Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare informere om at Eukanuba kom ut som det beste tørrfôret med tanke på næringsinnhold. Det inneholder nok av det hunden trenger til at du kan fôre den kun med det.

Men jeg skal ikke klage på hvordan du foretrekker å fôre hundene dine, Snylter, det er sikkert vel og bra. Men ikke kom og rakk ned på de som går for tørrfôr, for at det ikke finnes kvalitetstørrfôr er bare tull. Klart de inneholder alskens biprodukter og slikt, men det er ikke nødvendigvis negativt. Biprodukter inneholder stort sett proteiner. Og de riktige biproduktene (ikke aske og alt det der) består av nøyaktig det samme som det du fôrer dine hunder med, bare i en annen form.

Endret av Therawyn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tørrfor er ikke bare enklest, billigst og minst like sunt for hunden, men det sikrer en velbalansert kost og ingen helseproblemer. Selvsagt får hunden både kraftbein, tyggepinner og griseører i tillegg, men det hender den får litt middagsrester når det er noe som er trygt for den å spise. Men ikke nok til å skade balansen i tørrforet, som er nøye planlagt av folk som har mer peiling på sånt enn folk her inne på forumet!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tørrfor er ikke bare enklest, billigst og minst like sunt for hunden, men det sikrer en velbalansert kost og ingen helseproblemer. Selvsagt får hunden både kraftbein, tyggepinner og griseører i tillegg, men det hender den får litt middagsrester når det er noe som er trygt for den å spise. Men ikke nok til å skade balansen i tørrforet, som er nøye planlagt av folk som har mer peiling på sånt enn folk her inne på forumet!

Ingen helseproblemer, du kommer med ekstremt mye påstander om tørrfor, hvor er kilder ?

Lenke til kommentar

Ingen helseproblemer på grunn av tørrfor. Ingen for kan sikre hunden fra alle sykdommer, det regner jeg med folk forstår ;)

vil helst se kilder på alle dine påstander om tørrfor..

Min amstaff er snart 13år å er helt frisk utenom bein osv som kommer med alder og han har aldri spist særlig tørrfor.

Lenke til kommentar

Ikke faen om jeg begynner å grave etter kilder når den fyren jeg svarer ikke engang svarer på mine spørsmål, langt mindre siterer kilder. Og det at hunden din er frisk har ingenting å si, jeg sier ikke at tørrfor er bedre enn alt annet, jeg sier at det er like bra.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Derav "fullfor". Personlig bruker jeg Royal Canin, som nesten alle andre i raseklubben bruker. Brukte Eukanuba tidligere, men hundene ble fort lei av det og vi måtte spe på med andre ting. Det har ikke skjedd med RC så langt.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Sålenge tørrforet er av bra kvalitet (Hills etc), og ikke vomfyllet man får kjøpt på Rema 1000, så kan en hund leve utelukkende på det.

Men vet du at det er forskjell? Jeg vet Specific (det vi bruker) mener du trenger ca 30% mindre volum av deres mat enn andre konkurrenter for å dekke behovene. Ellers påstår de jo at de er noe av det beste. Jeg har i hvertfall observert at de ikke er like glade i matbutikk mat, eller så blir den fortere dårlig dersom den blir liggende i matskålen.

Brukte Eukanuba tidligere, men hundene ble fort lei av det og vi måtte spe på med andre ting.

Det er jo ikke noe problem egentlig at de ikke spiser, de sulter nok ikke ihjel dersom de ikke liker maten. Går vel bare litt tregere å få den ned. På den annen side så kan det jo være greit å gi dyret mat den faktisk liker, for å være hyggelig.

Lenke til kommentar

Sålenge tørrforet er av bra kvalitet (Hills etc), og ikke vomfyllet man får kjøpt på Rema 1000, så kan en hund leve utelukkende på det.

Men vet du at det er forskjell? Jeg vet Specific (det vi bruker) mener du trenger ca 30% mindre volum av deres mat enn andre konkurrenter for å dekke behovene. Ellers påstår de jo at de er noe av det beste. Jeg har i hvertfall observert at de ikke er like glade i matbutikk mat, eller så blir den fortere dårlig dersom den blir liggende i matskålen.

På hver sekk står det jo anvisning mtp. på mengde (dl) i forhold til hundens vekt, næringsinnhold etc.

En hund kan fks. trenge 5 dl av Fortype 1, men 7 dl av Fortype 2, om det var noe i den dur du siktet til.

Endret av Rafngrim
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg stoler helt på de kildene. I TV2-artikkelen er det jo produsenten av den "naturlige" hundematen som selv sier at tørrfor er ille, i tillegg til en hundeakupunktør. Nå skal ikke jeg starte en alternativmedisindebatt, men når det er kilden bak at tørrfor er dårlig, så stiller jeg meg kritisk. Den andre linken er et nettsted for "naturlig" dyrehold.

At det er tørrfortyper som kanskje ikke er bra for hunden i lengden kan godt stemme, men jeg tror nok det er litt mer nyansert enn at tørrfor er dårlig fordi det er tørrfor. Det finnes nok både gode og dårlige merker, akkurat som med vanlig menneskemat.

Overvekt hos hund skjer jo hvis den får for mye mat. Hos dyr er det latterlig lett å kontrollere energiinntaket, så at det skjer tyder jo bare på at hundeeiere ikke tenker over det. Dessuten så går det jo dårlig med helsa til folk også nå, folk sitter for mye i ro og spiser for dålig. Det er ikke utenkelig at det kan gå utover hundene også.

Endret av Buddy Dacote
Lenke til kommentar

Gidder ikke å finne igjen all info, men før jeg skaffet meg hund, så gjorde jeg grundige undersøkelser på akkurat hva jeg skulle velge. Tar ingen slike for god fisk, så brukte mye tid på det. Det var spesielt en forskningsrapport på det, som overbeviste meg, men klarer ikke å finne den igjen.

Folk får selvfølgelig velge selv, men sier bare hvorfor jeg ikke bruker mye tørrfor

Lenke til kommentar

Sitat fra kilde to: Voksne katter og hunder trenger ikke karbohydrater

Jeg regner med at jeg ikke trenger å forklare hvorfor dette får meg til å skoggerle?

du har ennå ikke kommet med noe kilder ? du sier du spurte meg om noe ? ser ikke noe spørsmål i dine innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...