Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Ffs... Vi trenger en hundelisens her i landet...

+1

De som kjefter er folk som har lært fra foreldre/venner og er skuddsikre på at de vet best.

Selv om de tydeligvis aldri har spurt veterinær eller søkt det opp på internett.

Det vil si folk som fortsatt tror at hunden kan få sjokolade.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Familie er noe herk, når jeg er på søndagsmiddag(mange samles) så insisterer de på og gi hunden min RENT FETT og 4 poteter etc...

Det skal sies de som insisterer har/hatt overvektige hunder. "jammen han er sååå tynn!!" For faen, det er bare brystkassa som er stor, så det ser ut som han er tynn. Vetrinæren har sagt til meg han ser helt normal ut (jeg måtte spørre siden jeg ble forvirret).

Hva er egentlig så farlig med at hunden spiser litt fett?

Er vel strengt tatt slik mat hunder skal spise (dog rått helst).

Endret av Superoivind
Lenke til kommentar
FYI, det er ikke jeg som ødelegger. Hun er sint på meg fordi jeg ikke liker å ha den rundt meg når den er overaktiv.

Å gi min mor tips om noe som helst er det lite vits i. Jeg har prøvd å gi henne mange tips og det som skjer er at hun blir sur fordi jeg er en bedreviter. Og nå, fordi jeg har tatt i den når den har bitt meg, er jeg ifølge henne ikke skikket til å eie dyr og ikke glad i dyr. Jeg kjenner folk som har hatt valp og de har faktisk klart å få litt disiplin i den innen 8 måneder. Nok til at den ikke biter alt som heter hud så snart den får tak i det.

Oppførselen dens kommer ikke til å forbedre seg, fordi min mor har ikke peiling på hund. Når den gjør noe galt, snakker hun litt strengt til den og så rett etterpå tar den opp i fanget og sier med babystemme "nei, du ha'kke lov til sånt, lille venn. Nei, du ha'kke lov" og koser med den samtidig. Og det er sjeldent hun faktisk løfter baken fra sofaen og tar i den når den gjør noe galt.

Jaja, skjønner jo at det er moren din sin hund og at det er hun som "ødelegger" den (i dine øyne). Det jeg sier er at om intet annet nytter, så må du smøre deg med tålmodighet. Den vil bli voksen til slutt, etter all sannsynlighet. Det er ingen grunn til å ødelegge forholdet til mora di pga en litt uoppdragen valp, som sagt - fordi det absolutt ikke er noe som kommer til å vare for evig og alltid.

Valper biter. Noen mer enn andre. Sånn er det bare, sånn er det med hunder. Det er klart, i åtte måneders alder bør det begynne å roe seg, men det er ingen grunn til å allerede nå avskrive denne som et håpløst tilfelle.

Det du bør gjøre, istedenfor å "ta i den" (hva nå enn det betyr) når den biter deg, er å ha noen gode tyggeleker klare til den når du er på besøk - og sørge for at bikkja får den. Bitinga kan komme hovedsakelig av to ting; gnage-/tyggebehov og oppmerksomhetsbehov. Helt ærlig tror jeg på det siste. Derfor tyggebein - la den få det FØR den biter deg. Og så, om det ikke gjør susen umiddelbart må du gi den så lite oppmerksomhet som overhodet mulig. Du skal ikke se bort fra at den går etter deg fordi du faktisk gir respons på oppførselen dens.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mente var at det ikke er jeg som ødelegger forholdet. Hun ringte til meg her om dagen og sa rett ut: "du får ikke lov til å passe hunden vår noen gang fordi alt du gjør er å skyve ham fra deg. Du er tydeligvis ikke glad i dyr. Og forresten kan du ferie bursdagen din hjemme hos deg for at du skal komme på besøk her når du behandler Max sånn som du gjør er helt uaktuelt".

Det jeg har gjort som er så forferdelig galt i hennes øyne er å reagere når den har bitt meg hardt (f.eks tatt tak og holdt den nede) eller gjort andre uakseptable ting. Jeg liker ikke den hunden rett og slett fordi det er umulig å kose med den, og den skal rive og slite i alt. Tyggeleke har jeg prøvd og når jeg gir den lite oppmerksomhet når den er vill, blir min mor sur.

Så jeg gjentar: HUN ødelegger forholdet ved å oppføre seg irrasjonelt.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva jeg skal si. Holy shit?

Jeg må kjefte på både hunden og familie, siden de begynner å kjæle på hunden min etter jeg har bedt han "gå og legge seg".

la oss ta et eksempel, jeg kjefter på hunden for at han skal gå og legge seg i et annet rom mens vi spiser, også sier noen "Kom Cain!" og gir han mat under bordet.

Jeg tror vi begge har noe seriøst å ta opp med familiene våres angående hundetrening.

Edit: men han lærer fort, så jeg skal lære han opp til å ikke lystre familien. (han lystrer ikke fremmede/folk som ikke er familie)

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Det tror jeg du har rett i Bundy, men dessverre for meg går det ikke an å ta opp noe som helst med min mor på grunn av at hun oppfører seg som en tiåring når noen er uenig med henne. Hun blir hissig og nekter å høre på.

Jeg synes synd på den hunden, på grunn av at det er en blanding med mye energi (jakt-terrier og Dachs) og stort sett er den inne i huset. Den eneste som gidder å trene den er min stefar, og han er ikke hjemme fra jobb før klokken 16, noe som betyr at min mor er den som tilbringer mest tid med ham siden hun er ferdig 11:30. Og som sagt så gjør hun ting på helt feil måte. Rett etter å ha kjeftet litt for noe han har gjort, så tar hun ham opp i fanget og duller med ham. Men stort sett reiser hun seg sjeldent fra sofaen for å korrigere når han gjør noe galt og er utenfor hennes rekkevidde. Da er det litt småkjeft og så kos når han kommer til henne.

