Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan smaker det, egentlig? Jeg ser for meg en blanding av kalkun og rype, men de er jo så ulike at jeg ikke kan tenke meg hvordan det smaker...

Der er noe av det samme som rype. Men anbefaler tiur på det sterkeste hvis du vil smake ordentlig vilt-smak fra skogsfugl :D

Lenke til kommentar

Da er jeg 98% sikker på at jeg vil ha en Havanese (eller Bichon Havanaise på norsk). Jeg har lest om en haug med raser nå og holder fortsatt på, men det er den som ser ut til å passe best til meg.

Noen som har en slik og kan dele litt erfaringer rundt rasen? Slik jeg forstår det er den snill, lett å trene, passer inn i de fleste omgivelser, sosial og lojal. Moren til en venninne har en sånn og den er blitt en liten kosehund. :)

Lenke til kommentar

Noen hunder er svake eller ikke "riktig" satt sammen og blir et problem nesten uansett hvem som hadde eid den.

Jeg har to hunder som er helt forskjellige mentalt. Den ene så jeg første uka at det var noe alvorlig galt med (og som aldri kommer til å bli bra) og den andre er vokst opp nesten helt isolert på landet og tar alt på strak arm.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Huffda, hva er det som er galt med den ene hunden? Aggresjon?

Hm. Jeg tenker at det er som med hunder, slik det er med mennesker; med mindre det er en feil i hjernen på en valp, så avhenger alt som avgjør personligheten av omgivelsene den er i. Det inkluderer også søsknene. Hvis for eksempel en valp har blitt kullets "mobbeoffer", så har den allerede et problem. Men jeg har vanskelig for å tro at en valp kan bli født vanskelig å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar

En hund med en god mental pakke skal det godt gjøres å få aggressiv ved et normalt hundehold. Flinke hundeeiere kan få problemhunder og "idioter" kan få velfungerende hunder selv om de gjør alt galt.

Jeg tror arv utgjør en mye større del enn miljø.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen hunderaser som kommer bedre overens med katter enn andre hunderaser? Jeg tenker på hvis en allerede har en voksen katt og skal skaffe en hund.

Vet ikke om noen spesielle raser nei. Det meste går jo uansett på hvordan eieren klarer å kontrollere dyrene sine.

Men for å si det slik, så tror jeg labradorer kanskje takler dette bedre enn jakthunder som er skikkelig hypre. :p

Lenke til kommentar

Er det noen hunderaser som kommer bedre overens med katter enn andre hunderaser? Jeg tenker på hvis en allerede har en voksen katt og skal skaffe en hund.

Men for å si det slik, så tror jeg labradorer kanskje takler dette bedre enn jakthunder som er skikkelig hypre. :p
Skulle ønske noen hadde ristet dette inn i mamma før hun fikk seg hund. Heldigvis virker det som de fleste er oppegående nok til å forstå dette.

Det var faktisk en rase jeg leste om som var mer sannsynlig å gå i lag med katter enn ikke. Lurer på om ikke det var Cavalier King Charles. Det var i alle fall en laidback rase.

Lenke til kommentar

Men labrador er jo strengt tatt jakthund det og.

Jeg tror uansett det går bra sålenge valpen vokser opp med en katt. De blir nok kanskje ikke venner (spørs vel litt hva slags forhold katten har til hund fra før), sannsynligvis vil den få litt juling av katten dersom den kommer for nærme, og dermed opprettes det en slags terrorbalanse mellom dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...