Snylter Skrevet 1. mai 2016 Del Skrevet 1. mai 2016 Det er lurt å oppsøke noen få trygge hunder under kontrollerte omstendigheter, men ikke på noen måte å la hunden herje løs sammen en drøss av andre hunder. Det medfører stress på en negativ måte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Vil tro det er veldig individuelt, for min og Mico sin del har det iallefall vært en suksess. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 (endret) Jeg har det fra blant annet personer utdannet innen etologi. Hvordan kan du si at det har vært en suksess IT-Henrik? Du må jo ha et sammenligningsgrunnlag for å si det, hunder omgås normalt sett sine faste venner/familie og trives best med det. Kanskje denne måten å treffes på er grunnen til at så mange miniatyrhunder oppfører seg som smådjevler med en gang de ser en annen hund? Endret 2. mai 2016 av Snylter Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Beklager, var ikke klar over at du kjente hunden som jeg har hatt i 5 år bedre enn meg. (generaliseringen din av minitatyrhunder sier vel egentlig sitt). Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg har det fra blant annet personer utdannet innen etologi. Hvordan kan du si at det har vært en suksess IT-Henrik? Du må jo ha et sammenligningsgrunnlag for å si det, hunder omgås normalt sett sine faste venner/familie og trives best med det. Kanskje denne måten å treffes på er grunnen til at så mange miniatyrhunder oppfører seg som smådjevler med en gang de ser en annen hund? Har du hund? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg har to hunder, og god erfaring med langt flere. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Å si at slike hundejorder og sosialisering med 5+ hunder er bra eller dårlig på et generelt grunnlag går uansett ikke an. Det er så stor variasjon i hva slike hundejorder/hundetreff går ut på, hvem som kommer dit (både eiere og hunder) og andre faktorer.Det blir litt bastant enten man lovpriser eller fordømmer hundetreff. Synes jeg i alle fall. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Det er også noe av bakgrunnen for at jeg har sagt litt mer om hva jeg mener, men det mistenker jeg at enkelte ikke har lest fordi rullegardina allerede hadde gått ned. Jeg har observert ganske mange slike treff der hundeeierne står med (som oftest) røyken i hånda mens hundene løper rundt og "leker" med hverandre. Det er svært vanlig å observere stressutløst adferd i slike sammenhenger. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Kanskje denne måten å treffes på er grunnen til at så mange miniatyrhunder oppfører seg som smådjevler med en gang de ser en annen hund? Jeg tror det har mer med det at slike hunder ofte er noen drittraser hvor man ikke har brydd seg om lynnet i avlsprossessen, fordi de likevel er så små at det ikke blir et problem. Hadde en typisk chihuaua vært et beist på 50-60 kg ville det jo vært en livsfarlig hund, men siden de er så små er det bare søtt og morsomt, og man gidder ikke avle bort den type adferd. Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Jeg tror det har mer med det at slike hunder ofte er noen drittraser hvor man ikke har brydd seg om lynnet i avlsprossessen, fordi de likevel er så små at det ikke blir et problem. Hadde en typisk chihuaua vært et beist på 50-60 kg ville det jo vært en livsfarlig hund, men siden de er så små er det bare søtt og morsomt, og man gidder ikke avle bort den type adferd. Godt poeng. Vil gjerne legge til at det samme gjelder mange katter. Både de og enkelte småhunder har et lynne som gjør at de ville blitt avlet bort hvis de var noen beist på 50-60 kg. Lenke til kommentar
brrrm Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Finnes det noen gode friområder for hund i Oslo? Hadde vært kjekt å kunne slippe min franske bulldog litt løs for å øve på innkalling og mer. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Ikke nå på sommeren, nei. Ellers er det greit å slippe de på hundesletta i Ekebergparken, men nå er jo det også ulovlig. Lenke til kommentar
