Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Litt hjelp med å koble til nettverksstasjon

Anbefalte innlegg

Har opprettet en nettverksstasjon til den stasjonære på den bærbare, og man må da spesifisere "bane" og bruker/pass...

Hver gang den bærbare har startet opp og jeg går inn på stasjonen må jeg legge inn bruker/pass.

Finnes det noen måte å få den til å bruke det jeg la inn når jeg opprettet stasjonen hver gang jeg klikker på stasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis har du en avhukingsboks som sier "Husk dette passordet" eller noe. Mangler denne? Eller virker den rett og slett ikke? Dvs at den kommer igjen og igjen.

Alternativt så kan du mappe disken automatisk ved oppstart ved å lage deg en .BAT fil som du legger under Start->Programmer->Oppstart

(En .BAT fil er bare en tekst fil med filendelse .BAT i tilfelle det ikke sa deg noe. Den kjører hva enn som er skrevet inni.)

Denne fyller du med:

NET USE X: \\minlappetopp\MittShare passord /USER:bruker

eller

NET USE X: \\minlappetopp\MittShare passord /USER:domene\bruker

eller

Lenke til kommentar

Jo den boksen er huket. Det står "koble til på nytt ved pålogging".

Problemet med å ha en BAT fil er at det vil komme en stygg feilmelding når jeg ikke er koblet opp hjemme, eller går det ann å få den til å kjøre usynlig?

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Du kan gjøre en av to ting (eller begge :p )

Du kan lage en brukerkonto på den bærbare med samme brukernavn og passord som på den stasjonære.

Du kan lage en brukerkonto på den stasjonære med samme brukernavn og passord som på den bærbare og pass på att den kontoen har rettigheter til mappen som er delt.

Lenke til kommentar
Anyone, som har tips til løsninger?

5982487[/snapback]

Uten å være ekspert på bat-filer ville jeg gjort som følger:

Regner med at vi snakker om en laptop som kjører w2k eller nyere. Du bør gi fila .cmd endelse slik at cmd.exe blir kjørt i stedet for command.com. Eksempel på net use har du fått, men la oss si at share.cmd inneholder følgende:

@echo off
net use x: \\maskin\share [eventuelt passord] /user:bruker /persistent:yes
exit

Passord kan du som sagt droppe hvis innlogga bruker har samme passord som du bruker på share. persistent:yes er for å huske oppkoblinga til share hvis oppkoblinga skal huskes i fremtiden (også hvis cmd-fila ikke blir kjørt), det kan du egentlig droppe.

Ja, du kan få feilmelding hvis du ikke er kobla opp på nett, men denne kommer bare i cmd-vinduet. Og etter en eventuell feilmelding har du jo exit, så vinduet forsvinner. Ingen som rekker å få med seg hva som skjer. I tillegg kan du lage deg en snarvei til cmd-fila, høyreklikke på denne og sørge for at den kjøres minimert. Brukeren vil da bare få opp en kjapp cmd-knapp på taskbaren.

For at fila skal bli kjørt kan du legge til snarveien til enten startup i start-menyen for alle brukere, eller kanskje bedre i registret:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...