Bilael Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Nå har vår 14 uker gamle valp begynt med noe nytt som ikke helt vet hvordan vi skal forholde oss til. Han er veldig glad i både mennesker og andre hunder, men det virker som han, tross sin unge alder skal prøve å dominere de andre hundene. Glad og lystig prøve han å jokke på ansiktet til andre hunder så snart de legger seg ned, og ligger de ikke nede hopper han og biter seg fast i halsen. Heldigvis har de andre hundene vært snille, så de har til nå ikke brydd seg. Noen tips om hvordan vi skal forholde oss til dette? Hehe. Min Staff var ikke gamle gutten når han prøvde seg på tre stk 30-40 kg store Rottweilere når vi var hos vetrinæren (de forholdt seg heldigvis rolige og bare så på han) og han startet tidlig med å jokke på både tisper og hannhunder. Han har egentlig alltid vært veldig tøff i trynet; fått seg noen på trynet også... Men ja, la de utforske og holde på så lenge den andre er stabil og ikke agressiv. De tester grenser og må lære seg hva som er lov og hva som ikke er lov; hvor grensen går. Som regel sier den andre hunden i fra, og som nevnt tidligere, kjenner du den andre hunden, la de ordne opp selv. Det kan ofte høres og se fælt ut, men det er ikke så ille som det ser ut. Du skjønner fort når du må gripe inn. Fy faen så digg det er å komme hjem til en hund som er glad for å se deg... Beste følelsen i verden! Helt enig med deg. Noe man aldri vil være foruten når man først har opplevd det. Jepp... Egoboost, lykkepille, energidose og alt annet godt på en gang. Valper burde faen ta meg kommet på blå resept. Hehe. Sant nok Men ja, det er veldig synd det ikke er noen ordning som kan hjelpe folk med å få seg en hund, for det er tross alt veldig dyrt å kjøpe og med kostnader i ettertid med vetrinær, forsikring, mat, leker, etc. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Hehe. Sant nok Men ja, det er veldig synd det ikke er noen ordning som kan hjelpe folk med å få seg en hund, for det er tross alt veldig dyrt å kjøpe og med kostnader i ettertid med vetrinær, forsikring, mat, leker, etc. Når du sier det, så hørte jeg er forleden at mange narkomane og alkoholikere, skaffer seg bikkje av typen gis bort/billig kun for å få økt ukepenger. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 Du får ikke bidrag fra staten for å ha dyr i Norge. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Fy faen så digg det er å komme hjem til en hund som er glad for å se deg... Beste følelsen i verden! Thomas: Bare la ham holde på, dette er helt vanlig. Hvis noen skal korrigere så er det de andre hundene. Staff ? la de andre hundene korrigere ? utdyp om du kan ifra det jeg vet kan aggressivitet utvikle seg om man ikke går inn selv å korrigerer adferden til hunden, spesielt raser som det ligger veldig latent hos.. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Dominanselek er ikke aggressivitet. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Enn hvis han prøver å dominere eieren? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Hm.. Hva er egentlig "dominanselek"? 2 Lenke til kommentar
mushi Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Enn hvis han prøver å dominere eieren? Dette er ofte stress. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 23. juni 2012 Del Skrevet 23. juni 2012 Valper tester grenser på samme måte som tenåringer. Som regel går det ikke lenger enn at de prøver å dominere eldre hunder, og blir vennlig men bestemt fortalt "ikke faen, junior!". På så unge valper som 3 måneder tipper jeg at den eldre hunden rett og slett ikke ser på det som noe problem enda, men om 3-6 måneder vil jeg tro at den eldre hunden sier fra. Problemet kommer hvis den yngre hunden ikke godtar det, og starter en slåsskamp. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Dominanselek er ikke aggressivitet. Er det svaret ditt ? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Om jeg sier at dominans nesten utelukkende er seksuelt motivert.. Hvilken motivasjon skulle en ikke kjønnsmoden valp ha for å "dominere" eldre hunder? Eller verre, mennesker? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Igjen: dominanselek er ikke aggressivitet. Den tester grenser og leker med de eldre hundene. Det er IKKE det samme som å faktisk etablere dominanse. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Hvorfor bruke det ordet da? Om det ikke handler om dominans? Blir bare helt enkelt lek da.. Det har lite for seg å analysere bikkja mer enn nødvendig.. Valper leker, så enkelt kan det være. Og de lærer en masse av det, absolutt, men jeg synes mange har altfor lett for å dominansforklare alt mulig. Når det gjelder denne 14 uker gamle staffevalpen, så er det overveiende sannsynlig at jukking på fremmede hunder bunner i stress og usikkerhet. Den trenger psykisk stimulans, ikke å bli "irettesatt" av ustabile voksne hunder. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Fordi han snakket om dominanse! Hva skulle jeg brukt? liksom-dominanse-men-ikke-faktisk-dominanse-for-det-er-ikke-aggressivitet-men-bare-lek? Ærlig talt, MÅ alt debatteres som om det var et innlegg i en samfunnsdebatt? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Unnskyld altså.. MITT problem her er at dette merkelige behovet mange hundefolk har for å dominansforklare alt bikkja foretar seg, er en stor misforståelse OG det er delvis grunn til at mange hunder misforstås og dermed håndteres feil. Hence, mitt behov for å påpeke feilaktig bruk av begrepet. Ingen grunn til å ta det personlig Hvordan du opplever ting ellers på forumet kan ikke jeg ta ansvar for. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Jeg tror du tenker på noe helt annet enn det jeg gjør i så fall. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Hva tenker du på da, når du anbefaler folk å la fremmede og potensielt ustabile og bøllete hunder oppdra den sannsynligvis litt usikre og understimulerte valpen sin istedenfor at man tar tak i det sjøl? 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Oppdra? Er du helt spinnvill? Jeg anbefalte ham å la hunden få lov til å gjøre _en_ ting så lenge den er så ung som den er. De eldre hundene ville sagt fra dersom de så på det som et problem, for de skjønner faktisk hundekommunikasjon LANGT bedre enn vi gjør. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Forøvrig er dette selvsagt ikke noe jeg har gravd ut av fantasien. Linus drev med dette en god del fra vi fikk ham, og Ylva begynte ikke å korrigere før han ble nærmere 6 måneder gammel. Han har aldri vært aggressiv, og leker fint med alle andre hunder. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Det er en dårlig og risikabel anbefaling. Mange voksne hunder er så feilaktig oppdratt at de går rundt som utrygge, ustabile og veldig langt fra noe man bør gi ansvar for "korrigering" av valper. Skal man drive slik, bør man i alle fall sørge for at man kjenner den andre bikkja godt, og vite at den gjør det rette. Det kan man umulig vite med fremmede hunder. Og ja, det kan selvfølgelig gå bra, både en og tyve ganger, men risikoen for at valpen lærer unoter en skulle vært foruten gjør at de fleste burde vurdere å ta den jobben sjøl. Du er sjefen, ikke sant? Da sier DU hva som er lov eller ikke, og overlater ikke den jobben til tilfeldige bikkjeskinn. Hundespråk er fint og flott det, men da skal man i alle fall forsikre seg om at lekekameraten snakker dette språket godt (alle gjør nemlig ikke det), OG at denne er rimelig grei å ha med å gjøre. Der er mer enn nok av hunder der ute som flyr rundt og til enhver tid tror de må bevise noe, tøffe seg, eller bølle. Hvorfor tror du det er slik? Det kommer fra et sted, og det stedet har lite å gjøre med hundens naturlige væremåte. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå