mushi Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 tingen er vel å ikke finne en utstillingsschæfer da show miljøet er det som ødela rasen, brukshund schæfer er det han/hun letter etter. Det er stor forskjell på utstilling- og bruksschæfer i hvor mye aktivitet og trening de trenger. Synes det blir litt dumt å utelukke den ene helt uten å ha sett seg litt rundt. Mange bra schæfere som ikke er avlet spesielt for bruks. Han bak her som anbefalte en malenois som familie og turhund er litt ekstremt. Dete er en rase som må brukes aktivt. Det holder ikke kun med tur for 90% av individene. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Når vi snakker om brukshund og utstillingshund... Er det virkelig noe i de begrepene? Jeg føler de slenges litt rundt på nettet og blant forhandlere. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2012 Når vi snakker om brukshund og utstillingshund... Er det virkelig noe i de begrepene? Jeg føler de slenges litt rundt på nettet og blant forhandlere. Utstillingsschäfer: Bruksschäfer: Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 13. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2012 Når vi snakker om brukshund og utstillingshund... Er det virkelig noe i de begrepene? Jeg føler de slenges litt rundt på nettet og blant forhandlere. Kanskje grå schæfer kan være noe? Hørt en del bra om Vargfjell. Pappa har bikkje der ifra òg, men nå er ikke hun fylt året engang. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 13. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg må ærlig talt si at tilogmed brukshunden ser ut som om den er på vei opp en jævlig hard bakke, men så er jeg kanskje litt uvitende siden jeg ikke har vært så mye borti schæfere. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2012 Da har jeg akkurat kommet tilbake fra dyrlegen etter knøtte ble angrepet igår ( ). Heldigvis har det gått greit og han "slapp unna" med en forslått nakke og et lite sår i det ene øret. Er dette noe jeg kan ta på forsikringa? Strengt talt er det jo eieren av den andre hunden som må betale(?). Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 13. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2012 Er hunden din blitt angrepet, så skal den andre betale selvfølgelig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2012 Problemet er at hunden ble febrilsk, samboeren mista båndet og hunden sprang hjem med samboeren min i hælene. Derfor fikk vi ikke noe kontaktinformasjon. Har heller aldri sett eieren før. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 13. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg må ærlig talt si at tilogmed brukshunden ser ut som om den er på vei opp en jævlig hard bakke, men så er jeg kanskje litt uvitende siden jeg ikke har vært så mye borti schæfere. Det er jo det på noen, men så er det igjen noen som ser helt normale ut, så det varierer jo. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 13. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2012 Problemet er at hunden ble febrilsk, samboeren mista båndet og hunden sprang hjem med samboeren min i hælene. Derfor fikk vi ikke noe kontaktinformasjon. Har heller aldri sett eieren før. den skyldige parten skal dekke all utgifter hvis ikke hadde jeg vurdert å anmelde forholdet til Politiet. min mormor gikk tur med min amstaff og ble angrepet, da fikk hun ikke noe kontakt nr osv så vi måtte dekke flere tusen i veterinær regninger på min hund samt at min mormor på 70 fikk jo totalt sjokk, holdt hunden min mellom beina sine så han fikk ikke forsvare seg. Lenke til kommentar
Karina Hulesangerhule Skrevet 17. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2012 Hei, vurderer å skaffe en liten innehund! Noen som vet en rase som kan passe? Vil helst ha korthåret, uten noe styr med pels osv, men kan leve med å dra til frisør et par ganger i året om det er nødvendig. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2012 Det finnes ingen innehunder, men jeg regner med du mener en leilighetsvennlig hund? I så fall er det masse som passer. Jeg er spesielt glad i Basenji, men vær VELDIG obs på at det er en urhund, med alle de negative trekkene det bærer med seg. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 17. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2012 Alle hunder fortjener ihvertfall 30 minutters tur hver dag + to lufterunder/turer. Gjerne litt ekstra i helgene og litt leking med en hundevenn i ny og ne. Selv om den er liten En oversikt over små hunder finner du her: http://no.wikipedia.org/wiki/Selskapshunder Av disse vil papillon, phalene og puddel kreve mer enn 30 minutter mosjon om dagen. Det er jo selvfølgelig variasjon innen rasen! Jeg har en kinesisk nakenhund som veier 5 kg og hun krever litt mer enn gjennomsnittet. Om vinteren begrenser det seg pga kulden og at det er vått ute, men vår/sommer/høst bør vi komme oss ut ihvertfall en time hver dag pluss noen joggeturer i uka hvis ikke hun skal gå meg på nervene. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 17. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2012 Katten til søstera er vekk, og jeg lurte på en ting; Sett at jeg hadde hatt en Schafer... Ville jeg vært i stand til å lære den søk? Jeg vet den brukes til det, men ved å bruke masse tid, arbeid og trening, ville jeg vært i stand til å lære det vekk til den? Eller trengs det et profesjonelt rammeverk rundt det hele? I så fall; ville den vært i stand til å snuse seg frem til katten? Sett at den var innenfor en radius på ca 5- 10 km... Mvh Freddy Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 17. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 17. januar 2012 Alle hunder fortjener ihvertfall 30 minutters tur hver dag + to lufterunder/turer. Gjerne litt ekstra i helgene og litt leking med en hundevenn i ny og ne. Selv om den er liten En oversikt over små hunder finner du her: http://no.wikipedia.org/wiki/Selskapshunder Av disse vil papillon, phalene og puddel kreve mer enn 30 minutter mosjon om dagen. Det er jo selvfølgelig variasjon innen rasen! Jeg har en kinesisk nakenhund som veier 5 kg og hun krever litt mer enn gjennomsnittet. Om vinteren begrenser det seg pga kulden og at det er vått ute, men vår/sommer/høst bør vi komme oss ut ihvertfall en time hver dag pluss noen joggeturer i uka hvis ikke hun skal gå meg på nervene. 30min tur samt 2-3 små turer er minimum i mine øyne.. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2012 Katten til søstera er vekk, og jeg lurte på en ting; Sett at jeg hadde hatt en Schafer... Ville jeg vært i stand til å lære den søk? Jeg vet den brukes til det, men ved å bruke masse tid, arbeid og trening, ville jeg vært i stand til å lære det vekk til den? Eller trengs det et profesjonelt rammeverk rundt det hele? I så fall; ville den vært i stand til å snuse seg frem til katten? Sett at den var innenfor en radius på ca 5- 10 km... Det skulle gå helt fint å lære de aller fleste hunder en enkel form for søk. Å spore opp ting ligger latent hos alle rovdyr. Ikke bare er det nyttig til tider, men en utmerket måte å kombinere fysisk og psykisk trening. Et sted å starte er å legge små godbiter på rekke innover i skogen, fram til en større godbit i enden. Fortsett med å la en person gå først, deretter legge godbiter i sporene til vedkommende og la hunden følge etter. Belønn med et eller annet når hunden finner vedkommende. Så er det bare å bruke færre og færre godbiter og til slutt bare gå etter sporene. Fin ting å trene på innimellom. Det finnes helt sikkert masse gode bøker om emnet, men personlig har jeg ikke nærmere kjennskap til noen. Når vi går i skogen med bikkja trener vi av og til på dette ved at en i familien går og gjemmer seg. Ber bikkja finne vedkommende, og hun spurter avgårde i sporene, som regel rett på. ^^ Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 18. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2012 Hei, vurderer å skaffe en liten innehund! Noen som vet en rase som kan passe? Vil helst ha korthåret, uten noe styr med pels osv, men kan leve med å dra til frisør et par ganger i året om det er nødvendig. Takk på forhånd! Her har du rasen din. 1 Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2012 Apropos forsvunne katter... Katten til tanten min forsvant for et par uker siden. Bikkja (langhåret dachs) har vært en del med den, og pleier å begynne å spore den opp som det første hun gjør hver gang vi kommer på besøk. Hun fikk være med å lete etter katten, fant helt tydelig spor, og snuste spesielt på områder katten visstnok pleide å være. Hun var helt klart bevisst på hva hun lette etter, ettersom hun krysset rådyrspor uten å la seg distrahere. Dessverre ble ikke katten funnet, men jeg føler meg relativt sikker på at den hadde blitt det hvis den var i nærheten. Her hadde vi som sagt fordelen at hunden kjente katten, og skjønte hva vi snakket om da vi ba henne finne den. I motsatt tilfelle måtte nok hunden vært trent mer spesifikt på søk ved at den lukter på noe med samme lukt (tøystykke etc.) før søket. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 18. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Jeg har lyst på en rottweiler eller en schæfer. Først og fremst, dette er snakk om langtidsplaner. Jeg holder for tiden på med studier, og hund er ikke aktuelt før jeg er ferdig med utdanningen og etablert. Men, en gang innen de neste årene når jeg er ferdig, kommer jeg til å kjøpe meg hund. Jeg har lyst på en av de over fordi dette i mine øyne er fine hunder, men som også er relativt store. Jeg skal absolutt ikke ha noen vakthund som er ment for å skremme, heller det motsatte, men vil likevel ha en stor og fin bikkje. I dag har vi to labrador retrievere i familien som er hhv. 1 og 3 år gammel. Jeg vil si det er jeg som har best kontroll over dem og jeg vet at jeg har helt grei erfaring med hund når det kommer til dressur og oppdragelse. Likevel, som sagt har jeg kun hatt labradorer, som jeg vil tro er en del lettere når det kommer til oppdragelse og dessur enn de to rasene jeg ønsker. Spørsmålet mitt er vel hvordan en rottweiler eller schæfer vil fungere (med riktig oppdragelse) som en eventuell familiehund, eller "kosehund"/turkamerat, i motsetning til de aller tryggeste hundene, som en labrador. Igjen, når det kommer til oppdragelse vet jeg at jeg enkelt klarer raser som labrador, og hund er noe jeg alltid har trivdes med, dvs. blir ikke lei etter et par uker eller måneder, men jeg er usikker på hvor mye mer vanskelig det er å jobbe med raser som er kjent for å være vanskeligere. Endret 18. januar 2012 av ChrisReeve Lenke til kommentar
kong_gabby Skrevet 18. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Hva skal du bruke hunden til? Både schäferhund og rottweiler er bruksraser, og ikke typiske "turkompiser" eller selskapsraser. Du må regne med å være aktiv med hund. Gjerne organisert, men ikke noen nødvendighet så lenge du gir hunden nok oppgaver. Verken schäferhund eller rottweiler med god mentalitet skal være spesielt vanskelige, bare du gjør ting riktig og bruker tid på særlig mental aktivisering, men også fysisk aktivisering. Riktig (ikke mest mulig) sosialisering fra hunden er valp er også viktig. Du bør helst ha en plan med det du driver med, og ha en formening om både valg av treningsmetode og hva du vil bruke hunden til. Ikke bare skaffe deg en hund og se hvordan det går. Rottweiler ser jeg på som den vanskeligste av de to, jeg ser på schäferhunden som mer førerorientert og håndterlig. Jeg har hatt lyst på både schäferhund og forsåvidt rottweiler også, men heller mer mot (jakt)labrador pga mindre vokt og mindre skarphet. På schäferhund er det nok også mange om beinet på de kullene som er verdt å ha hund fra. Rottweiler vet jeg for lite om til å uttale meg, men innbiller meg at det ikke bare er rosenrødt der heller. Da er det viktig å gjøre grundig research og snakke med mennesker som har innsikt i rasen, kjenner til dyktige oppdrettere osv. Endret 18. januar 2012 av LHUS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå