Gå til innhold

Tips og tricks til Dell XPS 1710


Anbefalte innlegg

altså når jeg fikk xpen min så startet jeg den med all pisset dell har installert på den og den var veldig treig, ringte xps support spurte hvordan jeg skulle gå frem for å ta en clean windows install uten å slette media direct, og da tok jeg bare å satt inn xp cden, boota på startup markerte C: og reinstallerte, maskinen ble 100x raskere, så det er bare bullshit at den ikke blir raskere. gratz med ny maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fish:

 

Nye drivere skal erstatte gamle, om det finnes unntak vet jeg ikke.

Men når du installerer viktige drivere som skjermkortdrivere kan det være lurt å manuelt uinstallere den gamle driveren før du installerer den nye. Men ikke med å slette mapper, men f.eks. i "add or remove programs"

 

Det pleier hvertfall jeg å gjøre.

Endret av Snerk
Lenke til kommentar
altså når jeg fikk xpen min så startet jeg den med all pisset dell har installert på den og den var veldig treig, ringte xps support spurte hvordan jeg skulle gå frem for å ta en clean windows install uten å slette media direct, og da tok jeg bare å satt inn xp cden, boota på startup markerte C: og reinstallerte, maskinen ble 100x raskere, så det er bare bullshit at den ikke blir raskere. gratz med ny maskin.

Har også merket at maskinen har blitt raskere etter Clean Install. Det er ikke akuratt dag og natt forskjell, men den har blitt noe raskere.

 

Fish:

 

Nye drivere skal erstatte gamle, om det finnes unntak vet jeg ikke.

Men når du installerer viktige drivere som skjermkortdrivere kan det være lurt å manuelt uinstallere den gamle driveren før du installerer den nye. Men ikke med å slette mapper, men f.eks. i "add or remove programs"

 

Det pleier hvertfall jeg å gjøre.

Altså, først installerte jeg alle driverne fra CD'en som kom med maskinen, og disse driverne lagde sine egne mapper og ble installert på C:/dell/drivers.

 

Etter dette har jeg installert alle drivere fra dell.no, og disse også ble installert på C:/dell/drivers, men disse fikk en annen logo (ble installert som "aplication"). Så kjørte jeg bare disse logoene/driverne etterhvert som jeg lastet dem ned, og de kjørte gjennom setup programmer og installerte seg.

 

Har jeg gjort noe feil? skulle jeg ha slettet de gamle mappene med drivere på C:/dell/drivers før jeg installerte nye drivere fra dell.no som aplication på denne mappa igjen? :hmm:

 

EDIT: Har lagt til bilde av mappa

post-123041-1186970323_thumb.jpg

Endret av -Fish-
Lenke til kommentar
Har jeg gjort noe feil? skulle jeg ha slettet de gamle mappene med drivere på C:/dell/drivers før jeg installerte nye drivere fra dell.no som aplication på denne mappa igjen? :hmm:

Nei, du har ikke gjort noe feil. Men jeg tror c:/dell/drivers bare er hvor driverne er lagret, ikke installert. Du kan gjerne slette mappene der til drivere du ikke bruker lengre, men det kan være lurt å ha de i tilfelle du skulle få bruk for å gå tilbake til en eldre driver.

Lenke til kommentar
Har jeg gjort noe feil? skulle jeg ha slettet de gamle mappene med drivere på C:/dell/drivers før jeg installerte nye drivere fra dell.no som aplication på denne mappa igjen? :hmm:

Nei, du har ikke gjort noe feil. Men jeg tror c:/dell/drivers bare er hvor driverne er lagret, ikke installert. Du kan gjerne slette mappene der til drivere du ikke bruker lengre, men det kan være lurt å ha de i tilfelle du skulle få bruk for å gå tilbake til en eldre driver.

9268115[/snapback]

Ok, takk for hjelpa Snerk :thumbup:

 

Vet noen om et program eller en nettside hvor jeg kan ta en driver-check?

Altså for å se om alle driverne fungerer, om de er de nyeste osv.

 

EDIT: Leif ble hengt

Endret av -Fish-
Lenke til kommentar
bare lurer på en ting, har noen av dere klart å prute dere til noen form for rabatt på 1710'en deres?

Tenker da ikke på rabatt på serviceavtalene til Dell eller på det siste (og eneste) Junitilbudet, men noen form for avslag på selve maskinen ellers.. evt fått med sekk el.l gratis..

9286293[/snapback]

Jeg fikk et avslag på ca. 1500 kroner på min maskin. Plus at jeg fikk med 3 år ekstra garanti sak gratis.

Lenke til kommentar

Fish, jeg regner med at du ikke mener at du fikk 1500 i rabatt utenom Junitilbudet og i tillegg en serviceavtale som koster 3099.. det vil i såfall være tidenes beste Dell-rabatt..

 

Sikker på at du ikke slo til på Junitilbudet som var 1500 i rabatt akkurat den uka, og evt kjøpte med en 2 års serviceavtale og da fikk det tredje året gratis pga dette?

 

Hvor mye betalte du totalt?

Lenke til kommentar
Fish, jeg regner med at du ikke mener at du fikk 1500 i rabatt utenom Junitilbudet og i tillegg en serviceavtale som koster 3099.. det vil i såfall være tidenes beste Dell-rabatt..

 

Sikker på at du ikke slo til på Junitilbudet som var 1500 i rabatt akkurat den uka, og evt kjøpte med en 2 års serviceavtale og da fikk det tredje året gratis pga dette?

 

Hvor mye betalte du totalt?

9290382[/snapback]

 

Jeg fikk valget mellom å enten betale 13 455,- kr uten 3 års ekstra service, eller 14 000,- kr med 4 års service sak. Valget ble med 4 års serice da.

 

Systemet er:

C2D 2.0 GHz Prosessor

2 GB RAM

GF 7900 GS Skjermkort

100 GB 7200 RPM HD

Bluetooth

9 cellers batteri

Lenke til kommentar
ahh da er jeg med deg Fish.. sorry, my bad :)

Trodde det var snakk om 7950 GTX, fortsatt veldig bra!

Husker du om det var noen kampanje eller fikk du avslaget på 1500 + serviceavtalen kun ved å forhandle via tlf?

9290599[/snapback]

Ja jeg er ingen hardcore gamer, med studier kan jeg ikke være det :!:

Så 7900 GS kortet holder mer enn nok for meg

 

Jeg fikk avslaget + 4 års service gratis via å ringe til en selger.

Først så landet prisen på hele pakka på ca. 15 500,-

Da slo jeg til med at Compal selger sine IFL90+ maskiner med samme specs bortsett fra at de bruker det nyeste GF 8600 GT kortet til en pris på ca. 14 400,-

 

Selgeren min sa at han skulle undersøke dette og sette opp et tilbud som kunne være konkuransedyktig mot denne compalen.

 

Dermed fikk jeg e-post der han hadde redusert prisen med 1 500,- kr samt slengt på noen ekstra år med serice verdt rundt 2500,- kr.

Dette kunne jeg ikke si nei til, og da ble det XPS :w00t::love:

Lenke til kommentar

Jeg skal kanskje overklokke min maskin, men ser at man må flashe videobiosen for å gjøre dette, og det er visst en liten mulighet for at man kan ødelegger komponenter, få feil osv. ("bæsje på leggen" som det heter :D )

 

Kan noen med peiling si meg hvor stor er sjansene for at man ødelegger noe ved å flashe bios? Kan jeg føle meg sikker hvis jeg gjør alt riktig som nevnt i guiden, eller finnes det fortsatt en liten mulighet for at man ødelegger ting?

Lenke til kommentar

tenkte å flashe 7900gs når en først fikk den, men la det bort.

 

For det første så spiller en ikke, med noen få unntak for tidtrøyte.

 

Det som kan skje er at en får svart skjerm, og en kan prøve å "blindflashe"

 

En må se hvilket revision av kortet en har, nyere maskiner har rev 1.

 

Garanti mistes hvis en ikke får til blindflashing, og en utvei er å kjøpe nytt kort.

 

Med 4 år på stedet garanti ser en ikke vitsen med å prøve dette.

 

Er vel å veie opp å ha en fungerende maskin i 4 år uten å sende den inn etc, eller å få litt høyere ytelse de få gangene en spiller.

Lenke til kommentar
tenkte å flashe 7900gs når en først fikk den, men la det bort.

 

For det første så spiller en ikke, med noen få unntak for tidtrøyte.

 

Det som kan skje er at en får svart skjerm, og en kan prøve å "blindflashe"

 

En må se hvilket revision av kortet en har, nyere maskiner har rev 1.

 

Garanti mistes hvis en ikke får til blindflashing, og en utvei er å kjøpe nytt kort.

 

Med 4 år på stedet garanti ser en ikke vitsen med å prøve dette.

 

Er vel å veie opp å ha en fungerende maskin i 4 år uten å sende den inn etc, eller å få litt høyere ytelse de få gangene en spiller.

9296866[/snapback]

Du sier noe der. Da tror jeg tanken på overklokking får ligge for en stund fremover.

 

Men siden du og jeg har samme sepcs på maskinene, hadde du giddet å ta en 3dMark06 test av maskinen din, og dele resultatet med meg?

Hadde blitt veldig takknemlig :thumbup::)

Lenke til kommentar

Om du ikke spiller er det liten eller ingen vits å overklokke kortet. Dersom den brukes til spill, og da særlig grafikkrevende spill, er situasjonen en annen. 7900gs kan overklokkes mye uten at det går ut over temperatur og stabilitet.

 

Så lenge du følger guiden steg for steg og tar backup av den gamle biosen så er sjansen for at det skal gå galt svært, svært liten. Tross alt er oppdatering av bios og videobios en del av normalt vedlikehold. Husk bare å la maskinen bruke den tid den trenger og slå den aldri av mens oppdateringen pågår :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...