Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Stemmer diagrammet på first price våtfor?

At en hund på 31 kilo skal ha 1600g om dagen?

En boks er 1350g.

Det kan sikkert stemme, uten at jeg kan si jeg VET. Dog bekrefter det antakelsen om at det er crappy kvalitet når hunden må ha i seg så mye av guffa for å få nok næring.

Til sammenlikning fôrer vi vår hund på va 30 kg på 3-400 gram av Royal Canin tørrfôr daglig. Til våtfor bruker vi Vom&Hundemat, som hvis hun skulle fullfôres på det skulle hatt ca 600g om dagen.

Hva er prisen på en sånn boks first price?

5-8 kroner?

Jeg har ikke kjøpt det enda, og er glad jeg styrte unna.

Stemmer diagrammet på first price våtfor?

At en hund på 31 kilo skal ha 1600g om dagen?

En boks er 1350g.

Holy shit, det er drøyt.

En 50-60 kilos berner eter 1000g med v&h om dagen. Altså, 600 gram mindre, med over 20kg ekstra kroppsvekt. Det kan vel knapt kalles mat det greiene der..

Finnes ikke aning til fett på hunden min, så må enten trene mindre. Eller gi mer mat.

(1000g tørrfor fra felleskjøpet går bort fort)

Jeg driver også med guerrilla trening.

Men så er det høyaktivitet.

Trener daglig nå med gjeting også, det er ingenting som er like bra for hunden tydeligvis. Når du sammenligner hvor glad hunden er ved å jage crossykkel vs gjete sauer.

Jeg får litt hjelp fra ei som har vunnet noen priser før. Så det er juks :p

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe strøm greier ville jeg aldri utsatt god gutten min for. Man får kjøpt halsebånd som utsondrer en eller annen lukt som hunder ikke liker, fungerer de? For min del gjør det ikke noe om han bjeffer, men har jo naboer å ta hensyn til.

Halsbånd med strøm kan kun brukes av folk med lisens.

Det brukes av og til gjeterhunder.

Tror den loven du siterte er for halsbånd som spruter peppermynte osv når hunden bjeffer.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til dere hundeeiere. Selv har jeg aldri hatt noen hund. Mitt bekjentskap med disse har vært pass, lek og tur med hunder til familie, venner og bekjente, og hvor hundene kjenner meg. Men tidligere i dag gikk jeg forbi en fremmed hund og hans eiere. Hunden løp mot meg, og jeg lot ham få lukte på hånden min i noen sekunder mens smilte, og gikk så videre. Men hvordan foretrekker dere eiere at ukjente oppfører seg ovenfor hunden deres? Jeg kjenner folk som er redd hunder, og instinktivt trekker seg unna, og jeg kjenner folk som setter seg ned og storkoser med hunden. Andre igjen ignorerer hunden (og eventuelt eier).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Min elsker alt av mennesker, så om de vil hilse på han er det ingen problem.

Kan jo ikke tvinge hunden inn på noen som enten er redd eller ikke interessert.

Eneste er at jeg gjerne holder hunden om jeg ser barn som er interessert i den, men likevel redde, slik at de får klappet han i noe som de oppfatter som en "trygg omgivelse" (trygt er det uansett).

Lenke til kommentar

Jeg syntes du gjorde det korrekte. Hvis du vil leke litt eller kose med hunden ser jeg helst at du spørIkke bare for hundens skyld, men for min og din skyld. Min hund er helt OK, men den har begrenset erfaring med barn, så hvis den hilser på barn vil jeg holde den i halsbåndet slik at jeg er sikker på at den ikke hopper på barnet og slår det i bakken eller noe.

Generelt er det en enkel regel: alltid spør om det er greit å gjøre det du vil, og hvis det er en valp eller et barn involvert så krever det litt ekstra.

Og hvis noen sier "nei, han liker ikke å hilse" eller lignende, så ikke spør og grav. Sjansen er stor for at det er noe negativt i fortiden til hunden, og eieren bruker nok mye tid på å forklare det om og om igjen, og det blir man jævlig lei av etter hvert.

Endret av Shruggie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag passerte jeg en hund som knurret til meg da jeg gikk forbi. Det har jeg ikke opplevd før, sånn uten videre. Det var skikkelig høylytt knurring, så jeg ble faktisk redd og skyndte meg å passere.

