Shruggie Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 OK, virker som om det er like greit å blande litt smak inn i tørrforet, og siden våtfor også er å betrakte som fullfor, vil vel det være veien med minst motstand. Jeg har ikke fryser nok til v&h, og har også elendig erfaring med det. Bruker RC, og har gjort det i snart ti år. Eukanuba er greit nok, men min erfaring er at det smaker dårligere. (I følge hundene, selvsagt...) Labb er muligens også en løsning, siden det skal ha høyere energiandel - mulig jeg tester det når han er over året, men jeg beholder nok RC sinn juniormat frem til da. Takk for alle råd Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 (endret) OK, virker som om det er like greit å blande litt smak inn i tørrforet, og siden våtfor også er å betrakte som fullfor, vil vel det være veien med minst motstand. Jeg har ikke fryser nok til v&h, og har også elendig erfaring med det. Bruker RC, og har gjort det i snart ti år. Eukanuba er greit nok, men min erfaring er at det smaker dårligere. (I følge hundene, selvsagt...) Labb er muligens også en løsning, siden det skal ha høyere energiandel - mulig jeg tester det når han er over året, men jeg beholder nok RC sinn juniormat frem til da. Takk for alle råd Bare nysgjerrig, hva slags elendig erfaring har du opplevd med v&h? Royal canin er jo bra greier da, hunda liker det ihvertfall De har jo den junior active versjonen, det kan jo være et alternativ. Høyere kcal. Endret 4. august 2014 av fiskerdigg Lenke til kommentar
mushi Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 V&H funker forskjellig på hunder, på samme måte som merker tørrfor. Den lille hunden min vil ha kjøttet sitt sekt og nekter å spise rå mat, det betyr ikke at V&H er et dårlig for, bare at det ikke passer min hund. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Hovedsaklig søl, søl og mer søl. For ikke å snakke om lukta... Lenke til kommentar
mushi Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Hovedsaklig søl, søl og mer søl. For ikke å snakke om lukta... Ha det i en tett boks i kjøleskapet når du tiner. Ta hull med kniv på plasten og vreng i matskålen. Synes det har vært helt problemfritt de periodene jeg har brukt det. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Har to unge blandingsgutter her på ca 1,5 år. De er svært aktive, og det eneste fôret vi hittil har klart å holde dem unna å bli radmagre på er RC sitt Energy (4300 el 4800). Det er solid kost, og de spiser det. Har prøvd div annet, både RC og Eukanuba, men 4300 ispedd litt v&h er suksess her. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Hvordan kan feil/dårlig markeringsatferd skape utfordringer i praktisk arbeid med tjenestehunden?Er ikke svaret på det nesten gitt i seg selv? En gjør en dårlig jobb, gjør feil og presterer dårlig. Er du i riktig yrke kan liv gå tapt i ytterste konsekvens. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Hovedsaklig søl, søl og mer søl. For ikke å snakke om lukta... Når jeg går på perioder hvor jeg gir hunden våtfor så lukter det forjævlig. Det venner du deg til, kanskje ikke like behagelig når andre folk er rundt hunden, da. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 (endret) Ludvik (8 mnd) begynner å bli tynn, ikke i utgangspunktet fordi han er matlei, men fordi vi trener ham så mye. Nå er det på det nivået hvor du begynner å se ribbeina hans, og det har jeg alltid hørt er smertegrensen når det gjelder hunder: du skal kunne kjenne ribbeina, men ikke se de. Han liker tørrfor, for når han er på besøk hos storebror (som selvsagt får voksenmat i stedet for juniormat av samme merke) glefser han i seg maten hans umiddelbart. Jeg har prøvd å helle buljong på maten, og det ser ut til å hjelpe litt, men han liker ikke smaken så godt at han er villig til å spise så mye at det har noe å si. Er det noen som har noen gode "smaktilsetninger" å anbefale? Modern anbefaler våtfor, men jeg har sett hvordan hun måtte bruke flere uker på å venne hunden tilbake til å bare spise tørrfor etter en lang slik diett, og det er ikke noe jeg har lyst til å gjøre - dessuten er jeg bekymret for hvordan sammensetningen av maten blir med to forskjellige dietter. Jeg er i utgangspunktet sterk tilhenger av rent tørrfor på grunn av glimrende erfaringer tidligere, så noe med så lite karbohydrater, proteiner, fett eller lignende er å foretrekke slik at balansen blir riktig. Og ja, vi har selvsagt allerede begynt å trene mindre. Problemet er at han virkelig har godt av treningen også, så det har jeg ikke lyst til å kutte ut. Ja, den ser jeg. Fordi jeg driver med geriljatrening selv. Bytter på våtfor og tørrfor. Men når det er tørrfor igjen så kan det ta en dag før han spiser noe. Har heldigvis greid å holde hunden på 31 kilo etter den ble fullvokst. Saus er fantastisk for tørrfor, men husk på at ikke alt er sunt. Selv om saus er rimelig harmløst. (Og hvis du blander våtfor og tørrfor, aldri putt våtforet nederst, da har du plutselig en drøss med for på gulvet) Leste at debarking var en mindre komplisert operasjon enn kastrering og mindre farlig fysisk. Så er jo ikke kastrering heller tillatt uten en tungtveiende dyrevelferdsmessig grunn i Norge. Det er dog dessverre mange veterinærer som ikke bryr seg om dette.. Hva i hælvette? Dyrlegen her inisterte på at hunden min skulle bli sterilisert og kastrert. Hvor jeg deretter nektet og bare gikk. Hun ble også rimelig forbannet. Det er et klart brudd, og jeg hadde ikke hatt noe i mot å tyste på vedkommende. Endret 5. august 2014 av Bundy Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Hovedsaklig søl, søl og mer søl. For ikke å snakke om lukta... Ah, jeg gikk med tanken om at du gir en hel pølse av gangen. Men lukt er jo ikke noe big deal da, burde ikke være en hindring i mine øyne hvertfall. Våre eter jo en 500g pølse om dagen, blir jo ikke mye søl ettersom at alt forsvinner i løpet av 1 minutt. Tygger ikke maten her i huset nei... Lenke til kommentar
mushi Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Hadde hundene på sin første båttur idag. Den store ble litt uvel på vei bort, men lå inne i kabinen på vei tilbake og var rolig. Den lille synes det var null stress. Skjønner nå hvorfor båtfolk bare har små hunder. Å få tyve kilo usamarbeidsvillig og stiv kjøter opp og ut av båten fire ganger var ikke lett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Hadde hundene på sin første båttur idag. Den store ble litt uvel på vei bort, men lå inne i kabinen på vei tilbake og var rolig. Den lille synes det var null stress. Skjønner nå hvorfor båtfolk bare har små hunder. Å få tyve kilo usamarbeidsvillig og stiv kjøter opp og ut av båten fire ganger var ikke lett. Veldig praktisk med liten hund på båt ja, om han skulle falle uti er han lett å plukke opp med håndtaket på toppen av redningsvesten: Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Stemmer diagrammet på first price våtfor? At en hund på 31 kilo skal ha 1600g om dagen? En boks er 1350g. Endret 6. august 2014 av Bundy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Kommer over DoggieBag.no , noen som har eller benytter seg av denne tjenesten?Er det god valuta for pengene? Lenke til kommentar
Kea Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Stemmer diagrammet på first price våtfor? At en hund på 31 kilo skal ha 1600g om dagen? En boks er 1350g. Inneholder ikke First Price våtfor 80% råaske eller noe sånt? Kanskje ikke så mye, men mener andelen råaske er større enn noen andre ingredienser. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Stemmer diagrammet på first price våtfor? At en hund på 31 kilo skal ha 1600g om dagen? En boks er 1350g. Det kan sikkert stemme, uten at jeg kan si jeg VET. Dog bekrefter det antakelsen om at det er crappy kvalitet når hunden må ha i seg så mye av guffa for å få nok næring. Til sammenlikning fôrer vi vår hund på va 30 kg på 3-400 gram av Royal Canin tørrfôr daglig. Til våtfor bruker vi Vom&Hundemat, som hvis hun skulle fullfôres på det skulle hatt ca 600g om dagen. Hva er prisen på en sånn boks first price? Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Stemmer diagrammet på first price våtfor? At en hund på 31 kilo skal ha 1600g om dagen? En boks er 1350g. Holy shit, det er drøyt. En 50-60 kilos berner eter 1000g med v&h om dagen. Altså, 600 gram mindre, med over 20kg ekstra kroppsvekt. Det kan vel knapt kalles mat det greiene der.. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Stemmer diagrammet på first price våtfor? At en hund på 31 kilo skal ha 1600g om dagen? En boks er 1350g. Ikke gi det som mat. Så og si all dyrefor fra matbutikken er dritt, spesielt First Price. Skal ikke si hva jeg tenker om eierne som kjøper tørrforet men tar seg råd til potetgull, brus og annet dritt. Hilsen kassemedarbeider. Lenke til kommentar
Kea Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) Det er mange som ikke er klar over hvor dårlig kvalitet det er på matbutikkfôr, mushi. Det er nok mange som ikke bryr seg også, men det gjelder ikke alle. Jeg var selv ikke klar over at sånt fôr var drit før for noen år siden. Da jeg ble gjort oppmerksom på det, skiftet jeg umiddelbart over til skikkelig fôr. Ikke skjær alle over én kam. Endret 6. august 2014 av Therawyn Lenke til kommentar
mushi Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Når du får 4 kilo mat for 35 kroner bør du skjønne at det kanskje ikke er laget av optimale ingredienser. Det er faktisk et levende individ og da bør man sette seg inn i hva det skal spise. Ta et kjapt google-søk, hør med dyrlegen, oppdretter etc. Vi lever ikke på 1800-tallet, og selv da fikk hundene mye bedre mat enn det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå