ewikran Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Jeg skal endelig oppgradere maskinen - PÅ HØY TID. Sitter med en P3 600, 256ram, 32mb skjermkort så alt jeg måtte finne på blir jo bedre enn dette. I og med at jeg ikke bytter masin så ofte (ikke begyn) så har jeg lyst å satse litt på å få greier jeg kan ha i noen år. Ikke nødvendig vis det dyreste som er å få tak i men gode stabile greier. Overklokkeing vet jeg ikke noe om så satser på å kjøre sakene rett ut av boksen. Maskinen står i en krok mellom stua og kjøkkenet så det burde være stillest mulig. Bruken blir ikke noe spilling (kanskje ungene litt, men de holder seg mest til PS2), men foto, 3D DAK og kanskje litt video redigering etter hvert. Kjører mye win progrmammer samtidig. 2Gb ram er must (3D dak). Her har jeg satt opp noen greier som viser området jeg tenker meg: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=26962 Ønsker tilbakemeldinger og synspunkter. Gjerne med billigere men like gode komponenter til mitt bruk. Husk satser på stille maskin. Lenke til kommentar
Mompen Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Veldig bra oppsett det der! Jeg ville heller ha kjøpt en litt billigere prosessor, og heller brukt de pengene på en større harddisk, evt et bedre skjermkort EDIT: Velkommen til forumet! Endret 24. april 2006 av mompen Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 (endret) Ser ut som et helt greit oppsett. Det hovedkortet sammen med x2 prosessor og 2gb ram vil brilliere multitasking. skjermkortet er greit nok til ditt behov. om du driver mye med grafisk design er kanskje en LCD skjerm å foretrekke?, med tanke på bildekvalitet... er usikker på boxed kjøler til den prosessoren, om den støyer mye vil jeg anbefale deg å gå til innkjøp av en stor kjøler med en 120mm vifte på lav hastighet..... sitter på den PSUen selv, fungerer utmerket. stille er den også.... høres ikke Endret 24. april 2006 av Henrik2k Lenke til kommentar
ewikran Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Takk for tilbakemeldinger. Ja, jeg tror nok dette oppsette skulle funke en stund framover. Lurere litt på om jeg skal velge litt biligere ram, f.eks. disse https://prisguiden.no/product.php?product_id=39575 som får anbefaling i en annen post her. Ser også at hk https://prisguiden.no/product.php?product_id=27240 er mye omtalt i positive vendinger. Skal være lett og billig å bytte ut vifta med passiv kjøling forå få stillhet. Sparer vel en 7-800 til sammen på dette. Billigere prosessor er jo selvfølgelig en mulighet med en 64 3500+ eller 3700+, men dat er det jo ikke så stort sprang til X2'en. Ang. skjermkort så finnes det sikker mange mye bedre kort en det jeg har valgt. Litt av årsaken til valget er passiv kjøling og at jeg ikke driver med spilling og ikke trenger så veldig bra kort (tror jeg). Er jeg helt på jordet her? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 du kan godt bytte rammen og hovedkortet. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Kjøp en annen strømforsyning! Feks Mist 500w Ellers har du gjort gode valg. Skjermkortet er godt i forhold til prisen og som du sier er det vifteløst. Men 7900-serien bråker ikkje mye og du kan gå opp til 7900GT uten at det blir særlig mere støy enn det det er fra prosessorkjøler og harddisk. Godt skjermkort er viktig for 3D/CAD Til de bruksområdene du lister opp så bør du absolutt satse på dualcore CPU. Kanskje du bør velge en Opteron 165 i stedet for X2 3800+. Den er litt tregere på stock hastighet men klokker veldig godt. Litt "lett" klokking bør du absolutt prøve deg på, det er lett å klokke 20-30% både på X2 3800+ og Opteron 165. Med de hovedkortene er det ikkje noe problem å få råd og hjelp her på forumet, er massevis av folk som klokker med de kortene her. Og du får mye bedre ytelse gratis. Eg synest nesten folk som ikkje klokker PCen sine snyter seg sjølv for ytelse Endret 30. april 2006 av Dragavon Lenke til kommentar
ewikran Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Da er PSU byttet. Takk for tipset, den var jo rost langt opp i skyene. Kostet litt mer, men det får jeg tåle. Er usikker på resten. 7600GT er jo mer enn dobbelt så dyr som 7600GS. Yter sikkert mye bedre også, men tor det er mest spillrelatert. 3D/CAD trekker ikke så mye til vanlig bruk (tror jeg). Har også bytte til litt rimeligere ram. Ang. HK er jeg usikker. Det er mye som står om Asus A8N-SLI, men det virker som en må fikle og styre litt for å få ting på plass. Jeg håper på litt mer plug-and-play. Asus A8N-SLI begynner også å bli gammel nå så jeg lurer på om Asus A8N32-SLI er et bedre kort. Ikke sikkert dette betyr noe for mitt bruk, hva tror dere? Kunne jo greit spare de pengene hvis det holder. Kanskje det er andre alternativer som er like gode. Håper på passiv kjøling pga støyen. Det er bare HK igjen så bestiller jeg så håper å få dette på plass snart - har såååååå lyst på ny innmat. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Det er ingen ytelsesmessige fordeler med Asus A8N32-SLI om du ikkje skal bruke 2 skjermkort samtidig, så du kan trygt kjøpe det billigste med passiv kjøling. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) hvis du ikke trenger firewire kan du spare enda et par hundrelapper ved å gå for asus a8nsli SE og kjøpe en zalman passiv cipsetkjøler. Blir stille og bra hovedkort. Har ikke hatt noen andre problemer enn at cpu temp som viser i windows er en smule høyere enn den som vises i bios, ellers ingen problemer. Ingen vits å gå for et a8n32 sli. du har jo ikke tenkte å brike sli biten på hovedkortet uansett så du har ikke noe særlig bruk for ekstra pcie lanes på pcie16 porten(e) Er ikke en MIST 500 litt overkill for et slikt system, speiselt med tanke på skjermkortet som er valgt. kan spare noen hundre lapper ved å gå over til en 400W fortron source. Endret 2. mai 2006 av dopus Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Denne tråden er feilpostet og passer bedre i "Hjelp jeg skal ha ny pc". Som det står øverst i dette forumet stenges feilpostene her konsekvent, for at man skal få postet i rett kategori. Forøvrig er det egne retningslinjer for emnefelt i den rette kategorien - emnefeltet skal inneholde pris, bruk og annen info. Endret 8. mai 2006 av Alastor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg