Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snylter: Skadene er ikke så alvorlige egentlig, jeg fikk ett sår og blåmerker og stefaren min fikk sår. Men det var jo ille nok at han bet såpass hardt som han gjorde. Han er litt over ett år gammel.

Hvis det skjedde mens hunden var valp er det egentlig greit, i voksen alder er det ikke.

En ett år gammel hund er et sted midt mellom, og mye rart kan forekomme om omstendighetene ligger til rette for det.

Lenke til kommentar

Jeg forventer faktisk at hunden min ikke biter meg med vilje, uansett hvor sur eller irritert den er på meg. Det er ikke en hund jeg ville ha hatt i hus.

En hund på ett år er helt klar over hva den gjør selv om den er en tenåring og det er ikke akseptabel oppførsel.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har i det siste lest om "debarking". Jeg er imot det og synes at hvis ikke folk klarer å få bjeffing under kontroll/ikke tåler bjeffing/har feil rase, burde de vurdere lydighetskurs eller omplassere hunden på en plass den passer bedre inn (f.eks. en gjeterhund burde bo på et sted med stor uteplass - helst en gård - ikke i en blokkleilighet). Jeg syns det er en like ond handling å "avbjeffe" en hund som det er å "avklo" en katt. Man fjerner hundens rett til å "snakke", både med eieren sin og andre hunder. For ikke å snakke om at hunden kan få store smerter etter en slik operasjon.

Hva mener folk her inne om saken?

http://www.naiaonline.org/articles/article/debarking-bark-softening-myths-and-facts

http://www.peta.org/issues/companion-animal-issues/cruel-practices/debarking/

Lenke til kommentar

Vist valget er mellom å miste hunden eller å debarke den, så gjør jeg sistnevnte. Jeg blir kastet ut om hunden min bjeffer. Da det vil regnes som umlempe for naboer og huseier. Men heldigvis så har jeg greid stoppe bjeffing, med unntak av to-tre bjeff når jeg kommer inn døra. Heldigvis er d bare når jeg eller sambo kommer inn døra at lille Kånken må ha ett par bjeff :)

Lenke til kommentar

Vist valget er mellom å miste hunden eller å debarke den, så gjør jeg sistnevnte. Jeg blir kastet ut om hunden min bjeffer. Da det vil regnes som umlempe for naboer og huseier. Men heldigvis så har jeg greid stoppe bjeffing, med unntak av to-tre bjeff når jeg kommer inn døra. Heldigvis er d bare når jeg eller sambo kommer inn døra at lille Kånken må ha ett par bjeff :)

I din situasjon har du enda et valg; å flytte. ;)

Jeg mener, prøv å forestille deg å være stum..

Lenke til kommentar

I din situasjon har du enda et valg; å flytte. ;)

Jeg mener, prøv å forestille deg å være stum..

Dette er feil. Debarking gjør ikke hunden stum, men det reduserer kraftig hvor høyt selve bjeffet er.

En mer riktig sammenligning vil jo være at du kun kan hviske.

Forøvrig er jo dette i mine øyne bare tull. Grunnen til at hunden bjeffer forsvinner jo ikke ved å mutilere den.

Endret av fiskerdigg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig, fiskerdigg. En hund som har et bjeffeproblem er en forstyrret hund som trenger disiplin (som f.eks. min mors hund. Den bjeffer på alt, inkludert folk som sitter og spiser). Hunden har da et mentalt problem som ligger under og det er det man må ta tak i. Å avbjeffe en hund blir omtrent det samme som å "avskrike" en unge som har skrikebyer i butikken fordi han ikke får det han vil ha.

Men godt å høre at det ikke er lovlig i Norge.

Lenke til kommentar

Leste at debarking var en mindre komplisert operasjon enn kastrering og mindre farlig fysisk. Kommer aldri til å debarke noen av mine hunder, men kommer ikke til å legge meg opp i om andre gjør det. Leste også litt om at noen hunder ikkje greier å slutte å bjeffe pga dårlig oppvekst osv. Og mulighetene for ett forsterhjem må jo være betraktlig mye større om hunden ikkje bjeffer som en gal? Bedre å avlive enn å debarke? Også regner jeg med at de som vurderer/har gjort debarking har prøvd med disiplin, bjeffebånd osv. At det er rett og slett siste mulighet. Og ikke alle kan flytte. Tviler på at jeg finner en utleier i urbane områder som vil ha en helt manisk bjeffende hund i leilighet.

Er det ikke dumt at det er ulovlig sånn egentlig? De som trenger eller vurderer det får ikke tak i lokal kompetanse og må ty til andre vetrinærer utendlands. Men dette er jo mine synspukter og spørsmål, vet ikke mer om teamet enn det jeg har lest de to dagene her og har aldri møtt en debarka hund eller snakka med noen som har erfaring med debarka hunder.

Men dette var mine synspunkter og spørsmål.

Endret av Germy
Lenke til kommentar

Leste at debarking var en mindre komplisert operasjon enn kastrering og mindre farlig fysisk.

Så er jo ikke kastrering heller tillatt uten en tungtveiende dyrevelferdsmessig grunn i Norge.

Det er dog dessverre mange veterinærer som ikke bryr seg om dette..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ludvik (8 mnd) begynner å bli tynn, ikke i utgangspunktet fordi han er matlei, men fordi vi trener ham så mye. Nå er det på det nivået hvor du begynner å se ribbeina hans, og det har jeg alltid hørt er smertegrensen når det gjelder hunder: du skal kunne kjenne ribbeina, men ikke se de.

Han liker tørrfor, for når han er på besøk hos storebror (som selvsagt får voksenmat i stedet for juniormat av samme merke) glefser han i seg maten hans umiddelbart.

Jeg har prøvd å helle buljong på maten, og det ser ut til å hjelpe litt, men han liker ikke smaken så godt at han er villig til å spise så mye at det har noe å si. Er det noen som har noen gode "smaktilsetninger" å anbefale?

Modern anbefaler våtfor, men jeg har sett hvordan hun måtte bruke flere uker på å venne hunden tilbake til å bare spise tørrfor etter en lang slik diett, og det er ikke noe jeg har lyst til å gjøre - dessuten er jeg bekymret for hvordan sammensetningen av maten blir med to forskjellige dietter.

Jeg er i utgangspunktet sterk tilhenger av rent tørrfor på grunn av glimrende erfaringer tidligere, så noe med så lite karbohydrater, proteiner, fett eller lignende er å foretrekke slik at balansen blir riktig.

Og ja, vi har selvsagt allerede begynt å trene mindre. Problemet er at han virkelig har godt av treningen også, så det har jeg ikke lyst til å kutte ut.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Han er på vei ut av valpefasen og kroppen vokser mye. I kombinasjon med mye trim må du tenke på at han trenger flere kalorier. Hva med å bytte til en type med et høyere energinivå? Hør i dyrebutikken hva de anbefaler.

Her i huset er den lille hunden litt sær og synes tørrfor er utrolig kjedelig. Hvis du tar i litt lunkent vann og litt våtfor (bruker kattemat fordi jeg har katter) og blander dette sammen blir det veldig smakfullt. Jeg bruker 1/4 av de små boksene per hund. Matrester, avrenn fra stekepanna, litt saus fra middagen etc, er alle fint å bruke. Det er bedre at du gir dette i en periode for at han skal legge litt på seg og så avvenner han med det igjen hvis du ikke ønsker å fortsette, enn at han forblir veldig tynn i vekstperioden.

Jeg synes forøvrig litt synd på hunder som kun får tørt tørrfor hele livet. Det må være fryktelig kjedelig. Skal du bruke kun våtfor så gå over til råforing (vom&hundemat, norwegian polar etc), den typen våtfor du finner på matbutikken har ikke et godt næringsinnhold, det samme gjelder tørrforet.

Med tanke på at han er ung bør du også ta hensyn til hvilken type trim du gir han. Mye ensformig mosjon på asfalt typ sykling, jogging etc er ikke bra for en kropp i vekst, ei heller en som er utvokst. Varier underlag og type aktivitet. Trives hunden med mye aktivitet synes jeg ikke du bør kutte ned på det, få heller i hunden mer mat! :) Her er råforing et flott alternativ eller supplement. Du kan blande 50/50 for eksempel.

Endret av mushi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vurdert et annet tørrfor (annet merke/produkt)?

Gjerne med en annen type kjøtt (fra kylling til storfe og vice versa).

En kompis blander våtfor (sånn pølse) med tørrfor til sin hund, du kan riktignok risikere at kun våtforen blir spist opp.

Jeg bytter tørrfor med jevne mellomrom til min, merker fort når han begynner å gå lei, og hvor mye bedre matlyst han får av en ny type tørrfor.

Ellers er det essensielt for hunden min at tørrforen er lagret lufttett, sånn at den ikke "tørker ut"/blir dårlig.

Lenke til kommentar

Har to berner sennen, og de spiser 50% tørrfor, og 50% vom og hundemat, laksetypen med omega 3 osv. Det er en knallblanding, og de går ikke lei av noen av delene.

Du kan evt. gå over til jaktfor fra royal canine, høyere kaloriinnhold, mer energi. Men at hunden din skal bli vanskelig å venne av en type for er overhodet ingen grunn til at du ikke skal gi han nok næring. Hvis en hund er sulten så spiser den det den får, det kan du banne på. Hvis du trener såpass mye at han blir tynn så må du gi mat som opprettholder vekst i en valp, noe annet er rett og slett slemt. Jeg mener ikke det som kritikk altså, men det er kritisk i vekstfasen at de faktisk får det de trenger for å nettopp vokse.

Det du evt. kan gjøre er for eksempel å la han spise vom & hundemat f.eks 3 ganger i uka.

http://www.vomoghundemat.no/produkter/vatfor.html -> Se nr 25, den er veldig bra. Evt. den som heter valpefor.

Edit: Innså at jeg var litt bastant her, var absolutt ikke meningen å kritisere. Men det at du er redd for å vanskeligheter med å venne hunden av en type for burde ikke begrense deg på en slik måte. Hunden trenger jo næring, og hvis du ser beina på hunden er jo ikke det et positivt tegn.

Endret av fiskerdigg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...