Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Orca og såfa trekker som noen motherfuckersm de aner ikke hva en gåtur i skogen er, de dkal trekke og egger så klart opp hverandre. Ender jo med at de blir overoppheta. Og må legges ned hver eneste vanndam, bekk eller myr.

Vi har lyst til å prøve lure coresing, med huskiene våres. Men ingen offisielle kubber lar deg prøve med mindre du har en av de godkjente rasene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Noen som kan hjelpe meg med valg av oppdretter (man kan jo lese seg grønn, men vil se her om noen har førstehåndkunnskap). Har hatt lyst på hund lenge nå og jeg har en jobb hvor vi styrer dagene selv og således får mye tid sammen med hunden. Hunden jeg lenge har villet ha er en Siberian Husky (valp). Er det noen her som har siberian husky og vet om trygge oppdrettere? Har selvfølgelig vært inne på nettsiden til norsk siberian husky klubb, men som sagt vil jeg se om jeg kommer i kontakt med noen her først:)  

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med valg av oppdretter (man kan jo lese seg grønn, men vil se her om noen har førstehåndkunnskap). Har hatt lyst på hund lenge nå og jeg har en jobb hvor vi styrer dagene selv og således får mye tid sammen med hunden. Hunden jeg lenge har villet ha er en Siberian Husky (valp). Er det noen her som har siberian husky og vet om trygge oppdrettere? Har selvfølgelig vært inne på nettsiden til norsk siberian husky klubb, men som sagt vil jeg se om jeg kommer i kontakt med noen her først:)  

Jeg har rasen selv, hatt den siden 1994. Kjenner sånn sett ganske godt til mijøet og hundene. Hva ønsker du av en Siberian? Det er jo litt ulike retninger innen rasen. Selv har jeg hunder som er mer utstillingsrettet, men jeg bruker mine til trekk også.  Ønsker du en som først og fremst skal være trekkhund bør du  kjøpe av noen som fokuserer mer på dette.

Pr idag har jeg ikke annonse ute på Norsk Siberian Husky Klubb selv, men jeg er medlem og sitter i ABU kommitéen, noe jeg har gjort noen år nå.  Bør vel få ut fingeren å få annonsert både kennel og kull også kanskje ;)

Du kan jo sende meg en PM så kan jeg svare på spørsmål du eventuelt har, og kanskje anbefale en oppdretter eller tre.  Du trenger absolutt ikke kjøpe valp av meg fordi om du tar kontakt, jeg er opptatt av at rett valp og rett eier finner hverandre. Og utfra det lille du skriver her så kan jo ikke jeg si noe om hva som vil være rett for deg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en hund som er snart 2 år gammel, og DEFINITIVT merker løpetiden som går rundt omkring nå. Modern sin hund er 6, og hun har nå gått så langt at hun har kjemisk kastrert sin, og har merket så god endring at hun skal fysisk kastrere. Dette er ikke bare på grunn av løpetiden, men også andre problemer.

Det er selvsagt ikke aktuelt å kastrere en 2 år gammel hund på grunn av et problem som bare skjer to måneder i året, men er det noen som vet om det finnes en kjemisk kastrering/hormonundertrykkende pille som har mindre levetid? Tre måneder hadde vært perfekt, to uker til å deponere, to måneder med helvete, og to uker med å seponere.

Alternativet er enten å flytte til sørpolen eller sahara, eller å slutte å sove.

Lenke til kommentar

Jeg har en hund som er snart 2 år gammel, og DEFINITIVT merker løpetiden som går rundt omkring nå. Modern sin hund er 6, og hun har nå gått så langt at hun har kjemisk kastrert sin, og har merket så god endring at hun skal fysisk kastrere. Dette er ikke bare på grunn av løpetiden, men også andre problemer.