Jeg synes det var veldig rart, for jeg passerer den hunden nesten hver dag. Er en i nabolaget mitt som går tur ofte og jeg har sett den mangfoldige ganger. Aldri har den knurret til meg. Kanskje den hadde en dårlig dag. :p

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til dere hundeeiere. Selv har jeg aldri hatt noen hund. Mitt bekjentskap med disse har vært pass, lek og tur med hunder til familie, venner og bekjente, og hvor hundene kjenner meg. Men tidligere i dag gikk jeg forbi en fremmed hund og hans eiere. Hunden løp mot meg, og jeg lot ham få lukte på hånden min i noen sekunder mens smilte, og gikk så videre. Men hvordan foretrekker dere eiere at ukjente oppfører seg ovenfor hunden deres? Jeg kjenner folk som er redd hunder, og instinktivt trekker seg unna, og jeg kjenner folk som setter seg ned og storkoser med hunden. Andre igjen ignorerer hunden (og eventuelt eier).

Vel, om det var en random hund som random løp bort til deg, så vil jeg først og fremst si at der var det en eier som har sovet i timen. Sånt bør egentlig ikke skje, nettopp fordi det er en del mennesker der ute som er redde, allergiske eller liknende. Vi hundeeiere bør ta hensyn til det.

Prøver å unngå at sånt skjer jeg. Skulle jeg være uheldig og en av hundene løper bort til fremmede ser jeg helst at de ignorerer dem. Rett og slett fordi de ikke bør få noen feedback på å renne bort til fremmede, evt uten å ha fått et "værsågod" først. Ikke fordi jeg er helt nazi, men fordi jeg liker å ha litt kontroll på slikt, for å unngå eventuelle misforståelser og ubehagelige situasjoner.

I motsatt fall, om noen kommer bort til oss og ønsker å hilse på, er det fint om man spør om lov først. Ofte er vi opptatt med noe, trening av noe slag feks, og forstyrrelser i form av "innpåslitne" men velmenende fremmede kan være innmari irriterende.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Ludvik (8 mnd) begynner å bli tynn, ikke i utgangspunktet fordi han er matlei, men fordi vi trener ham så mye. Nå er det på det nivået hvor du begynner å se ribbeina hans, og det har jeg alltid hørt er smertegrensen når det gjelder hunder: du skal kunne kjenne ribbeina, men ikke se de.

Dette kommer an på den aktuelle hunden, og er delvis rasebetinget.

Mine hunder ser man lett konturene av ribbeina på, og sånn skal det være.

De er i utmerket form, og er som de skal være..

Å kjenne ribbeina er lett selv på småfeite hunder, og dessverre er de fleste hunder i dag rett og slett overvektige.

Modern anbefaler våtfor, men jeg har sett hvordan hun måtte bruke flere uker på å venne hunden tilbake til å bare spise tørrfor etter en lang slik diett, og det er ikke noe jeg har lyst til å gjøre - dessuten er jeg bekymret for hvordan sammensetningen av maten blir med to forskjellige dietter.

Hvorfor skal man venne hunden til tørrfôr igjen? Tørt er rett og slett en dårlig løsning for hunder med mindre de har noen svært spesielle behov.

Jeg er i utgangspunktet sterk tilhenger av rent tørrfor på grunn av glimrende erfaringer tidligere, så noe med så lite karbohydrater, proteiner, fett eller lignende er å foretrekke slik at balansen blir riktig.

Du ser hvor unaturlig det er for en hund å fôres på kjeks?

Her i huset har det ikke vært brukt tørrfôr siden januar 2009, og det skal virkelig ikke brukes igjen heller..

Det er mange som ikke er klar over hvor dårlig kvalitet det er på matbutikkfôr, mushi. Det er nok mange som ikke bryr seg også, men det gjelder ikke alle. Jeg var selv ikke klar over at sånt fôr var drit før for noen år siden. Da jeg ble gjort oppmerksom på det, skiftet jeg umiddelbart over til skikkelig fôr.

Ikke skjær alle over én kam. :)

Det er mange som ikke forstår hvor dårlig kvalitet det er på mye av det som selges i dyreforretninger også :)

Les litt om hva som er i en del av disse fôrene, så forstår du kanskje enda mer..

Forskjellen på tørrfôr i dagligvarebutikk og dyrebutikk er faktisk svært liten i mange tilfeller.

Noen som vet om et anti bjeffehalsbånd som faktisk fungerer? Har prøvd sånn lyd greier, men det var jo bare tull, bikkja bjeffa akkurat like mye.

