Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk! Ja de er supersøte. Fant gode oppdrettere også som har lært oss mye og vi kom godt overens med.

Så nå har jeg kjøpt inn bøker om klikkertrening og valper og slikt . Vi leser utrolig mye om rasen og trening av hunden. Viktig for oss å være så godt forberedt som mulig.

Heldigvis mange andre hunder i Oslo man kan sosialisere med også, blir gøy. Savner å ha hund.

Lenke til kommentar

Et par måneder til dere får valp? Da er den vel ikke født enda?

Det er jo gjerne ved 8 ukers alder man overtar..

1 måned er 4 uker lang. Et par betyr to. Så 8 uker = to måneder = et par måneder.

Med andre ord, et par måneder er helt riktig å si.

Lenke til kommentar

Valget falt på Basenji! Mange grunner til at det ble den rasen. Kanskje aller mest den gode helsen, men størrelsen er perfekt og så hjelper det at den er allergivennlig. Dama er egentlig allergisk, men reagerer mindre på enkelte hunder og ingenting på Basenjiene.

Og så hjelper det jo at de er såå fine :D.

Har dere hatt en hund boende hjemme for å sjekke at allergien faktisk holder seg unna?

Basenji er vel en hund med enkelt pelslag (mangler underull) bare, og ikke noe annet osm tilsier at den skal være så allergivennlig?

Heldigvis mange andre hunder i Oslo man kan sosialisere med også, blir gøy. Savner å ha hund.

Bare prøv å holde dere unna den klassiske fella det er å bli hengende på et av disse hundejordene alt for mye, det er det nemlig mange osm gjør..

Husk også at det også er en del hunder som ikke digger andre hunder (også valper), jeg har selv ei tispe av det slaget.. (Hun trenger tid, og at det skjer i hennes tempo.. Viltre hunder som vil bort til henne er ganske upopulært)

Stort sett hver uke møter vi på en eller annen hund fullstendig ute av kontroll som bare SKAL hilse på henne, det blir aldri noen hyggelig situasjon ut av det.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Valget falt på Basenji! Mange grunner til at det ble den rasen. Kanskje aller mest den gode helsen, men størrelsen er perfekt og så hjelper det at den er allergivennlig. Dama er egentlig allergisk, men reagerer mindre på enkelte hunder og ingenting på Basenjiene.

Og så hjelper det jo at de er såå fine :D.

Har dere hatt en hund boende hjemme for å sjekke at allergien faktisk holder seg unna?

Basenji er vel en hund med enkelt pelslag (mangler underull) bare, og ikke noe annet osm tilsier at den skal være så allergivennlig?

Bare prøv å holde dere unna den klassiske fella det er å bli hengende på et av disse hundejordene alt for mye, det er det nemlig mange osm gjør..

Husk også at det også er en del hunder som ikke digger andre hunder (også valper), jeg har selv ei tispe av det slaget.. (Hun trenger tid, og at det skjer i hennes tempo.. Viltre hunder som vil bort til henne er ganske upopulært)

Stort sett hver uke møter vi på en eller annen hund fullstendig ute av kontroll som bare SKAL hilse på henne, det blir aldri noen hyggelig situasjon ut av det.

Vi har passet andre hunder også i et par ukers tid om gangen, og det har gått fint. Hun er ikke veldig allergisk, men en hund med korte år som røyter litt mindre enn hunder flest er å foretrekke. Hun er enda mer glad i hund enn meg, så hadde sikkert ofret en arm for å få hund uansett ^^.

Takk for tipset. Angående hundejordene, så er ikke det noen fare. Vi blir i første omgang å la hunden bli kjent med de andre hundene vi faktisk kjenner (har en 3-4 i området). Og så får man ta det med fremmede etterhvert. Ta ting i et tempo som Basenjien er komfortabel med. Det skumle med andre hunder/eiere er som du sier at mange ikke har kontroll. Og med nye valper er det vanskelig å vite hvordan alle reagerer. Basenjier er jo urhunder og har et jaktinstinkt der, så vi må være forsiktig hvor og om man skal slippe hunden løs.

Vi vil ikke risikere at noen skader/skremmer hunden vår heller. Har hørt historier om folk som tar med valpene i hundeparker, og så blir de angrepet/skremt av andre hunder. Er jo mulig at de blir skadet "for livet".

Jo mer kontrollert en situasjon er jo bedre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et enklet overvåkingskamera man kan se over internett er ikke så dumt.

milrab er en av mange butikker som selger slikt.

Må takke for tipset. Kjøpte et bra et på milrab. 720p oppløsning tror jeg det var. Nattmodus, justerbart kamera. Alt styres via nettleser eller app på mobilen. Fungerer utmerket. Kan filme/ta bilder, og prate via kameraet til hunden. Beste alternativet jeg fant på nett faktisk.

Nå er det bare et par dager til vi henter Houdini (Basenji-valpen vår)!! :green: Gleder oss fantastisk mye. Putrer over grensa på fredagen for å hente han. Blir en lang kjøretur både for oss og valpen, men tro det skal gå helt fint! Den siste tiden har blitt brukt på å lese et par bøker, kjøpe inn det som er nødvendig. Siste valpesikringen av leiligheten foregår i morgen.

Om noen er interessert i å se bilder så har vi lagt ut, og blir å legge ut mye mer på en egen instagram-konto. Bare å følge oss. Vi følger en del andre hundekontoer også. Ganske morro.

Brukernavnet er Houdini.the.basenji

Legger ved et bilde jeg tok når vi var på besøk første gang (Den var ca. 4 uker gammel på bildet).