Det er selvsagt ikke aktuelt å kastrere en 2 år gammel hund på grunn av et problem som bare skjer to måneder i året, men er det noen som vet om det finnes en kjemisk kastrering/hormonundertrykkende pille som har mindre levetid? Tre måneder hadde vært perfekt, to uker til å deponere, to måneder med helvete, og to uker med å seponere.

Alternativet er enten å flytte til sørpolen eller sahara, eller å slutte å sove.

Såvit jeg vet er det bare chips for kjemisk kastrering, men er vist to typer, en på ca. Et år en på ca. 6 måneder. Varierer fra hund til hund.

Vi var å kjørte hunder i dag, forloveden på 3 hjuls vogn og 4 hunder, og meg med 1 hund og kickbike. Ble 4.4km, de må bygge seg opp fra sommer dvale.

Lenke til kommentar

Ja, det er den chippen modern sin hund har, og hun er superfornøyd. Det er for øvrig han også, han er bare irritert på min hund hele tiden fordi den driver og løper rundt og skraper på alle dørene og plager ham.

Jeg får rett og slett snakke med dyrlegen om å prøve kjemisk kastrering neste høst, og planlegge det slik at jeg bestiller det ca. en uke inn i helvetet slik at jeg vet at det kommer tilbake. Hvis kjemisk kastrering fungerer, kan vi eventuelt kastrere fysisk høsten etter, da er han nesten fire år. Regner med dyrlegen godtar argumentet mitt, som er at hvis han ikke slutter med dette kommer jeg til å kaldkvele ham, som modern allerede har truet med flere ganger. (Hun er fra nord :)

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring selv med Kuvasz? Vurderer å skaffe meg en hvit bjørn som min neste turpartner. Det jeg er litt skeptisk til er at det er en 3 år gammel hund og jeg ikke vet forhistorien til hunden.

Er litt redd for at jeg henter meg et problem, og at jeg må jobbe 10 ganger mer med hunden enn planlagt.

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring selv med Kuvasz? Vurderer å skaffe meg en hvit bjørn som min neste turpartner. Det jeg er litt skeptisk til er at det er en 3 år gammel hund og jeg ikke vet forhistorien til hunden.

Er litt redd for at jeg henter meg et problem, og at jeg må jobbe 10 ganger mer med hunden enn planlagt.

Personlig ikke noe jeg ville ha gjort, men. Spesielt siden du ikke vet noe om forhistorien til hunden og det er en såpass krevende rase på sitt vis. Hvorfor omplasseres den, kan du være sikker på at grunnen er reell? Har du erfaring med digre vokterhunder fra før av/hva er dine erfaringer med hundetyper?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen grunn til å tvile på damen som vil omplassere hunden og jeg tror ærlig talt bare at hun tok på seg en litt større oppgave enn hun hadde tenkt og at hun ikke er i stand av å kunne stimulere hunden fysisk. Har ikke erfaring fra vokter/gjeterhunder før, annet enn å voks opp med Border Collier på farm, men har erfaring fra selskapshunder (Storpuddel, Papillon) og jakthunder (Pointer og Vorsteh). 

Har både tid og en del erfaring med trening, men jeg har ikke mer tid enn "normalt" og det er derfor jeg er litt usikker denne gangen. Frykter at jeg får problemer med den hvis den har fått lov til å leve sitt eget liv i tre år med tanke på hvor selvstendig disse hundene kan være og eventuelle problemer med at den ikke er riktig stimulert.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen grunn til å tvile på damen som vil omplassere hunden og jeg tror ærlig talt bare at hun tok på seg en litt større oppgave enn hun hadde tenkt og at hun ikke er i stand av å kunne stimulere hunden fysisk. Har ikke erfaring fra vokter/gjeterhunder før, annet enn å voks opp med Border Collier på farm, men har erfaring fra selskapshunder (Storpuddel, Papillon) og jakthunder (Pointer og Vorsteh). 

Har både tid og en del erfaring med trening, men jeg har ikke mer tid enn "normalt" og det er derfor jeg er litt usikker denne gangen. Frykter at jeg får problemer med den hvis den har fått lov til å leve sitt eget liv i tre år med tanke på hvor selvstendig disse hundene kan være og eventuelle problemer med at den ikke er riktig stimulert.

Høres jo ut som du har en fornuftig tilnærming og vet bak frem på en hund. Da koker det vel ned til om du mest ønsker deg en ferdig turhund eller et prosjekt. Ut ifra det du skriver, at hunden er understimulert, så vil jeg gjette at den har sikkert et par adferdsmessige ting å rydde opp i. Lett å få uvaner, og litt mer krevende å plukke dem av igjen. 

Er det et alternativ å ha den på prøve i et par uker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Meg og fruen har fått vår første valp og har et par ting vi lurer på! Håper noen med litt mer erfaring kan hjelpe!

Vi har fått en hann som er blanding av Chihuahua og Pomeranian. 9 uker gammel og hentet i går.

Har fått endel info fra forrige eier og alt av papirer osv.

Men! Nå i kulden (5 minus her på østlandet), hvordan tåler valper i denne størrelsen kulde? Leser at de tåler veldig lite, men så lite at man bør vente med å ta den med ut for å gå på do?

Er det noen som har noe input? :)

Lenke til kommentar

Meg og fruen har fått vår første valp og har et par ting vi lurer på! Håper noen med litt mer erfaring kan hjelpe!

Vi har fått en hann som er blanding av Chihuahua og Pomeranian. 9 uker gammel og hentet i går.

Har fått endel info fra forrige eier og alt av papirer osv.

Men! Nå i kulden (5 minus her på østlandet), hvordan tåler valper i denne størrelsen kulde? Leser at de tåler veldig lite, men så lite at man bør vente med å ta den med ut for å gå på do?

Er det noen som har noe input? :)

Nå vet ikke jeg om mitt svar er "riktig". Men hadde det vært meg hadde jeg absolutt gått ut på do. Kan ikke se for meg at den tar stor skade av 10 min i 5 minus. :)

Lenke til kommentar

Den må på do ute uansett! Jeg fikk nakenhund en januar med middeltemperatur på 10 minus. Hun var ikke husrein før det ble varmt (mai eller noe :p), men hun skulle ut! Du har ihvertfall en hund som ikke MÅ ha klær for å tisse en kjapp tur. :)

Du kan heller ikke isolere den helt, men fryser den kan du putte den inni jakka når du ser valpen sliter. Den er også såpass liten at hvis du klipper hull i en ullsokk (sjekk at det er ull!) vil dette fungere som en genser :) Det er viktig å ta med valpen ut som den kan oppleve varden selv om det er kaldt. 

hund-2.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Min pomeranian greier seg fint i kulde(kaldeste det har vært når jeg har hatt han er 20 minus), men det er kun så lenge det er tørt på bakken.

Men er det rundt 0 grader, regn / våt snø, så blir han fort veldig kald på labbene, da blir lengre turer vanskelig (iallefall uten å sitte litt i jakka).

Lenke til kommentar

Enig med Mushi, den må ut for å gå på do og sprelle litt rundt.. den tar ikke skade av at det er noen få minusgrader, men den orker sikkert ikke så lenge av gangen :) . Vi fikk whippeten vår i starten av mars i fjor, det var snø og kaldt. Laget en nødløsning hvor vi la en avis på terrassen ute, slik at hun måtte "ut" og skjønte fort at cluet var å tisse før hun fikk komme inn igjen. Å sette henne rett ned i snøen fungerte veldig dårlig, men hun er jo nesten naken under. Vi fjernet den avisen ganske raskt da, slik at hun ikke ble avhengig av den.

Ville uansett prøvd uten noenting først, dere finner sikkert raskt ut om den liker best å tisse på gress, bar asfalt eller andre ting.. :) I starten vil de gjerne tisse hjemme eller i nærheten av hjemmet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...