Snylter Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Ja, men allikevel finnes det skuddredde jakthunder.. Avvik fra hvordan de helst bør være vil alltid oppstå, det er en av utfordringene med genetisk variasjon. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Ja, og disse avvikene kommer ikke av seg selv, men kan oppstå pga miljøfaktorer. Jeg mener, en valp fra selv de aller stødigste linjer kan svært enkelt ødelegges. Det du snakker om er i hvor stor grad den enkelte rases individer kan være disponert for skuddredsel, noen mer enn andre, men man skal passe seg vel for å si at hunder fra den eller den rasen _er ikke_ skuddredde. Uansett rase, må bikkja preges og miljøtrenes. Miljø altså, ikke arv. Også hunder fra kjente "nervøse" raser kan helt fint trenes til å takle skudd og fyrverkeri, men noen må selvfølgelig jobbes mer med enn andre. Det er et stykke fra det til å slå fast i en enkeltkommentar at noen raser er mer skuddredde enn andre. Skuddredselen vil uansett rase være svært avhengig av miljø fra ung alder. 1 Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Ikke uvanlig at de samler litt på tingene sine. Lykke til, høres ut som dere har fått en god start (Vi har ei som da hun var valp var helt besatt på å samle ting i en stol hun pleide å ligge i. Om vi ikke rydda den på et par dager kunne den være full av leker, tyggebein, pledd, en sko eller tre. Ordentlig skattkiste ) Takk for det Den elsker lisser, men sko uten holder den seg unna heldigvis. Glad jeg kjøpte salomon sko Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Ja, og disse avvikene kommer ikke av seg selv, men kan oppstå pga miljøfaktorer. Jeg mener, en valp fra selv de aller stødigste linjer kan svært enkelt ødelegges. Det du snakker om er i hvor stor grad den enkelte rases individer kan være disponert for skuddredsel, noen mer enn andre, men man skal passe seg vel for å si at hunder fra den eller den rasen _er ikke_ skuddredde. Uansett rase, må bikkja preges og miljøtrenes. Miljø altså, ikke arv. Også hunder fra kjente "nervøse" raser kan helt fint trenes til å takle skudd og fyrverkeri, men noen må selvfølgelig jobbes mer med enn andre. Det er et stykke fra det til å slå fast i en enkeltkommentar at noen raser er mer skuddredde enn andre. Skuddredselen vil uansett rase være svært avhengig av miljø fra ung alder. Det sier seg da selv at det er disposisjonen for et visst trekk jeg prater om, det er jo tross alt genetikk jeg prater om her. Det er klart enkelte jakthunder kan bli skuddredde, og enkelte andre hunder kan slippe det. Det er dog slik at dette ikke kan forklares utelukkende med miljø, det er kombinasjonen som gir resultatet. Men det er ikke så overraskende at det kommer noen som hevder miljø er alt.. Jeg anbefaler deg å se på det populærvitenskapelige tv-programmet Hjernevask, det er voldsomme forenklinger men har faktisk klare poeng det bør være mulig for deg å oppfatte. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Det er klart man avler frem de egenskapene, om enn indirekte. En skuddredd hund blir aldri en god jakthund, og en dårlig jakthund avler man ikke på. Ipso facto. Det betyr ikke at alle jakthundevalper blir skuddfaste, på samme måte som ikke alle jakthundevalper blir gode jakthunder. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Men det er ikke så overraskende at det kommer noen som hevder miljø er alt... Det er da ingen som hevder det...? Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 (endret) http://www.tv2.no/2014/01/09/nyheter/innenriks/5210146#.UtBC83l_o49 Stakkars hund, politiet er jo på bærtur som vanlig.. Endret 10. januar 2014 av DaniNichi Lenke til kommentar
mushi Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Noen må ha glemt igjen blindestokken hjemme.... 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Hund gjennom isen: reddet Bilder fra redningsaksjonen 1 Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 28. januar 2014 Del Skrevet 28. januar 2014 Stakkars hund. Bra den ble reddet! 1 Lenke til kommentar
