Gå til innhold

Den Store Hundetråden

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med schæfer, border collie og labrador blanding? Kommer de til å bli fine når de vokser opp?

Gemyttet er vel viktigere enn utseende? ;) Høres ut som en blanding som krever mye tur og hjernetrim. Er du klar for det så hvorfor ikke. :) Det er vanskelig å gjette hvordan den blir gemyttmessig pga rasene er forskjellig, men alle rasene kan ha problemer med HD og AD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planlegger å få meg hund ja. Trenger en mosjon partner. I form av jogge turer, og fjell turer. Samt en vanlig familiehund, som er glad i kos. En som ikke stikker av og er lydig og har et godt humør.

Derfor tenkte jeg på Schæfer / Retriever / Collie. Men vet ikke helt. Fikk et tilbud som nevnt ovenfor, men noe skeptisk til den blandingen.

Lenke til kommentar

Planlegger å få meg hund ja. Trenger en mosjon partner. I form av jogge turer, og fjell turer. Samt en vanlig familiehund, som er glad i kos. En som ikke stikker av og er lydig og har et godt humør.

Derfor tenkte jeg på Schæfer / Retriever / Collie. Men vet ikke helt. Fikk et tilbud som nevnt ovenfor, men noe skeptisk til den blandingen.

De tre rasene (retriever er flere raser) er så forskjellige at de ikke burde blandes, og hvis man ikke vet hvilken av de tre man vil ha så har man mye tenkearbeid foran seg

Da må man bruke mye mer tid på å tenke over hvilke egenskaper man vil ha i en hund. Hvordan hunden blir vil i stor grad avhenge av deg.

Ikke skaff deg en blanding hvis det er en valp som du må betale for. Da støtter du videre avl på blandinger.

Lenke til kommentar

Nei, blandinger er ikke nødvendigvis dårligere enn renrasede hunder, men det er som nevnt over her at man ikke nødvendigvis helt vet hva man får på forhånd - i motsetning til renrasede, der man i større grad kan forutsi gemytt, utseende og slikt.

Om en blander tre raser, er det ingen grunn overhodet til å tro at man vil få bare de gode eller ønskelige egenskapene fra alle tre i alle valpene. Det kan like gjerne være stikk motsatt.

Selv er jeg ikke helt enig med meg sjøl om hva jeg synes om "overlagt" blandingsavl, men det er klart at uhell skjer og da skal man ikke kassere disse kun fordi det er blandingshunder!

Forøvrig synes jeg denne er veldig morsom;

http://youtu.be/CVx5soC76es

Lenke til kommentar

og vi vet mindre om hunden på forhånd.

Det er hele poenget, og et veldig viktig poeng. Så aktiv som du har vært her er jeg overrasket over at du ikke tar blandingsavl mer alvorlig.

Blandingshunder kan være helt topp, men det er det veldig vanskelig å vite noe om når hunden bare er uker/mnd gammel.

Jeg er positiv til blandingsavl så lenge man har en plan med det, blander lignende raser, helsetester og registrerer. Men det skjer ikke, folk er dumme og griske.

Lenke til kommentar

og vi vet mindre om hunden på forhånd.

Det er hele poenget, og et veldig viktig poeng. Så aktiv som du har vært her er jeg overrasket over at du ikke tar blandingsavl mer alvorlig.

Blandingshunder kan være helt topp, men det er det veldig vanskelig å vite noe om når hunden bare er uker/mnd gammel.

Jeg er positiv til blandingsavl så lenge man har en plan med det, blander lignende raser, helsetester og registrerer. Men det skjer ikke, folk er dumme og griske.

fleste blandings hunder kommer vel pga uforutsette paringer?

etter alle saker jeg har sett der blandings hunder blir konfiskert & drept hadde jeg aldri kjøpt en som jeg ikke kan forutse utsende på.

og skal man ha blandings hund så burde man oppsøke FOD eller lignende :)

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste blandingskull enten har vært planlagt, eller så lar man det bare skje.

Der finnes det nesten ingen velfungerende hunder, så skal du ha hund fra FOD må du regne med å jobbe mye med hunden, og vite hva du gjør.

Man kan helt fint ta til seg en blandingshund, men jeg synes det blir feil å betale tusenvis av kroner for en blanding. Samtidig ville jeg ikke gitt bort en hund gratis sånn helt uten videre.

Som sagt, så støtter du blandingsavl om du betaler nok for en slik hund, og med etterspørsel kan de bare fortsette.

Jeg tar ikke blandingsavl "mer alvorlig" fordi jeg ikke er enig med deg.

Snodig, tror du er den første jeg har sett som "jevnlig" diskuterer hund og ikke har skjønt dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste blandingskull enten har vært planlagt, eller så lar man det bare skje.

Der finnes det nesten ingen velfungerende hunder, så skal du ha hund fra FOD må du regne med å jobbe mye med hunden, og vite hva du gjør.

Man kan helt fint ta til seg en blandingshund, men jeg synes det blir feil å betale tusenvis av kroner for en blanding. Samtidig ville jeg ikke gitt bort en hund gratis sånn helt uten videre.

Som sagt, så støtter du blandingsavl om du betaler nok for en slik hund, og med etterspørsel kan de bare fortsette.

derfor jeg nevnte FOD, du hjelper en hund samt betaler ikke for videre oppdrett av mixer.

Lenke til kommentar

Snodig, tror du er den første jeg har sett som "jevnlig" diskuterer hund og ikke har skjønt dette.

Hersketeknikk much? Jeg har "skjønt" temmelig mye, jeg er bare ikke enig med deg. Er det helt umulig for deg å forstå at folk kan trekke andre slutninger med samme data?

La meg gjette: du er medlem av FrP?

Lenke til kommentar

Hersketeknikk much? Jeg har "skjønt" temmelig mye, jeg er bare ikke enig med deg. Er det helt umulig for deg å forstå at folk kan trekke andre slutninger med samme data?

Personangrep much? Tyder bare på at du er på defensiven.

(For the record, FrP er det siste partiet jeg ville stemt på, hvis noen hundeeiere synes det er relevant info)

Lenke til kommentar

Personangrep much? Tyder bare på at du er på defensiven.

(For the record, FrP er det siste partiet jeg ville stemt på, hvis noen hundeeiere synes det er relevant info)

Personangrep??? Jeg påpeker bare at du bruker diskusjonsteknikker som ikke er godkjente her på forumet, og du mener det er personangrep?

Vet du, glem hele greia. Bare lev ut fra teorien om at du har rett og unngå enhver diskusjon som kan tenkes å utfordre dine meninger. Livet er så mye enklere på denne måten...

Lenke til kommentar

Personangrep??? Jeg påpeker bare at du bruker diskusjonsteknikker som ikke er godkjente her på forumet

Den var du heldig med.

Vet du, glem hele greia. Bare lev ut fra teorien om at du har rett og unngå enhver diskusjon som kan tenkes å utfordre dine meninger. Livet er så mye enklere på denne måten...

Jeg vet at jeg har rett, men siden jeg får følelsen av at det ikke lar seg gjøre å overbevise deg så kan vi la det ligge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...