brrrm Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Har hørt snakk om "Hundejordet" ved frognerparken, der er det visst ikke båndtvang? Ønsker ikke slippe han løs der det er båndtvang, kjedelig om han plutselig løper mot folk som er redd for hund. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/tur-og-friluftsliv/dyr-i-oslo/hundehold/ Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 2. mai 2016 Del Skrevet 2. mai 2016 Finnes det noen gode friområder for hund i Oslo? Hadde vært kjekt å kunne slippe min franske bulldog litt løs for å øve på innkalling og mer. Bruke langline/sporline på en stor oversiktlig plass, sånn for å øve på innkalling. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Finnes det noen gode friområder for hund i Oslo? Hadde vært kjekt å kunne slippe min franske bulldog litt løs for å øve på innkalling og mer. Vi har en del friområder i Oslo, men mange av de er dessverre kjent for å være oppholdssted for gjenger med kaffedrikkende storrøykere og deres hunder fullstendig uten dressur. Det betyr at en del av disse plassene ikke egner seg for å trene på. Ikke nå på sommeren, nei. Ellers er det greit å slippe de på hundesletta i Ekebergparken, men nå er jo det også ulovlig. Hva mener du med dette? Det er hele greia med disse områdene, at de er tilgjengelgie hele året uten krav om bånd. Det er rett og slett områder unntatt båndtvang. Når det er sagt er dette området på Ekeberg et dårlig sted om man vil trene hunden fordi mange rett og slett ikke respekterer slik bruk av dressurområdene. Har hørt snakk om "Hundejordet" ved frognerparken, der er det visst ikke båndtvang? Ønsker ikke slippe han løs der det er båndtvang, kjedelig om han plutselig løper mot folk som er redd for hund. Stedene i listen fra Shruggie er områder som er fritatt fra båndtvangen, men flere av disse er utsatt for parkhengerne som driter i om du vil trene med hunden. Det er der disse folkene som tror det er dødsbra for hunden å henge sammen 20 andre ukjente hunder henger, i praksis er det sosialisering for eierne det er snakk om. Jeg kjenner ikke til alle områdene, men kjenner til at både området i Frognerparken og Ekeberg er utsatt for disse gjengene. På Ola Narr er det ofte også slik, men det hender det er mulig å trene der. Plassen på Årvoll er det gode muligheter til å trene på, mye fordi den ikke er spesielt fin. Jeg har brukt den mye. Lenke til kommentar
ZenCo Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 I hundeparken bak Frognerparken er det faktisk enkelte hundeeigarar som slepp hunden sin inn i området, stikk for å gjere ærend, og hentar den etterpå. Ikkje til å tru. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 3. mai 2016 Del Skrevet 3. mai 2016 Ikke nå på sommeren, nei. Ellers er det greit å slippe de på hundesletta i Ekebergparken, men nå er jo det også ulovlig. Hva mener du med dette? Det er hele greia med disse områdene, at de er tilgjengelgie hele året uten krav om bånd. Det er rett og slett områder unntatt båndtvang. Ja, jeg begynte å lure etter det innlegget, så det er derfor jeg linker til "fasiten" like etter. 1 Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 8. mai 2016 Del Skrevet 8. mai 2016 (endret) Hei. Jeg har ekstremt lyst på hund, men lurer på hvordan jeg skal gå frem i den situasjonen jeg er i nå, og om det i det hele tatt er forsvarlig for meg å ha hund. Jeg kan begynne med at jeg er ekstremt glad i hund, og har hatt hund de siste 5 årene. Mine hunder får massevis av lek, kos, tur og oppmerksomhet generelt. Jeg vet godt hva man må ofre for å ha hund, og nøler ikke et sekund med å gi fra meg fleksibiliteten. Men, det er et par ting som kompliserer bildet litt. For det første, jeg er relativt nylig singel (4 måneder ca), og har tenkt å forbli det en stund. Jeg bor for meg selv i leilighet uten hage, og jobber vanlig arbeidsdag. (Bor såpass nærme jobb at jeg mer eller mindre nøyaktig er vekke 8 timer hver dag). Er det ansvarlig for meg å ha hund? Jeg tror at hunden kommer til å få det veldig bra hos meg, men lurer på hva dere synes. Og i så fall, hvordan kan jeg gjennomføre det? Bør jeg få meg en valp? Da må jeg vel ta fri fra jobb en god stund? Bør jeg få meg en voksen hund? I så fall fra hvor? Ideelt sett skulle jeg hatt to, slik at de kan holde hverandre med selskap. Men det er ikke så lett å få til kanskje ...? Jeg er åpen for alt. Håper generelt på noen tips til hvordan jeg kan gå frem her, rett og slett fordi jeg har lyst på hund. Endret 8. mai 2016 av Jakoozie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå