Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg lurer litt på. Hunden min pleier å bjeffe når han hører andre hunder bjeffe utenfor. Er dette noe jeg burde kjefte på han for, eller er det liksom noe som ligger i hans natur, som han burde få lov til å gjøre? Hvis han liksom tenker at han beskytter oss og hjelper oss, også skal jeg kjefte på han, det blir jo feil.

Et strikt nei når han er i handlingen er noe du kan gjøre, men da må du også huske på å rose osv. når han stopper og viss han ikke gjør det i det hele tatt. Hunder lever i nuet så du må ta han/hun i akten ikke etterpå, og ros fungerer alltid bedre enn når du retter på hunden, det må være en toveis kjørt gate at du ikke bare kan kjefte også aldri gi ros når hunden ignorer bjeffene.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har mamma nettopp fått seg en liten valp. Og hun har ikke stor peiling på dyr, så jeg er litt bekymret for den. Ikke vil hun ta imot tips heller, for hun mener jeg er en bedreviter og jeg må ikke alltid si henne imot. Hennes mor hadde jo hund når hun var liten, og mamma tror at det bare er å kjøre på slik som hun gjorde den gangen. Et eksempel er at hun mener hunden har godt av tran, fordi bestemor fikk det tipset av dyrlegen når mamma var liten. Men det er jo som å følge et råd gitt av en lege for 50 år siden. Tidene forandrer seg, og med den kunnskapen vår. Spesielt medisinsk.

Nå har jeg googlet litt og sjekket diverse (norske) forum ang. det å gi tran som er beregnet på mennesker til dyr. Og konklusjonen er at dyrene ikke skal ha det pga. vitamin D og A, som kan være skadelig for dem i mindre mengder enn for oss. Er det noen som har greie på om dette stemmer? De har jo nettopp fått valpen, vil ikke at de allerede skal begynne å rote med helsen dens. :(

Endret av Therawyn
Lenke til kommentar

Hva er begrunnelsen hennes, hvorfor mener hun den trenger tran? Er det i tillegg til annet, tørrfor feks?

Jeg vet det er en "allmenn" oppfattelse av at man kan gi tran eller annen olje til hunder fordi det angivelig skal gi god effekt for pelsen.

Forøvrig mener jeg at om man har en ellers normal hund, og gir den litt skikkelig tørrfor (ikke rema-for!) fra feks Eukanuba eller Royal Canin så skal ikke slike tilleggsting være nødvendig uansett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva tror dere om hundehold i en liten leilighet? Jeg har enormt lyst på hund, har hatt det siden jeg var liten.

Jeg bor på ca 30kvm, så det er ganske lite. Til gjengjeld har jeg innglassert balkong og marka rett utenfor døra, så tur- og mosjonsmuligheter er det mange av. Jeg vil bare ikke skaffe hund med mindre jeg kan være sikker på at den kan ha det bra og være glad.

Det er snakk om en liten til mellomstor hund isåfall, moderat aktivitetsbehov skal jeg tro rasesidene.

Aldri hatt hund før, så dette er ukjent område for meg. :)

Lenke til kommentar

Hva tror dere om hundehold i en liten leilighet? Jeg har enormt lyst på hund, har hatt det siden jeg var liten.

Jeg bor på ca 30kvm, så det er ganske lite. Til gjengjeld har jeg innglassert balkong og marka rett utenfor døra, så tur- og mosjonsmuligheter er det mange av. Jeg vil bare ikke skaffe hund med mindre jeg kan være sikker på at den kan ha det bra og være glad.

Det er snakk om en liten til mellomstor hund isåfall, moderat aktivitetsbehov skal jeg tro rasesidene.

Aldri hatt hund før, så dette er ukjent område for meg. :)

Det bør ikke være noe problem, så lenge du gjør det du må for at bikkja skal få brukt seg som den behøver. Masse folk som fikser det bra, også med relativt små leiligheter. Det er jo ikke INNE bikkja skal løpe fra seg uansett, er det vel? ;)

Lenke til kommentar

Nei, det er vel igrunn ikke det. Som sagt har jeg marka utenfor døra, så turer og leking ute vil den få plenty av. :)

Er snakk om en Welsh Corgi Cardigan, forøvrig.

Tror ikke dette skal være noe problem! Go for it!

Jeg bor på 47 m2 og har en liten hund og fire katter. Jeg hadde en golden retriever boende hos meg i to uker og det var ikke noe problem inne. Jeg har heller ikke hage. Hunder sover som regel når de er hjemme :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bør gå veldig greit.

Bor selv med bikkja i leilighet (riktignok er leiligheten dobbel så stor og bikkja bare 2,5KG), alt han gjør er å sove når jeg ikke er hjemme.
Det du bør sjekke grundig er hvorvidt om du har lovt til å ha hund eller ei i leiligheten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kan være regler på at det ikke er lov til å skaffe seg hund uten og søke i styret først.
Kan også være et generelt forbud mot husdyr, men de har som regel ikke lov til å nekte deg i å holde husdyr om du hadde f.eks. hund før du flyttet inn (kan forklare hvorfor naboene har).

Hadde dobbeltsjekka uansett hva naboene har.

Lenke til kommentar

Naturligvis, jeg har sett det stå noe om dyrehold i vedtektene, men husker ikke hva det var i detalj. Uansett vil jeg sørge for at alt gjøres så ryddig som mulig.

Om resultatet er at jeg ikke får lov, så får jeg bare vente. Kjipt, men sånn kan det være noen ganger.

Lenke til kommentar

Hva synes folket her inne er best å gi en hund som sliter med smerter i bein ? han er 11år snart 12år, vil helt unngå smertestillende til det er ytterst nødvendig..

Jeg tenkte det vanlige som fiske olje men regner med en hund fint også kan ta en skje oliven olje som eks ? Jeg har også vurdert kalsium samt glukosamine, er dette bra ? Jeg tenker det må mer til en bare gi en skje olje..

Gir han massasje på bak beina men dette virker nok mest kun der og da, han har HD på bakbeina..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...