Gå til innhold

Hvilke filformater funker med linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen spesielle filendelser i GNU/Linux. Hva slags filtype det er avhenger av hva fila er definert som i filsystemet.

Hvis du skriver "ls -l" i et terminalvindu, vil du liste opp alle filene i katalogen du står i. Første kolonne angir hva slags filtype det er.

- - standard Linux-fil

d - katalog

b - blokkdriver (device-driver)

c - karakterdriver (device-driver)

:)

Lenke til kommentar

og har somregel etternavnet "" (ingenting, ikke engang ett punktum). Men mono (.net for linux)-programmer har gjerne exe som etternavn... Filetternavn er en konvensjon, ikke et "must"...

Forøvrig kan du kjøre en del windows-exe-filer vha. Wine.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har rota med Mandrake, liker ikke .RPM distroer, men jeg tror du bør rote deg hit: http://shots.osdir.com/slideshows/slidesho...se=472&slide=68 og klikke "look at and install...". Du trenger vanligvis ikke å lete rundt på internet for å finne programmer, men da bør du benytte deg av .rpm.

Etter det jeg husker så var Mandrake og Suse et dependencies (andre filer "programmer" er avhengig av for at det skal funke) helvete, Debianbaserte (alla Mepis, Ubuntu, osv.) fikset dependencies på en mye bedre måte, vet ikke hvordan det er i dag...

Lenke til kommentar

Nå blander du snørr og barter. dpgk og rpm er sammenliknbare, på samme måte som apt og yum (eller urpmi eller yast, kommer litt ann på distro) er sammenliknbare. Men ja, debian har hatt apt lenger enn det har vært gode dep-resolver-systemer for rpm-baserte distroer.

Generellt sett: Programmvare installeres STORT SETT vha. repositorier og pakkebehandlere (noen kan sikkert gi lenker til linuxguiden). Noen programmer er sære, og har ikke repos., men en rpm som må insalleres manuellt. rpm er ca. det samme som "setup.exe" for windows, og noen ganger (ganske ofte) krever de at andre ting er installert, akkurat som noen windowsprogrammer krever "directx9". Da må du også installere det - en pakkebehandler fikser det for deg, men om du bruker rpm'en har du ikke denne luksusen (forøvrig kan vel de fleste pakkebehandlere ta en pakke du har liggende lokalt og grave fram depsene for deg). Enda særere programmer (dem er det desverre en del av) må du kompilere selv.

Lenke til kommentar

Slenger inn et spørsmål her og lurer på hvem av Linux versjonene som er lettest og lære? Er rimelig grønn på linux og lurer på om jeg skal prøve meg. Var så vidt borti Ubuntu men sleit litt og nå tenkte jeg på Mandrake men er det noen vesentlig forskjell mellom disse versjonene?

Beklager til trådstarter etter som jeg roter litt til i tåden ;)

Lenke til kommentar

Tja, av de 2 ville jeg helt klart brukt Ubuntu ja. Har aldri hatt sansen for Mandriva(Mandrake). Ellers er jo også Fedora fin for nybegynnere da. Det er så mye du kunne prøvd veit du. Gå deg en tur hit:

http://www.distrowatch.com

og se hva du har å velge imellom. Der står det litt info om de forskjellige også.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd Mepis eller gitt Ubuntu en lengre sjanse, hvis du ønsker å bruke noe på RPM siden så ville jeg testa Fedora.

Det er en side et eller annet sted som finner ut hvilken distro som passer deg best, husker ikke hvor..

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Last ned Ubuntu DVD`en da vel å kjør 'Live' versjon av Ubuntu derifra. Den kjører du direkte fra DVD Plata, og da ser du om f. eks Ubuntu er noe for deg.

Nå har jeg ikke sia for å laste ned den DVD fila i hodet for øyeblikkett, men du finner den nok på en ftp server tenker jeg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Tja, av de 2 ville jeg helt klart brukt Ubuntu ja. Har aldri hatt sansen for Mandriva(Mandrake). Ellers er jo også Fedora fin for nybegynnere da. Det er så mye du kunne prøvd veit du. Gå deg en tur hit:

http://www.distrowatch.com

og se hva du har å velge imellom. Der står det litt info om de forskjellige også.

5981072[/snapback]

Fedora er ikke bare egna for nybegynnere - det er et solid, gjennomført system uten "tull". I motsettning til f.eks. SuSE, så vidt jeg husker... Mener de hadde stokka om på alt som var av configfiler og patcha alle "standard" verktøy til helvete og tilbake...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...