Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Er det noen her som er eier av Staffordshire Bull Terrier og kan dele sine erfaringer om denne rasen? :)

Jeg er stolt eier av en Staff. Etter min mening er det en flott rase, perfekt mellomstor hund og så sant de får riktig oppdragelse er de en flott familiehund. De gangene min egen Staff har hilset på unger har det gått smertefritt. Den minste ungen han har kommet i kontakt med "dasket" (av mangel på bedre ord) han på hodet og klarte å få en finger i nærheten (hvis ikke det var på øyet) og han bare sto å logret. De er veldig flinke med barn om de får litt sosialisering med de. Men klart, de er små tankser, så være forsiktig så de ikke blir for ivrige, for ulykker kan jo forekomme. Var en gang han ikke så seg for og veltet tanteungen til ei vi gikk tur med (gikk heldigvis bra).

De er små energi-bomber, men etter at vi sluttet å leke innendørs har det ikke vært noe problem; leke når han er ute, slappe av når han er inne.

Han ble husren etter ca et halvt år, noe jeg har hørt er ganske vanlig (hvertfall for en Staff). Om du bor i hus og du kjøper en valp på sommeren går det kanskje raskere om du er flink til å passe på.

Vet ikke hva annet jeg skal si egentlig. Som så mange andre angrer jeg ikke et sekund på at jeg valgte å kjøpe en Staff. De er etter min mening den perfekte rase. Vet ikke hva annet jeg skal legge til av info, men er det noe du lurer på er det bare å spørre :)

EDIT:

Glemte å legge til at de må ha MASSE sosialisering; valper, hannhunder, tisper, samme rase, andre raser, etc. Og selvsagt sosialisering med oss tobente, både store og små.

Nå har vi hatt valpen vår i 9 dager, og han virker nesten stueren allerede. Ikke et eneste uhell på 4 dager, og han tisser så som regel så snart vi tar han ut på plenen. Om han må bæsje går han til ytterdøren og klynker.

I tillegg presterer han kommandoene sitt, ligg, kom og ligg unna veldig bra på de få dagene vi har hatt han. Kanskje vi rett og slett bare har vært heldig med vårt eksemplar av denne rasen. :)

Så godt å høre :)

Har hørt at de noen ganger blir fort stuerene. Så dere har vært veldig flinke og vært heldige med valpen :)

De er som regel veldig lærevillige og har stor interesse av å blidgjøre eieren(e). Fortsett å tren og vær konsekvente og dere vil få mange flotte år sammen med det nye familiemedlemmet. Og fortsett å tren selv om dere ikke har planer om å være med i konkurranser og slikt.

Vær også forberedt på at valpen kan slå seg litt vrang etter et par uker, det gjorde hvertfall min og andre jeg kjenner har opplevd det samme. Valper har trassperioder også, dessverre :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min bjeffer sjeldent; egentlig bare når han vil leke med annen hund, som egentlig ikke vil leke med han :p Når han faktisk bjeffer høres det mer ut som en liten chihuahua, enn en Staff. Om han ønsker oppmerksomhet sitter han å stirrer på meg eller "reiser seg opp" og legger labbene på armlenet på stolen.

Blir mye testing av grenser nå når han er blitt varm i trøya, var sånn med min også. Hadde en tendens til å stikke av med sko og sokker. Han holdt seg heldigvis unna alt annet.

Usikker hvor lang tid det tok før han var komfortabel med å gå i bånd men tror det var en uke eller to. Synes ikke det tok så veldig lang tid. Begynte å gå løs med han på tur etter en måned eller to. Veldig glad jeg startet å gå løs med han tidlig, har veldig sjeldent problemer med innkalling selv om vi møter andre hunder eller personer (i værste fall må jeg "rope" på han to eller tre ganger før han kommer). Han har heller aldri stukket av og går aldri mer enn ca ti meter foran meg og forsvinner han feks rundt en sving står han å venter til han kan se meg og så fortsetter han fremover. Om han går løs og jeg snur og går i motsatt retning løper han etter meg. Så start å gå løs med han tidlig, om dere ikke har tenkt på det :)

Men, nei, det er jo sant nok at det ikke bare er positive sider. Han slår seg vrang noen ganger og vasking er fortsatt et sant helvete, for å nevne to ting. Men, det er heldigvis få negative sider og de negative sidene kan jeg skylde meg selv for. Man lærer og prøver å rette de feil man har gjort :)

Lenke til kommentar

Joda, det er ikke bare positive sider. Han bjeffer nå og da for å vinne oppmerksomhet, og stikker av med det meste han får tak i, også er det fremdeles en smule vanskelig å lufte valpen i bånd. :)

Pass på å ikke belønne bjeffingen med oppmerksomhet. Kan fort bli plagsomt senere hvis dere ikke er konsekvente med det nå. ;)

Altså, ignorer det, ikke kjeft. Kjefting er også oppmerksomhet. Av og til er det bare det den vil oppnå.

:)

Lenke til kommentar

Hvor mye jobb er det egentlig å få to sløyfer på utstilling slik at man kan parre hunden? Ifølge retningslinjene for Kennelklubben for Basenji må man ha to førsteplasser hvorav en må være i åpen klasse.

Ikke spesielt vanskelig hvis hunden ikke har noen alvorlige feil (overbitt, veldig dårlig konstruert kropp, mangler tenner, feil ører). Hvis det er snakk om rødsløyfe har t.o.m. min klart å få en :sleep2: Lurt å melde seg inn i NKK hvis du har tenkt å stille mer enn to ganger på ett år, koster ganske mye hvis du ikke er medlem.

Lenke til kommentar

Hvor mye jobb er det egentlig å få to sløyfer på utstilling slik at man kan parre hunden? Ifølge retningslinjene for Kennelklubben for Basenji må man ha to førsteplasser hvorav en må være i åpen klasse.

Ikke spesielt vanskelig hvis hunden ikke har noen alvorlige feil (overbitt, veldig dårlig konstruert kropp, mangler tenner, feil ører). Hvis det er snakk om rødsløyfe har t.o.m. min klart å få en :sleep2: Lurt å melde seg inn i NKK hvis du har tenkt å stille mer enn to ganger på ett år, koster ganske mye hvis du ikke er medlem.

Thankie. Jeg har jo ikke hunden enda, men jeg tenkte å love oppdretter at den kan brukes i avl dersom det er interessant. Delvis fordi jeg er nysgjerrig på utstillinger og avl, og delvis fordi valper er fantastisk søte ;)

Lenke til kommentar

Thankie. Jeg har jo ikke hunden enda, men jeg tenkte å love oppdretter at den kan brukes i avl dersom det er interessant. Delvis fordi jeg er nysgjerrig på utstillinger og avl, og delvis fordi valper er fantastisk søte ;)

Selv om den klarer disse sløyfene betyr det ikke at den bør avles på uansett. Dommere er jo mennesker de også og har forskjellige ting de vektlegger. Min fikk rødsløyfe, men skal jo aldri gå i avl pga gemytt og øyesykdom. Mye av dette ser man jo ikke på utstilling.

Lenke til kommentar

Oppdretter hadde avtale om ett kull på min, men det var ikke noe problem når hunden viste seg å ikke passe i mine øyne. Hvis oppdretter fortsatt ikke gir seg går det jo ann å legge inn noen naive spørsmål på et raseforum f.eks. hvor folk ofte starter å grave i det meste. Da ombestemmer de fleste seg fort.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Oppdretter hadde avtale om ett kull på min, men det var ikke noe problem når hunden viste seg å ikke passe i mine øyne. Hvis oppdretter fortsatt ikke gir seg går det jo ann å legge inn noen naive spørsmål på et raseforum f.eks. hvor folk ofte starter å grave i det meste. Da ombestemmer de fleste seg fort.

Basenjien er faktisk veldig enkel sånn sett. Det skal mye til før den skiller seg fra standarden. Sykdommer er det vanligste, men i Norge har vi veldig sunne dyr.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det flaut?

Lurte på det samme selv... Er jo helt vanlig og kan sammenlignes med å håndhilse på han/hun de møter.

Om du har en hannhund kan du bare glede deg til han møter en tispe med løpetid. Min hannhund slikker og snuser og blir helt gæren :!:

En av de første gangene han møtte en tispe med løpetid og innstinktene hadde begynt å våkne, begynte han å jokke i "feil ende" (for å holde det PG13 :p ). Utrolig komisk syn. I løpet av sin korte levetid har han prøvd alle ender, kanter og vinkler. Han har begynt å skjønne hvordan det funker nå, så må passe på om det er tisper med løpetid i nærheten.

Lenke til kommentar

Noen tips hva man bør gjøre for å avvenne valpen å tisse på verandaen? Han jobber med å bli stueren, så han er flink til å tisse ute. Verandaen er med andre ord "ute", så man kan ikke akkurat kjefte. Ikke at vi gjør det uansett, men er redd det skal bli en uvane at han tisser der.

Og har dere noen gode forslag til hvordan man lærer valpen å gå i bånd? Han vil helst ikke gå etter meg, og det er ikke så fristende å dra han med seg i båndet. Disse turene kan fort bli en tålmodighetsprøve. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...