Kea Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Jeg er så lei av hunden til min mor. Det sier litt, for jeg ELSKER hunder. Men den der eier ikke disiplin i det hele tatt, noe som gjør besøk hos min mor veldig stressende. Den er snart 8 måneder og den biter alt som beveger på seg, hopper etter hår, biter i klær, sko og fingre, dersom man prøver å klappe den. Setter man seg på huk og prøver å kose med den, skal den hoppe opp så den skaller deg i hodet for å få ta i nesen din. Den ligger ikke i ro et sekund, bjeffer på hunder, jager katter og biler. Den drar som et uvær i bånd, kan ikke en eneste kommando og et rett og slett en hundeeiers mareritt. Istedenfor å forstå hvorfor, blir min mor sur hvis folk viser tegn til å ikke like hunden, for i hennes øyne er den hennes lille gullunge som ikke kan gjøre noe galt. Forholdet mellom meg og min mor holder på å rakne på grunn av hunden. At det går an. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Familie er noe herk, når jeg er på søndagsmiddag(mange samles) så insisterer de på og gi hunden min RENT FETT og 4 poteter etc... Det skal sies de som insisterer har/hatt overvektige hunder. "jammen han er sååå tynn!!" For faen, det er bare brystkassa som er stor, så det ser ut som han er tynn. Vetrinæren har sagt til meg han ser helt normal ut (jeg måtte spørre siden jeg ble forvirret). Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hva om du forsøker å gi din mor en bok eller noe som forteller litt om hvordan en hund kan trenes bedre? Don't shoot the dog er jo klassikeren, men den er også litt lagt opp til at eieren selv vet en del om hunder, så i dette tilfellet er den kanskje ikke det riktige valget. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Jeg er så lei av hunden til min mor. Det sier litt, for jeg ELSKER hunder. Men den der eier ikke disiplin i det hele tatt, noe som gjør besøk hos min mor veldig stressende. Den er snart 8 måneder og den biter alt som beveger på seg, hopper etter hår, biter i klær, sko og fingre, dersom man prøver å klappe den. Setter man seg på huk og prøver å kose med den, skal den hoppe opp så den skaller deg i hodet for å få ta i nesen din. Den ligger ikke i ro et sekund, bjeffer på hunder, jager katter og biler. Den drar som et uvær i bånd, kan ikke en eneste kommando og et rett og slett en hundeeiers mareritt. Istedenfor å forstå hvorfor, blir min mor sur hvis folk viser tegn til å ikke like hunden, for i hennes øyne er den hennes lille gullunge som ikke kan gjøre noe galt. Forholdet mellom meg og min mor holder på å rakne på grunn av hunden. At det går an. Høres ut som en ganske vanlig valp som kanskje stresser litt. En smule understimulert? Vurder å gi moren din noen tips til aktivisering? Uansett, smør deg med tålmodighet. Om et år eller to har hunden nesten garantert roa seg betraktelig ned. Ingen grunn til å ødelegge forholdet til mora si for noe såpass forbigående Lenke til kommentar
mushi Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Familie er noe herk, når jeg er på søndagsmiddag(mange samles) så insisterer de på og gi hunden min RENT FETT og 4 poteter etc... Det skal sies de som insisterer har/hatt overvektige hunder. "jammen han er sååå tynn!!" For faen, det er bare brystkassa som er stor, så det ser ut som han er tynn. Vetrinæren har sagt til meg han ser helt normal ut (jeg måtte spørre siden jeg ble forvirret). Skjønner irritasjonen. Hva med å si at den allerede har spist eller blir dårlig i magen av den-og-den typen mat? Endret 11. februar 2014 av mushi Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Familie er noe herk, når jeg er på søndagsmiddag(mange samles) så insisterer de på og gi hunden min RENT FETT og 4 poteter etc... Det skal sies de som insisterer har/hatt overvektige hunder. "jammen han er sååå tynn!!" For faen, det er bare brystkassa som er stor, så det ser ut som han er tynn. Vetrinæren har sagt til meg han ser helt normal ut (jeg måtte spørre siden jeg ble forvirret). Skjønner irritasjonen. Hva med å si at den allerede har spist eller blir dårlig i magen av den-og-den typen mat? "nei men det skader ikke med litt til!" "nei men det må han jo tåle!" Faktiske svar jeg har fått. Så jeg tror at de tror at jeg sulter hunden... Har mat tilgjengelig 24/7 hjemme, siden han regulerer det selv. Endret 11. februar 2014 av Ted Bundy Lenke til kommentar
mushi Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 "nei men det skader ikke med litt til!" "nei men det må han jo tåle!" Faktiske svar jeg har fått. Så jeg tror at de tror at jeg sulter hunden... Har mat tilgjengelig 24/7 hjemme, siden han regulerer det selv. Da må du rett og slett være strengere. "Det er min hund, jeg bestemmer". Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Da må du rett og slett være strengere. "Det er min hund, jeg bestemmer". Jeg får få med en lapp i fra dyrlegen, hvor det står alt av mat han ikke skal ha. Det er nok det eneste som hjelper. Vi er nordlendinger, fakta og sunn fornuft hjelper ikke her i gården. En hund = matkvern Og de som er værst er besteforeldrene mine som måtte avlive en hund, siden han ble rett og slett for feit og hofta svikta. Endret 11. februar 2014 av Ted Bundy Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Ffs... Vi trenger en hundelisens her i landet... 2 Lenke til kommentar
Kea Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 (endret) Jeg er så lei av hunden til min mor. Det sier litt, for jeg ELSKER hunder. Men den der eier ikke disiplin i det hele tatt, noe som gjør besøk hos min mor veldig stressende. Den er snart 8 måneder og den biter alt som beveger på seg, hopper etter hår, biter i klær, sko og fingre, dersom man prøver å klappe den. Setter man seg på huk og prøver å kose med den, skal den hoppe opp så den skaller deg i hodet for å få ta i nesen din. Den ligger ikke i ro et sekund, bjeffer på hunder, jager katter og biler. Den drar som et uvær i bånd, kan ikke en eneste kommando og et rett og slett en hundeeiers mareritt. Istedenfor å forstå hvorfor, blir min mor sur hvis folk viser tegn til å ikke like hunden, for i hennes øyne er den hennes lille gullunge som ikke kan gjøre noe galt. Forholdet mellom meg og min mor holder på å rakne på grunn av hunden. At det går an. Høres ut som en ganske vanlig valp som kanskje stresser litt. En smule understimulert? Vurder å gi moren din noen tips til aktivisering? Uansett, smør deg med tålmodighet. Om et år eller to har hunden nesten garantert roa seg betraktelig ned. Ingen grunn til å ødelegge forholdet til mora si for noe såpass forbigående FYI, det er ikke jeg som ødelegger. Hun er sint på meg fordi jeg ikke liker å ha den rundt meg når den er overaktiv. Å gi min mor tips om noe som helst er det lite vits i. Jeg har prøvd å gi henne mange tips og det som skjer er at hun blir sur fordi jeg er en bedreviter. Og nå, fordi jeg har tatt i den når den har bitt meg, er jeg ifølge henne ikke skikket til å eie dyr og ikke glad i dyr. Jeg kjenner folk som har hatt valp og de har faktisk klart å få litt disiplin i den innen 8 måneder. Nok til at den ikke biter alt som heter hud så snart den får tak i det. Oppførselen dens kommer ikke til å forbedre seg, fordi min mor har ikke peiling på hund. Når den gjør noe galt, snakker hun litt strengt til den og så rett etterpå tar den opp i fanget og sier med babystemme "nei, du ha'kke lov til sånt, lille venn. Nei, du ha'kke lov" og koser med den samtidig. Og det er sjeldent hun faktisk løfter baken fra sofaen og tar i den når den gjør noe galt. Endret 11. februar 2014 av Therawyn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå