Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Lever i samme situasjon som deg med hund, og det går veldig fint.

Min mening er om man er alene om en hund , så er det ikke realistisk med valp, da må man i så tilfellet bruke opp alle 5 ferieukene det året på valpen.

Så jeg hadde anbefalt å funnet en voksen hund som alt er vane med å være alene en arbeidsdag.

 

Angående hvor så hadde jeg oppsøkt de som driver med omplassering av hunder, de er som regel kun ute etter hundens beste og tar som regel kun et par 1000 for en fin, frisk og rask hund :)

Bor du på østlandet har du f.eks.: http://www.fod.no/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha valp må du gjerne ha en fleksibel arbeidsgiver.

Jeg har to hunder jeg har hatt fra de var valper, jeg har bodd alene og hatt fulltidsjobb hele tiden.

Hage er ikke nødvendig å ha, faktisk kan det være positivt å ikke ha det siden du da heller må ut på tur med hunden.

 

Sist jeg fikk valp tok jeg 2 uker ferie, deretter tok jeg en periode med kombinasjon av hjemmekontor og oppmøte på jobben en kort stund hver dag.

Etter rundt 6 uker var jeg på jobb på heltid, fra tid til annen hadde jeg med meg hund på jobb.

Lenke til kommentar

Ja, hvis du bor så nær jobben er det ikke noe i veien med å spørre arbeidsgiver om du rett og slett kan gå hjem et par ganger i løpet av arbeidsdagen og lufte hunden. Selv med en voksen hund blir det en overgangsperiode, og omplassering er LANGT mer stressfullt for hund enn eier.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg det er for tidlig at en valp på 12 uker (hvis du får en måned sammenhengende ferien og alene-hjemmetrener som bare rakkern fra første dag..) er alene hjemme en hel arbeidsdag. Selv om du lufter den i 10 minutter i lunsjen så blir jo totaltiden veldig lang. 

Vi fikk valp i fjor, jeg studerte og samboer var sykemeldt. Mange ting er veldig mye enklere å være flere om når man er to og skal ha valp. Det er min fjerde hund/valp i rekken og det er digg å kunne dele på alt (ikke at vi har vært så flinke med alenetreningen, litt bortskjemt med å bo sammen med en annen hund etc). 

 

Ville vurdert voksen hund eller hvertfall en litt eldre valp/unghund som har grunntrening i å være alene hjemme i tilfelle :)

Men akkurat det med 8 timers arbeidsdag syns jeg ikke du skal la være et hinder, så lenge hunden får det den bør når du er hjemme (og det regner jeg med den får når du er vant med hund fra før av). 

Lenke til kommentar

Jeg er alene med to hunder. Det går fint med tanke på jobb, men problemer oppstår når jeg plutselig må jobbe overtid etc. Hundene klarer seg alene med et nødskrik i 10,5 timer hvis det er krise, men det kan ikke skje ofte. Jeg har løst det ved at alle familiemedlemmer har en nøkkel hver til leiligheten i tilfelle det skjer noe. 

 

Noe du må tenke på er hva du gjør med hunden hvis du skal reise bort/dra på ferie. Ikke alle hunder trives på kennel. Skal du på fest, hva med hunden da? Det er heller ikke noe særlig å dra på kino eller på besøk til venner fredag kveld når du vet hunden har vært alene hjemme hele uka for eksempel. Du blir mer bundet enn du tror. Jeg sier ikke at du ikke er egnet til å ha hund (for det er du sikkert), men det er ting man må tenke over før man kjøper en. :) 

 

Jeg fikk en unghund (11 mnd) og det var kjekt å slippe valpetiden. Velger du en omplasseringshund vet du hvor mye tur den krever, om den kan være alene hjemme etc. Jeg ville ikke hatt valp som singel eller hvis jeg ikke hadde muligheten til å jobbe sånn at den ikke var alene hjemme mer enn 3-6 timer frem til den var et halvt år. Den lille hunden jeg har klarte ikke være alene hjemme overhode før hun var 1,5 år pga separasjonsangst...

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål om vår heimetrening:

 

Me innser at me har vore dårlege på å fylgje opp dette med å la valpen vere heime åleine dagleg. Midt i eksamenstida så er begge av oss heime heile tida så det blir ikkje til at me går ut ofte nok. Me skal prøve å i alle fall gå ut èin gong i dagen, per no kan han vere aleine i 40 minutt.

 

Spørsmålet er: me skal vere veldig mykje heime fram til 10. juli. Burde me i så fall halde oss til ein times tid heime no kvar dag, og eventuelt auke opp i antal timar til midten av juli? Det virkar så rart å trene han til å vere aleine heime i 4-5 timar no, for så at me er heime konstant i ein månad etterpå(skal på ein lengre hyttetur :) )

Lenke til kommentar

Hmm... Hva om dere rett og slett heller er hjemmefra noen timer daglig hver dag i sommer? For det første vet ikke hunden egentlig forskjell på to og fire timer, og for det andre har dere sikkert godt av en liten tur ut hver dag :)

Hvis dere bokstavelig talt er hjemme 24/7 i en periode, vil hunden gå tilbake til "they will never leave me!"-modus og treningen må starte om igjen, men det er klart den ikke blir like ille denne gangen siden hunden har gjort det før. Det blir bare en liten igjen-trening. Tar noen dager, så bør det være i boks igjen. 

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Sweet! Neidå, me skal ikkje sitte inne heile dagen. ^^  Men me skal vere på eit bruk kor hunden vil vere rundt folk heile tida. Men som du seier så har eg jo lest at mange hundar treng ein ny runde heimetrening etter sumarferiar med enormt lite aleinetid.

Lenke til kommentar

Takk for svar til dere som hjalp meg tidligere i tråden her. Er det noen som vet om en omplasseringstjeneste på vestlandet en plass? Og er det noe spesielt jeg bør være på utkikk etter?

 

Er litt redd for å få en hund som mistrives hos meg, eller som har noen uvaner jeg ikke klarer å snu. Jeg har hatt hund før, men vil ikke se på meg selv som en person som er spesielt godt utstyrt til å ta imot "problemhunder". (Selv om jeg skulle ønske jeg var det.) Spesielt ikke når jeg er alene.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Takk for svar til dere som hjalp meg tidligere i tråden her. Er det noen som vet om en omplasseringstjeneste på vestlandet en plass? Og er det noe spesielt jeg bør være på utkikk etter?

 

Er litt redd for å få en hund som mistrives hos meg, eller som har noen uvaner jeg ikke klarer å snu. Jeg har hatt hund før, men vil ikke se på meg selv som en person som er spesielt godt utstyrt til å ta imot "problemhunder". (Selv om jeg skulle ønske jeg var det.) Spesielt ikke når jeg er alene.

http://www.tunge-hundepensjonat.no/?cid=4

http://www.fantomplassering.no/

http://www.trikanten.no/omplassering

 

Er de jeg kjenner til, ellers er det bare å følge med på finn.no også (ligger som regel i prissjiktet 2-6k uavhengig av rase).

Dette er frivillige organisasjoner som gjør det hovedsaklig for hundens beste. 

Nettsidene er nødvendigvis ikke de mest oppdaterte, så ta gjerne kontakt med dem for å høre hva de har, og eventuelt for å sette deg opp på interesselister. 

 

De tar nødvendigvis ikke inn kun hunder som er "problemhunder", men hunder som må omplasseres av div. årsaker i forrige eiers liv.

De er uansett som regel veldig tydelig på når hunden kanskje trenger litt ekstra kjærlighet.

Ellers er det relativt vanlig praksis  med en prøveperiode for å se hvordan det går. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Kom meg på venteliste på en King Charles Cavalier Spaniel, håper at jeg er den heldige  :grin:

 

Synd å si det, men CKCS er en rase som det kanskje ikke burde avles mer på, og jeg ville i hvert fall ikke skaffet meg et eksemplar selv. Vet ikke om det finnes seriøse oppdrettere som avler på denne rasen. Må i hvert fall være vanskelig å avle på en så syk rase.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

En ting er rasene som i praksis er forbi redning og nesten bare må stoppes konsekvent å avle på (mange av de), men tar man med alle rasene som har hatt en negativ utvikling så er tallet skyhøyt.

Er glad at hunden vår (Basenji) er en utrolig frisk rase. Har nok mye med at de er så utrolig lik villhund/urhund-versjonen av seg selv. Så får man heller ta utfordringer i oppdragelse framfor utfordringer med helsen :p.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Har lest meg frem i rasen og oppdretteren jeg har snakket med virker som en koselig person som tar vare på helsen til dyret, har til og med lagt ut videoer som ser lovene ut. 

Grunnen for valg av denne rasen er fordi jeg ikke ønsker meg en for stor hund, ikke for liten men som er i passe størrelse og som er som en selskapshund noe som er en av de mange grunnene til valg av rasen. Skal spørre oppdretter om helseattest på mor og far.

Uheldigvis er ikke cavalier den eneste hunderasen som har helseproblemer.

Lenke til kommentar

Hva har du funnet ut om denne rasen da? Er en av rasene med dårligst helse. Jeg skjønner at det ikke er så gøy å få slike kommentarer når man mener at man har funnet riktig rase, står på venteliste osv, men jeg sier det fordi mange ikke helt vet hvor ille det står til med denne rasen.

 

Jeg går ut ifra veldig mange oppdrettere fremstår som seriøse, selv om det de ikke driver med er så veldig seriøst (men heller ganske kritikkverdig). En video forteller ikke så mye. Jeg vet egentlig ingenting om hvem denne oppdretteren er eller hvor seriøs vedkommende er, men jeg mener at det må være vanskelig å avle på en så syk rase og mange av de som avler på CKCS er nok dessverre ikke særlig seriøse.

 

Man kan ikke bare få en helseattest på begge foreldrene, og så er alt greit. Man må også se på andre slektninger som besteforeldre, onkler, tanter osv. Og evt tidligere kull. Dette kan være ganske komplisert, og det er ikke alltid at man har fått testet nok.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...