Av0i49C.jpg

Så søt :love:

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er blitt så glad i den ene hunden til min mor. Hun har to, og den andre er en villstyring uten like. Men den yngste (Miko) er en engel. Minner meg om min beste venn fra barne- og ungdomstiden, en hund jeg hadde nesten like mye som eieren. Han er blitt veldig knyttet til meg bare på den korte tiden jeg har kjent ham (ca. 3 måneder), og det er gjensidig! Han er helt fantastisk. Dilter etter meg hvor enn jeg går, legger seg på fanget mitt og er så lydig og beskyttende ovenfor meg. Jeg er hodestups forelsket altså. :love: :love: :love:

CpXKOBq.jpg

Y2MN6Nm.jpg

CcuOCUT.jpg

• Liker 5
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ludvik er nå 15 måneder (i går), og det eneste problemet jeg har igjen er at han oppfører seg aggressivt mot både hunder, folk og biler når han er i bånd. Jeg skjønner det slik at dette kalles enten leash aggression eller leash reaction - jeg har ikke funnet noe norsk ord.

Er det noen som har erfaring med å kvitte seg med dette? Jeg har prøvd å avlede, og å "straffe" ved å skifte retning når det skjer slik at han får det motsatte av det han vil, men dette hjelper ikke.

En midlertidig løsning er at jeg løfter ham opp og roer ham ned, men det ser ikke ut til å ha noen effekt på selve problemet - det forhindrer bare at naboene blir livredde.

Par opplysninger: Han er HYPERSOSIAL og ELSKER folk, så det er selvsagt derfor han vil bort til alle han ser, men her jeg bor er det slett ikke vanlig å hilse på andre hunder med mindre begge eierne "gir signaler" til hverandre om at det er OK, og på tisseturer på morgen og kveld så skjer det sjelden - folk har ikke tid.

Hvis han får komme bort til den andre hunden, så går det som regel greit, selv om aggresjonen kan ha satt den andre hunden i forsvarsstilling i utgangspunktet.

Og han er selvsagt Basenji, så han er jo spinn vill og helt umulig å trene.

Edit: Bilder i spoiler

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Er du nå sikker på at det dreier seg om aggresjon? Det er svært mange som har lett for å tolke adferd som noe det ikke er.

Dersom det er aggresjon må du finne ut hva den underliggende årsaken er, det vanligste er faktisk at det er fryktbetinget aggressivitet man ser hos hunder..

For å bli kvitt dette er en måte å trene på å holde seg på en slik avstand at hunden ikke reagerer, og så gradvis tilnærme seg problemet over lang tid.. Det kan ta måneder og år å få til dette.

Dersom du bruker halsbånd kan det faktisk også hjelpe å gå over til bruk av sele, halsbånd bør jo uansett ikke benyttes.

Lenke til kommentar

Mushi: Kurs fungerer veldig dårlig så lenge kursholder ikke har god erfaring med andre Basenjier. Det går egentlig mest ut over de andre deltagerne, så det har jeg gitt opp. Jeg klarer fint å trene ham selv, men finner det faktisk langt enklere å bare la han gjøre som han vil 90% av tiden, og sørge for at de 10 % hvor det faktisk betyr noe at han gjør som jeg vil så gjør han det uten å mukke. Funker sånn passe ;p

Kindereggmetoden ser ut som er innenfor rekkevidde, siden den både er enkel og gradvis. Skal prøve. Bruker ikke klikker, men jeg vet at mange har hatt god effekt av den med rasen.

Snylter: Jeg tror du har misforstått litt. Du har helt rett i at det ikke er aggresjon, problemet er at det oppfattes som aggressivt av andre, som dermed gjør at folk blir redde. Det hunden faktisk føler er vel noe i nærheten av frustrasjon.

Jeg har prøvd sele, det har ingen effekt på dette, men er generelt enklere å bruke, særlig med tanke på at man slipper å få den jævla flexi'n surra inn i beina på hunden, men nå på vinteren bruker vi dynjakke, og da får jeg ikke sela på.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Kjøp en sele i større størrelse. Jeg har fire-fem seler til nakenhunden, alt etter kleskombinasjonen.

Hunden min sliter mye med stress og utfall på alt som rører og ikke rører seg. Det hjelper veldig å droppe flexi (mer kontroll, mindre surring) og ta med godbiter på tur. Tren enkle ting som kontakt og sitt. Gi godbiter hver gang hunden tar kontakt. Lær han å gå relativ pent der du kan møte folk og ha med det en flexi i lomma for eksempel som du bytter til når du kommer i skogen. Selv om det er en basenji er det en hund. Det tar bare lengre tid.

Det er viktig jobbe godt med dette nå så det ikke setter seg. Hunden min har vært sånn siden hun var liten valp, nå er hun syv år. Det er ikke mye moro for å si det sånn og det begrenser veldig hvor vi kan gå tur/ta med hunden fordi hun vil drepe alle hunder og blir veldig stresset når hun møter folk. Den andre hunden min har en helt annen mental pakke og lik oppdragelse, hun er helt normal. De er som natt og dag å ha med å gjøre.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Hunden til min mor drar veldig i bandet. Siden han er veldig sterk, er det slitsomt å gå lange turer med ham. Men siden han bare er 6 måneder, kan det jo hende han forbedrer seg. Problemet er at min mor ikke er så flink til å irettesette hundene, så har mine tvil. Etter litt googling fant jeg to interessante ting:

The Illusion dog collar and leash system

new-collar-product-image.jpg?1314820594

Freedom no pull harness

boxerfullharness.jpg

Hadde det ikke vært for at min mor nekter å bruke treningssele/bånd fordi hun mener det er dyremishandling, skulle jeg kjøpt de to til den, eller i det minste anbefalt dem. Skal i alle fall skaffe dem til min egen hund når jeg en gang får en. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...