For dressur av hund er det kun kyndig dressurtrening som fungerer, uavhengig av hvilke hjelpemidler man bruker.

Så mitt problem, han er elendig å gå tur med. Kveler seg selv fra start til slutt, går fot akkurat i 3 sekunder før han peiler eller prøver å peile avgårde, og at han hører sjeldent på meg (helt klart meg han hører mest på i husholdet nå) før jeg nærmest blir sint. (3-4 forsøket, høres ikke mye ut, men dette er da x100 ganger per tur.)

Her vil jeg foreslå at man først og fremst dropper bruk av halsbånd, for så å erstatte dette med en god sele tilpasset hunden.

Bruk denne selen på tur, men gi en liten treningsrunde i halsbånd hver dag i tillegg.

Halsbånd burde vært forbudt å bruke til turgåing, det er direkte skadelig for hunden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For noe piss.

Hva er noe piss?

Hvis du tenker på dette med tørrfôr kan du jo selv spørre deg om hvor naturlig det er for en hund å få varmebehandlet mat..

Du kan også spørre deg selv om hvorfor det nærmest er en kreftepidemi på gang blant hunder, og hvorfor enkelte raser har vesentlig lavere levealder enn for få år siden..

Husk at tørrfôr er relativt nytt..

Hunder har heller ikke behov for alle disse karbohydratene som de fleste tørrfôr inneholder svært mye av.

Jeg er ikke i tvil om at hannhunden min fikk det vesentlig bedre av å gå fra tørrfôr til råfôring, tispa mi har jeg ikke sett tilsvarende på siden hun i en alder av 10 uker bl tatt av tørrfôr og satt på råfôring som en permanent løsning.

Jeg har også fulgt svært mange hunder som har byttet fra tørrfôr til råfôring, en del av disse har vært allergihunder som har gått på heftig medisinering med blant annet kortison over lengre tid.. Mange (tilnærmet alle) av disse har igjen kunnet slutte med all medisinering etter å ha gått over på råfôring..

Her bruker jeg delvis ferdigprodukter som Vom og Hundemat nr 25 (med laks) og provit, delvis med varer jeg kjøper i butikk, og delvis med varer utgått på dato.

Jeg gir gjerne hel fisk (uten innvoller, men med bein), ribbe, fårikålkjøtt, mm, avhengig av hva som er sesongens varer.

Alle animalske produkter gir jeg uten varmebehandling, bein lar jeg være i.

Tørrfôr er rett og slett ikke et verdig alternativ for mine hunder, de fortjener kun det beste.

Og vi vet jo godt at en del tørrfôr er søpla etter produksjon av menneskemat..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du mener alt skal være "naturlig", så håper jeg virkelig du har det fint oppe i trærne i sentral-Afrika der du sikkert bor, mens du spiser røtter og bær. Vi andre har utviklet oss, og tenker mer på hva som er BEST enn hva folk ble tvunget til å gjøre på grunn av mangel på alternativer før i tiden.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at alt skal være naturlig, men jeg mener det er en fordel med relativt naturlig kost for både mennesker og dyr.

Du kan jo spørre deg om hvorfor det er så mye sykdom blant hunder, og hvorfor naturlig mat kan løse problemene med flere av disse sykdommene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En del sykdommer kommer som følge av arv, disse kan i enkelte tilfeller til dels forbedres ved å gi bedre kosthold.

En del andre sykdommer er livsstilsykdommer, disse kan riktig kosthold i mange tilfeller rett og slett fjerne!

Allergier er et godt eksempel på lidelser man i stor grad kan bli kvitt ved å gi bedre mat!

Det pågår for tiden også studier for å finne ut om det er en nær sammenheng mellom kreft i mage/tarmsystem og tørrfôr.. Min antakelse er at det blir påvist en klar sammenheng.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er hele teorien din? Du har ikke et eneste argument i din favør! Det er klart "dårlig mat" fører til problemer, det sier seg selv. Det du har påstått er at tørrfor er dårlig mat, men det glemmer du plutselig når du skal forklare teorien din.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Jeg påstår også at en del tilstander kan bli borte ved bytte til et bra kosthold, eksempelvis gjennom å gi naturlig mat.

Dette viser svært tydelig at tørrfôr ikke er en god løsning.

Men for all del, hør gjerne på Hills og Eukanuba, gi hunden din kjeks og tro at den har det bra..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...