lokeland Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Jeg var en gang såpass dum at jeg bestilte en prøveboks på noen tablette kalt Zinkoral som visstnok skulle hjelpe mot dårlig ånde (kjøpte dem før modern ble klar over at jeg røyka.. =S). Fikk deretter tilsendt flere og fikk et abbonent på nakken. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre og overså fakturen. I går fikk jeg et brev med inkassokrav på ca. 650kr fra Lindorf. Om jeg ikke betaler innen 2 uker dobles beløpet osv. Men jeg er 15 og bestilte dette som 14 åring. Jeg har ikke penger til å betale for øyeblikket og vil nødig at foreldrene mine skal vite om det. Hvilke rettigheter har jeg og hva burde jeg gjøre? Skal prøve å rådføre meg med faren min. Og en slik utgift passer utrolig dårlig etter at grafikkortet kanskje er gått føyka. Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Har man lov til å abonnere på noe som helst uten underskrift fra en foresatt? Jeg ville snakket med faren din og løst problemet. Han er nok mer ressursfull og kan snakke for seg. Men betale antar jeg du må gjøre uansett. Spørsmålet er vel bare om det kan løses direkte med leverandør istedet for inkassobyrået. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 Nettopp det jeg tenkte på, jeg kan jo egentlig ikke abbonere på det. Jeg tror jeg skal prøve å låne penger va pappa (selv om jeg allerede skylder han 800kr) og betale og deretter ta det opp med Zinkoral. Men hva er sjansen for at jeg blir hørt? Gidder ikke gå til TV2 Hjelper deg for å få hjelp, for å si det på den måten. Vil bare bli ferdig med det. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Tror du ikke skal bekymre deg. Ta kontakt med selskapet og forklar hvor gammel du er. Hvis de er smarte så stopper saken der. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 Nå ble jeg litt beroliget. Skal prøve det, innen 13 dager fra idag.. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) De har vel strengt tatt ikke lov å selge sånt til deg som 14-åring, heller ikke lov å skrive deg opp og binde deg til et abbonnement, som 14-åring. Og det er definitivt de som har gjort noe galt/feil her. Men lindorff er en helt annen sak. De driver bare med inkasso o.l. for andre firmaer.. og mangler helt det som heter etikk, moral, skikk og bruk.. Har vel vært flere tilfeller hvor de har fortsatt med å sende ut inkasso varsel/krav, selv om firmaet de gjør det for, har sagt fra om å stoppe det.. Ikke for å skremme deg eller noe, men senere i livet, når du har penger selv, og får inkasso fra lindorff, send skriftlig klage, med anmodning om bekreftelse når mottatt, så betal, deretter ta saken videre. For lindorff har ingen problemer med å fortsette å sende deg inkasso og purringer selvom de har en grunnløs sak, eller saken er under behandling. Og sånt kan skape problemer senere i livet, mtp. kredittsjekk o.l. Endret 24. april 2006 av Neophus Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Og sånt kan skape problemer senere i livet, mtp. kredittsjekk o.l. 5977454[/snapback] Betalingsanmerkninger skal forsvinne med tiden. Betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg :kilde: Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Nå ble jeg litt beroliget. Skal prøve det, innen 13 dager fra idag.. 5977320[/snapback] Ingen grunn til å vente til "innen 13 dager". Sett deg ned idag og send et brev både til firmaet som solgte deg produktet og til Lindorf. Lindorf skal stoppe videre inkassohåndtering straks de er kjent med at det er strid om kravet. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 ah, Zinkoral smaker drit as.. Jeg og 4kamerater bestilte 3-4 pakker på skolen, for vi jobba i avis greier, og hadde 2400kr tilovers, og hva flate skal vi med det ? Det funker jo også som Hemoglobin/jern piller da.. Men kosta rundt 600kr, og vi alle er under 16 Lenke til kommentar
magicus Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Ta det helt med knusende ro. Barn under 18aar har ikke lov aa faa gjeld paa seg. Med andre ord, selskaper kan ikke kreve penger av deg naar du er under 18. Det er derfor du normalt maa ha foreldres underskrift hvis du bestiller noe og er under 18 aar. Har faren din skrevet under paa bestillingen eller medlemsskapet er det han som skylder penger, ikke du. Si ifra til lindorf om alderen din og ta d med knusende ro Lenke til kommentar
crapzors Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 pga egen erfaring vet jeg at det er ikkje lov og sende inkassokrav til noen under 18. er bare og ringe inkasso selskapet og si at di kan drite i å sende inkasso til deg. det funka fint for meg Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 pga egen erfaring vet jeg at det er ikkje lov og sende inkassokrav til noen under 18. er bare og ringe inkasso selskapet og si at di kan drite i å sende inkasso til deg. det funka fint for meg 5978911[/snapback] Sier du det på den måten, så er de nok fryktelig behjelpelige ved en senere anledning. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Hehe, når han er 20 og skal hjem til mor og far og skjule røykeånden, tenker du på? Endret 24. april 2006 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Og sånt kan skape problemer senere i livet, mtp. kredittsjekk o.l. 5977454[/snapback] Betalingsanmerkninger skal forsvinne med tiden. Betalingsanmerkningen skal slettes omgående etter at du har gjort opp for deg :kilde: 5978202[/snapback] Nå er det desverre stor forskjell på hvordan ting *skal* være, og hvordan de *er*, når det gjelder inkasso. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Kontakt dem, og gjør dem oppmerksomme på din alder. Inkasso er som nevnt overhodet ikke mulig mot en "mindreårig", da du ikke skal ha mulighet til å pådra deg gjeld(uten foreldres godkjenning/i deres navn(på denne måten har jeg kredittkort)). Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Du MÅ ta kontakt med inkassobyrået med en gang og hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt det til foreldrene mine. Hvor ille kan det bli? Du har rotet det oppi en liten suppe, hvorfor i alle dager overså du bare fakturaen? Slikt forsvinner ikke av seg selv. Slik man reder ligger man. Det ordner seg nok. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 For å si det sånn, har forståelse for at man ikke sier sånt til foreldrene sine... Jeg tror ikke pappa blir veldig glad om jeg forteller om mine nattlige telefoner til TV-shop heller (men det ble trukket rett fra bankkontoen). Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Haha, JoachimR. Nattlige telefoner til TV-shop. Hva faen bestiller du der da? Løkdeler og tomatjuicepresser? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Det er sånn når du bestiller gratisprøver så fortsetter det som et abbonomang til du har sagt det opp. at du bare overså fakturaen og dreit i konsekvensene håper jeg er noe som forsvinner når du blir eldre.. forresten skrev du noen falske opplysninger når du bestilte dette? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 Nei, jeg skrev mitt navn og min adresse. Skal ringe Lindorf og Zinkoralfolka med hjelp fra fatters på torsdag. Det virker som om dette løser seg. Men gud så mye klokere jeg har blitt! =S Takk for all hjelp! Kommer tilbake med "rapport".. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå