Gå til innhold

Tips og tricks til Dell XPS 1710

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg er MEGET positivt overrasket over hvor kjølig våre maskiner kjører. Her har dell gjort en knall jobb.

Men den er dertil varm under, så jeg tør ikke å kjøre den på sofa, dyne eller fanget da myke underflater vil tette alle luftehull.

Noen som har noe erfaringe med å kjøre denne maskinen i fanget?

AKIRA

Lenke til kommentar

Ja, jeg har denne i fanget nå. Jeg foretrekker det fremfor å sette den på bordet. Det funker meget bra så lenge jeg holder bena samlet :) Selv om jeg kjører GPU'en overklokket og spiller Oblivion på full pupp, blir det ikke varmt.

Merkelig nok har jeg lagt merke til at den blir varmest når den ikke er i bruk. Det er tydelig at Dell har valgt å bruke viftene moderat og at de kun spinner opp når det kjøres tunge applikasjoner. Når jeg kjører 3dMark05 er temperaturen på 61 grader. Idle kan den derimot komme opp i ca. 71 grader. Men selv når det fyker som værst i Oblivion hører jeg så vidt viftene. Dette er utvilsomt det beste jeg har opplevd noensinne. Meget imponert :love:

Lenke til kommentar

En annen ting som har imponert meg med M1710 er tastaturet, Jeg synes det er veldig behagelig i bruk. Det overrasket meg noe ettersom den først og fremst er en spillepc. Når jeg sammenligner med den jeg hadde tidligere, samt acer'n jeg har på jobben er dette tastaturet langt bedre.

Lenke til kommentar

Hva er andres erfaring med lyden på den i henhold til volum knappene forran og volumet i Windows.

Slik jeg føler det er det alt for dårlig kontroll med volum knappene..det er enten "høyt"..eller "av". Det er litt for lite spenn i mellom hoppene.

I windows er volumet neeeesten helt nederst. Og med Dell systemet har jeg satt volumet på nr 1 eller 2..noe høyere er plagsomt.

Det betyr at jeg har bare 1 eller 2 trykk på volum knappen fra "høyt til "av". Det er jo ikke noe særlig spennvidde.

Er det noe jeg har satt opp feil noe sted eller misforstått?

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si at jeg har merket noe til det der, Akira. Har ikke spilt mye musikk men forsøkte i går etter å ha lest posten din. Jeg syntes det funket helt greit. Lyden er ikke så verst den heller.

Har forresten sjekket med Dell. De rambrikkene som jeg har linket til tidligere passer til M1710. Greit å vite for de som ønsker å oppgradere da de ikke koster mer enn kr. 900 pr. brikke (1GB).

Lenke til kommentar

Når eg prøvde min XPS først så stod batteritiden på 3 timer :dribble:

har ikke brukt den ut, men 3 timer :dribble:

har et problem, på IE har jeg en dårlig oppløsning på bilder, skikkelig dårlig bilder pixlete

Endret av Kizzaz
Lenke til kommentar
Når eg prøvde min XPS først så stod batteritiden på 3 timer :dribble:

har ikke brukt den ut, men 3 timer :dribble:

har et problem, på IE har jeg en dårlig oppløsning på bilder, skikkelig dårlig bilder pixlete

6138242[/snapback]

Gå inn i Disply properties - Settings - Advanced

På General taben så har du DPI setting: så velger du Normal Size 96 DPI

Så skal du se alt blir bra.

AKIRA

Lenke til kommentar

Hvordan sette opp Fedora Core 5 i Dual-Boot på XPS 1710:

* Repartisjonering av hard-disken: Jeg har satt av 75% av begynnelsen av disken til Standard Windows NTFS og 25% (slutten av disken) til Linux-fs. Jeg brukte en gratis boot-cd som heter Partition Logic på denne jobben for å slippe å reinstallere Windows.

* Installere Fedora Core 5 fra DVD: ftp://ftp.uninett.no/linux/Fedora/core/5/...-5-i386-DVD.iso

Nettverk:

Før du begynner, må du kjøre "yum update" med nettverk fra det interne NIC'et.

Jeg kjører på følgende kjerne: 2.6.16-1.2111_FC5smp.

Det interne nettverkskortet fungerer greit, men WiFi-kortet mangler støtte i standard Fedora-Linux-kjerne. Jeg måtte laste ned noen drivere og moduler fra http://atrpms.net/

Last så ned følgende drivere og kjernemoduler: (rpm'er)

* ipw3945-kmdl-2.6.16-1.2111_FC5smp-1.0.0-5.rhfc5.at

* ieee80211-kmdl-2.6.16-1.2111_FC5smp-1.1.13-10.rhfc5.at

* ipw3945d-1.7.18-1.at

* ipw3945-ucode-1.13-1.at

* ipw3945-1.0.0-5.rhfc5.at

Når du har fått installert disse må du nok reboote og starte opp driveren: /sbin/ipw3945d

Skjermkort:

Installer "kernel-smp-devel-2.6.16-1.2111_FC5" og "kernel-devel xorg-x11-server-sdk"

Så laster du ned siste driver fra nvidia:

http://www.nvidia.com/object/linux_display...2_1.0-8756.html

Så er det bare å kjøre shell-scriptet fra Nvidia.

Here er mer info:

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=68681

Lydkort:

Alsa-Modulen "snd_hda_intel" som følger med linux 2.16 støtter ennå ikke dette lydkortet skikkelig. Jeg måtte installere en annen kjernemodul fra ATrpms:

* alsa-kmdl-2.6.16-1.2111_FC5smp-1.0.11-47.rhfc5.at

Reboot og kjør følgende som root:

chmod 666 /dev/audio

chmod 666 /dev/dsp

chmod 666 /dev/mixer

chmod 666 /dev/sequencer

Så kan du starte "system-config-soundcard". Voilla.

MP3-spilleren "xmms" som følger med Fedora har ikke støtte for mp3!! ;) Dette kan fikses ved å installere denne pakken i tillegg: ftp://ftp.uninett.no/linux/Fedora-contrib...3.lvn5.i386.rpm

Dual-Boot:

Fjern følgende linje fra /etc/grub.conf:

"hiddenmenu" ved å sette en hash foran, så får du en meny ved reboot som gir deg mulighet til å starte Windows. Hvis du vil starte Windows som default, bytter du ut linjen "default=0" som er første valg i menyen med f.eks "default=2" som er valg 3 i menyen.

Kommer til å fylle ut mer med info etterhvert om nødvendig. Si ifra hvis det er noe du lurer på.

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar

Hvis du får feilmeldinger fra Mcafee så har du jo ikke fulgt den 100% til punkt og prikke, for da skulle alt som het Mcafee vært borte fra systemet.

Men da jeg slet forhørte jeg meg med Dell om det gikk ann å ta en ren system instalering uten Mcafee, og det skal være fult mulig.

Så hvis du vil formatere med system diskene du fikk med, så skal du kunne gjøre det.

Jeg ville gått igjennom hele guiden engang til. Og husk at det er to steg til prosessen. Jeg gjorde første steget, og det var ikke nok. Så da måtte jeg manuelt gå igjennom system registre som beskrevet i steg 2.

AKIRA

Lenke til kommentar
har nå prøvd denne mcafee guiden, får nå feilmeldinger fra mcafee hver boot og jeg får blåskjerm i ny og ne etttër dette. Noen som kan hjelpe meg?
Bare av ren nyskjerrighet; Forsøkte du å avinstallere McAfee på normal måte før du gikk løs på denne guiden?

Tror det kan være en fordel å legge inn en melding om hvordan mcAfee _egentlig_ bør avinstalleres før man forsøker seg på registry-metoden:

1. Stoppe alle mcaffe-prosesser under "services"

2. Avinstallere mcAffe fra "Add/remove programs"

3. Reboote.

Lenke til kommentar
Fikk den feilmeldingen om en bug i scriptet.

Men jeg fikk de bort etter at jeg fjernet dem fra registeret og fra mappene.

Snakker vi om Windows XP Pro SP2 eller Media Center Edition?

Edit: Navn på crap-windows ;)

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar
har nå prøvd denne mcafee guiden, får nå feilmeldinger fra mcafee hver boot og jeg får blåskjerm i ny og ne etttër dette. Noen som kan hjelpe meg?
Bare av ren nyskjerrighet; Forsøkte du å avinstallere McAfee på normal måte før du gikk løs på denne guiden?

Tror det kan være en fordel å legge inn en melding om hvordan mcAfee _egentlig_ bør avinstalleres før man forsøker seg på registry-metoden:

1. Stoppe alle mcaffe-prosesser under "services"

2. Avinstallere mcAffe fra "Add/remove programs"

3. Reboote.

6160722[/snapback]

Jeg har WinXP pro.

Først prøvde jeg å avinstlere Mcafee, for jeg forutså jo ingen problemer.

Fikk script error

Gjorde steg nr 1

Prøvde så steg nr 2 og fikk samme feilmelding som førstegang.

Og da var det ikke stort mer å gjøre enn å følge guiden.

Usikker på hva forskjellen kan være på din maskin og vår andres.

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...