Shruggie Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Bær han helt ut, vent til han tisser og ros+godbit. Når han tisser på verandaen får han ikke ros+godbit. Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Og har dere noen gode forslag til hvordan man lærer valpen å gå i bånd? Han vil helst ikke gå etter meg, og det er ikke så fristende å dra han med seg i båndet. Disse turene kan fort bli en tålmodighetsprøve. Som med alt annet som omhandler hund, så gjelder det å belønne ønsket atferd, og ikke belønne når hunden gjør noe galt. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Ikke straff gal adferd, men belønn god adferd, som det heter. 1 Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Basenjien er faktisk veldig enkel sånn sett. Det skal mye til før den skiller seg fra standarden. Sykdommer er det vanligste, men i Norge har vi veldig sunne dyr. Vennina mi har jo et "prakteksemplar" av rasen som oppdretteren gjerne ville parre på. Dessverre gikk det dårlig når det viste seg at broren hadde en sykdom som er mulig arvelig. Sånn er kjedelig da Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hvorfor skal hunden min absolutt sleike meg inni neseborene mine, og ingen andre steder i ansiktet mitt? Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Hei jobbet med hund som hundefører i forsvaret og er keen på å skaffe hund (første pri er schæfer) selv i løpet av sommeren neste år, men begynner å studere til høsten (leilighet og dyr er ikke så stress har skjønt der jeg skal), men tenker mer på hunden om jeg da evt. annskaffer sommeren 2013 og vil da være rundt 4-5 måneder når jeg drar nedover igjen er det da problematisk for hunden at jeg er borte noen timer på forelesning etter morgentur og mating og kommer tilbake igjen noen timer senere eller vil det være generelt sett ned på å la en så ung hund være alene så lenge (kommer jo ann på forelesninger)? Har tenkt å trene den i brukshund (spor, søk og lydighet) uten at jeg skal konkurrere eller bruke det i jobb men mer som en hobby på sida. Har aldri hatt hund privat utenom at jeg tok forsvarshunden jeg hadde ansvar for med meg hjem mye, men han var 8år og etterhvert relativt selvstendig og likegyldig om jeg var i huset eller ikke når vi var hjemme. Så har liten erfaring med valper og hunder i lavere aldre selv om jeg drev med hunder ned på 1 års stadie men de hadde ikke jeg ansvar for i det daglige utenom når jeg hadde vakt på kennelen. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Busene dine er vel salte og gode da tenker jeg Tror ikke det er noe større grunn enn at hunder får sine oppheng på ting de også og den har funnet ut det var et godt sted å sleike. Min har dilla på å slikke på hårete armer og ben, mens nybarberte damelegger ikke er noe stas. Tror vel ikke det har med noe annet å gjøre enn at den synes det er godt. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 (endret) Hei jobbet med hund som hundefører i forsvaret og er keen på å skaffe hund (første pri er schæfer) selv i løpet av sommeren neste år, men begynner å studere til høsten (leilighet og dyr er ikke så stress har skjønt der jeg skal), men tenker mer på hunden om jeg da evt. annskaffer sommeren 2013 og vil da være rundt 4-5 måneder når jeg drar nedover igjen er det da problematisk for hunden at jeg er borte noen timer på forelesning etter morgentur og mating og kommer tilbake igjen noen timer senere eller vil det være generelt sett ned på å la en så ung hund være alene så lenge (kommer jo ann på forelesninger)? Har tenkt å trene den i brukshund (spor, søk og lydighet) uten at jeg skal konkurrere eller bruke det i jobb men mer som en hobby på sida. Har aldri hatt hund privat utenom at jeg tok forsvarshunden jeg hadde ansvar for med meg hjem mye, men han var 8år og etterhvert relativt selvstendig og likegyldig om jeg var i huset eller ikke når vi var hjemme. Så har liten erfaring med valper og hunder i lavere aldre selv om jeg drev med hunder ned på 1 års stadie men de hadde ikke jeg ansvar for i det daglige utenom når jeg hadde vakt på kennelen. Så lenge du starter trening på det med å være alene fra starten av er det ikke noe i veien for at en hund på 4-5 mnd kan klare seg noen timer alene. Ville ikke latt den bli hele arbeidsdager alene så tidlig (7-8 timer), men min klarte seg helt fint alene fra den alderen etter jeg hadde startet med veldig små turer ut og forlenget disse ettersom hunden ble tryggere på det å være alene hjemme. Det viktigste er tidlig trening hvor man øker lengden hunden er alene, og at den får luftet seg skikkelig og er sliten før man drar. Da er min erfaring i hvertfall at hunden sover mens jeg er borte. Endret 29. mai 2012 av archongamer Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Zimmerh: Det tror jeg skal gå uten problem! Du er uansett student og det er det ofte korte dager og mye frihet i starten av studiet. Lykke til med valpekjøp! Lenke til kommentar
saraah92 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Min sheltie med stueren takket være avispapir jeg la bare ut en avis på kjøkkenet, en i stua og en i gangen og stengte alle andre dører i huset. kjempe kjekt til slutt ville hun ikke avføre på papirene og skjønte at ute var bedre Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Jepp, det pleier å funke, men tar lengre tid siden avispapiret på en måte lager et ekstra steg i prosessen. Men hunder lærer kjemperaskt. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Mornings. Er en stund siden jeg hadde en egen hund (eller bodde med familien mens vi hadde hund) så det kan hende at jeg er litt "hypokonder" når det kommer til min og madammens kjære Cairn Terrier, men er det normalt at de puster litt.. fort? Selv når hun ligger som et veislakt på gulvet synes jeg hun puster ganske fort til å være i dvaske-modus. Vi skal nappe pelsen hennes i morgen grunnet at det er en stund siden den forrige eieren gjorde det, så forhåpentligvis fikser det biffen hvis det er fordi hun er varm. Kan bare hende jeg legger merke til det grunnet at vi har vært til veterinær i dag p.g.a. hun virker å ha smerter i bakbeina/hoftene, veterinæren kunne ikke finne noe på utsiden og sa vi bare måtte holde et par gode øyne med henne i tilfelle det ble verre, håper selvfølgelig bare det er noe så ufarlig som at hun har vært litt ivrig på den siste løpeturen og blitt skikkelig stiv eller fordi hun har fått såre poter grunnet asfalt-tilvenning, men merker jeg er veldig nervøs for henne. Skal sove i samme rom som henne på madrass i kveld, slik at jeg iallefall er til stede skulle hun bli nervøs, hun har klynket litt når vi ikke er i samme rom i stedet for den sedvanlige "HVORSKALDEREJEGVILVÆREMED" oppførslen, noe som gjør meg enda mer nærvøs (har jo selvfølgelig sikkert sammenheng med at hun e.v.t. har vondt). For selv om hun nok snart har løpetid så blir vel ikke forskjellen i oppførslen deres såpass forskjellig? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Løpetid kan forandre atferd drastisk på hunder så det kan godt være det. Min ble en helt annen hund. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 I dag måtte jeg løfte hunden ut av leiligheten fordi hun nektet å bli med av "fri vilje", men så snart hun kom utendørs og en av de ansatte i butikken under kom ut skulle hun plutselig hilse på, og hadde ingen problemer med å gå på tur, bare et par merkelige.. avgjørelser i løpet av den korte turen, ellers var hun som seg selv igjen. Ser ut som jeg virkelig har fått en hund som reflekterer eieren.. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Familien til en kompis hadde en skremmende erfaring med en kennel her om dagen. De skulle bort en helg, og plasserte hunden, en godt voksen labrador, på kennel i mellomtiden. Kennelen (Labben Hundepensjonat) forsikret om at de hadde godt samarbeid med dyrlege, og alt virket greit. Mens de var borte fikk de høre at hunden hadde fått våteksem. Det viste seg at etter at kennelen hadde oppdaget det for første gang hadde de på tross av dette latt hunden være lenge uten tilsyn, så lenge at det hadde rukket å spre seg til halve hunden. De skjønte at noe måtte gjøres og fikk ordnet tidligere henting av hunden. De fikk den rett til dyrlegen, som sa dette var det verste tilfellet av våteksem han hadde vært borti, og at det ikke var sikkert hunden ville klare seg. Våteksem er fort gjort å behandle hvis man tar det med en gang det oppstår, noe man burde vite om man driver en kennel. Om man ikke vet hva det er burde man i hvert fall vite bedre enn å la hunden ligge lenge uten tilsyn uten å kontakte dyrlege. Heldigvis gikk det bra, men hadde de ikke fått hentet hunden tidligere enn planlagt hadde det antakelig gått langt verre. De opplevde heller ikke spesielt uttrykk for beklagelse og ydmykhet fra kennelens side i etterkant. Burde de følge opp dette på noen måte i etterkant? Hva hadde dere gjort? Dette er vel over grensen for hva man bør akseptere uten videre. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Håper kennelen delte på regningen iallefall? Siden det ble mye verre enn det hadde behøvd å bli mener jeg, vitner jo om mangel på dømmekraft. Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Kan varsle Mattilsynet, hvis det er fare for at de ikke tar ordentlig vare på dyra. 1 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Vel viste seg i mitt tilfelle at hunden nok bare hadde strukket en muskel eller er nær løpetiden sin, for nå er hun akkurat som før. Synd jeg brukte 550 kroner på dyrlege dog. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Er hundepasser for modern's 3-åring. Hvis jeg var like irriterende da jeg var 3 er det rart modern overlevde.. Fy faen så mye bedre det er å ha en hund du selv har oppdratt. Bortsett fra at du ikke har noen å skylde på, da... Lenke til kommentar
mushi Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Er hundepasser for modern's 3-åring. Hvis jeg var like irriterende da jeg var 3 er det rart modern overlevde.. Fy faen så mye bedre det er å ha en hund du selv har oppdratt. Bortsett fra at du ikke har noen å skylde på, da... Passer søsters hund nå og synes akkurat det samme Kan ikke hunden gå rett fram og foran meg på tur liksom hehe. Den ene vil til høyre og drar seg frem mens og den andre krysser og stopper opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå