Shruggie Skrevet 28. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2012 Personangrep??? Jeg påpeker bare at du bruker diskusjonsteknikker som ikke er godkjente her på forumet Den var du heldig med. Vet du, glem hele greia. Bare lev ut fra teorien om at du har rett og unngå enhver diskusjon som kan tenkes å utfordre dine meninger. Livet er så mye enklere på denne måten... Jeg vet at jeg har rett, men siden jeg får følelsen av at det ikke lar seg gjøre å overbevise deg så kan vi la det ligge. 1: Hva i helvete prater du om? 2: Du har ikke engang kommet med et argument ennå, så hvis du har den "følelsen" så er det nok fordi du ikke er i stand til å føre ordentlig debatt. Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 28. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) 1: Hva i helvete prater du om? 2: Du har ikke engang kommet med et argument ennå, så hvis du har den "følelsen" så er det nok fordi du ikke er i stand til å føre ordentlig debatt. Nå sklir det helt ut her, men jeg kan oppklare hva jeg mente siden du ikke henger helt med i svingene. Du sier at du påpeker at jeg bruker diskusjonsteknikker som ikke er godkjente her på forumet. Samtidig spør du om jeg er FrP'er. Personangrep. Fail. Flaut. Jeg vet ikke hva du mener at jeg skal argumenetere for eller imot. Endret 28. februar 2012 av LHUS Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 28. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2012 Vent, du tror at å kalle noen FrPer er personangrep? Du bør virkelig tilbringe litt tid i den virkelige verden. Jeg kan argumentere mot rasestandarder veldig enkelt: Det er ikke din jobb å bestemme hva slags hund JEG skal ha. Du står fritt til å kjøpe den rasen du vil ha, og jeg står fritt til å kjøpe den rasen jeg skal ha. Det er den eneste måten vi kan påvirke hunderaser på. Samtidig sier svært enkel biologi at å utelukkende bruke rasehunder gir et mindre genmateriale, noe som gir sykere og dårligere hunder. Hvis vi ikke hadde rasestandarder hadde alle hunder i Norge vært friskere. Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Vent, du tror at å kalle noen FrPer er personangrep? Den skal du streve med å ro i land. Jeg kan argumentere mot rasestandarder veldig enkelt: Det er ikke din jobb å bestemme hva slags hund JEG skal ha. Du står fritt til å kjøpe den rasen du vil ha, og jeg står fritt til å kjøpe den rasen jeg skal ha. Det er den eneste måten vi kan påvirke hunderaser på. Du velger fritt, og jeg kan kritisere deg for valget ditt. For det er kritikkverdig å støtte opp om blandingsavl. Samtidig sier svært enkel biologi at å utelukkende bruke rasehunder gir et mindre genmateriale, noe som gir sykere og dårligere hunder. Ja, nettopp. Det er grunnen til at jeg er positiv til å avle utenom renraset innenfor samme rase. Men man må som sagt ha en plan med det, helseteste og registrere. Det vil ikke skje. Jeg ser helst at vi kasserer en rekke raser for godt og avler fram noen nye, som er friskere. Men det er en kjempejobb. Hvis vi ikke hadde rasestandarder hadde alle hunder i Norge vært friskere. Er ikke sikker på hva du legger i det. Men at det er mange dårlige rasestandarder og dårlig tolkning av disse hersker det ingen tvil om. Hvis du mener at vi skal stryke alt som heter raser og "avle fritt", så kunne du ikke tatt mer feil. Da er vi tilbake på mangel på plan, helsetesting og registrering, som fører til unødvendig mye sykdom og elendighet. Endret 29. februar 2012 av LHUS 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 Nei, selvsagt har rasene sin plass, eksemplet med "ingen rasestandarder" er bare et ekstremt eksempel for å gjøre et poeng. Hovedpoenget mitt er at dersom vi utelukkende bruker renrasede hunder, så vil vi i løpet av noen hundre år ikke ha en eneste frisk hund igjen. Det problemet skjønner jeg jo at du også har oppdaget, som du skriver i ditt innlegg er en del av løsningen å trekke inn friskt blod. Problemet er bare at det ikke funker! Vi har bare hatt kennelklubber og regler for rasestandarder i rett over 100 år, og allerede er det 10-20 raser som ikke burde eksistert. Allerede er det massevis av raser som er utdøde, og det er massevis av raser som ikke eksisterer fordi ingen turte å lage rasen, eller fordi folk lot være å blande fordi de heller ville ha renrasede hunder. Hundearten, ikke rasene, men ARTEN er i ferd med å dø ut på lang sikt pga rasetankegangen! Bare se på Schæferen, som på 60-70 tallet var kroneksempelet på en god arbeidshund. I dag bruker alle Malinois i stedet, men hva skjer når Malinoisen blir ødelagt? Hvor mange raser skal vi la ødelegge før vi oppdager at vi TRENGER blanding for i det hele tatt å la hundearten overleve de neste 100 årene. BTW, hvis det er noen som vil ha en hund og foretrekker rasehunder så er det en NYDELIG Tollergutt på 15 mnd på www.fod.no. Ikke for barnefamilier, men på 15 mnd-stadiet skal man klare å venne den til barn hvis man planlegger familie om noen år. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 For de som ikke skulle ha sett den: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10052787 Veldig positivt å se kommentarfeltet hos VG, folk begynner skjønne hvor stigmatisert de rasene er gjennom mediaoppslag, samt at de fleste begynner skjønne at de ikke er noe mer farlig en de mest vanlige rasene i Norge. Jeg mener så lenge hundeeiere er problemmet, så er enkelte hunderaser farligere enn andre OM de ikke blir tatt vare på korrekt. F.eks. en pitbull som aldri slipper tak, er langt farligere en liten hissig chihuahua, som egentlig ikke kan gjøre noe som helst (satt litt på spissen). Derfor kan jeg forstå forbudet av enkelte raser, men loven virker tynt grunnlagt og lite reflektert. Hvorvidt at forbudet av blant annet amstaff er rettferdig, har jeg egentlig ingen formening om, da det mangler korrekt dokumentasjon fra begge hold. Nytter ikke å dra frem kortet om at det er flotte familiehunder eller at de er farlige pga. sin fysikk. Dette er og blir personlige oppfatninger. Uansett synd på de som faktisk har fantastiske familiehunder av en forbudt rase, og at det har gått så langt at de blir trakkasert på jobb er rett og slett bare trist. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) For de som ikke skulle ha sett den: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10052787 Veldig positivt å se kommentarfeltet hos VG, folk begynner skjønne hvor stigmatisert de rasene er gjennom mediaoppslag, samt at de fleste begynner skjønne at de ikke er noe mer farlig en de mest vanlige rasene i Norge. Jeg mener så lenge hundeeiere er problemmet, så er enkelte hunderaser farligere enn andre OM de ikke blir tatt vare på korrekt. F.eks. en pitbull som aldri slipper tak, er langt farligere en liten hissig chihuahua, som egentlig ikke kan gjøre noe som helst (satt litt på spissen). Derfor kan jeg forstå forbudet av enkelte raser, men loven virker tynt grunnlagt og lite reflektert. Hvorvidt at forbudet av blant annet amstaff er rettferdig, har jeg egentlig ingen formening om, da det mangler korrekt dokumentasjon fra begge hold. Nytter ikke å dra frem kortet om at det er flotte familiehunder eller at de er farlige pga. sin fysikk. Dette er og blir personlige oppfatninger. Uansett synd på de som faktisk har fantastiske familiehunder av en forbudt rase, og at det har gått så langt at de blir trakkasert på jobb er rett og slett bare trist. Amstaff folket samt NKK/NTK kom med masse dokumentasjon men ble ignorert av justisdepartementet de hørte heller på 3 hundehatere og 1 gal man ved navn Ben Werner..Noe de vet idag var feil å gjøre, men å innrømme slikt skjer ikke.. Pitbull/amstaff "ikke" slipper er ikke noe som kan tilegnes dem alene,utrolig mange hunder gjør det samme.. En pitbull er også en mindre krevende hund en de fleste raser for en god hundeeier, eneste man skal være ops på er mye sosialisering med andre hunder tidlig i oppveksten da de kan utvikle sterke drifter for å slåss med andre hunder av samme kjønn.. Min som eks er angrepet 3ganger der moren min ble bitt 2ganger, jeg går ikke rundt hater de andre hunderasene(jakthunder, som får 1time trim om dagen, gjerne løse)..Mormoren min opplevde også bli angrepet av en løs hund midt i Sandvika sentrum, hun holdt min mellom beina så han ble bitt masse i ansiktet ble nesten blind, hadde hun ikke gjort det hadde vel min sittet i varetekt hos politiet.. Enig med mye du skriver, en hunderase blir farlig av å tiltrekke seg dårlig eiere, men et forbud er ikke noe løsning da dårlig eiere gjerne gir F i lover & regler uansett og vil ved et forbud bare skaffe seg en annen rase som utgjør samme risiko for samfunnet.. Å bestemme over andres valg skal man være ekstremt forsiktig med, det kalles overformynderi og er en stygg del av samfunnet man burde unngå.. Endret 29. februar 2012 av Dani46 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 Enig med mye du skriver, en hunderase blir farlig av å tiltrekke seg dårlig eiere, men et forbud er ikke noe løsning da dårlig eiere gjerne gir F i lover & regler uansett og vil ved et forbud bare skaffe seg en annen rase som utgjør samme risiko for samfunnet.. Nettopp, en må få bukt med problemene med menneskene, for å så opphevet alle forbud mot enkelte hunderaser. Kanskje det og eie en hund ikke skulle vært en menneskerett, men mer som en gode man kan få via søknad og oppfølging av hundens psyke osv. (men igjen, da blir det veldig kontrollert og enn heller fort over på overformynderi). Ser aldri for meg at staten vil foreslått noe sånn uansett, "alt for mye" penger som de mener er ut vinduet. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 (endret) Enig med mye du skriver, en hunderase blir farlig av å tiltrekke seg dårlig eiere, men et forbud er ikke noe løsning da dårlig eiere gjerne gir F i lover & regler uansett og vil ved et forbud bare skaffe seg en annen rase som utgjør samme risiko for samfunnet.. Nettopp, en må få bukt med problemene med menneskene, for å så opphevet alle forbud mot enkelte hunderaser. Kanskje det og eie en hund ikke skulle vært en menneskerett, men mer som en gode man kan få via søknad og oppfølging av hundens psyke osv. (men igjen, da blir det veldig kontrollert og enn heller fort over på overformynderi). Ser aldri for meg at staten vil foreslått noe sånn uansett, "alt for mye" penger som de mener er ut vinduet. Enig der, dessverre er alt en menneskerett om dagen, bare det å få masse barn burde være forbudt spesielt når så mange barn ikke har foreldre uti verden, men det er OT.. Jeg tror vi vil se regler som går på eiere om loven tas opp igjen i stortinget, noe som er bra, håper også politiet for større adgang til å ta ifra folk hunder ved klager på farlig hundehold.. Endret 29. februar 2012 av Dani46 Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 Min kinesiske nakenhund har knekt den neglen de har litt oppe på benet. Den som står litt for seg selv. Den er knekt bortimot helt oppe ved "roten", men ikke helt inntil. Er det noen som har erfaring med det? Hva kan jeg gjøre? Dyrlege blir jo litt vanskelig nå. Er det bare å bandasjere og la det gro ut igjen naturlig? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 Ulvekloa. Den har stort sett ingen funksjon. Vask godt med sprit eller noe, og pass på at den ikke slikker på den. Bandasje, så en vanlig sokk, så bandasje utenpå det igjen, så tenker jeg den skal få litt å jobbe med... Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 Husk å klipp den neglen litt oftere fremover. Det er fort gjort å glemme den hvis hunden sliper klørne naturlig. Var hos dyrlegen for vaksine idag. Tok syv minutter og jeg betalte 675 kr Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 Og jeg tipper at du ikke så snurten av dyrlegen heller, men fikk vaksinen av en pleier Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 Han mener at hundeloven burde vært generell og uten spesifikasjoner på enkelte arter - Veterinær Per-Jacob Ølstad http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5904931.ece Lenke til kommentar
Sinnapels Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 Ja, har klipt den bra. Men var ute å lekte, også så jeg plutselig at det blødde Men viss det bare er å ta tiden til hjelp, rense og passe på, så satser jeg på at den gror fint ut igjen om en stund Takk for tips Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. februar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. februar 2012 Og jeg tipper at du ikke så snurten av dyrlegen heller, men fikk vaksinen av en pleier Kan stemme det ja. Lukta lunta, så jeg turte ikke be om PL-sjekk, hun virker symtomfri og er sjekket fri en del ganger før. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 5. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Veterinærer: Folk avler frem helseplager Ekstreme egenskaper er ofte populære og har ført til hunderaser med store helseproblemer. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Veterinarer-Folk-avler-frem-helseplager-6776665.html#.T1QkK8yiFbs folk som vil ha slike hunder er indirekte skyldige i dyreplageri og medskyldig i å opprettholde dårlig avl.. Endret 5. mars 2012 av Dani46 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 5. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2012 Veterinærer: Folk avler frem helseplager Ekstreme egenskaper er ofte populære og har ført til hunderaser med store helseproblemer. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Veterinarer-Folk-avler-frem-helseplager-6776665.html#.T1QkK8yiFbs folk som vil ha slike hunder er indirekte skyldige i dyreplageri og medskyldig i å opprettholde dårlig avl.. Så du tror ikke de som er seriøse og ønsker seg slike hunder gjør det de kan for å finne seriøse oppdrettere som avler på sunne individer? Om noen har ansvaret er det ikke kjøpere, men oppdrettere som tar snarveier og utstillingsmiljøene som har premiert for jo mer ødelagt rasen kan bli. Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 5. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2012 Så du tror ikke de som er seriøse og ønsker seg slike hunder gjør det de kan for å finne seriøse oppdrettere som avler på sunne individer? Om noen har ansvaret er det ikke kjøpere, men oppdrettere som tar snarveier og utstillingsmiljøene som har premiert for jo mer ødelagt rasen kan bli. Kjøpere har også et ansvar. Alle skal skjønne at mops og pekingeser i nesten alle tilfeller er usunne, for å ta to av de verste. Mennesker er egoistiske og dumme, begynner å bli noen raser som man må gjøre noe drastisk med for å redde, evt. sette en sluttstrek for rasen. 1 Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 5. mars 2012 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2012 (endret) Selvsagt har kjøper et ansvar, og de seriøse kjøperne som tar ansvar vil også som oftest finne frem til de seriøse oppdretterne. Nå kjenner ikke jeg til mops og pekineser, men har selv fransk bulldog og har selv brukt svært lang tid før jeg bestemte meg for oppdretter. Derfor har jeg også en hund som ikke har pusteproblemer, hudproblemer eller øyeproblemer, mens de som handler slik på Finn får som forventet kan man si. Jeg er nok mer for å stramme inn regelverket som oppdrettere må forholde seg til, hvor klare trekk på misdannelser/sykdommer skal bli forbudt å avle på. Så bør utstillingsmiljøet, om de ikke alt ha gjort det endre på hva de ser på som vinnende trekk hos en rase, når dette helt klart går på bekostning av hundens ve og vel. Jeg håper man kan slippe å utslette raser, og tror heller det aldri kommer til å skje. At folk må blir mer bevisst på hva rasen du kjøper bringer med seg av utfordringer, og gjøre en solid jobb i forkant med å finne de som har avlet på individer som er 100% friske. Listen over "ødelagte" raser er jo nå så lang at skulle vi fjernet alle de ville vi stort sett flydd rundt med elghunder og fuglehunder alle sammen. Endret 5. mars 2012 av archongamer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå