Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare informere om at Eukanuba kom ut som det beste tørrfôret med tanke på næringsinnhold. Det inneholder nok av det hunden trenger til at du kan fôre den kun med det.

Det gjør vel stort sett alle på sett og vis, og en del ting inneholder de i tillegg..

Men jeg skal ikke klage på hvordan du foretrekker å fôre hundene dine, Snylter, det er sikkert vel og bra. Men ikke kom og rakk ned på de som går for tørrfôr, for at det ikke finnes kvalitetstørrfôr er bare tull. Klart de inneholder alskens biprodukter og slikt, men det er ikke nødvendigvis negativt. Biprodukter inneholder stort sett proteiner. Og de riktige biproduktene (ikke aske og alt det der) består av nøyaktig det samme som det du fôrer dine hunder med, bare i en annen form.

Det er grunnlag for å kritisere valget om å ikke gjøre det beste for dyret.

Tørrfôr er en enkel løsning, rett og slett minste motstands vei.

Tørrfor er ikke bare enklest, billigst og minst like sunt for hunden, men det sikrer en velbalansert kost og ingen helseproblemer. Selvsagt får hunden både kraftbein, tyggepinner og griseører i tillegg, men det hender den får litt middagsrester når det er noe som er trygt for den å spise. Men ikke nok til å skade balansen i tørrforet, som er nøye planlagt av folk som har mer peiling på sånt enn folk her inne på forumet!

Minst like sunt som hva? Å leve på salte middagsrester? Definitivt.

Det er mennesker her inne som har minst like god kontroll på å lage en balansert diett som det tørrfôrprodusentene har.

I tillegg vil de ha fordelen det er å kunne følge det aktuelle individet tett, og derav også enda bedre tilpasse hva det aktuelle individet trenger i kosten.

Ingen helseproblemer på grunn av tørrfor. Ingen for kan sikre hunden fra alle sykdommer, det regner jeg med folk forstår ;)

Tørrfôr er en potensiell allergikilde, i tillegg til at store mengder karbohydrater kan medføre diabetes.

Diabetes har du kanskje hørt om? Vet du om en råfôret hund som har pådratt seg dette?

Sålenge tørrforet er av bra kvalitet (Hills etc), og ikke vomfyllet man får kjøpt på Rema 1000, så kan en hund leve utelukkende på det.

Mener du det er kurant og greit at en hund får så mye som over halvparten av sin næring i form av karbohydrater?

Dette gjør gjerne en hund som går på eksempelvis Hills.

Derav "fullfor". Personlig bruker jeg Royal Canin, som nesten alle andre i raseklubben bruker. Brukte Eukanuba tidligere, men hundene ble fort lei av det og vi måtte spe på med andre ting. Det har ikke skjedd med RC så langt.

Hva gjør Royal Canin så bra?

De opplyser konsekvent ikke om hvor mye karbohydrater det er i fôret sitt..

Derimot opplyser de om hvor mye proteiner og fett det er i det, men ikke hvilken opprinnelse dette har..

Animalske proteiner har langt større næringsverdi enn planteproteiner..

Tenk deg hvor godt hunden hadde hatt det med skikkelig råfôring..

At det er tørrfortyper som kanskje ikke er bra for hunden i lengden kan godt stemme, men jeg tror nok det er litt mer nyansert enn at tørrfor er dårlig fordi det er tørrfor. Det finnes nok både gode og dårlige merker, akkurat som med vanlig menneskemat.

Det finnes dårlig, og det finnes forferdelig dårlig tørrfôr.

Greia er den at de fleste tørrfôr inneholder svært store mengder karbohydrater, noe hunder ikke trenger.

Det de derimot trenger er høyverdige proteiner fra animalske kilder, dette er det ganske beskjedent av i de fleste tørrfôr.

Fordøyeligheten reduseres også ved varmebehandling, og et tørrfôr som ikke er utsatt for varmebehandling har jeg til gode å se.

Dette med fordøyelighet kan man se lett ved å studere avføring fra hunder som går på tørrfôr kontra hunder som råfôres.

Overvekt hos hund skjer jo hvis den får for mye mat. Hos dyr er det latterlig lett å kontrollere energiinntaket, så at det skjer tyder jo bare på at hundeeiere ikke tenker over det. Dessuten så går det jo dårlig med helsa til folk også nå, folk sitter for mye i ro og spiser for dålig. Det er ikke utenkelig at det kan gå utover hundene også.

Overvekt inntreffer lettere dersom man gir store mengder karbohydrater, og overvekten kommer da gjerne med en tilleggsdiagnose i form av diabetes..

Store mengder karbohydrater i kosten er et problem også for oss mennesker..

Sitat fra kilde to: Voksne katter og hunder trenger ikke karbohydrater

Jeg regner med at jeg ikke trenger å forklare hvorfor dette får meg til å skoggerle?

Jo, det må du nok.

Selv Royal Canin som du har valgt å stole på med livet til din hund sier jo at det er unødig med karbohydrater for hunder og katter..

http://www.royalcanin.com.au/health-nutrition/nutrients/carbohydrates

Lenke til kommentar

Har foret på Josera, men Luna blir løs i magen av det. Har ganske mye avføring. Har ikke fryseplass til råfor så det er utelukket å prøve. Jeg har prøvd Fitness og Festival. Ha noen forslag om andre typer for jeg kan prøve? Helst noe rimelig. Har en annen hund også, men hun har stålmage og tåler alt.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at jeg ikke trenger å forklare hvorfor dette får meg til å skoggerle?

du har ennå ikke kommet med noe kilder ? du sier du spurte meg om noe ? ser ikke noe spørsmål i dine innlegg.

Nei, jeg har ikke spurt deg om noe. Og nei, du har ikke fått noen kilder, for jeg er ikke involvert i en diskusjon med deg.

Tørrfor er ikke bare enklest, billigst og minst like sunt for hunden, men det sikrer en velbalansert kost og ingen helseproblemer. Selvsagt får hunden både kraftbein, tyggepinner og griseører i tillegg, men det hender den får litt middagsrester når det er noe som er trygt for den å spise. Men ikke nok til å skade balansen i tørrforet, som er nøye planlagt av folk som har mer peiling på sånt enn folk her inne på forumet!

Minst like sunt som hva? Å leve på salte middagsrester? Definitivt.

Det er mennesker her inne som har minst like god kontroll på å lage en balansert diett som det tørrfôrprodusentene har.

I tillegg vil de ha fordelen det er å kunne følge det aktuelle individet tett, og derav også enda bedre tilpasse hva det aktuelle individet trenger i kosten.

Ingen helseproblemer på grunn av tørrfor. Ingen for kan sikre hunden fra alle sykdommer, det regner jeg med folk forstår ;)

Tørrfôr er en potensiell allergikilde, i tillegg til at store mengder karbohydrater kan medføre diabetes.

Diabetes har du kanskje hørt om? Vet du om en råfôret hund som har pådratt seg dette?

Sålenge tørrforet er av bra kvalitet (Hills etc), og ikke vomfyllet man får kjøpt på Rema 1000, så kan en hund leve utelukkende på det.

Mener du det er kurant og greit at en hund får så mye som over halvparten av sin næring i form av karbohydrater?

Dette gjør gjerne en hund som går på eksempelvis Hills.

Derav "fullfor". Personlig bruker jeg Royal Canin, som nesten alle andre i raseklubben bruker. Brukte Eukanuba tidligere, men hundene ble fort lei av det og vi måtte spe på med andre ting. Det har ikke skjedd med RC så langt.

Hva gjør Royal Canin så bra?

De opplyser konsekvent ikke om hvor mye karbohydrater det er i fôret sitt..

Derimot opplyser de om hvor mye proteiner og fett det er i det, men ikke hvilken opprinnelse dette har..

Animalske proteiner har langt større næringsverdi enn planteproteiner..

Tenk deg hvor godt hunden hadde hatt det med skikkelig råfôring..

Jo, det må du nok.

Selv Royal Canin som du har valgt å stole på med livet til din hund sier jo at det er unødig med karbohydrater for hunder og katter..

http://www.royalcanin.com.au/health-nutrition/nutrients/carbohydrates

Ang. hva jeg sammenligner tørrfor med, så trodde jeg det gikk frem av sammenhengen; jeg sammenligner med råforing og V&H.

Angående karbohydrater har du nok stoppet å lese litt tidlig. Her er hele sitatet: "Cats an dogs can live without carbohydrates in their food, as the body can synthesise the carbohydrates the body needs from amino acids ingested as protein. The intake of carbohydrates does, however, greatly improve the body's functioning ability.

While glucose, sucrose, lactose and starch have the sole function of providing energy, their botanical origin and how well they are cooked influences their digestion. Diets containing poorly cooked starch can cause diarrhoea. Fibre, which is also a carbohydrate, is very good for gastro intestinal transit and for the balance of bacterial flora in the gut. This is true of fructo-oligosaccharides (FOS) and mannan-oligosaccharides (MOS) for instance."

Og her er tabellen over hva hundematen min inneholder:

http://www.royalcanin.no/produkter/products/hundefor-i-faghandel/size-health-nutrition/mini-1-10-kg/mini-junior

Har du en full oversikt over hva hundematen din inneholder?

Og nå forventer jeg en troverdig kilde på at tørrforet jeg bruker fører til diabetes og allergiplager.

Lenke til kommentar

du har ennå ikke kommet med noe kilder ? du sier du spurte meg om noe ? ser ikke noe spørsmål i dine innlegg.

Nei, jeg har ikke spurt deg om noe. Og nei, du har ikke fått noen kilder, for jeg er ikke involvert i en diskusjon med deg.

lol, er vel fordi du ikke kan komme med noen.

Lenke til kommentar

Syntes det er interessant at noen klarer å hevde at varmebehandlet mat, hvor hovedingrediensen er korn er like bra, hvis ikke bedre, for hunder.

Hunder, nedstammet fra ulv, er vel i all hovedsak kjøttetere, men kan også ta til seg næring fra planteriket.

Og da passer ikke konklusjonen om at tørrfor (som inneholder mye korn f.eks) er like bra som f.eks V&H.

Har jevn kontakt med mange hunder og jeg ser lett hvem som forer hunden sin på tørrfor og ikke.

Uten unntak har tørrforhundene digre myke bæsjer som lukter død, mens de som går på råforing har små passe harde luktfrie klumper.

Og da sier det seg selv at det er mye unødvendig "stæsj" i tørrforet, hundene ikke kan fordøye/nytte seg av.

I tillegg så har tørrforhunder mye mer "råtten" pels og de røyter mer, mens råforhunder har mye mer skinnende pels.

Dette er to viktige faktorer for å se om hunder får riktig mat; hvordan pelsen ser ut og hvordan avføringen er.

Men med det sagt så kan mange hunder fint fungere på tørrfor, selv om det ikke er like bra.

Edit: Glemte en liten ting. Tørrfor gir også mye mer plakk på tennene (eller hva det heter, brune tenner ihvertfall) enn råfor. Med mine har jeg aldri trengt å vurdere å pusse tennene da de alltid har vært skinnende hvite, mens gamle-hunden som fikk tørrfor hadde det helt motsatte.

Endret av Superoivind
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, vi er utviklet som planteetere. Bjørner er kjøttetere, men blir skutt med en gang de våger å ta en sau. Hunder er som du sier altetere, men foretrekker naturligvis kjøtt.

Hva så? Du påstår at det ikke er like bra, men INGEN her har funnet noen kilder på det.

Hva om dere bruker litt tid på å finne en slik kilde i stedet for å bruke "fordi jeg tror det må det være riktig"-argumentasjon?

Edit: "Hundeetere"! Hæh!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Enig. Og når man kommer med argumenter om at det 90% av hundeeierne i tråden gjør er "helsefarlig", så plikter man å komme med argumenter som backer det opp. Ikke minst fordi 90% av hundene våre tydeligvis er i ferd med å dø her!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Det er vel manko på kilder fra din side også, men det gjør kanskje ikke noe? At tørrfor, med alt det inneholder er like bra (eller har jeg oversett noe) som råforing, kjøtt.

Og du bruker jo akkurat samme synsing-argumentasjon som som du klager på at vi andre gjør.

Fordøyelsessystemet til hunder er mye kortere enn vårt eller planteetere sitt, fordi det tar lengre tid å fordøye plantekost enn kjøtt. Ergo hunder trenger ikke/kan ikke i samme grad nyttiggjøre seg all det kornet som er i tørrfor.

Og hva bjørner som blir skutt har med dette å gjøre er et mysterium, da det ikke har noe med saken å gjøre.

Noe sier meg at du mangler basic kunnskaper om dette feltet, og har tatt hva selgere av de ulike tørrforproduktene sier som fasit.

Les litt rundt på ulike hundeforumer og lær litt før du er så bastant som du er.

og uttalelser som dette: Ikke minst fordi 90% av hundene våre tydeligvis er i ferd med å dø her!

blir bare tragisk, da ingen har sagt det (du stråmann du stråmann)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Fordøyelsessystemet til hunder er mye kortere enn vårt eller planteetere sitt, fordi det tar lengre tid å fordøye plantekost enn kjøtt. Ergo hunder trenger ikke/kan ikke i samme grad nyttiggjøre seg all det kornet som er i tørrfor.

Så vis til artikler, forskning og hva enn det måtte være som beviser denne påstanden.

Det er ikke min jobb å bevise at du har rett.

Har tross alt fått anbefalt fôret av veterinæren, som har kjent bikkja siden den var en valp.

Veterinæren>Selvutnevnt ekspert på et forum

Lenke til kommentar

Google er din venn, (hvis du har lyst til å lære noe vel å merke) tarmsystem hund og menneske og les deg lei. Hvis du tror at alle pattedyr har helt likt tarmsystem og skal ha ca det samme å spise har du mye å lære.

Og det gidder jeg ikke å google for deg.

Hvorfor skal jeg gidde å bruke tid på det? Fordi du sa det?

Igjen, veterinæren > deg .

Til info er hunden min den lykkeligste skapningen jeg kjenner, pelsen er glatt og fin, tannstein sliter han ikke med og bæsjen hans er sånn den skal være.

Samme veterinær som du også kjøper foret hos? hmmmm ;)

Tja for å kanskje lære noe om de tingene du har rundt deg, kunnskap er en god ting. (personangrep Shruggie er ikke en god ting).

Men hvis du leste mitt første innlegg nevnte jeg jo at mange hunder fungerer ok på tørrfor, men at det er langt fra det beste eller riktigste å gi.

Så hvis din faktisk gjør det, så flott, da er jo alt bra for din hund, men hunder generelt klassifiseres som kjøttetere og burde spise kjøtt, og ikke for mye kornprodukter som du finner i tørrfor

Som jeg også nevnte er det stor forskjell på hunder som går på tørrfor og de som får noe annet, og en uttalelse som: til info er hunden min den lykkeligste skapningen jeg kjenner, pelsen er glatt og fin, tannstein sliter han ikke med og bæsjen hans er sånn den skal være.

Vel, alles hund er den lykkeligste og beste skapningen i eiernes øyne er de ikke?

Men igjen finn dokumentasjon på opprinnelig uttalelse: tørrfor er like bra som råfor, kjøtt o.l.

Endret av Superoivind
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Som jeg også nevnte er det stor forskjell på hunder som går på tørrfor og de som får noe annet, og en uttalelse som: til info er hunden min den lykkeligste skapningen jeg kjenner, pelsen er glatt og fin, tannstein sliter han ikke med og bæsjen hans er sånn den skal være.

Vel, alles hund er den lykkeligste og beste skapningen i eiernes øyne er de ikke?

Hvordan tannhelse, pels og bæsj skal være, er det også åpent for tolkning av den enkelte?

Nok er nok, jeg får ikke noe ut av denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Har tross alt fått anbefalt fôret av veterinæren, som har kjent bikkja siden den var en valp.

Det er mange flinke, men også mange, rett og slett dårlige. Så alltid tenk selv - innhent info og dokumentasjon fra mange plasser. Har snakket med flere og de sier litt av hvert - så en veterinær trenger absolutt ikke være en fasit. (samt det kan være økonomiske og andre årsaker liggende bak)

Har mange dårlige erfaringer med de, så å stole på hva de sier er som lotto.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Hvordan tannhelse, pels og bæsj skal være, er det også åpent for tolkning av den enkelte?

Nok er nok, jeg får ikke noe ut av denne diskusjonen.

Der er vi ihvertfall enige :)

Men derfor vil du heller ikke lære noe.

Jeg var der du er på forrige hunden min. Så begynte jeg å lese rundt og ikke ta alt som selgere av fôr sier for god fisk (som påpekt av Karpe). Og nå vet jeg bedre, og ser stor forskjell.

Lenke til kommentar

Ang. hva jeg sammenligner tørrfor med, så trodde jeg det gikk frem av sammenhengen; jeg sammenligner med råforing og V&H.

Du sammenlikner altså en haug av alternativer, uten å ha noen presis fortolkning av hva mer enn et av alternativene faktisk utgjør?

Angående karbohydrater har du nok stoppet å lese litt tidlig.

Nei, jeg fikk med det viktige, hunder har ikke behov for karbohydrater.

Å tro annet enn at et selskap som tjener milliarder i året på salg av karbohydrater til dyr vil mene at det er riktig at de spiser det, ville vært litt spesielt..

Noter deg at de samler proteiner under fellesbetegnelsen Proteiner, mens de ikke sørger for å synliggjøre mengden karbohydrater.. Tror du det er tilfeldig?

Har du en full oversikt over hva hundematen din inneholder?

Den kan jeg lett lage, siden jeg har full oversikt over hva mine hunder spiser.

Og nå forventer jeg en troverdig kilde på at tørrforet jeg bruker fører til diabetes og allergiplager.

Du har fått med deg at diabetes er en livsstilssykdom hos oss mennesker?

Du har fått med deg at den er forårsaket av at man inntar alt for store mengder sukker?

Hva gjelder allergi krever det at hunden i utgangspunktet er mottakelig for å utvikle allergi..

En av de vanligste formene for allergi hos hunder er mot lagermidd, disse trives svært godt i tørrfôret deres.

Kan du ikke spørre veterinæren ved neste anledning om hvor mye de har hatt om ernæring hos hund gjennom utdanningen?

Spør så om hvilke selskaper de aktuelle foreleserne jobber for når de ikke foreleser om ernæring :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

På tide du slutter å stille spørsmål, og begynner å svare på noen. Jeg har bedt deg om kilder flere ganger nå. Det at du hinter om diabetes er ikke kilder, det er hinting om diabetes.

Det er interessant hvordan det tydeligvis ikke må til kilder for å hevde at tørrfôr, altså kunstig fremstilt mat er bra..

Samtidig forventer man altså kilder for at naturlig fôr er bra for hundene, og at dette kan hindre sykdom..

Men når det er sagt, Dr. Ian Billinghurst har gjort en anseelig mengde studier på dette feltet.

Han har endt opp med å anbefale BARF, faktisk er han også i stor grad mannen bak denne positive trenden.

Francis M. Pottenger, Jr. gjorde studier med råfôring av over 900 katter i årene 1932 til 1942, studier som viste svært gode resultater av råfôring.

Alternativet der var selvsagt ikke tørrfôr, men vanlig varmebehandlet kjøtt. (Var ikke så mye kjeks for katter på 30-tallet)

En kort og enkel artikkel om han og hans arbeid ligger på Wikipedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Francis_M._Pottenger,_Jr.

Taurin er der et stikkord, og man visste ikke betydningen av taurin for katter på den tiden.

Denne Wikipediaartikkelen kan også være et greit sted å starte:

http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_feeding

Vær oppmerksom på at svært mange av disse såkalte ekspertene på ernæring for dyr som hund og katt egentlig kan mest om tørrfôr, nettopp fordi det er hos tørrfôrprodusentene de i stor grad utdannes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...