 2,16 Ghz og 7900GS og GTX?"

Jeg tror forskjellen mellom 2 og 2,16 ghz er så vidt liten at den ikke forsvarer prisdifferansen. Derimot er det en større forskjell mellom gs og gtx-versjonen av GPU'en. Om jeg ikke husker helt feil scorer gs'en ca. 2500 marks mindre enn gtx'en i 3dMark05. På den annen side utvikler gs'en mindre varme og gir lengre batteritid.

Lenke til kommentar
sist jeg så var gtxen borte, sikkert fordi så mange tok den, deilig å ha den da, når ingen lenger (på en stund) kan kjøpe den  :!:

6434560[/snapback]

Hvilken RAM bruker man til denne pcen? Har kjøpt denne med 2X 512 mb av Dell.

Kunne tenkt meg å hatt 2gb Ram... Hvordan kan jeg gjøre det rimligst mulig, og kan jeg bytte RAM uten å ødelegge garantien?

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv 1024MB ram og det funker utmerket. Med unntak for de som kjøpte maskinen med tilbudet om dobbelt ram inkludert, er nok 1024 en vanlig konfigurasjon. Ikke så rart med tanke på hvilke priser Dell tar for et brikkesett.

Om du ønsker å oppgradere til 2048MB må du kjøpe to nye brikker. De billigste jeg ha maktet å komme over er Corsair Value som du bl.a. finner her.

Lenke til kommentar

Forsøker å splitte skjermsignalet fra XPS M1710 med WinXP MCE til TV (en Philips 28" WS CRT-skjerm) via S-Video-kabel.

Får opp skjermbilde, men det er fryktelig uskarpt, kan nesten ikke lese teksten. Kan heller ikke sette på oppløsning større enn 1024X768 på TV.

På laptop-skjermen kan jeg skru denne opp til 1900X1200.

Hvis jeg forsøker å kjøre Media Center, får jeg kjørt det i oppløsningen 1900X1200 på laptopen, men ikke 1024X768, verken på TV eller laptop. Da blir det bare svart skjerm, men lyden hører jeg.

Er det noen som vet hvordan man setter oppløsningen til høyere på TVen? Eller hva som kan være galt? Vil jo ikke ha uskarp tekst heller. Og vitsen med Medie Center blir jo borte om jeg kun må kjøre det på laptop.

Lenke til kommentar

Dette er begresning i S-video kabelen. Det er en veldig gammel teknologi. Jeg er neimen ikke sikker på hva du kan gjøre.

Men hadde du hatt en LCD skjerm og brukt DVI kontakten så ville du hatt en helt annen opplevelse. Jeg tipper det er også denne Dell regner med flest vil bruke. S-video tror jeg mest er der bare så de kan si at de er bakover kompatible.

Husk at en CRT tv kjører PAL oppløsning. Det er 720x576. Det er ikke veldig mye. Hvis du kjører den opp til 1024x768 så tipper jeg det signalet blir resamplet ned til 720x576. Mao du sender ut mer data enn TVen trenger.

AKIRA

Lenke til kommentar

jeg kommer til å kjøpe pc til slutten måneden...

får lønning da :)

Prosessor:

Intel® Centrino® Duo -mobilteknologi med Intel® CoreT Duo Prosessor T2600 (2.16 GHz, 2 MB L2 Cache, 667 MHz FSB)

Operativsystem:

Ekte Windows® XP Professional, SP2

Minne:

1024 MB Dual-Channel DDR2 SDRAM, 667 MHz

Harddisk:

100GB SATA Harddisk (5,400rpm)

Monitor:

17" WUXGA TFT (1920x1200) glossy skjerm

Grafikkort:

512MB nVidia® GeForceT 7900 GTX

Optisk stasjon:

DVD/RW-brenner (8x +/-)

Service:

1-års henteservice

kommer nok til oppdatere minne til 2gb etterhvert!

tenkte litt på denne, 2stk. går det ann å bruke de?

eller kom med andre forslag... helst hos komplett

Endret av Albert89
Lenke til kommentar
kommer nok til oppdatere minne til 2gb etterhvert!

tenkte litt på denne, 2stk. går det ann å bruke de?

eller kom med andre forslag... helst hos komplett

Den synes å passe til M1710. Men om du ser litt lenger opp på siden lenker jeg til en brikke i samme butikk som koster langt mindre.

For øvrig er jeg enig med Kizzaz. Jeg ville heller ha valgt mere ram enn raskere prosessor. Jeg var blandt de første som bestilte og prisdifferansen fmellom T2500 og T2600 var sinnssvak. Er jo mulig at dette har endret seg siden.

Lenke til kommentar

Bestilte min XPS m1710 i dag, lurte bare på en ting;

Hvor ille er McAfee i forhold til f.eks. Norton? (Ser at de fleste anbefaler å avinstallere det med en gang) Gjorde for en tid tilbake den feil å installere Norton Internet Security Pro på min PC, og det har virkelig herjet PC'en.

Fikk med 3 års abonnement på McAfee da jeg bestilte ++, er det bare å avinstallere med en gang eller gjør det nytten uten å legge altfor mye restriksjoner på PC'en?

Lenke til kommentar

Har ingen personlig erfaring med McAffee. Jeg avinstallerte programmet med en gang ettersom jeg bare hadde en prøveperiode. Jeg bruker Avast som er gratis og godt nok for hjemmebruk.

Jeg har imidlertid hørt at McAffee, som Norton Antivirus, bruker mye av systemressursene. Nå har XPS M1710 mye ressurser så jeg tviler i grunn på at du vil legge stort merke til det. Og har du først fått dette programmet gratis så ville det vel i grunn være dumt å ikke bruke det.

Lenke til kommentar

Artig vri at man ikke kan velge 2GHz om man ønsker GTX. I tillegg koster GS-versjonen med tilsvarende oppsett faktisk litt mer (19.715kr mot 19490kr) enn oppsett med GTX. Dell og "oppgraderinger"...

Man skulle tro at når man velger mellom oppsettene "Multimedia og hjemmekontor" og "Det nødvendigste hjemme" så velger man kun mellom to forskjellige forslag til oppsett Dell har lagt frem, og ikke to forskjellige maskiner.

Det tvinger i hvertfall i gjennom kjøp av den hos Dell priset 3125kr dyrere 2,16GHz prosessoren for de som ønsker det beste skjermkortet.

Et langt mindre tap er det at de innskrenker valget av HDDer og muligheten til å velge bort dvd-brenner, om du ønsker GTX-kortet, men likevel litt underlig om man ser det gjennom andres øyne enn Dells økonomiavdeling.

Selv om det er mye mulig at alt dette kan endres slik man vil ha det, ved en prat med en Dell-selger, er jo tanken at man skal kunne gjøre alt på nett. Men man slipper i hvertfall å kontakte selger for å få innebygd blåtann nå, som jeg ser av tråden man måtte før.

Er det noen med 2GB og ocet skjermkort som har kjørt 3dmark05? Burde slett ikke være umulig å komme over 10k.

Lenke til kommentar

Tråden begynner å bli lang, så jeg forstår at du ikke har lest alt. Siterer fra en tidligere post.

Testet noen nye klokkehastigheter i dag. 9660 i 3dMark05 med 644/737. Hadde håpet å krysse 10k merket men antar at det er vanskelig all den tid jeg kun har 1gb ram. Vriket stabilt, men jeg stresstestet ikke. For den lille ytelsesforskjellen fra 564/737 (9350 i 3dMark05) er det ikke verdt det. Dere som har 2gb ram kan dog forsøke. Artig om noen hadde klart å bryte grensen :)

6336161[/snapback]

Som du ser har ikke jeg klart å bryte 10k grensen. Men jeg har kun 1gb ram og har ikke forsøkt andre og nyere drivere. er i grunn svært fornøyd med det jeg har nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...