Dette er ikke noe jeg antar, jeg har sett det med egne øyne. Og som jeg har nevnt tidligere er det plent umulig å gi tips uten å bli sett på som bedreviter og en som "alltid skal motsi henne".

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Nei, for de sender blandede signaler til hunden of stakkaren vet ikke om han blir straffet eller belønnet. Klart han ikke oppfører seg når de farer sånn åt med ham.

En hund lever for å tjene oss mennesker og de liker å ha struktur i hverdagen. Det er en hundeeiers jobb å gi den det. Når den ikke får det blir den frustrert. Det er ikke fint å ikke gi en hund den opplæringen den trenger.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

En hund lever for å tjene oss mennesker

Unnskyld meg, men for noe tøv! Om dette er utgangspunktet ditt lurer jeg på om jeg skal være enig med mora di ..

Viktig å vite hva man snakker om her. En hund er en uforbederlig opportunist. Får den ikke noe igjen for å jobbe, jobber den ikke. Eller "tjener" om du absolutt vil kalle det det. Om du gir den masse oppmerksomhet når den pøbler, vil den selvfølgelig fortsette å pøble - kanskje spesielt om den er en smule understimulert i utgangspunktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at for det første, når man eier en hund og oppdrar den er det forventet at du gir den struktur i oppdragelsen, ellers blir den ulykkelig. Når en hund binder seg til deg vil den gjøre hva som helst for å gjøre deg glad.

For det andre var hunder i utgangspunktet laget kun for det formålet å jobbe for oss mennesker. Hadde vi ikke hatt behov for arbeidshunder, hadde ikke hunden eksistert. Derav "en hund lever for å tjene mennesker". Lever på grunn av at mennesker trengte dem til å jobbe for oss. Hvis du mener at det er tøv, foreslår jeg at du leser litt om hundens opprinnelse.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at hunder ikke er som andre kjæledyr. En hund med et sterkt bånd til sin eier vil ofte sette eieren høyere enn seg selv. Det er det ingen andre dyr som gjør. De fleste dyr er egosentriske. En hund er ikke alltid det.

Det er nettopp det som gjør hunder til de fantastiske kjæledyrene de er.

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Nei, hester gjør ikke det samme. Ja, hester ER lojale, men om en hest føler seg truet, er dens egen sikkerhet prioritet, uansett om den har et tett bånd til eieren/rytteren eller ikke. En hund kan ofte sin egen sikkerhet for eieren sin, selv om den er i en farlig situasjon.

Lenke til kommentar

Therawyn: Tips mot biting: Når den biter deg i hånda, istedenfor å trekke den til deg putter du en finger litt lenger inn i munnen/halsen til hunden (selvfølgelig ikke brutalt / skadelig). Den synes det er ubehagelig og slutter å bite. Funker nesten alltid etter min erfaring, vel å merke på tulle-/lekebiting, som jeg antar er problemet her.

I tillegg er det ganske diskret, så moren din kommer sikkert ikke til å legge merke til det og tro at du "mishandler den". ;)

Lenke til kommentar

Sweet, jeg satt ned besteforeldrene mine og snakka om at hunden ikke kan få 3 middager om dagen og at de må spørre meg før de gir han noe, en halvtime etterpå så går hun og henter et halvt kilo med rester(massevis av fett, ben og eggeskall og noe poteter) og gir til hunden, så jeg ble sur og sa "Hva var det vi akkurat snakket om?"

:nei:

edit: de som måtte avlive en hund siden den ble for feit, btw

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Therawyn: Jeg tviler ikke på at moren din er vanskelig og sær, men jeg kan faktisk til en bodd grad forstå henne. Hvis hun er helt i mot fysiske midler for å oppdra hunden, så tråkker du ganske greit over hennes grenser når du tar hardt i hunden. Det er hennes hund, og de må dessverre bare respektere hennes valg i hvordan hun vil oppdra hunden.

Jeg er enig i at hun har en litt misforstått approach når hun først kjefter og så koser, men det er mange foreldre som oppdrar ungene sine på en måte jeg ikke er enig i også. Det gir ikke meg tillatelse til å gå inn og overkjøre dem, og i hvert fall ikke fysisk irettesette barna deres.

Lenke til kommentar

Helt absurd å lese det dere skriver. Hva slags pokkerns mor er det som setter en plagsom hund foran sitt barn, og regelrett ber henne ryke og reise hvis hun ikke finner seg i å bli plaget og bitt av den bikkja ? For noe tull altså. Høres helt sinnsykt ut for meg hvertfall

Lenke til kommentar

darkness, det handler ikke direkte om at hun ikke godtar måten jeg korrigerer hunden på. Stefaren min gjør det samme og strengt tatt er det hans hund. Det hun reagerer negatvit på er at jeg ikke koser med den konstant. Jeg har gitt klar beskjed at når den er rolig, får den kos. Er den umulig og skal bite/whatever, blir den ignorert. Og siden den skal bite og være vill størsteparten av tiden, blir den dyttet bort og ikke kost med. Det er DET hun er sur på meg for. At jeg aldri koser med den. Men det får være hennes problem. I mine øyne har jeg ikke gjort noe galt ved å la vær å kose med en vilter hund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...